BOLID W WERSJI… AKADEMICKIEJ
Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie stworzyli pierwszy w historii uczelni bolid wyścigowy. Bolid w barwach AGH Racing Team wzorowany jest na pojeździe Formuły 1 – waży 240 kg i osiąga niecałe 4 s do „setki”. Oficjalnym sponsorem zespołu jest grupa WOLFF™ – polska firma dostarczająca urządzenia i technologie dla przemysłu spożywczego, chemicznego, farmaceutycznego, energetycznego oraz drzewnego.
Sebastian Gruszka, kierownik działu ds. marketingu w grupie:
– 1 lipca br. nasz bolid wraz z 18-osobową ekipą wyjechał na międzynarodowe zawody, które odbędą się na słynnym torze Silverstone w Anglii. W rywalizacji formuły SAE weźmie udział 149 drużyn z całego świata. Kolejnym sprawdzianem będą sierpniowe zawody na węgierskim torze Győr. Ten rok traktujemy jednak jako czas nauki i zdobywania cennych doświadczeń na kolejne sezony, w których zamierzamy stawić czoła najlepszy drużyom na świecie. Wierzymy że polska myśl techniczna ma szanse w walce z takimi potęgami jak choćby słynny Massachusetts Institute of Technology.
Jako firma technologiczna czujemy spoczywającą na naszych barkach odpowiedzialność społeczną za rozwój polskich inżynierów oraz myśli technicznej, a także wzrostu bezpieczeństwa produkcji. Dlatego też z wielką satysfakcją angażujemy się w projekty wspierające rodzime uczelnie. Mamy nadzieję, iż będzie to cegiełka na drodze rozwoju nowej generacji wybitnych polskich inżynierów oraz nowoczesnych technologii, które będą opatrzone znakiem made in Poland.
Wyścigi formuły SAE to największa tego typu impreza, gdzie konkuruje ze sobą 149 uniwersyteckich drużyn z najlepszych technicznych uczelni z całego świata. Bolidy oceniane są w dwóch kategoriach – statycznej i dynamicznej. Pierwsza obejmuje m.in. wykazanie słuszności zastosowanych rozwiązań technologicznych, prezentacje biznesową projektu, kontrolę techniczną i sprawdzian bezpieczeństwa oraz dyskusję na temat kosztów produkcji, możliwości ich obniżenia i trwałości pojazdu. Na kategorie dynamiczna składają się natomiast: jazda po torze w kształcie ósemki, próba przyspieszenia na odcinku 75 m, przejazd po wyznaczonej pachołkami trasie o długości 1 km oraz 22-kilometrowy wyścig po torze ze zmianą kierowcy w połowie trasy oraz badaniem podczas jego trwania zużycia paliwa.
Bolid Formuły Studenckiej jest pomniejszoną kopią prawdziwego samochodu wyścigowego i musi spełniać rygorystyczne wymagania z zakresu bezpieczeństwa oraz właściwości jezdnych. W tym celu w fazie projektowania wykorzystywane są różnego rodzaju programy oraz platformy obliczeniowe. Wykonywane są również projekty poszczególnych części składowych, symulacje działających na nie obciążeń, a następnie ich fizyczne prototypy. Wszystkie te prace pozwalają zapewnić odpowiednią trwałość, jakość oraz bezpieczeństwo w końcowym stadium budowy oraz w czasie testowania bolidu.
Elementy konstrukcyjne pojazdu zostały w całości wykonane przez zespół – począwszy od ramy, poprzez zawieszenie, aż do układu kierowniczego, gdzie zarówno zwrotnice, jak i drążki oraz piasty są projektowane i wykonywane przez studentów.
Parametry bolidu:
Wymiary (dł./szer./wys.) – 2100/1300/1000 mm
Rozstaw osi – 1550 mm
Silnik – Honda CBR600RR
Pojemność skokowa – 599 cc
Moc maksymalna – 140 KM
Stosunek mocy do masy – 1,71kg/KM
Przyspieszenie 0-100 km/h – 4 s
Hamowanie 100-0 km/h – poniżej 20 m
Rozstaw kół przednich – 1200 mm
Rozstaw kół tylnych – 1150 mm
Waga – 240 kg
Materiały źródłowe:
Grupa WOLFF
(12.07.2013)