NOWY FIAT SEDICI
Fiat odnawia model Sedici w zakresie stylu i zastosowanych silników: jest on teraz jeszcze bardziej przyjazny środowisku dzięki dwóm nowym silnikom spełniającym wymogi normy Euro 5 (benzynowy 120 KM 1.6 16v oraz diesel 135 KM 2.0 16v Multijet 16v), co plasuje go na czele swej klasy pod względem emisji CO2. Nowy Sedici, charakteryzujący się odnowioną stylistyką zarówno wnętrza, jak i części zewnętrznej, która pozostaje w doskonałej harmonii z Fiat „family feeling” wprowadzoną przez modele Grande Punto i Bravo, jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy szukają kompaktowego SUV, o mocnych cechach estetycznych, sprawdzającego się zarówno w charakterze samochodu terenowego, jak i miejskiego.
Następca popularnego modelu, którego od dnia wejścia na rynek do dziś zarejestrowano 74 000 szt. (z czego około 44 000 szt. we Włoszech, gdzie Fiat Sedici 4×4 jest najpowszechniej kupowanym pojazdem terenowym oraz ponad 2300 rejestracji w Polsce) – nowy SUV marki Fiat został zaprojektowany i stworzony dla tych, którzy chcą się wyróżnić posiadaniem samochodu o eleganckim wyglądzie, a jednocześnie szukają pojazdu kompaktowego, bezpiecznego i łatwego do prowadzenia, także w środowisku miejskim (nowy Sedici ma 411 cm długości, 176 cm szerokości, 162 cm wysokości i rozstaw osi wynoszący 250 cm). Co więcej, nowy model umożliwia przyjemne spędzenie wolnego czasu miłośnikom natury, którzy pragną zaspokoić swój głód przygód i wyzwań: a to zarówno dzięki wyglądowi „all-terrain” modelu, jak też dzięki specjalnemu, możliwemu do dostosowania na życzenie systemowi napędu na cztery koła, który umożliwia kierowcy przełączenie z napędu 4X2 na 4X4.
Klient może wybrać spośród trzech wersji (Fresh, Dynamic i Emotion), dwóch układów napędowych (4×2 i 4×4), 9 kolorów karoserii oraz dwóch nowych silników; benzynowego 120 KM 1.6 16v oraz wysokoprężnego 135 KM 2.0 Multijet, który posiada DPF w standardzie (filtr cząsteczek stałych). Nowy Sedici jest objęty 3-letnią gwarancją bez limitu kilometrów.
Elastyczne i przyjazne środowisku silniki
Nowy Sedici może być wyposażony w jeden z dwóch nowych silników (benzynowy 120 KM 1.6 16v lub wysokoprężny 135 KM 2.0 Multijet 16v), sprzężone odpowiednio ze skrzynią pięcio- i sześciobiegową, charakteryzujące się precyzyjnym włączaniem biegów i ograniczonymi obciążeniami. Oba silniki charakteryzują się znaczną redukcją emisji CO2w porównaniu z silnikami z poprzednich modeli. W porównaniu z wersją 107 KM 1.6, nowy silnik 120 KM wykazuje niższe zużycie paliwa oraz mniejsze emisje CO2 o około 10%, zarówno w przypadku modelu 4×2, jak i 4×4. Jeszcze dalej w tym aspekcie idzie nowy silnik 135 KM 2.0 Multijet, który w porównaniu z wersją 120 KM 1.9 Multijet emituje do 20% mniej CO2 w przypadku modelu 4×4 (w przypadku modelu 4×2 jest to 17%). Te osiągi plasują Nowe Sedici na czele swojej klasy.
Nowy silnik 135 KM 2.0 Multijet, będący naturalnym rozwinięciem jednostki 1.9 Multijet, wykazuje szereg zalet, zarówno pod względem osiągów (zwiększony moment obrotowy i moc), jak i pod względem emisji oraz zużycia paliwa: wyniki dla wersji 4×2 to zaledwie 134 g/km CO2 (cykl mieszany) przy zużyciu wynoszącym 4,4 l/100 km w cyklu pozamiejskim (wyniki dla wersji 4×4 to 142 g/km CO2, 4,6 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 4,6 l/100 km w cyklu mieszanym i 7,0 l/100 km w cyklu miejskim).
Należy podkreślić, że poza znaczną redukcją zużycia paliwa i emisji, Nowy Sedici 135 KM 2.0 Multijet jest liderem w swej klasie pod względem osiągów: osiąga prędkość maksymalną 190 km/h a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,5 s (w przypadku wersji 4×4 to odpowiednio 180 km/h i 11,2 s). Ponadto, elastyczność pojazdu została ulepszona za sprawą momentu obrotowego wynoszącego 320 Nm i osiągającego maksymalną wartość już przy 1500 obr./min.
Silnik benzynowy 1.6 16v osiąga 120 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy wynoszący 156 Nm (15.9 kgm) przy 4400 obr./min. Idealny do jazdy w mieście i po krętych drogach, nowy silnik został opracowany ze szczególnym naciskiem na osiągi oraz zużycie paliwa. Wysokie osiągi są zasługą systemu zmiennych faz rozrządu, który przyczynia się do zapewnienia optymalnego momentu obrotowego i mocy przy każdej prędkości. Tak zaopatrzony Nowy Sedici osiąga maksymalną prędkość wynoszącą 185 km/h, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,7 s, a zużycie paliwa wynosi 5,2 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 6,2 l/100 km w cyklu mieszanym oraz 7,9 l/100 km w cyklu miejskim (wyniki dla wersji 4×4 to 175 km/h, 11,5 s, 5,9 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 6,5 l/100 km w cyklu mieszanym oraz 8,2 l/100 km w mieście). Jest to zatem jednocześnie silnik wydajny i ekonomiczny.
Włoski styl i elegancja
Nowe Sedici łączy on w sobie inteligentne rozwiązania dotyczące racjonalnej struktury z włoskim designem, zachowującym elegancję nadwozia i płynność kształtu, zarówno jeśli chodzi o wnętrze samochodu, jak i karoserię. Największych zmian dokonano w przedniej części samochodu, która została odnowiona w zgodzie z „Fiat family feeling”, wprowadzonym przez modele Grande Punto i Bravo. Teraz więc, Nowe Sedici posiada szerszy przód wyposażony w element ochronny „off-road” oraz światła przeciwmgielne z nowym chromowanym obramowaniem. Elementy te uwydatniają przednią część samochodu i wzbogacają imponujące zderzaki, przydając detalom pojazdu elegancji i wytworności.
Nowe zderzaki dodają pojazdowi „siły”: faktycznie, dolna część przypomina potężny zderzak z orurowaniem (Bull-bar) „zatopiony” w karoserię. Między dwoma światłami przednimi znajduje się nowy grill, który zachowuje, pod każdym względem, „family feeling” cechujący całą gamę modeli Fiat. Z kolei światła przeciwmgielne, umocowane w specjalnym obramowaniu dodają sylwetce elegancji. Zestawienie tych elementów pomaga utrzymać całą przednią część pojazdu, która wyraźnie wydaje się być w stanie pokonać wszelkie przeszkody, jak również płynnie integruje się z resztą samochodu.
Zmiany w stylistyce zakończono wprowadzeniem dwóch nowych kolorów karoserii (biała perła – dostępna dla serii specjalnych i nowy odcień szarości, dostępny już w gamie kolorów Fiata Bravo) oraz nowych 16-calowych obręczy ze stopów metali lekkich z oponami 205/60, które pomagają uczynić pojazd bardziej energicznym, dynamicznym i sportowym (w standardzie dla wersji Emotion, opcja dla wersji Fresh i Dynamic). Należy podkreślić, że nowy model jest dostępny w 9 kolorach karoserii, wybranych z zamysłem podkreślenia designu pojazdu.
Odnowione wnętrze
Unowocześniono zestaw wskaźników, który zyskał nowy, centralnie usytuowany wyświetlacz. Same zegary są teraz bardziej czytelne i zbliżone wyglądem do innych zestawów z samochodów w grupie Fiata.
System HI-FI, wyposażony teraz w 8 głośników, udoskonalono poprzez umiejscowienie dodatkowego głośnika na środku deski rozdzielczej (w standardzie dla wszystkich wersji), co poprawiło jakość dźwięku.
Konsola nowego Sedici oferuje także nowy cyfrowy wyświetlacz klimatyzacji (dostępny w wersji Emotion), umiejscowiony pod zestawem audio. Dzięki niemu klient może cały czas mieć pod kontrolą temperaturę w przedziale dla podróżujących, gdyż może regulować dystrybucję i prędkość strumienia powietrza. Aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy nocnej, zarówno elementy sterowania radiem znajdujące się przy kierownicy, jak i te do sterowania światłami przednimi, są podświetlone.
Poszycia wzbogacono o nowy materiał – naprzemienne wzory dające efekt błyszczący/matowy, dostępne dla wersji Fresh i Dynamic. Najbardziej wymagający klienci mogą wybrać pomiędzy dwoma skórzanymi wnętrzami: czarna lub naturalna skóra. Dodatkowo, siedzenia nowego Sedici są wygodne, ergonomiczne i bezpieczne, i można je wyregulować stosownie do potrzeb w szybki i łatwy sposób.
