NOWY MERCEDES ATEGO: WYŻSZA JAKOŚĆ DYSTRYBUCJI
Wyjątkowa oprawa – włącznie z bogatą częścią artystyczną – towarzyszyła wybrzeżowej prezentacji nowych ciężarówek Mercedesa przeprowadzonej w czwartek, 3 października 2013 na terenie firmy Eurotruck w Straszynie. Około setki zaproszonych gości – głównie szefów firm transportowych – mogło dokładnie przyjrzeć się nowym modelom Actrosa, Antosa, Arocsa oraz Atego. Przyjrzeć się, po czym w towarzyskiej atmosferze… rozpocząć negocjacje na temat ewentualnego zakupu.
Wspólną cechą wszystkich demonstrowanych pojazdów były silniki spełniające normę emisji spalin Euro VI, która zacznie obowiązywać od nowego roku. Największe zainteresowanie budził jednak przedstawiciel segmentu pojazdów dystrybucyjnych – nowy Mercedes Atego. Dla tego modelu jesienna prezentacja była zarazem premierą na rynku polskim.
Jemu też najwięcej uwagi poświęcili panowie Dariusz Lewandowski odpowiedzialny za pojazdy ciężarowe w Mercedes-Benz Polska (zdjęcie powyżej) oraz Jarosław Hajdrych (na zdjęciu poniżej), dyrektor handlowy firmy Eurotruck. Przeprowadzona w konwencji telewizyjnej relacji „na żywo” charakterystyka ciężarowego debiutanta dowiodła, że jest to pojazd o znaczących zmianach w stosunku do swego poprzednika.
Najważniejsze z nich to dwa nowe silniki, 4- i 6-cylindrowy w układzie rzędowym, oferowane w siedmiu klasach mocy o zakresie od 156 (115 kW) do 299 KM (220 kW). Są nie tylko bardziej dynamiczne od poprzednich jednostek napędowych ale także zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa o 5 proc., oczywiście z zachowaniem wymogów normy Euro VI. Potencjalni nabywcy nie powinni zlekceważyć także argumentu o wydłużeniu przebiegów międzyserwisowych do 120 tys. km.
Oprócz skrzyni biegów w wersji manualnej ze wspomaganiem pneumatycznym w nowym Atego dostępna jest – jako opcja – zautomatyzowana skrzynia PowerShift 3, dająca większy komfort prowadzenia samochodu oraz mniejsze spalanie.
Na zwiększenie bezpieczeństwa eksploatacji premierowej ciężarówki ważący wpływ będą miały z pewnością seryjnie montowany system stabilizacji toru jazdy ESP, bardziej skuteczne elektronicznie sterowane hamulce tarczowe oraz wydajny hamulec silnikowy o mocy 300 KM.
Istotne, a przy tym widoczne gołym okiem są zmiany design’u i wyposażenia samochodu – dokonane zarówno na jego zewnątrz, jak i we wnętrzu. Kabiny o wspólnej szerokości 2,3 m ułatwiającej poruszanie się po ulicach zatłoczonych miast oferowane są w czterech wersjach, włącznie z wysoką BigSpace L, wyposażoną w dwa komfortowe łóżka i inne udogodnienia przydatne w transporcie dalekobieżnym. Pracę kierowcy ułatwia również przejrzysta deska rozdzielcza z centralnym wyświetlaczem, pełniącym jednocześnie funkcje monitora dla kamery cofania.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski