Nissan Micra
To auto w Polsce nie występuje zbyt licznie. Może ono jednak stanowić ciekawą ofertę dla poszukujących na rynku dość niezawodnego używanego samochodu. Takie wnioski wypływają – na przykład – z corocznych raportów niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego, z których jednoznacznie wynika, że Nissan Micra w swojej klasie znajduje się co roku wśród aut o bardzo małej liczbie usterek eksploatacyjnych. Przy okazji, już jako ciekawostkę, warto przypomnieć, że przed laty w Polsce bardzo poważnie rozważano produkcję tego auta na zasadach licencji. W 1988 roku w warszawskim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych przeprowadzono wtedy, bardzo wszechstronne testy porównawcze dwóch samochodów: Fiata Uno i Nissana Micry. W rezultacie jednak do licencyjnej produkcji żadnego z tych pojazdów nie doszło. Ówczesne badania wykazały wyższość Nissana Micry nad jego konkurentem pod względem jakości.
Historia modelu
1982 | Światowa premiera samochodu pod nazwą March |
1983 |
Prezentacja modelu z nadwoziem dwudrzwiowym oraz tylną klapą |
1986 | Wersja z automatyczną skrzynią biegów |
1989 | Odmiana z silnikiem 1,2 l wyposażona w katalizator. Zakończenie produkcji tej generacji Nissan Micra |
1993 | Nowy model Micry z silnikiem 1,0 lub 1,3 l, ABS w wersji SLX. Tytuł „Samochód Roku 1993” |
1994 | Odmiana specjalna Jive ze szklanym dachem oraz Topic ze zwijanym dachem. Wersja LX wyposażona w poduszkę powietrzną dla kierowcy |
1995 | Wszystkie wersje seryjnie wyposażone w airbagi dla kierowcy i specjalne zabezpieczenia przed kradzieżą |
1996 | Modernizacja modelu |
1998 | Poduszka powietrzna dla pasażera przedniego fotela oraz napinacz pasa bezpieczeństwa, zastosowane seryjnie. |
2000 | W miejsce poprzedniego silnika o pojemności 1,3 l stosowanego dotychczas auta wyposażono w silnik 1,0 l/60 KM lub 1,4 l/82 KM |
Główne cechy użytkowe
+ ZALETY
- Stosunkowo niskie zużycie paliwa
- Niezawodne silniki
- Dobra dynamika jazdy
- Duża zwrotność oraz stateczność
- Zmienna pojemność bagażnika
- Dosyć obszerne wnętrze
- Utrzymanie parametrów eksploatacyjnych przewidzianych przez producenta, nawet po dłuższym przebiegu auta
- Funkcjonalna obsługa
- Karoseria zapewniająca dobrą widoczność
- Wygodne przednie fortele
- Wydajne ogrzewanie
- Pewne prowadzenie
– WADY
- W bardzo starych autach silniki o niedostatecznej trwałości
- Stosunkowo sztywne zawieszenie obniżające komfort jazdy
- Mały prześwit w samochodach obciążonych
- Zbyt cienkie wykładziny foteli
- Braki w wykończeniu auta
- Kłopotliwe manewrowanie
- Zbyt długie przełożenia skrzyni biegów
- Niezbyt dobrze dopasowane tylne zagłówki
- Przeciętnie oszczędne zużycie paliwa
- Kosztowny serwis
- Zbyt słabe hamulce
Opinie fachowców
W tych opiniach jak zwykle przeważa pogląd, że wybór samochodu używanego zależy od roku jego produkcji. Jak zwykle, podobnie i w przypadku Nissana Micry, starsze modele były bardziej podatne na działanie rdzy i inne typowe uszkodzenia niż samochody młodsze. Większe ryzyko zakupu takiego samochodu łączy się więc z wiekiem danego egzemplarza (dotyczy to szczególnie pojazdów wyprodukowanych przed 1993 rokiem). W testach ADAC najwyżej oceniano ekologiczne właściwości tego auta (nota 2,3) oraz jazdę (2,7 pkt.). Najsłabszą notę uzyskał silnik o pojemności 1,0 l. Zdaniem fachowców ze swą mocą 60 KM jest on zbyt słaby dla tego auta. Również większy silnik o pojemności 1,4 l nie zadawala w pełni niektórych fachowców. Trzeba jednak podkreślić, że zdania na ten temat są wśród nich podzielone. Mimo wielu zalet tego samochodu (poprzednie modele), krytykuje się jednak przestarzałe albo zbyt ubogie rozwiązania w wersjach podstawowych. I tu również opinie na ten temat różnią się między sobą. Okazuje się jednak, że w tym małym samochodzie silniki wytrzymują bez naprawy głównej 200 tys. kilometrów przebiegu, co jest przecież sprawą nie bez znaczenia przy zakupie używanego pojazdu. Jest to auto wprawdzie niewielkie, ale solidne i niezawodne.. Jak zwykle, również i w tym małym samochodzie krytykuje się pojemność bagażnika. Nie jest on zbyt wielki (206 l). Nadwozia