NISSAN X-TRAIL 2.0i SPORT+
Szczerze mówiąc, nie mieliśmy przekonania do tego typu samochodów. Zarezerwowaliśmy nawet dla nich miano „bulwarówek”, czyli quasi-terenowych pojazdów dla szpanerów, którzy przedkładają przejażdżki wokół oblężonych deptaków w znanych kurortach (vide: Sopot) nad samotne pokonywanie bezdroży i mrożących krew w żyłach wzniesień. Ot, wypisz wymaluj, staropolskie „ni pies, ni wydra – coś na kształt świdra”.
W miarę upływu kolejnych godzin spędzonych za kierownicą Nissana X-Trail nasze poglądy ulegały stopniowej metamorfozie. Oczywiście, do pewnych granic, wytyczonych znacznie ciaśniej niż zrobili to spece od motoryzacyjnego marketingu.
Po pierwsze – w warunkach polskich nie jest to na pewno samochód „dla ludzi młodych, dynamicznych i preferujących aktywny tryb życia”. Na wydatek 125 tys. zł stać bowiem u nas naprawdę niewielu młodych ludzi.
Po drugie – nie zgadzamy się z przypisywaniem samochodom tego typu jak Nissan X-Trail pojęcia pojazdów uniwersalnych, bezkolizyjnie łączących cechy klasycznych „terenówek” z parametrami typowymi dla eleganckich limuzyn. Takie ożenki wymagają bowiem nieuniknionych kompromisów, a te wykluczają zachowanie kompletu atutów. W technice cudów, niestety, nie ma.
Komu więc można byłoby polecić X-Traila? Odpowiadając krótko – ani bywalcowi modnych dyskotek w centrach miast, ani leśniczemu skazanemu na pokonywanie leśno-górskich duktów.
Optymalnego posiadacza tego rodzaju samochodu wyobrażamy sobie jako np. przedsiębiorcę pracującego i mieszkającego na co dzień w mieście, a zarazem zainteresowanego bezproblemowym dotarciem do ulubionego miejsca wędkowania lub swojej daczy, postawionej z dala od ludzi i bitych dróg. Albo jako przedstawiciela – niestety, obumierającej – klasy średniej, który mieszka na peryferiach metropolii lecz chciałby rozpoczynać pracę w jej centrum punktualnie, bez względu na porę roku lub zmienną aktywność służb odśnieżania. Dla tego rodzaju użytkowników Nissan X-Trail wydaje się pojazdem może nie idealnym (bo to za mocne słowo) co godnym rekomendacji.
Mamy w redakcyjnym spisie kilka „poligonów”, które pozwalają skutecznie i szybko sprawdzić walory testowanych aut. Dla pojazdów terenowych takim miejscem jest dawny tor motocrossowy „Kamionka” w Gdyni-Kolibkach, a na nim przeszkody ochrzczone kilkanaście lat temu przez niżej podpisanego (w czasach gdy był wiceprezesem Gdańskiego Auto Moto Klubu) jako „Lot mewy”, „Skok do morza” i itp. Otóż, Nissan X-Trail 2.0i Sport+ dawał sobie radę w tym terenie wyjątkowo dzielnie, pasując tylko tam, gdzie czynnikiem decydującym okazywał się jego zbyt mały prześwit.
Niezastąpionym poligonem dla długodystansowej jazdy po nawierzchniach utwardzonych jest natomiast trasa Gdańsk – Warszawa, pokonywana przez nas zazwyczaj w dwie strony; po odbiorze auta i przed jego zwrotem w stołecznej siedzibie importera. Tutaj X-Trail powinien przegrywać już na starcie z powodu obiektywnie kiepskiej aerodynamiki, wysoko położonego środka ciężkości i wynikającego stąd ograniczenia prędkości do „marnych” 177 km/h. Proszę jednak wskazać choćby 10-procentowy odcinek drogi E77, na którym taka prędkość jest możliwa do utrzymania, i to przy założeniu wykluczenia konsekwencji natury policyjnej (radary + mandaty). Ba, można powiedzieć, iż koleiny, wyboje, łaty i uskoki poprzeczne występujące na tej trasie kwalifikują ją do użytkowania wyłącznie przez samochody w rodzaju Nissana X-Traila.
