LEXUS RX 450h PRESTIGE
Ten samochód braliśmy do jazd testowych powodowani ciekawością rozwiązań zastosowanych w jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie modeli. Nie zawiedliśmy się. Wyceniony na 350 tys. zł Lexus RX 450h w najbogatszej wersji wyposażenia Prestige ma praktycznie wszystko, czego można oczekiwać po samochodzie luksusowym, a jednocześnie ze wszech miar nowatorskim.
Bogactwo udogodnień serwowanych kierowcy i pasażerom prestiżowego produktu Toyoty dobrze oddają zamieszczone niżej dane techniczno-eksploatacyjne. Niestety, nie są to udogodnienia do natychmiastowego wykorzystania. Lexusa RX trzeba bowiem najpierw dobrze poznać, a to wymaga i czasu, i więcej niż elementarnego obycia z techniką komputerową. W przeciwnym wypadku czekają nas niemiłe zaskoczenia – z całkowitym unieruchomieniem auta włącznie – lub krępująca świadomość połowicznego wykorzystania jego walorów.
Nam udało się jakoś pokonać powyższe bariery lecz skłamalibyśmy twierdząc, że było łatwo. Około pół godziny zajęło mi np. poszukiwanie gniazda zapalniczki w celu podłączenia radia CB. Domyślałem się, że skoro nie ma go w konsoli centralnej, to miejscem alternatywnym powinien być schowek podłokietnika między fotelami przednimi. Jednak konia z rzędem temu, kto powinien od razu zaskoczyć, że gniazdo jest do wykorzystania dopiero po… wyjęciu pojemnika w tymże schowku. Swoją drogą, może to sposób na walkę z nałogiem palenia, zwłaszcza wewnątrz komfortowego auta ze skórzaną tapicerką?
Stylistyki nadwozia Lexusa RX oceniać nie będziemy bowiem zdjęcia są tu bardziej wymowne. Mówiąc krótko – nam podoba się, m.in. za udane podkreślenie sportowego i luksusowego charakteru auta oraz szczególną dbałość o każdy detal nadwozia. Za przykład może posłużyć tutaj choćby tylny spojler, który obok swojej funkcji podstawowej, jaką jest zmniejszenie oporu aerodynamicznego do imponującego współczynnika Cd = 0,32, jednocześnie skutecznie maskuje tylną wycieraczkę oraz posiada wbudowane trzecie światło „stop” i antenę radiową.
Lexus RX zadebiutował jako pierwszy na świecie luksusowy crossover (SUV) w 1998 roku. Hybrydowa wersja tego modelu pojawiła się w 2005 roku. W testowanym przez nas samochodzie, czyli Lexusie RX 450h, model 2009 mogliśmy natomiast poznać walory napędu hybrydowego drugiej generacji, stanowiącego inteligentne połączenie 3,5-litrowego silnika benzynowego V6, dwóch silników elektrycznych o dużej mocy oraz zaawansowanego technicznie, kompaktowego akumulatora. Całość pozwala na uzyskanie niebagatelnej mocy 299 KM oraz dynamiki godnej samochodów sportowych, m.in. płynnego przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 7,9 s. A wszystko to przy emisji dwutlenku węgla wynoszącej tylko 148 g/km, co stanowi wartość porównywalną z czterocylindrowymi silnikami napędzającymi auta kompaktowe.
Obecny system napędu hybrydowego w Lexusie RX 450h różni od poprzedniego przede wszystkim możliwość uzyskania trybu „zero emisji” czyli poruszania samochodu przy niskich prędkościach wyłącznie silnikami elektrycznymi, zasilanymi prądem o napięciu 650 V. Na przedniej osi zamontowany jest silnik o mocy 167 KM, natomiast z tyłu – o mocy 68 KM. Obydwie jednostki współpracują z silnikiem V6, zapewniając płynne, liniowe przyspieszanie.
Warto poświęcić więcej uwagi umieszczonemu pod tylnymi siedzeniami akumulatorowi niklowo-wodorkowemu. To szczególne dzieło sztuki inżynierskiej i zarazem kluczowy atut Lexusa RX 450h do określania go jako samochodu przyjaznego środowisku. Akumulator jest bowiem stale doładowywany podczas pracy napędu i nie wymaga ładowania ze źródła zewnętrznego. W tym wypadku odpada zatem dwuznaczna właściwość pseudo-ekologicznych samochodów elektrycznych ładowanych z sieci, czytaj; elektrowni, których praca – bez względu na typ – nigdy nie pozostaje obojętna dla środowiska naturalnego.
