CHRYSLER 300 C 3.0 CRD V6 SEDAN
Ten samochód kosztuje wprawdzie 220 tys. zł lecz już na pierwszy rzut oka widać, że jest to cena z mocnym uzasadnieniem. Zwłaszcza dla tych spośród amatorów „czterech kółek”, którzy wiedzą jak wiele osób ginie w swoich samochodach nie ze swojej winy tylko dlatego, że sprawca wypadku dysponował pojazdem większym i mocniejszym. Chrysler 300 C już samym wyglądem potrafi odstraszyć wielu drogowych piratów przed ewentualna konfrontacją. A jeśli jednak znajdą się takowi, np. za kierownicą VW Golfa czy Opla Kadetta? No cóż, wówczas użytkownik prawdziwego amerykańskiego krążownika szos musi opuścić jego wnętrze ze zmiotką w ręku i uprzątnąć to, co pozostało po „atakującym”.
Rzeczywiście, masywna sylwetka sztandarowej limuzyny Chryslera z nieproporcjonalnie małymi powierzchniami szyb nasuwa skojarzenia z transporterem opancerzonym lecz wystarczy otworzyć solidne drzwi, aby ujrzeć luksusowe wnętrze dopracowane w najmniejszych detalach – od skórzanej tapicerki foteli i obić, poprzez kierownicę pokrytą drewnem z kalifornijskiego orzecha aż do alabastrowych tarcz zegarów z czarnymi wskazówkami. Nie przypominam sobie, aby wypisywanie poszczególnych pozycji wyposażenia standardowego któregokolwiek z ponad trzystu testowanych dotychczas samochodów zajęło mi aż tyle czasu.
Sęk w tym, że promieniujące na zewnątrz bezpieczeństwo i komfort to istotne lecz nie jedyne walory tego auta. Pozostałe można poznać po zajęciu miejsca za kierownicą i odpaleniu 220-konnego turbodiesla. Prawie dwutonowa limuzyna rozpędza się do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund, a w osiągnięciu wyniku godnego aut uchodzących za sportowe nie przeszkadza jej nawet automatyczna skrzynia biegów. Podawanej przez producenta prędkości maksymalnej (230 km/h) z oczywistych przyczyn nie weryfikowaliśmy lecz wiemy, że mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia daje temu autu „odjazd” pozwalający szczęśliwie wybrnąć z wielu opresji na drodze.
Chrysler 300 C z silnikiem wysokoprężnym skutecznie łamie również stereotyp paliwożernego samochodu amerykańskiego. Zachowując dynamiczna technikę jazdy podczas podróży z Gdańska do Warszawy uzyskaliśmy średnie spalanie w granicach 9 litrów oleju napędowego na 100 km. Gdybyśmy postarali się bardziej (czytaj: jechali spokojniej) wówczas ów wskaźnik byłby co najmniej o jeden litr niższy. Kwotę ok. 110 zł wydanych na paliwo w celu luksusowego przetransportowania czterech osób z Wybrzeża do stolicy trudno uznać za wygórowaną, choćby w kontekście aktualnych cen za przejazd PKP. Znaczna w tym zasługa wyjątkowo elastycznego „diesla”. Prędkość 110 km/h zapewnia on już przy 2000 obr/min, natomiast „nakręcenie” silnika do 3000 obr/min gwarantuje prędkość równą 170 km/h. Co istotne, w europejskim wariancie Chryslera 300 C zastosowano zawieszenie pozwalające na bezpieczną jazdę z prędkościami znacznie większymi niż dopuszczalne w USA.
W chwili, gdy piszę ten tekst już wiadomo o definitywnym „rozwodzie” Chryslera z niemieckim koncernem Daimler. Trudno przewidzieć jak odbije się to na amerykańskim partnerze tego związku lecz byłoby szkoda, gdyby w swoich dalszych planach zaniechał on starań przynajmniej o utrzymanie dotychczasowej pozycji na rynku europejskim. Samochodowe propozycje zza oceanu ciągle mają u nas wielu zwolenników. Zwłaszcza wśród osób preferujących samochody wygodne, komfortowo wyposażone i bezpieczne.