W terenie
Wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w elektronicznie sterowany układ napędowy 4×4, który umożliwia dystrybucję zmiennego momentu obrotowego na przednie i tylne koła. Dokładniej mówiąc, nowe Sedici wyposażono (w wersjach Dynamic i Emotion) w system 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym i 3 trybami pracy, co łączy prawdziwie „terenowe” osiągi z komfortem jazdy cechującym samochody szosowe. W normalnych warunkach samochód zachowuje się jak pojazd z napędem na dwa przednie koła, którego zaletą jest niższe zużycie paliwa i emisje. Z kolei przy ciężkich warunkach drogowych i małej przyczepności do podłoża uruchamia się napęd na cztery koła i automatycznie zostaje wyregulowana dystrybucja momentu obrotowego między przednią i tylną oś, co zwiększa poziom bezpieczeństwa pojazdu.
Sercem nowego układu napędu jest elektromagnetycznie sterowany zespół sprzęgający z suchym wielotarczowym sprzęgłem, który moduluje przeniesienie momentu obrotowego w zależności od potrzeb napędu. Bardziej szczegółowo, impuls elektryczny, który generuje pole magnetyczne w celu sprzężenia tarcz, jest dostarczany w momencie, kiedy czujniki ABS wykryją względny poślizg między kołami przednimi i tylnymi. Nowe Sedici umożliwia przełączenie z napędu „2WD” na „4WD” w sposób szybki i łatwy: faktycznie, wystarczy tylko nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej, aby wybrać jeden z trzech trybów „2WD” moment obrotowy przenoszony jest tylko na przednie koła. Układ 4×4 nie jest angażowany, więc efekt „rozpraszania” nie występuje. Ten tryb jest bardziej odpowiedni do jazdy w normalnych warunkach (sucha droga) i pozwala uzyskać mniejsze zużycie paliwa.
Drugim trybem jest tryb „AUTO”: dla większości warunków jazdy moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła. Dystrybucja momentu pomiędzy oś przednią i tylną jest sterowana automatycznie. Układ przenosi optymalny moment obrotowy na tylne koła w momencie, kiedy czujniki wykryją małą przyczepność lub aby zapobiec utracie przyczepności (na przykład przy przyspieszaniu).
W ostatnim trybie, „LOCK”, dystrybucja momentu obrotowego jest zablokowana, co ma na celu zagwarantowanie szybkiego i stabilnego startu w ekstremalnych warunkach (piasek, błoto i śnieg). W tym trybie stosunek dystrybucji momentu obrotowego między oś przednią i tylną wynosi 50/50. Ten podział momentu obrotowego jest zachowany przy prędkościach nie przekraczających 60 km/godz., powyżej których, w celu zagwarantowania bardziej komfortowej jazdy, układ przechodzi do trybu „Auto”.
Dzięki temu szczególnemu napędowi 4×4 oraz minimalnemu prześwitowi wynoszącemu 19 cm, nowy model jest w stanie poradzić sobie na nierównym i trudnym terenie, czego dowód stanowi kąt natarcia wynoszący 20,3°.
Bezpieczeństwo i komfort
Nowe Sedici sprawia wrażenie pojazdu o eleganckim designie, który jest jednocześnie solidny, niezawodny i wytrzymały. Wrażenie to potwierdzają starania, które włożono w tworzenie modelu. Po pierwsze karoseria została zaprojektowana zgodnie z najnowocześniejszymi standardami, w celu zwiększenia jej wytrzymałości na uderzenia: sztywny przedział dla pasażerów, co ma zapewnić ich ochronę, a także strefy o wysokiej zdolności pochłaniania uderzeń przez części zewnętrzne. W dziedzinie bezpieczeństwa prewencyjnego Nowy Sedici oferuje zestaw elementów do sterowania, który nie męczy nawet podczas długich podróży: doskonale czytelne wskaźniki dzięki nowemu białemu oświetleniu zestawu wskaźników oraz przyciski, które łatwo dosięgnąć i włączyć; w przedziale dla pasażerów panuje cisza, widoczność jest doskonała, a klimatyzacja oraz oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne są niezwykle skuteczne. Są to cechy, które nie tylko gwarantują dobre samopoczucie wewnątrz samochodu, ale też polepszają koncentrację kierowcy, a w konsekwencji podnoszą poziom całkowitej kontroli nad pojazdem we wszystkich warunkach drogowych.
W dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego pojazd wyposażony jest w skuteczny układ hamulcowy, szybki i progresywny, który składa się z wentylowanych przednich tarcz o średnicy 280 mm. Z tyłu z kolei wprowadzono ważne udoskonalenie – hamulce bębnowe o średnicy 220 mm zastąpiono nowymi hamulcami tarczowymi o średnicy 280 mm. Dodatkowo, aby zapewnić większą kontrolę nad pojazdem, dla modelu Fiat Sedici na żądanie dostępny jest wysokiej klasy Electronic Stability Program (ESP) – system, który aktywuje się z warunkach krytycznych, kiedy zagrożona jest stabilność pojazdu, i który pomaga kierowcy zapanować nad samochodem. Co więcej, ESP sprzężony jest nie tylko z najnowszej generacji układem hamulcowym z ABS wyposażonym w elektroniczny układ rozkładu siły hamowania EBD, ale również z elektronicznie sterowanym aktywnym dyferencjałem. System EBD rozkłada siłę hamowania na cztery koła w celu zapobiegnięcia zablokowaniu tylnych kół oraz zapewnienia prawidłowej reakcji samochodu we wszystkich warunkach.
