BLIŻEJ MORZA
W sobotę, 29 grudnia 2012 udostępniono do ruchu niespełna 3-kilometrowy odcinek Trasy Sucharskiego pomiędzy Obwodnicą Południową Gdańska, a Węzłem Elbląska. To ostatnie z trzech zadań całego przedsięwzięcia liczącego łącznie 8,3 km i kosztującego blisko pół miliarda złotych. Wcześniej oddano do użytku dwa odcinki łączące Węzeł Elbląska z Terminalem Promowym Westerplatte oraz – niejako „po drodze” – z Portem Północnym i DCT Gdańsk, najnowocześniejszym terminalem kontenerowym w Polsce.
Trudno przecenić tę inwestycję. Choć nie tak efektowna, nagłaśniana przez media i oczekiwana przez posiadaczy samochodów osobowych jak np. Trasa Słowackiego, ma daleko większe znaczenie dla przyszłości Wybrzeża, zwłaszcza pod względem gospodarczym. To najbardziej optymalne połączenie Portu Gdańsk ze Śląskiem i południem Europy (poprzez autostradę A1) oraz aglomeracją warszawska i krakowską (poprzez drogę ekspresową S7). Co istotne, w decydującym stopniu wyprowadza ruch ciężkich pojazdów z centrum Gdańska. Same zdolności przeładunkowe DCT Gdańsk sięgają 4 mln TEU (równoważnik standardowego kontenera o długości 6,1 m), a to oznacza przejazd tysięcy ciągników siodłowych w ciągu doby. Teraz mogą to czynić bez specjalnych uciążliwości dla mieszkańców.
Ostateczne zakończenie realizacji Trasy Sucharskiego zaplanowano na luty 2013 roku. Potem pozostanie tylko czekać do końca 2014 roku na oddanie do eksploatacji tunelu pod Martwą Wisłą, który połączy tę drogę z Trasą Słowackiego.
H. Jez.
Poniżej charakterystyka trzech odcinków Trasy Sucharskiego:
Zadanie 1
Obwodnica Południowa Gdańska – Węzeł Elbląska. Długość odcinka – 2,944km
Zadanie obejmuje:
– budowę dwóch nowych jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, klasa techniczna ulicy GP (główna ruchu przyspieszonego), szerokość jezdni – 2 x 3,5 m, szerokość pasa drogowego około 40 m, pas dzielący – 4 m, pas awaryjny – 2,5 m (do Węzła Błonie) szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m, prędkość projektowa: 60km/h dla przekroju ulicznego, 100 km/h dla przekroju pozamiejskiego;
– budowę węzła Błonia;
– przebudowę węzła Elbląska z zachowaniem istniejących obiektów;
– budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad projektowanymi jezdniami oraz nad liniami kolejowymi;
– budowę tunelu dla pieszych pod torami kolejowymi długości około 280 m, zlokalizowanego w rejonie „Węzła Elbląska”;
– budowę dróg dojazdowych, lokalnych i zbiorczych;
– wzmocnienie podłoża gruntowego pod nasypy;
– budowę odcinków murów oporowych;
– budowę ekranów akustycznych o długości 1.577 m
– budowę dwóch przejść dla małych ssaków i płazów
Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2011 roku, a zakończy w lutym 2013 roku. Przetarg na roboty budowlane wygrała firma BUDIMEX S.A., która wykona roboty za kwotę 168 694 649,39 złotych brutto.
Zadanie 2
Węzeł Wosia Budzysza – Węzeł Ku Ujściu. Długość odcinka – 2,692 km.
Zadanie obejmowało:
– budowę dwóch nowych jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z możliwością dostępu z dróg i ulic lokalnych przez skrzyżowania dwupoziomowe, klasa techniczna ulicy GP (główna ruchu przyspieszonego) szerokość jezdni – 2 x 3,5m, szerokość pasa drogowego: około 40 m, prędkość projektowa 60km/h
– budowę węzłów Wosia Budzysza i Ku Ujściu;
– budowę 4 obiektów inżynierskich w ciągu oraz nad projektowanymi jezdniami i liniami kolejowymi;
– budowę dróg serwisowych i dojazdowych;
– budowa nowych rowów melioracyjnych: około 1000m;
– budowę chodników dla pieszych i ścieżek rowerowych;
– budowę ekranów akustycznych – długość 240 m;
– budowę i rozbudowę uzbrojenia podziemnego terenu;
– budowę przejść dla małych zwierząt i płazów.
Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2011 roku, a zakończyła w listopadzie 2012 roku.
Przetarg na roboty budowlane wygrała firma SKANSKA S.A., która wykonała roboty za kwotę 184 449 672,41 złotych brutto.
Zadanie 3
Węzeł Ku Ujściu – Terminal Promowy Westerplatte. Długość odcinka – 2,650 km. Zadanie zrealizowane.
Zakres zadania obejmował:
– modernizację istniejącej jednojezdniowej ulicy mjr. Henryka Sucharskiego od Węzła Ku Ujściu do ul. kpt. Poinca, szerokość jezdni 2 x 3,5 m, szerokość poboczy gruntowych 1 m, szerokość pasa drogowego 15 m, prędkość projektowa 50 km/h;
– budowę układu odwodnienia powierzchniowego jezdni;
– przebudowę/zabezpieczenie przed kolizją z istniejącą infrastrukturę techniczną;
– budowę chodników dla pieszych o długości 2,7 km.
Budowa rozpoczęła się w kwietniu 2011 roku, a zakończyła w czerwcu 2011 roku.
Przetarg na roboty budowlane wygrała firma SKANSKA S.A., która wykonała inwestycję za kwotę 9 439 941,57 złotych brutto.