Tekst i zdjecia:
Henryk Jezierski
CHRYSLER 300 C SEDAN 3.0 CRD V6
DANE TECHNICZNE
(na podstawie materiałów producenta)
SILNIK
Rodzaj – turbodoładowany V6 common-rail diesel z intercoolerem
Liczba cylindrów/zaworów – 6/24
Pojemność skokowa – 2.987 cc
Stopień sprężania – 18:1
Średnica cylindra x skok tłoka – 83,0 x 92,0 mm
Moc maksymalna – 160 kW/218 KM przy 3.800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy – 510 Nm przy 1.600 – 2.800 obr/min
Paliwo – olej napędowy
ZAWIESZENIE
Przód – typu SLA
Tył – wielowahaczowe
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ – zębatkowy ze wspomaganiem
Średnica zawracania – 11,9 m
SKRZYNIA BIEGÓW
Rodzaj – automatyczna, 5-stopniowa z systemem Autostick, adaptacyjna
Napęd – na koła tylne
OSIĄGI
Prędkość maksymalna – 230 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 7,6 s
Zużycie paliwa na 100 km (miasto/poza miastem/mieszane) – 10,8/6,6/8,1 l
Emisja CO2 – 215 g/km
Współczynnik oporu powietrza – 0,343
WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI
Długość – 4.999 mm
Szerokość – 1.881 mm
Wysokość – 1.483 mm
Rozstaw osi – 3.048 mm
Masa własna – 1.835 kg
Dopuszczalna masa całkowita – 2.385 kg
Maksymalna masa przyczepy hamowanej – 2.000 kg
Pojemność bagażnika – 504 l
Pojemność zbiornika paliwa – 71 l
Ogumienie – P 225/60 R18
Felgi – aluminiowe 18 x 7,5 cala polerowane
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
System ABS
Elektroniczny rozdział siły hamowania EVBP
Wspomaganie hamowania awaryjnego BAS
System stabilizacji toru jazdy ESP
System kontroli trakcji dla całego zakresu prędkości TC
System elektronicznego sterowania przepustnicą ETC
Napinacze wstępne zwalniacze pasów bezpieczeństwa kierowcy i przedniego pasażera
Regulacja wysokości mocowania przednich pasów bezpieczeństwa
Trzypunktowy pas bezpieczeństwa dla środkowego pasażera kanapy tylnej
Asystent parkowania tyłem
Pełnowymiarowe wielostopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
Kurtyny boczne obejmujące kierowcę i pasażera z przodu oraz pasażerów skrajnych miejsc z tyłu
Strefy kontrolowanego zgniotu oraz dodatkowe wzmocnienia struktury nadwozia
Bezpieczna kolumna kierownicy pochłaniająca energię uderzenia
System reakcji powypadkowej ARS (włącza oświetlenie wewnętrzne oraz odblokowuje zamki drzwi)
Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z czujnikami podczerwieni I elektrostatycznym filtrem przeciwpyłkowym
Oddzielny nawiew powietrza na tył
Radioodtwarzacz AM/FM z CD, RDS, MP3
Nagłośnienie Boston Acoustic (6 głośników, wzmacniacz 288 W)
Zmieniarka płyt CD (6 szt.)
Sterowanie radiem w kole kierownicy
Antena zintegrowana w tylnej szybie
Wspomaganie kierownicy
Immobilizer silnika Sentry Key z kodowanym transponderem w kluczyku
Autoalarm
Elektrycznie sterowane szyby (przednie z funkcją otwierania/zamykania po jednym przyciśnięciu)
Szyby fotochromatyczne
Podgrzewanie szyby tylnej
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne z automatycznym ściemnianiem
Automatyczne ustawienie lusterek bocznych na dół przy biegu wstecznym
Podświetlane lusterka kosmetyczne w osłonach przeciwsłonecznych
Ksenonowe reflektory przednie
Automatyczna regulacja reflektorów przednich w zależności od obciążenia
Reflektory przednie
Wysokociśnieniowe spryskiwacze reflektorów
Trzecie światło stopu
Welurowe pokrycie siedziska i oparcia foteli oraz kanapy tylnej w dwóch odcieniach
Elektrycznie regulowane fotele przednie
Dwie pamięci ustawienia fotela kierowcy, lusterek, kierownicy oraz radia
Manualna regulacja podlędźwiowa dla kierowcy
Uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych z tyłu
Centralny zamek sterowany pilotem
Siatka i uchwyty do mocowania ładunku w części bagażowej
Zdalne otwieranie bagażnika
Podświetlane wejście
Tylne drzwi z blokadą dla dzieci
Komputer podróżny i centrum informacji o samochodzie
Czujnik deszcz wycieraczek szyby przedniej
Koło kierownicy pokryte skórą z imitacją skorupy żółwia
Dźwignia zmiany biegów z wykończeniem skórzanym
Elektrycznie regulowana kierownica w dwóch płaszczyznach z pamięcią ustawień
Białe tarcze zegarów na desce rozdzielczej
Podłokietnik przedni ze schowkiem i uchwytem na napoje
Podłokietnik tylny z uchwytem na napoje
Tylna kanapa dzielona w stosunku 60/40
Monitorowanie ciśnienia w oponach
Europejskie zawieszenie dostosowane do dużych prędkości
WYBRANE WYPOSAŻENIE DODATKOWE (za dopłatą w zł)
System nawigacji satelitarnej GPS oparty na DVD (14.800)
Koło kierownicy pokryte drewnem „kalifornijski orzech włoski” łączonym ze skórą oraz dźwignia zmiany biegów wykończona takim samym drewnem (2.100)
Adaptacyjny regulator stałej prędkości (4.800)
Automatyczne włączanie reflektorów przednich (450)
Skórzane pokrycie siedziska i oparcia, podgrzewanie przednich foteli (10.200)
Lakier metaliczny lub perłowy (3.400)
CENA WERSJI STANDARDOWEJ (stan na 17 maja 2007)
184.400 zł
CENA WERSJI TESTOWANEJ (z ww. wyposażeniem dodatkowym)
220.150 zł