W celu zapewnienia maksymalnej ochrony pasywnej nowy model oferuje do 6 poduszek powietrznych – 2 przednie, 2 boczne i 2 kurtyny powietrzne – zarządzane przez elektroniczną jednostkę sterowania, która ocenia siłę uderzenia za pomocą czujników, wykalibrowanych na podstawie serii testów zderzeniowych. Co więcej, w standardzie znalazły się również przednie pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia, trzypunktowe tylne pasy bezpieczeństwa, kierownica pochłaniająca energię uderzenia oraz mocowania ISOFIX na tylnych siedzeniach.
Rezultatem jest niezawodny pojazd, gwarantujący płynne i precyzyjne prowadzenie, doskonałe „trzymanie się” drogi oraz najwyższy poziom komfortu pasażerów. Jest to głównie zasługa zawieszenia samochodu. Dla przednich kół zdecydowano zastosować niezależne zawieszenie typu McPherson, zaś tylne zawieszenie stanowią koła połączone belką skrętną. Drugie rozwiązanie, pod względem masy i rozmiarów, łączy tradycyjne korzyści, jakie daje prosty i racjonalny projekt, z osiągami w zakresie komfortu i jazdy w różnych warunkach pogodowych.
Wyposażenie
Nowy Sedici oferuje szeroki zakres wyposażenia, w którym znajdzie się coś dla każdego, łącznie z wyposażeniem, które było do niedawna zarezerwowane dla pojazdów z wyższej segmentów. Pierwsza w gamie wersja nowego Fiata Sedici (Fresh) oferuje w standardzie najbardziej pożądane cechy w tym segmencie rynkowym: ręcznie sterowaną klimatyzację, radio z odtwarzaczem CD, centralny zamek sterowany pilotem, elektryczne szyby przednie, elektronicznie sterowane lusterka boczne, kierownica z regulowaną wysokością, składane oparcie tylnej kanapy dzielone w stosunku 60/40 i kieszeń na tylnej stronie oparcia siedzenia pasażera. W dodatku w standardzie znalazł się szereg ważnych urządzeń służących zapewnieniu bezpieczeństwa: od świateł przeciwmgielnych do przednich i bocznych poduszek powietrznych, ABS wraz z EBD, mocowania Isofix, klucz z immobilizerem, system „Deadlock”. Jeśli chodzi o zewnętrzną część samochodu, Nowy Sedici w wersji Fresh wyróżnia się dzięki czarnym nakładkom ochronnym i 16-calowym kołom. Wnętrze samochodu oferuje odnowione, eleganckie poszycie, wykonane z technicznego materiału w kolorze szarym.
W rezultacie, po dopracowaniu idei „spartan off-road”, wersja Dynamic (która dodaje do wersji Fresh napęd 4×4) jest odpowiedzią dla klienta szukającego samochodu z napędem 4×4. Dzięki optymalnej kompozycji wyposażenia, spełniającej jego podstawowe potrzeby, kierowca ma możliwość pokonywania dróg o bardziej nierównej nawierzchni oraz większej pewności na drogach leśnych i gruntowych. W wersji tej kierowca ma zawsze kontrolę nad trybem własnej jazdy, a to wszystko dzięki przyciskowi na tunelu środkowym, który służy do wyboru trybu jazdy.
Z kolei dla tych, którzy pragną posiadać samochód o jeszcze bogatszym wyposażeniu dostępna jest wersja Emotion, która posiada dodatkowo tapicerkę z tkaniny Inox-Sand, specjalne wewnętrzne chromowane wykończenia, elektryczne szyby tylne, siedzenie kierowcy o ręcznie regulowanej wysokości oraz „Luxury Pack” zawierający: automatyczną klimatyzację z nowym cyfrowym wyświetlaczem i skórzaną kierownicę z przyciskami do sterowania radiem. Jeśli chodzi o zewnętrzną część samochodu, nowy Sedici Emotion wyróżnia się dzięki nakładkom ochronnym na nadwozie z ozdobnym paskiem w kolorze chromu oraz 16-calowym obręczom ze stopów metali lekkich (205/60 R16), elementom ochronnym na zderzakach, natomiast lusterka i zewnętrzne klamki polakierowane są w tym samym kolorze, co karoseria.
Materiały źródłowe:
Fiat Auto Poland
(06.07.2009)