NOWY VOLKSWAGEN GOLF GTI
Między debiutem pierwszej, a końcem produkcji piątej generacji, ponad 1,7 miliona nabywców uczyniło z Volkswagena Golfa GTI światowy bestseller. Debiutujący Golf GTI szóstej generacji, jest zdecydowanie bardziej dynamiczny od swoich starszych braci. Samochód ten wyposażony w zawieszenie z elektroniczną blokadą poprzeczną (XDS), na nowo definiuje sposób pokonywania zakrętów. Dzięki jednostce o mocy 155 kW/210 KM rozwija prędkość 240 km/h, sprawia jeszcze większą przyjemność z jazdy i zużywa przy tym tylko 7,3 litra benzyny bezołowiowej (o 0,7 l/100 km mniej). GTI szóstej generacji konsekwentnie przenosi tradycję pierwotnej wersji w przyszłość.
Design z tradycjami
Nowy GTI powstał pod kierownictwem Waltera de Silvy (szef designu koncernu), Klausa Bischoffa (szef designu marki) i Marca Lichte’ego (szef projektowania nadwozia). Wspólne dzieło de Silvy, Bischoffa i Lichte’go oddaje hołd pierwszemu GTI. „Chcieliśmy uzyskać konsekwentnie czystą stylistykę samochodu, który ma siłę, ale też styl” – wyjaśnia Walter de Silva. „Przyświecającym nam przez cały czas celem było zbliżenie się do charakteru pierwszego GTI” – dodaje Klaus Bischoff. „I dlatego było pewne, że nowy model poza ważnym ze względów aerodynamiki tylnym spojlerem, nie otrzyma żadnych dobudowanych elementów, jak to często jest spotykane w tym segmencie” – podkreślił Marc Lichte.
Szeroki, mocny przód
Już pierwsza generacja wykazywała konsekwentnie poziomy układ obszaru osłony chłodnicy i reflektorów. Dzięki niemu samochód zdawał się być optycznie szerszy, niż był w rzeczywistości. Podstawową koncepcję designu dzielił jednak ze słabszymi wersjami Golfów. Piąta generacja GTI miała natomiast w sposób zamierzony stanowić kontrapunkt dla swoich dysponujących mniejszą mocą krewnych. Dlatego przed ponad pięciu laty zespół Lichte’go zdecydował się na czarną, błyszczącą osłonę chłodnicy w formie litery „V”.
GTI V przyniósł także takie detale, jak kratownicę w kształcie rombów oraz wydłużoną, sięgającą za reflektory pokrywę komory silnika. Natomiast czyste, poziome linie oraz czerwone obramowanie wlotu chłodnicy jednoznacznie nawiązywały do GTI pierwszej generacji.
W szóstej generacji zderzak, osłona chłodnicy i wnętrza reflektorów są zupełnie nowe. Grill pokryty błyszczącym czarnym lakierem jest znów płaski. Z lewej strony obok logo VW znajduje się napis GTI (w seriach I – III był on z prawej strony). Poniżej umieszczono pas w kolorze nadwozia, zupełnie na dole, na środku – kolejny duży wlot powietrza. Po bokach znajdują się osłony z trzema wyprofilowanymi poprzeczkami, które zakończone są dominującymi, wysokimi światłami przeciwmgielnymi. Powierzchnie z tworzywa sztucznego wokół poprzeczek pokryte są metalicznym lakierem w kolorze antracytu, aby ich kontury nie zginęły w czarnej wnęce. Wysunięte bardzo na zewnątrz reflektory przeciwmgielne wydłużają dolną część zderzaka w kierunku boków nadwozia. Dzięki temu elementowi stylistycznemu oraz poziomym liniom przedniej części, Golf GTI o długości 4,21 metra sprawia wrażenie znacznie szerszego (1,78 metra), niższego (1,47 metra) i bardziej dynamicznego, niż jakikolwiek inny samochód tej klasy. To prawdziwy GTI.
Stylowa sylwetka
Sylwetkę GTI wyróżniają sięgające daleko na zewnątrz zderzaki i niepowtarzalne w swojej formie progi. Golf GTI V miał czarne progi, nałożone na belki podłużne, rozciągające się od jednego nadkola do drugiego. Progi szóstej generacji są także czarne, ale na tym koniec podobieństw. Zostały one zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, prezentują się dużo szlachetniej i sprawiają, że samochód wygląda na lżejszy. Ponadto jeszcze wyraźniej widać seryjne 17-calowe obręcze „Denver” lub opcjonalne, szlifowane na wysoki połysk 18-calowe felgi „Detroit”. Pod względem designu oba te warianty kół są klasykami dla GTI. Podczas gdy w obręczach 17-calowych otwory w kształcie „U” są w kolorze srebrnym, w felgach 18-calowych zastosowano czarny, błyszczący lakier.
Tył nadwozia
Prawie żaden tył samochodu nie jest tak niepowtarzalny, jak tył nowego Golfa GTI. Nadano tutaj całkowicie nową formę szerokiemu zderzakowi. U dołu przylega do niego czarny dyfuzor. Z prawej i lewej strony dyfuzora wbudowano chromowane końcówki rur wydechowych.
Zmieniony został także spojler na krawędzi dachu. Nowy spojler w połączeniu z dyfuzorem poprawia przyczepność do drogi przy bardzo dużych prędkościach. Ponieważ jest on większy, niż przy „normalnych” Golfach, zachodzi dalej na tylną szybę i sprawia, że wydaje się ona bardziej płaska i szersza. Nie ma to jednak wpływu na widoczność.
Wnętrze
Atmosfera we wnętrzu nowego Gola GTI jest taka, jak w luksusowych limuzynach, a mimo to jest ono bardzo sportowe. Siedzenia gwarantują wysoki komfort podczas długich podróży, a przy tym doskonale nadają się do 24-godzinnego wyścigu. Samochód jest bardzo wygodny i ergonomiczny.
Seryjnie Golf GTI posiada sportowe fotele, które – tak jak kiedyś – pokryte są tkaniną w kratkę („Jacky”). Jako opcja dostępne są fotele skórzane („Vienna”). W fotele wbudowane jest podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, posiadają one także zagłówki zoptymalizowane pod kątem przeciwdziałania odgięciowym urazom kręgosłupa (WOKS). W tkaninie na zagłówkach umieszczony jest symbol GTI.
Golf GTI posiada również pedały z nakładkami ze szczotkowanej stali nierdzewnej, dźwignia zmiany biegów pokryta jest aluminium, a skórzana kierownica ma zagłębienia ułatwiające chwyt. Osłona dźwigni zmiany biegów, skórzana dźwignia hamulca ręcznego oraz kierownica wykończone są czerwonymi szwami ozdobnymi. Podsufitka oraz pokrycie górnej części słupków są czarne. Specyficzne są także elementy dekoracyjne w drzwiach i armaturze „Black Strip” – czarne aplikacje przypominające z wyglądu metal o wysokim połysku. Wygląd i wykończenie materiałów, chromowane detale i szlachetne okrągłe zegary sprawiają wrażenie, że siedzi się w samochodzie należącym do wyższej klasy.
W przeciwieństwie do większości sportowych samochodów Golf GTI pozwala jednak na wygodne podróżowanie pięciu osobom. Bagażnik o pojemności między 350 a 1.305 litrów sprawia, że kierowca może bez problemów stawić czoła prawie każdej sytuacji, jaka może zdarzyć się w codziennym życiu.
Silnik
GTI szóstej generacji został wyposażony w silnik TSI o mocy 155 kW/210 KM. Supernowoczesna jednostka z turbodoładowaniem doskonale pasuje do dzisiejszych czasów. Jest oszczędniejsza niż silnik o dużej pojemności, a dzięki turbosprężarce zachowuje sportowy charakter.
Mimo, że dane dotyczące mocy i pojemności skokowej wskazują na udoskonaloną wersję silnika 200 KM, jest to nowa jednostka napędowa z generacji silników „EA888”, której podstawa techniczna ma dużo więcej wspólnego z wariantem 230-konnym.
Zastosowany w nowym GTI silnik TSI jest już drugą generacją tych niezwykle dynamicznych jednostek. Różni się od pierwszej wersji „EA888” między innymi zmodyfikowanymi tłokami i pierścieniami tłokowymi, regulowaną pompą oleju, pompą próżniową, wysokociśnieniową pompą paliwa i czujnikiem masowym powietrza. W najmocniejszym obecnie Golfie silnik ten będzie spełniał wymagania normy emisji spalin Euro5.
Osiągi
Szczególnie w kwestii emisji i zużycia paliwa nowa jednostka o mocy 210 KM przewyższa wcześniejsze silniki 200- i 230-konne. TSI nowego GTI o pojemności 1.983 cc zużywa średnio tylko 7,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Przy 200-konnym GTI było to 8,0 litrów, natomiast 230-konny GTI zużywał 8,2 litra. Dzięki temu GTI szóstej generacji ma teoretyczny zasięg na pełnym baku około 750 km.
Nie ulega wątpliwości, że nowy GTI nie sprawi zawodu pod względem dynamiki, która dla wszystkich kierowców tego samochodu jest najważniejsza obok wyglądu. Nowemu GTI udaje się doskonale spełniać rolę poważnego auta służbowego w tygodniu oraz wojownika na wyścigowym torze w weekend. Już przy 1.700 obr./min silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 280 Nm i utrzymuje go na stałym poziomie do 5.200 obr./min. Maksymalną moc czterozaworowy silnik, o sprężaniu 9,6:1, osiąga w zakresie prędkości obrotowych od 5.300 do 6.200 obr./min.