Micry miały w zależności od wersji troje lub pięcioro drzwi. Również rodzina silników stosowanych w tych autach nie jest zbyt bogata. Zdaniem fachowców ogranicza to nieco możliwości wyboru optymalnej wersji auta (oczywiście, z punktu widzenia jego użytkownika). Również pod kątem zużycia paliwa Micra specjalnie się nie wyróżnia. Powszechnie jednak uważa się, że auta te dysponują dość oszczędnymi jednostkami napędowymi. W codziennej eksploatacji samochód z silnikiem o pojemności 1,2 l zużywał ok. 7 l benzyny na 100 km. W testach ADAC auto Nissan Micra 1,3 SLX zużywało 7,2 l paliwa na 100 km. Podobne zużycie zanotowano w wersji z silnikiem 1,4 l. W teście przeprowadzonym przez redakcję polskiego czasopisma „Auto”, Micra z silnikiem 1,0 l zużyła 7 l paliwa na 100 km, a w badaniach drogowych czasopisma „International Auto” osiągnięto przeciętnie zużycie 6,8 l paliwa na każde 100 km jazdy. Porównując Nissana Micrę z innymi autami trzeba pamiętać, że jest to typowo miejski samochód o niezbyt przecież przestronnym wnętrzu. Nadwozie Micry ma jednak kontrolowane strefy zgniotu i wzmocnienia boczne w drzwiach. Natomiast rodzina silników Micry nosi oznaczenie CG („Clean and Green” czyli „Czysty i Zielony”). W ten sposób producent chciał podkreślić ich małą uciążliwość z punktu widzenia ekologii.
Typowe usterki
W starych egzemplarzach aut Nissana Micry należących do poprzedniej generacji, zdarzają się:
? Przepalenia uszczelki podgłowicowej
? Wycieki oleju z silnika, skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego
? Defekty sprzęgła
? We wcześniej budowanych modelach zdarzały się uszkodzenia synchronizatorów (wiążące się z ich kosztowną naprawą.)
Natomiast w nowszych modelach
? Pojawiają się kłopoty z uruchamianiem silnika wywołane defektami akumulatora lub pompy paliwowej
? Zdarzają się zawilgocenia świec zapłonowych
? W samochodach produkowanych do 1993 roku stwierdza się podatność nadwozia i podwozia na korozję
? Występują usterki w instalacji elektrycznej, układach zapłonowych i zabezpieczających auto przed kradzieżami
? Pojawiają się hałasy w obrębie tylnej półki
? Należy zwracać uwagę na stan techniczny paska zębatego
? Wycieraczki – z biegiem czasu, zmniejsza się pole wycierania szyby
? Zdarzają się usterki w mechanizmach zwijania pasów bezpieczeństwa
Opinie użytkowników
W naszym kraju początkowo zainteresowanie tym samochodem było raczej niewielkie. Jednak z biegiem lat ów mały, niezawodny samochód zaczął zyskiwać sporo zwolenników. Wśród jego użytkowników nie tylko w Polsce, ale i całej Europie przeważają panie. Prawdopodobnie o wyborze tego auta przez kobiety, decyduje właśnie jego niezawodność, bardzo dobra zwrotność, a także widoczność z miejsca kierowcy. Te cechy mają przecież duży wpływ na łatwiejsze poruszanie się autem w skomplikowanym ruchu miejskim. Ogólnie biorąc nowsze generacje Nissana Micry uzyskały więcej dobrych opinii niż poprzednie modele. Chodzi tu przede wszystkim o lepsze zabezpieczenie antykorozyjne, wytłumienie hałasów i poprawę właściwości jezdnych. Na szczególne podkreślenie zasługuje precyzyjnie działająca skrzynia biegów. Zmiana biegów nie nastręcza żadnych kłopotów. Zdaniem użytkowników średnie zużycie paliwa w granicach od 6 do 8 l/100 km nie jest zbyt wielkie. Więcej kontrowersji budzą natomiast ceny części zapasowych i usług serwisowych. Z drugiej jednak strony ze względu na niezawodność i trwałość tego auta wizyty w warsztatach nie są zbyt częste.
Wnioski ogólne
Nissan Micra został kiedyś nazwany „mistrzem małych wymiarów”. Rzeczywiście po bliższym zapoznaniu się z konstrukcją tego auta, można wymienić wiele cech świadczących na jego korzyść. Jego podstawową zaletą są nowoczesne jednostki napędowe. Zwraca uwagę korzystny rozstaw osi. Uwzględniając wspomnianą wyżej niezawodność oraz pozytywne wyniki wielu testów, warto się odnosić do tego samochodu po prostu…. życzliwie. Oczywiście, o jego wyborze powinny jednak decydować również inne względy takie, jak porównywalne ceny, łatwość ewentualnej odsprzedaży po kilku latach użytkowania itp.
Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)