Uwzględniając powyższe, bijemy się we własne piersi i wycofujemy wobec ww. pojazdu epitet „bulwarówki”. To naprawdę dobry samochód dla osób wystarczająco zamożnych, aby wysupłać ponad 100 tys. zł, a jednocześnie zbyt biednych lub zbyt mądrych, aby próbować zastąpić to auto dwoma innymi – typowo terenowym do jazdy po bezdrożach i typowo luksusowym do poruszania się po mieście.
H. Jez.
NISSAN X-TRAIL 2.0i SPORT+
Dane techniczne i eksploatacyjne:
SILNIK
Typ: QR20DE
Usytuowanie: z przodu
Pojemność: 1998 cc
Liczba i układ cylindrów: 4, rzędowy
Średnica cylindra x skok tłoka: 89,0 x 80,3 mm
Układ zasilania paliwem: wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna: 103 kW (140 KM) przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 192 Nm przy 4000 obr/min
Paliwo: benzyna bezołowiowa (min. LO 95)
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Rodzaj: „ALL MODE” – elektroniczny układ przeniesienia napędu (3 pozycje: 2WD – napędzana tylko oś przednia; AUTO – automatyczne załączanie napędu 4×4 w momencie wykrycia utraty przyczepności; LOCK – permanentny napęd 4×4 w rozdziale 57:43)
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Sprzęgło: jednotarczowe, suche
Obręcze kół: 16 x 6,5 JJ
Ogumienie: 215 65 R16
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ: zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym
UKŁAD HAMULCOWY
Typ: 4-kanałowy, 5-czujnikowy ABS (system przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania), z EBD (system rozdziału siły hamowania), Brake Assist (system wspomagania siły hamowania)
Przód: tarczowe wentylowane, ze wspomaganiem podciśnieniowym
Tył: tarczowe wentylowane, ze wspomaganiem podciśnieniowym
ZAWIESZENIE
Przód: niezależne, kolumny McPherson
Tył: niezależne, wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, stabilizator
NADWOZIE – WYMIARY, MASY
Długość/szerokość/wysokość: 4455/1765/1750 mm
Rozstaw osi: 2625 mm
Masa własna: 1.515 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 2,000 kg
Pojemność bagażnika: 350 l (do rolety), 410 l (do linii okien)
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 11,3 s
Zużycie paliwa na 100 km: cykl miejski – 12,2, cykl pozamiejski – 7,6, średnie – 9,3 l.
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
elektroniczny system napędu 4×4 „All Mode”
system ABS + EBD,
elektroniczny system kontroli stabilności jazdy (ESC),
immobilizer,
poduszki powietrzne kierowcy i pasażera,
boczne poduszki powietrzne,
centralny zamek,
tylna kanapa składana w proporcjach 60/40,
automatyczna klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym,
system ogrzewania pasażerów na tylnej kanapie,
fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego,
kierownica z regulacją pionową,
wspomaganie kierownicy,
elektrycznie regulowane szyby drzwi przednich i tylnych,
regulacja pochylenia tylnej kanapy,
lusterka w kolorze nadwozia regulowane elektrycznie,
kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego pokryte skórą,
aluminiowe felgi 16″,
światła przeciwmgielne przednie,
zderzaki, listwy boczne i klamki lakierowane w kolorze nadwozia,
spojler dachowy,
relingi dachowe z lampami dalekosiężnymi,
wskaźnik temperatury zewnętrznej,
radioodtwarzacz CD ze zmieniarką 6 płyt w konsoli centralnej oraz sterowaniem przy kierownicy
CENA WERSJI J.W. (stan na 31 marca 2005)
125.000 zł