Parametry te gwarantują potężną siłę ciągu: po zaledwie 6,9 sekundy GTI pędzi z prędkością 100 km/h. Sprint od 0 do 1.000 metrów zajmuje mu 27,3 sekundy. Równie imponująca jest elastyczność układu napędowego: w 7,5 sekundy Volkswagen przyspiesza na piątym biegu od 80 do 120 km/h. Nawet na szóstym biegu zajmuje mu to tylko 9,5 sekundy. Dopiero przy 240 km/h pojawia się równowaga między oporem powietrza (cw = 0,324) i mocą. Przy prędkości maksymalnej obrotomierz wskazuje 5.900 obr./min.
Podobnie jak w poprzedniej wersji, także w nowym GTI jako alternatywa dla 6-biegowej skrzyni manualnej (wraz z seryjnym wskaźnikiem optymalnego biegu) oferowana będzie 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG. W tym przypadku Golf osiąga maksymalną prędkość 238 km/h (przy 5.920 obr./min). Podobnie jak GTI z przekładnią manualną, także wersja z DSG po 6,9 sekundy rozpędza się do 100 km/h. Średnie zużycie paliwa 7,4 litra (173 g/km CO2) jest prawie identyczne z wersją ze skrzynią manualną (7,3 litra).
Same liczby oddają tylko połowę prawdy, jeśli chodzi o dwusprzęgłową przekładnię. DSG jest bardzo szybka i precyzyjna. Automatyczne przegazowanie przy redukcji biegu Golfa GTI z DSG jest prawdziwą radością dla każdego kierowcy o sportowym zacięciu. Zakłada się, że prawie trzydzieści procent wszystkich kierowców GTI wybierze wersję
z DSG.
Brzmienie GTI
Silnik i układ wydechowy nowego Golfa GTI wydają specyficzne, niepowtarzalne brzmienie. Brzmienie, które z jednej strony jest maksymalnie sportowe, a z drugiej strony nie denerwuje podczas długich podróży. Za dźwięk słyszalny na zewnątrz odpowiedzialny jest nowy układ wydechowy. Widoczną częścią wydechu są tylko dwie chromowane końcówki rur wydechowych z prawej i lewej strony czarnego dyfuzora. Wewnątrz skomplikowany system odprowadzania spalin dba o typowe dla GTI brzmienie. Udało się zmniejszyć masę i przeciwciśnienie całego układu, co ma bezpośredni wpływ na osiągi jezdne i zużycie paliwa.
Podstawowa konstrukcja zawieszenia
Golf GTI szóstej generacji ma sportowe zawieszenie, obniżone z przodu o 22, a z tyłu o 15 milimetrów. Sprężyny, amortyzatory i tylny stabilizator zostały na nowo dostrojone. Z przodu pracuje znana oś z kolumnami McPhersona ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu oś wielowahaczowa dba o to, aby ESP nie musiało często ingerować. Układ hamulcowy jest ekstremalnie wytrzymały.
Zawieszenie jest tak zestrojone, że podczas szybkich przejazdów przez zakręty, prawie nie odczuwa się pochylenia bocznego. Dzięki temu jazda jest bardzo bezpieczna. GTI jest nie tylko sportowo sztywny, lecz także bardzo komfortowy.
DCC
Jako opcja dla nowego GTI dostępny jest adaptacyjny układ regulacji zawieszenia DCC. Reaguje on w sposób ciągły na nawierzchnię i sytuację odpowiednio modyfikując charakterystykę amortyzatorów. Kierowca odczuwa znaczą poprawę komfortu i dynamiki. Przy manewrach przyspieszania, hamowania i skręcania amortyzatory w ułamku sekundy usztywniają się, aby optymalnie spełnić wymagania stawiane przez dynamikę jazdy, a przy tym zredukować pochylenie wzdłuż osi poprzecznej i podłużnej.
Aby kierowca mógł dostosować działanie systemu do swoich życzeń, DCC Golfa GTI posiada oprócz programu „Normal” z podstawowym ustawieniem amortyzatorów, także tryby „Sport” i „Comfort”. W trybie „Sport” do bardziej dynamicznej jazdy dostosowywane jest także wspomaganie kierownicy.
XDS
Nowy GTI jest pierwszym Volkswagenem, w którym zastosowano seryjnie elektroniczną poprzeczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Poprawia ona znacznie trakcję i prowadzenie. Pod względem technicznym XDS jest rozszerzeniem zintegrowanej z ESP elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego (EDS).
Gdy tylko elektronika rozpozna, że podczas szybkiej jazdy na zakręcie wewnętrzne koło przedniej osi zostanie zbyt odciążone, hydraulika ESP zwiększa na tym kole ciśnienie hamowania aby przywrócić optymalną trakcję. XDS działa jak poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego, która kompensuje przy szybkim pokonywaniu zakrętów, typową dla napędzanych na przednią oś samochodów podsterowność.
Dzięki XDS zachowanie GTI podczas jazdy jest bardziej neutralne, przypomina samochód z napędem na wszystkie koła, a nie tylko na przednie. XDS daje ogromną stabilność, a to z kolei poprawia przyjemność prowadzenia, ponieważ zmniejsza się podsterowność. Doświadczony kierowca może jeździć tym autem zdecydowanie aktywniej. Dla przeciętnego kierowcy XDS jest bardzo ważnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo i ograniczającym przykre niespodzianki.
ACC
Po raz pierwszy w Golfie GTI dostępna będzie funkcja automatycznej regulacji odległości ACC (Adaptive Cruise Control). Przy włączonym ACC Golf GTI automatycznie przyhamowuje lub przyspiesza w zakresie prędkości od 30 do 210 km/h. Szczególnie przy spokojnej jeździe ze stałą prędkością, na przykład przy ograniczeniach na autostradzie, ACC poprawia komfort i bezpieczeństwo.
Za regulację odległości odpowiedzialny jest czujnik laserowy w wewnętrznym lusterku, który pięcioma promieniami przez cały czas kontroluje odległość do jadącego z przodu pojazdu oraz jego prędkość. System działa także na zakrętach. Do sterowania ACC służy dźwignia na kolumnie kierownicy.
Park Assist II generacji
Kolejną nowoczesną technologią w nowym Golfie GTI jest druga generacja Park Assist – układu ułatwiającego parkowanie. Umożliwia on prawie automatyczne parkowanie tyłem równolegle do drogi. Kierowca musi tylko wciskać pedał gazu, hamulca i sprzęgła (w autach z manualną skrzynią biegów), a GTI, prowadzony przez czujniki, samodzielnie wjedzie we wskazaną wcześniej lukę parkingową. W poprzedniej wersji systemu luka ta musiała być co najmniej 1,4 metra dłuższa, niż samochód. Teraz wystarczy tylko 1,1 metra. Ponadto system dopuszcza także parkowanie „na kilka razy”. Gdy tylko kierowca poruszy kierownicą, Park Assist wyłączy się. W przypadku zamówienia tego systemu, GTI będzie wyposażony dodatkowo w czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz w system pomagający przy ruszaniu pod górę.
Reflektory biksenonowe doświetlające zakręty
Volkswagen oferuje Golfa GTI z całkowicie nowymi reflektorami biksenonowymi z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Główne reflektory wychylają się przy tym nawet o 13 stopni na zewnątrz i o siedem stopni do wewnątrz, zależnie od promienia skrętu. Design reflektorów ściśle koresponduje ze sportowym charakterem GTI.
Wewnętrzne podwójne moduły (ksenony na zewnątrz, światła postojowe i kierunkowskazy wewnątrz) posiadają chromową osłonę, która nadaje im niezwykły wygląd. Nisko w zderzaku wbudowane są pionowe, opracowane specjalnie dla GTI reflektory przeciwmgielne. Reflektory biksenonowe i reflektory przeciwmgielne na polskim rynku należą do wyposażenia seryjnego.
Fenomen GTI
Kierowcy pytani o powody, dla których kupują GTI, wymieniają w pierwszej kolejności osiągi, czyli połączenie sportowego zawieszenia i dynamicznego silnika oraz wygląd zewnętrzny. Właśnie te dwa punkty – osiągi i stylistykę – zespół projektantów i konstruktorów szóstej generacji przeanalizował na nowo i jeszcze bardziej podkreślił sportowy charakter GTI.
Ponieważ Golf GTI nie jest zwykłym samochodem – stał się odzwierciedleniem motoryzacyjnego światopoglądu – warto przyjrzeć się faktom stojącym za „fenomenem GTI”. Jest on liderem w swojej klasie. 84 procent kupujących to mężczyźni, sześciu na dziesięciu z nich jest żonatych. 70 procent kierowców GTI ma więcej niż jeden samochód, nie ma dzieci i nie przekroczyło 50 lat (średnio: 39 lat). Najpopularniejsze kolory to czarny, biały i czerwony. 78 procent osób, które kupują pierwszego GTI, zawsze chciało mieć taki samochód. Volkswagen zapytał także kierowców GTI, jakie byłoby ich wymarzone auto, gdyby pieniądze nie odgrywały żadnej roli. Wyniki robią naprawdę wrażenie: dla prawie 30 procent GTI był pierwszym wyborem także w przypadku nieograniczonych możliwości finansowych. To niezwykły komplement. Na miejscu drugim „listy przebojów” znajdowało się Porsche 911, za nim Audi R8 – dwa sportowe samochody tego samego koncernu.
Historia powstania pierwszego Golfa GTI
Golf GTI jest fenomenem, marką wewnątrz marki Volkswagen, motoryzacyjnym poglądem na świat, niepowtarzalną ikoną designu, sprzedanym już w 1,7 milionach egzemplarzy oryginałem wśród sportowych samochodów kompaktowych. Na temat powstania pierwszego GTI (Gran Turismo Injection) krąży wiele niesamowitych opowieści. Każda z nich mówi o „tajnym sprzysiężeniu” osób, które mimo niesprzyjających czasów i oporu przełożonych doprowadzili GTI do produkcji seryjnej. Wiele elementów tej historii jest prawdziwych, jednak równie wiele zgubiło swoją autentyczność na przestrzeni lat i nie zawsze jest zgodne z prawdą. Jedno nie ulega wątpliwości – Golf GTI jest genialnym pomysłem kilku ludzi.