Nad rozdziałem mocy z poszczególnych silników czuwa moduł sterujący PCU (Power Control Unit), który ciągle optymalizuje działanie układu napędowego uwzględniając „rozszyfrowane” oczekiwania kierowcy i wymogi ochrony środowiska naturalnego. Na szczęście pierwszy czynnik zaprogramowano jako priorytetowy i w razie potrzeby – co sprawdziliśmy – PCU oddaje do dyspozycji kierowcy jednocześnie silnik benzynowy oraz silniki elektryczne, dzięki czemu samochód dostaje porządnego „kopa”, skracając do minimum np. moment wyprzedzania.
Podczas hamowania, określanego tutaj mianem regeneracyjnego, energia kinetyczna wykorzystywana jest do ładowania akumulatora, będącego źródłem zasilania silników elektrycznych. W samochodach standardowych ta sama energia rozpraszana jest w postaci ciepła i hałasu. Gdy Lexus RX 450h wytraca prędkość lub zjeżdża ze wzniesienia możliwe jest wyłączenie silnika spalinowego. Silniki elektryczne mogą być wykorzystywane jako wyłączne źródło napędu także przy niższych prędkościach, np. w ruchu miejskim.
Godna podkreślenia jest również determinacja konstruktorów Lexusa RX 450h w maksymalnym zagospodarowywaniu innych rodzajów energii wytwarzanej przez samochód. Wymownym przykład stanowi tu wykorzystanie ciepła ze spalin do skracania czasu rozgrzewania silnika benzynowego.
Wprawdzie wszelka uniwersalność zawsze wymaga zastosowania kompromisu i nie pozwala na uzyskiwania maksymalnie korzystnych cech w każdym wariancie wykorzystania samochodu lecz w wypadku Lexusa RX 450h udało się uzyskać satysfakcjonujące optimum zarówno podczas szybkiej jazdy po autostradzie, jak i po krętych drogach o wyboistej nawierzchni. Na tych ostatnich samochód prowadzi się w sposób przewidywalny, bez przechyłów lub nurkowania charakterystycznego dla samochodów o wysoko usytuowanym środku ciężkości. Główna w tym zasługa lepiej usztywnionego podwozia, precyzyjnie zaprojektowanego zawieszenia przedniego, całkowicie nowego zawieszenia tylnego typu Double-Wishbone oraz – to wyposażenie opcjonalne – aktywnych stabilizatorów. Z kolei podczas jazdy autostradami lub drogami szybkiego ruchu Lexus RX 450h ujawnia cechy typowe dla sportowej limuzyny, włącznie z komfortem, który po części oddaje zamieszczony niżej spis wyposażenia standardowego i dodatkowego.
Poza dziesiątkami udogodnień oferowanych standardowo użytkownikom luksusowych limuzyn (przedstawionych szczegółowo w poniższych danych techniczno-eksploatacyjnych) Lexus RX 450h posiada również takie, które mogą zaskoczyć nawet koneserów tego rodzaju samochodów. Ot, choćby możliwość manewrowania w ciasnych miejscach z wykorzystaniem dodatkowych kamer w bocznym lusterku od strony pasażera oraz w drzwiach tylnych. Przesyłane na centralny monitor obrazy pozwalają obserwować obszary w tzw. martwych strefach.
Podobała nam się także funkcja rozpoznawania użytkownika samochodu po elektronicznym kluczu w jego kieszeni i wcześniejszego zaproszenia do zajęcia miejsca za kierownicą nie tylko poprzez samoczynne otwarcie drzwi ale także oświetlenie podłoża pod nimi. A gdy już zajmujemy miejsce kierowcy lub je opuszczamy, wówczas przyjazna elektronika odsuwa nasz fotel o 50 mm i odpowiednio zmienia położenie kierownicy.
Z równą przychylnością odebraliśmy specjalny projektor rzutujący najważniejsze informacje (w tym aktualną prędkość) na przednią szybę samochodu oraz zdalny interfejs umieszczony w konsoli środkowej i pozwalający na sterowanie wieloma zaawansowanymi funkcjami (m.in. multimediami, klimatyzacją i nawigacją) bez rozpraszania uwagi oraz konieczności przenoszenia wzroku na kokpit.
Co nam się natomiast nie podobało? Przede wszystkim ograniczenie napędu na cztery koła tylko do momentu ruszania samochodem (tryb SNOW). W ciężkich warunkach zimowych – a takie mamy w sezonie 2009/2010 – możliwość włączenia stałego napędu 4×4 uważam za więcej niż wskazaną.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
LEXUS RX 450h PRESTIGE
Dane techniczno-eksploatacyjne:
SILNIK
Pojemność skokowa – 3.456 cc
Układ i liczba cylindrów/liczba zaworów – V6/24
Mechanizm rozrządu – VVT-i
Rodzaj paliwa – benzyna, min. 95 oktanów
Moc maksymalna – 249 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy – 317 Nm przy 4.800 obr./min
NAPĘD HYBRYDOWY
Maksymalna moc układu – 299 KM
Silnik elektryczny przedni:
typ – silnik asynchroniczny na prąd przemienny, z magnesem stałym
moc maksymalna – 167 KM
Maksymalny moment obrotowy – 335 Nm
Silnik elektryczny tylny:
typ – silnik asynchroniczny na prąd przemienny, z magnesem stałym
moc maksymalna – 68 KM
Maksymalny moment obrotowy – 139 Nm
Prądnica:
typ – silnik asynchroniczny na prąd przemienny, z magnesem stałym
napięcie – 650 V
Akumulator wysokonapięciowy:
typ – wodorkowo-niklowy (Ni-MH)
napięcie – 288 V
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Koła napędzane – czasowo załączany napęd na cztery koła (E-FOUR)
Przekładnia – hybrydowa, z przekładnią bezstopniową sterowaną elektrycznie (E-CVT) z trybem sekwencyjnej zmiany biegów
OSIĄGI
Prędkość maksymalna – 200 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 7,9 s
ZUŻYCIE PALIWA NA 100 KM / EMISJA CO2 NA KM
Ruch miejski – 6,6 l / 155 g
Poza miastem – 6,0 l / 141 g
Cykl mieszany – 6,3 l / 148 g
HAMULCE
Przód – tarczowe wentylowane
Tył – tarczowe wentylowane
ZAWIESZENIE
Przód – kolumny MacPhersona, sprężyny śrubowe
Tył – Double Wishbone
Wyposażenie opcjonalne – stabilizatory aktywne lub zawieszenie pneumatyczne
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ – mechanizm zębatkowy, ze wspomaganiem elektrycznym
Obroty kierownicy miedzy położeniami skrajnymi – 2,79
Minimalny promień zawracania – 5,7 m
WYMIARY ZEWNĘTRZNE
Długość – 4.770 mm
Szerokość – 1.885 mm
Wysokość – 1.680 mm (od 1.650 do 1.710 mm przy opcjonalnym zawieszeniu pneumatycznym)
Rozstaw osi – 2.740 mm
Rozstaw kół przednich – 1.630 mm
Rozstaw kół tylnych – 1.620 mm
Odległość od zderzaka przedniego do osi kół przednich – 1.000 mm
Odległość od zderzaka tylnego do osi kół tylnych – 1.030 mm
MASY
Dopuszczalna masa całkowita – 2.700 kg
Masa własna pojazdu – od 2.115 do 2.205 kg
Masa przyczepy holowanej z hamulcami (bez hamulców) – 2.000 (750) kg
POJEMNOŚCI
Zbiorniki paliwa – 65 l
Przedział bagażowy:
Oparcia foteli tylnych ustawione pionowo, bagaż załadowany do górnej krawędzi oparć foteli tylnych – 496 l
Oparcia foteli tylnych złożone, bagaż załadowany do poziomu osłony przedziału bagażowego – 825 l
Oparcia foteli tylnych złożone, bagaż załadowany do sufitu – 1.570 l
MAKSYMALNE WYMIARY ŁADUNKU
Wysokość – 750 mm
Długość – 995 mm
Szerokość – 1.430 mm
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE I DYNAMIKA JAZDY
System przeciwdziałający blokowaniu się kół przy hamowaniu (ABS)
System wspomagania hamowania awaryjnego (BAS)
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) o czułości zależnej od prędkości
Elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBD)
Hamulce sterowane elektronicznie (ECB)
Sygnalizacja hamowania awaryjnego (HAC)
Układ kontroli trakcji (TRC)
Zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM)
System stabilizacji toru jazdy (VSC)
Bezpieczeństwo bierne:
Dwustopniowa poduszka powietrzna kierowcy
Dwustopniowa, dwukomorowa poduszka powietrzna pasażera z przodu
Przełącznik odcinający poduszkę powietrzną pasażera z przodu
Kurtyny powietrzne na całej długości kabiny po obydwu stronach
Mocowanie ISOFIX na siedzeniach tylnych zewnętrznych
Poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy i pasażera z przodu
Boczne poduszki powietrzne z tyłu
Napinacze pasów bezpieczeństwa na przednich i tylnych fotelach zewnętrznych
Poduszki powietrzne boczne (TAP) chroniące klatkę piersiową, brzuch i miednicę kierowcy oraz pasażera z przodu
Fotele przednie typu WIL redukujące ryzyko urazów odcinka szyjnego kręgosłupa z aktywnymi zagłówkami.