Wszystko zaczęło się od Garbusa
W 1973 roku Volkswagen wprowadził na rynek wyjątkowo sportową wersję Garbusa. Mówiono o nim „żółto-czarna wyścigówka”. Różnił się od normalnego Garbusa czarną przednią i tylną pokrywą, trochę szerszymi oponami (5,5 zamiast 5 cali), sportowymi siedzeniami z zagłówkami i prawdziwą skórzaną kierownicą. Pod względem technicznym żadnych zmian: 1.600 cc pojemności i 50 KM. Mimo tych stosunkowo skromnych osiągów „agresywny model Volkswagena” wzbudzał zainteresowanie nawet w niemieckim Bundestagu.
Zdarzyło się coś, co zdaniem niektórych nie powinno się zdarzyć: „podrasowany” wyłącznie wizualnie Garbus został błyskawicznie wyprzedany. Przygotował tym samym w Wolfsburgu grunt dla projektu, który w następnych dwóch latach, nawet w samym koncernie, znany był zaledwie garstce osób.
Inicjatorzy
18 marca 1973 roku inżynier ds. badań Alfons Löwenberg sporządził wewnętrzną notatkę dla kilku kolegów z działu badań i rozwoju: „Należałoby zastanowić się, czy Volkswagen nie mógłby stworzyć konsekwentnie sportowego modelu. W końcu prace projektowe nad nowym samochodem o oznaczeniu EA 337 (taki był wewnętrzny kod przyszłego Golfa) znajdują się na ostatniej prostej, a nowoczesne auto z napędem na przednią oś, o bardzo dużej mocy, zjednałoby Volkswagenowi nowych klientów.”
Adresaci zareagowali najpierw dość wstrzemięźliwie. Tylko specjalista od zawieszenia Herbert Horntrich i szef działu rozwoju Hermann Hablitzel zainteresowali się pomysłem Löwenberga. Ale Löwenberg nie odpuścił i znalazł kolejnych sprzymierzeńców, na przykład człowieka od marketingu Horsta-Dietera Schwittlinsky’ego i Antona Konrada, ówczesnego szefa prasowego Volkswagena. Przede wszystkim Konrad, przedtem długoletni dyrektor Stowarzyszenia Formuły V i kierowca wyścigowy, był zachwycony tym pomysłem. Wiedział jednak, że wysokie koszty rozwoju nowego modelu, który w 1974 roku miał wejść na rynek jako Golf, już dostatecznie obciążały kasę.
Potajemne spotkanie
Konrad zaprosił więc konstruktorów z grupy roboczej „sportowy Golf” do swojego prywatnego mieszkania. Przy piwie i kanapkach Hablitzel, Horntrich, Konrad, Löwenberg i Schwittlinsky przeanalizowali możliwości. Hablitzel w pełni zaangażował się w pomysł. Z jego cichą akceptacją Löwenberg i Horntrich zaraz zabrali się do pracy. Zaopatrzyli prototyp Scirocco w twarde zawieszenie, znacznie go obniżyli, przy użyciu gaźnika wielogardzielowego podnieśli nominalną moc 85 KM półtoralitrowego silnika Scirocco do 100 KM i zwieńczyli wszystko wydechem, który wyglądał jak rura kominowa.
Prototyp 1 chybił celu
To był „warczący potwór”, przypomina sobie dzisiaj Konrad. Działająca w tajemnicy grupa robocza prędko doszła do wniosku, że coś tu jest nie tak. Sportowy Golf miał wprawdzie wyglądać sportowo, ale mimo to nie rzucać się za bardzo w oczy. Löwenberg i Horntrich opracowali zatem bardziej „cywilizowaną” wersję. Nie była już tak bezkompromisowa, ale ciągle jeszcze dość udziwniona.
Wynik ich prac zrobił na całej grupie znacznie lepsze wrażenie. Hablitzel zdobył się na odwagę by opowiedzieć członkowi zarządu ds. zozwoju, profesorowi Ernstowi Fiala o sportowym modelu. Opinia była jednak druzgocąca – auto było za drogie.
Jednak Hablitzel i jego ludzie nie zniechęcili się. Prototyp na bazie Scirocco stał się oficjalnie „prototypem do badań zawieszenia”, nieoficjalnie jednak był cały czas rozwijany. Löwenberg pracował nad silnikiem, Horntrich dostosowywał zawieszenie do przewidzianych potężnych opon 205/60 HR 13. Nawet Porsche ze swoimi oponami (w 1974 roku ta ikona sportowych samochodów jeździła jeszcze na oponach 185/70) wyglądało przy nim niepozornie.
Wiosną 1975 roku zarząd powiedział „tak”
Nic dziwnego, że „prototyp do badań zawieszenia” wzbudził wielkie zainteresowanie, gdy Hablitzel wraz z kolegami zaprezentował zarządowi wiosną 1975 roku na torze testowym Volkswagena w Ehra-Lessien swoje aktualne projekty. Nawet profesor Fiala był poruszony sportowym Golfem na bazie Scirocco – i teraz on doprowadził sprawę do końca. Pod koniec maja dział rozwoju otrzymał oficjalne zadanie: potrzebny był sportowy wariant Golfa.
Golf przeobraża się w GTI
Jednocześnie dział sprzedaży zwietrzył dobre szanse rynkowe dla sportowego Golfa, a na najbliższe targi IAA we Frankfurcie Volkswagen i tak potrzebował mocnego akcentu. Nagle projekt nabrał rozpędu. Powstało sześć prototypów z różnymi konfiguracjami – od konsekwentnie nastawionego na maksymalne osiągi sportowe wyczynowca do komfortowej, skromniejszej wersji. Szef designu Herbert Schäfer był odpowiedzialny za wszystkie detale, które miały odróżniać przyszłego GTI od jego słabszych braci.
Na przykład czerwone paski na osłonie chłodnicy, powiększony przedni spojler, wykończenia błotników z tworzywa sztucznego, matowo czarne obramowanie tylnej szyby, czarna podsufitka, deseń w stylu piłki golfowej na gałce dźwigni zmiany biegów i sportowe fotele z tapicerką w kratę.
Dopracowanie szczegółów technicznych
Herbert Schuster, nowy szef badań i testów osobiście zajął się adaptacją zawieszenia. Ze względu na koszty zredukował szerokość kół z 6,0 do 5,5 cala i zmniejszył opony do rozmiaru 175/70 HR 13, jednocześnie dodał stabilizatory przedniej i tylnej osi i opracował dostrojenie sprężyn i amortyzatorów, które tworzyło doskonałą syntezę komfortu i sportowego charakteru. W kooperacji z Audi powstał nowoczesny silnik o pojemności 1,6 litra z wtryskiem, osiągający moc 110 KM.
Światowa premiera na IAA 1975
11 września 1975 roku na 46. IAA we Frankfurcie nad Menem, na stoisku Volkswagena swój debiut świętował „czerwony cud” – studyjny Golf GTI. „Najszybszy Volkswagen w historii” głosiła reklama. I nie kłamała. GTI przyspieszał od zera do 100 km/h w dziewięć sekund i tym samym zostawiał w tyle większe i droższe samochody. Ostrożnie zapowiadana cena „poniżej 13.000 marek” była cały czas o przeszło 5.000 marek niższa niż cena najważniejszych niemieckich konkurentów. Publiczność była zachwycona, zarządowi więc z łatwością przyszło podjęcie decyzji o wyprodukowaniu specjalnej serii 5.000 egzemplarzy.
Rozpoczyna się GTI-mania
Gdy w połowie 1976 roku GTI wszedł na rynek, kosztował ostatecznie 13.850 marek. Mimo to sprzedawcy już w pierwszym roku sprzedali dziesięciokrotnie więcej aut, niż pierwotnie zakładano. Nic dziwnego. „Pokonać alpejską przełęcz w GTI – to z pewnością jedno z największych przeżyć dla kierowcy” – donosił magazyn „auto motor und sport”. 33 lata później zdanie to nadal pozostaje aktualne.
1976 do 2009 – najważniejsze daty w historii GTI
W czerwcu 1976 roku rozpoczęła się produkcja seryjna pierwszego Golfa GTI. Pierwotnie zaplanowano produkcję limitowanej edycji w liczbie 5.000 sztuk. Stało się jednak całkiem inaczej. Golf GTI o mocy 81 kW/110 KM i maksymalnej prędkości 182 km/h podbił nową klientelę i stworzył klasę GTI. Z 5.000 egzemplarzy w pięciu generacjach GTI zrobiło się ponad 1,7 miliona. Żaden kompaktowy sportowy samochód na świecie nie cieszył się choć w przybliżeniu tak wielką popularnością.
Najważniejsze etapy w dziejach GTI do momentu wprowadzenia szóstej generacji:
1976: Debiut pierwszej generacji Golfa GTI (1.6 l – 81 kW/110 KM)
1979: Facelifting
1982: Zwiększenie mocy Golfa GTI (1.8 l – 82 kW/112 KM)
1983: Wprowadzenie „Pirelli-GTI” (oficjalnie „Golf GTI – model specjalny”, m.in. na specjalnych felgach)
1984: Debiut drugiej generacji Golfa GTI (1.8 l – 82 kW/112 KM)
1984: Wprowadzenie katalizatora (79 kW/107 KM zamiast 82 kW/112 KM)
1985: Facelifting, podwójne reflektory i podwójna końcówka rury wydechowej
1986: Wprowadzenie Golfa GTI 16V (1.8 l – 102 kW/139 KM i 95 kW/129 KM z katalizatorem)
1990: Wprowadzenie Golfa GTI G60 (1.8 l – 118 kW/160 KM)
1991: Debiut trzeciej generacji Golfa GTI (2.0 l – 85 kW/115 KM)
1992: Wprowadzenie Golfa GTI 16V (2.0 l – 110 kW/150 KM)
1996: Prezentacja jubileuszowego modelu „20 lat GTI” (2.0 l – 85 kW/115 KM i 110 kW/150 KM oraz po raz pierwszy jako 1.9 TDI – 81 kW/110 KM)
1998: Debiut czwartej generacji Golfa GTI (1.8 T – 110 kW/150 KM, 2.3 V5 – 110/150 KM i 1.9 TDI – 81 kW/90 KM); później 2.3 V5 – 125 kW/170 KM, 1.9 TDI – 85 kW/115 KM i 96 kW/130 KM)
2000: Wprowadzenie najmocniejszego do dzisiaj Golfa GTI TDI (1.9 TDI – 110 kW/150 KM)
2001: Wprowadzenie Golfa GTI „25 lat GTI” (1.8 T – 132 kW/180 KM)
2004: Debiut piątej generacji Golfa GTI (2.0 TSI – 147 kW/200 KM z opcjonalną 6-biegową DSG)
2006: Prezentacja modelu jubileuszowego „Golf GTI Edition 30″ (2.0 TSI – 169 kW/230 KM)
2007: Prezentacja specjalnej reedycji „Golf Pirelli GTI” (2.0 TSI – 169 kW/230 KM)
2008: Światowa premiera szóstej generacji Golfa GTI (w październiku na Paryskim Salonie Samochodowym jako modelu studyjnego)
2009: Debiut szóstej generacji Golfa GTI – międzynarodowa prezentacja dla prasy w kwietniu w południowej Francji (2.0 TSI – 155 kW/210 KM z opcjonalną 6-biegową DSG)
Wyposażenie standardowe
W ramach szóstej generacji Golfa, wersja GTI zajmuje pozycję wyjątkowego, sportowego modelu z najwyższej półki. Odpowiednio do jego charakteru wyposażenie seryjne jest bardzo bogate. Nowy Golf GTI posiada elementy wyposażenia, które w tej formie nie były jeszcze nigdy dostępne dla jakiegokolwiek innego modelu tej serii.
Na zewnątrz
• Końcówka rury wydechowej chromowana, z lewej i prawej strony
• Obręcze kół (4) ze stopu metali lekkich „Denver” w rozmiarze 7 1/2 J x 17
• Obudowa lusterek zewnętrznych i klamki w kolorze nadwozia
• Opony w rozmiarze 225/45 R 17
• Osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu z logo GTI
• Przyciemniane tylne światła
• Szyby termoizolacyjne
• Tylny spojler GTI w kolorze nadwozia
• Zaciski hamulców w kolorze czerwonym
Wewnątrz
• Chromowane obramowania przełączników świateł
• Chromowane pierścienie ozdobne przy zegarach i na wylotach dmuchawy
• Gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą, z aluminiowym elementem dekoracyjnym
• Haczyki na torby w bagażniku
• Kieszenie z tyłu na oparciach przednich foteli
• Pedały z nakładkami ze stali szlachetnej
• Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa w przednich fotelach
• Podsufitka czarna
• Przednie fotele z regulacją wysokości
• Zamykany schowek na rękawiczki z możliwością chłodzenia, oświetlany
• Schowek z pokrywą w podsufitce
• Schowki w drzwiach (z przodu z uchwytem na butelki 1,5 l)
• Multifunkcyjna sportowa kierownica (3 poprzeczki) pokryta skórą, z aluminiowymi elementami dekoracyjnymi
• Sportowe fotele z przodu
• System ułatwiający wsiadanie „Easy Entry”
• Tapicerka siedzeń z tkaniny, wzór „Jacky”
• Oparcie tylnej kanapy dzielone asymetrycznie i składane, z podłokietnikiem i otworem do przewożenia długich przedmiotów
• Uchwyt dźwigni hamulca ręcznego pokryty skórą
• Wstawki dekoracyjne „Black Strip” na tablicy rozdzielczej i w tapicerce drzwi
• Wykładzina w bagażniku z dodatkowym schowkiem z prawej strony
Bezpieczeństwo
• Biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów i spryskiwaczami reflektorów
• Elektroniczny program kontroli stabilności jazdy (ESP) ze wspomaganiem kontrowania kierownicą oraz komfortowym wspomaganiem hamulców,
ABS, EDS i ASR
• Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, poduszka pasażera z dezaktywacją oraz poduszka chroniąca kolana po stronie kierowcy
• Reflektory przeciwmgielne w chromowanych obudowach
• System poduszek chroniących głowy z przodu i z tyłu wraz z bocznymi poduszkami powietrznymi z przodu
• Zaczepy ISOFIX (pomocowania 2 fotelików dziecięcych na tylnej kanapie)
• Elektroniczny immobilizer
Funkcje
• Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS
• Klimatyzacja „Climatronic” z 2-strefową regulacją temperatury
• Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, regulowane w zależności od prędkości jazdy
• Centralny zamek z pilotem, składane kluczyki radiowe (2)
• Elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby
• Filtr cząsteczek i pyłków z wkładem z węgla aktywnego
• Gniazdko 12 V w bagażniku
• Dwutonowy klakson
• Kolumna kierownicy z regulacją w pionie i poziomie
• Lampki do czytania z chromowanym pierścieniem z przodu (2) i z tyłu (2)
• Lusterko do makijażu w prawej i lewej osłonie przeciwsłonecznej, oświetlane
• Lusterko zewnętrzne po stronie kierowcy sferyczne
• Lusterko zewnętrzne po stronie pasażera opuszczane po włączeniu wstecznego biegu
• Oświetlenie bagażnika
• Oświetlenie wnętrza z opóźnieniem wyłączania i włączniki kontaktowe we wszystkich drzwiach
• Podświetlenie zegarów w kolorze białym, regulowane, czerwone nocne podświetlenie przełączników
• Sportowe zawieszenie
• Światła do jazdy dziennej
• Dojazdowe koło zapasowe
• Wskaźnik wielofunkcyjny „Plus”
Wyposażenie dodatkowe
Wraz z szóstą generacją Golfa do segmentu aut kompaktowych, czyli także do nowego GTI, wprowadzone zostały liczne rozwiązania techniczne z klasy wyższej. Należą do nich na przykład adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC, radio z nawigacją RNS 510 z twardym dyskiem i ekranem dotykowym oraz ParkAssist umożliwiający prawie automatyczne parkowanie. Poniżej wybrane elementy wyposażenia dodatkowego dostępne w momencie wprowadzenia na rynek.