ZABEZPIECZENIA
System antykradzieżowy (immobiliser, czujnik wtargnięcia, czujnik nachylenia, syrena)
Automatyczne blokowanie drzwi
Zamek drzwi z podwójną blokadą
WYPOSAŻENIE ZEWNĘTRZNE
18-calowe, 5-ramienne obręcze kół ze stopów lekkich (opony 235/60 R18)
Światła do jazdy dziennej
Klamki drzwi w kolorze nadwozia (przednie z inteligentnym czujnikiem)
Lusterka boczne w kolorze nadwozia:
– elektrycznie regulowane, składane i ogrzewane
– elektrochromatyczne (automatycznie ściemniane)
– kierunkowskazami
Przednie światła przeciwmgielne
Przednie reflektory biksenonowe HID z z funkcją automatycznego włączania i wyłączania, automatycznym poziomowaniem oraz wysuwanymi wycieraczkami
Inteligentny system zmiany położenia lamp reflektorów na zakrętach (I-AFS)
Szyba przednia ze szkła laminowanego
Światła tylne, „stop” i oświetlenie tablicy rozdzielczej wykonane w technologii LED
Przyciemniane szyby drzwi tylnych i przyciemniana szyba tylna
Wycieraczki z czujnikiem deszczu
Spojler tylny w kolorze nadwozia
Wycieraczka szyby tylnej
Relingi dachowe
Przyciemniane szyby atermiczne z filtrem promieniowania ultrafioletowego (UV)
Szyba przednia ze szkła wypierającego wodę
Rozmrażacz szyby przedniej
KOMFORT I WYGODA WNĘTRZA
Dodatkowe gniazdko elektryczne 12V w przedziale bagażowym
Tylna kanapa składana 40/20/40 z jednoprzyciskowym mechanizmem składania zdalnego
Regulowane tylne siedzenia z funkcją przesuwania
Tempomat
Dekoracyjne wstawki w kolorze ciemnoszarym
System ułatwiający wsiadanie i wysiadanie (fotel kierowcy i kierownica z funkcją odsuwania i powrotu)
Elektronicznie sterowany układ klimatyzacji, wentylacji i ogrzewania z osobną regulacją temperatury dla kierowcy i pasażera
Schowek w przednim środkowym podłokietniku z dwoma gniazdami 12Y, portem USB i gniazdem AUX
Elektrycznie regulowane fotele przednie:
– 8 funkcji regulacji fotela kierowcy i pasażera
– ogrzewanie foteli ze zmienną temperaturą
– regulowane podparcie lędźwiowe
Pełnowymiarowe koło zapasowe ze stopów lekkich
System oświetlenia wnętrza z oświetleniem progów
Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą
Tapicerka skórzana
Pamięć ustawienia fotela kierowcy, kierownicy i lusterek bocznych (3 ustawienia)
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne z funkcją całkowitego otwarcia/zamknięcia
Przycisk START do uruchamiania samochodu
Podłokietnik środkowy ze schowkiem i dwoma uchwytami na kubki
Lusterko elektrochromatyczne (automatycznie ściemniane)
Chowana roleta przestrzeni bagażowej
Inteligentny system otwierania i rozruchu
Kierownica regulowana elektrycznie w wielu płaszczyznach
WYBRANE WYPOSAŻENIE DODATKOWE WERSJI TESTOWANEJ (PRESTIGE)
19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (opony 235/55 R19)
System audio surround Mark Lavinson Premium z 15 głośnikami:
– system surround 7.1
– odtwarzanie wideo z płyt DVD
– biblioteka dźwiękowa na dysku twardym (HDD) z bazą danych Gracenote
– wbudowana w deskę rozdzielczą zmieni arka na 6 płyt CD/DVD
ACC (system kontroli odległości od poprzedzającego pojazdu)
Zawieszenie pneumatyczne i aktywne stabilizatory
Automatyczne włączanie obiegu wewnętrznego powietrza
Inteligentna karta
Fotele kierowcy i pasażera z 10 funkcjami regulacji, 3 pamięciami ustawienia oraz wentylacją i ogrzewaniem
Projektor HUD
Reflektory świateł mijania wykonane w technologii LED
Oświetlenie progów w technologii LED
Pakiet nawigacyjny:
– 8-calowy kolorowy wyświetlacz uniwersalny LCD
– system nawigacji z napędem dysku twardego (HDD)
– okna ekranowe do sterowania systemami pojazdu (np. audio/klimatyzacja/komputer pokładowy) i ich monitorowania,
– monitor asystenta parkowania
– zdalne sterowanie dotykowe
Czujniki parkowania (przód i tył)
Tapicerka ze skóry perforowanej (półanilinowej)
System ochrony przedzderzeniowej (PCS)
Kamera boczna
Elektrycznie odchylany i przesuwany dach słoneczny
Elektryczne zamykanie drzwi bagażnika
Wstawki drewniane
Skórzano-drewniana kierownica z panelem sterującym audio
Skórzano-drewniana gałka i dźwignia z zmiany biegów
CENA WERSJI TESTOWANEJ (stan na 23 grudnia 2009):
354.700 PLN