• Pakiet „990”: system radiowy „RCD 310” z odtwarzaczem płyt CD, MP3 i ośmioma głośnikami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu z funkcją wizualizacji na ekranie radia, autoalarm z niezależnym zasilaniem (Back-up-Horn), funkcją dozoru wnętrza i czujnikiem przechyłu, Pakiet Zimowy (podgrzewane siedzenia przednie, spryskiwacze reflektorów, ogrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej, kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy)
• 4 drzwi wraz z elektrycznym otwieraniem szyb z tyłu
• Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC
• Autoalarm „Plus”
• Skórzana tapicerka „Vienna”
• Boczne poduszki powietrzne i napinacze pasów z tyłu wraz z sygnałem i lampką ostrzegawczą niezapiętych pasów
• Boczne szyby z tyłu i tylna szyba przyciemnione, pochłaniające do 65% światła
• Fotel kierowcy z elektryczną regulacją dla przednich sportowych foteli
• Obręcze kół ze stopu metali lekkich „Detroit” (4) w rozmiarze 7 1/2 J x 18 z oponami 225/40 R 18
• Pakiet „Lusterka”
• Park Assist – system wspomagający manewrowanie przy parkowaniu, wraz z ParkPilot
• Park Assist – system wspomagający manewrowanie przy parkowaniu, wraz z ParkPilot i kamerą wsteczną Rear Assist
• Przygotowanie do montażu telefonu komórkowego Premium
• Radio z nawigacją RNS 510 DYNAUDIO Excite
• Radio z nawigacją RNS 510, 4 x 20 W, 8 głośników
• Radio-CD RCD 310, 4 x 20 W, 8 głośników
• Radio-CD RCD 510 DYNAUDIO Excite
• Radio-CD RCD 510, 4 x 20 W, 8 głośników
• Szklany przesuwany i uchylny dach
• Wskaźnik ciśnienia powietrza w oponach
Na rynku polskim cena VW Golfa GTI w wersji podstawowej wynosi 97.540 PLN (skrzynia manualna) lub 104.140 PLN (skrzynia DSG).
DANE TECHNICZNE:
VW GOLF GTI 2,0 TSI 210 KM/155 kW 6-biegów (DSG 6-stopniowa)
Silnik
Pojemność – 1984 cc
Moc maksymalna – 155 kW (210 KM) przy 5300-6200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy – 280 Nm przy 1700 – 5200 obr./min
Przygotowanie mieszanki – elektroniczny wtrysk wielopunktowy
Oczyszczanie spalin – katalizator
Norma emisji spalin – EURO5
Skrzynia biegów, seryjnie – manualna, 6-biegowa (automatyczna, DSG 6-stopniowa)
Alternator – 140 A
Akumulator/pojemność – 220 A/44 Ah
Osiągi:
Prędkość maksymalna – 240 km/h (238 km/h)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,9 s.
Zużycie paliwa na 100 km
Cykl miejski – 10,0 l
Poza miastem – 5,8 l (5,9 l)
Średnio – 7,3 l (7,4 l)
Średni poziom emisji CO2 – 170 g/km (173 g/km)
Waga
Masa własna pojazdu – 1318 kg (1339 kg)
Dopuszczalna masa całkowita – 1870 kg (1890 kg)
Ładowność – 552 kg (551 kg)
Dopuszczalny nacisk na oś przednią/tylną – 1040/880 kg (1060/880 kg)
Dopuszczalne obciążenie haka/dachu – 75/75 kg
Materiały źródłowe:
Kulczyk Tradex
(27.04.2009)