OPEL Kadett
Przed wieloma laty w wytwórniach Opla do oznaczenia kolejnych modeli Kadetta zastosowano tylko litery alfabetu. Tę zasłużoną dla jej producenta serię, zapoczątkował w 1962 roku Opel Kadett A. W późniejszych latach pojawiały się kolejno modele z literką B, C, D i E. Dopiero Opla Kadetta E, ostatniego z tej długoletniej serii, zastąpił Opel Astra. Trochę nawet szkoda, że nie utrzymano nadal tej tradycyjnej i bardzo popularnej nazwy. W okresie 29 lat ludzie już do niej przywykli, zwłaszcza, że kojarzyła im się ona z solidnością wykonania i trwałością tych samochodów.
Na europejskim rynku Opel Kadett, to od lat główny rywal VW Golfa, podobnie jak tamten, ceniony ze względu na swoją żywotność i niezawodność. Ponadto dużo wcześniej niż Golf, był on produkowany w odmianie kombi, co było jego dodatkową szansą na rynku. Już w 1985 roku silnik o pojemności 1,3 l i mocy 60 KM wyposażono w układ wydechowy z katalizatorem. Od 1989 roku podwyższono pojemność silnika podstawowego do 1,4 l przy zachowaniu jego dotychczasowej mocy. Samochód był produkowany w odmianach: dwu- i trzydrzwiowej, cztero- i pięciodrzwiowej oraz w wielu wersjach nadwoziowych.
HISTORIA MODELU
Wrzesień 1984 | Wprowadzenie na rynek modelu Opel Kadett E. |
Wrzesień 1985 | Prezentacja jego wersji z katalizatorem. |
Wrzesień 1986 | Rynkowe wersje: 1,6 S; 1,6 Kat; 2,0 GSi; 2,0 GSi Kat. |
Listopad 1986 | Modernizacja i wzbogacenie wyposażenia auta. |
Marzec 1987 | Prezentacja kabrioletu opracowanego przez firmę Bertone. |
Styczeń 1989 | GSi 16V Kat i modele CS z ABS w wyposażeniu seryjnym. |
Wrzesień 1991 | Opel Astra zastępuje Kadetta. |
Luty 1993 | Zaprzestanie produkcji Kadetta w wersji kabrioletowej. |
GŁÓWNE CECHY UŻYTKOWE
+ ZALETY
– Niezła przestronność
– Duży bagażnik o zmiennej pojemności
– W odmianie kombi: bardzo duży przedział bagażowy
– Dobre właściwości jezdne
– Stosunkowo niskie zużycie paliwa
– Funkcjonalna obsługa
– Bardzo trwałe silniki i podzespoły mechaniczne
– WADY
– Przeciętny komfort resorowania
– Nienadzwyczajna jakość wykonania we wnętrzu pojazdu
– Wysoki poziom hałasu
– Ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
SILNIKI GODNE POLECENIA
- 1,3 l/60 KM – wystarczające osiągi i niskie zużycia paliwa,
- 1,6 l/75 KM – bardziej dynamiczny od podstawowego i zużywający niewiele więcej paliwa
- 2,01 l/115 KM – bardzo dynamiczny i oszczędny, ale dostępny tylko w wersjach Caravan Club i GSi.
OPINIE FACHOWCÓW
Do głównych cech pozytywnych zaliczają oni:
- dużą niezawodność auta
- doskonałe trzymanie się drogi
- trwałe i niezawodne silniki benzynowe z serii OHC (wałek rozrządu głowicy)
- skrzynie biegów o nieprzeciętnej trwałości
- prostotę obsługi
Wśród wad na pierwszym miejscu wymieniane są hałasy we wnętrzu pojazdu wywoływane przez plastykowe elementy wyposażenia (szczególnie w wersji hatchback). Specjaliści preferują na rynku samochodów używanych wybór aut wyprodukowanych po 1986 roku, a jeszcze lepiej nawet po 1989 roku. Są one jakościowo lepsze od produkowanych wcześniej aut. Ponadto – ich zdaniem – najbardziej pewne są pojazdy z udokumentowanymi przebiegami i przeglądami, ale takie samochody spotyka się głównie u autoryzowanych dealerów.
Bardzo funkcjonalna jest odmiana kombi. Mniej popularna wersja ze stopniowanym tyłem nadwozia w testach też jest oceniana co najmniej dobrze. Warto np. przywołać wyniki testu, gdzie Opel Kadett 1,6 i zajął pierwsze miejsce wśród dziesięciu innych poważnych konkurentów.
Najwyższe noty zebrał on za oszczędne zużycie paliwa (7,7 l/100 km), doskonały układ kierowniczy i skrzynię biegów oraz właściwości jezdne. W innych odmianach, zużycie paliwa waha się średnio od 6 do 8 l/100 km.
Przypomnijmy, że jak większość aut używanych, również wcześniejsze wersje Opla Kadetta (do 1988 roku) były bardziej podatne na korozję, chociaż ni wszystkie odmiany nadwozi ulegały korozji w jednakowym stopniu. Dla przykładu, w bardzo popularnej i poszukiwanej na rynku odmianie Opel Caravan, rdza wyjątkowo intensywnie atakowała metalowe części tylnej klapy nadwozia. Warto więc przy wyborze oferowanych na rynku Caravanów, dokładnie oglądać ich tylną klapę, a szczególnie – newralgiczne miejsca w obrębie otworów kablowych, osi wycieraczki szyby tylnej i zawiasów.
Jedną z typowych usterek w wieloletnich Oplach Kadettach są uszkodzenia pompy wodnej. Jest to szczególnie niebezpieczne, bo taki uszkodzenie, niezauważone lub zlekceważone, kończy się z reguły przegrzaniem silnika. Innym kłopotliwym defektem są nieszczelności w obrębie silnika i skrzyni biegów. Mniejsze lub większe wycieki oleju są nagminną wadą w starych egzemplarzach Opla Kadetta. W specjalnych, tzw. pogwarancyjnych badaniach testowych (Niemcy) na 100 używanych Opli Kadettów zarejestrowano następujące główne usterki i uszkodzenia:
System chłodzenia – 28,6 proc., przy czym prawie jedna piąta przypadków dotyczyła uszkodzeń termostatu.
Instalacja elektryczna – 22,3 proc. Zanotowano uszkodzenia izolacji przewodów zapłonowych już w samochodach 6-letnich (26 proc.).
Uszkodzenia rozrusznika i rozdzielacza – ok. 20 proc.
Silnik – 20,5 proc. Tu najczęściej ulegała uszkodzeniu uszczelka pod głowicą (56 proc. gwarancyjnych przypadków). Na drugim miejscu znalazły się uszkodzenia paska zębatego rozrządu (14 proc.).
Układ zasilania – 18,7 proc. Urządzenie sterujące w układzie wtryskowym okazało się niezbyt trwałe. Zarejestrowano aż 57 proc. jego uszkodzeń. Na drugiej pozycji pod względem usterek, znalazła się pompa paliwa (11 proc. defektów).
Dla porównania usterki w innych układach tych samochodów kształtowały się następująco: układ wydechowy – 3,7 proc., układ kierowniczy – 2,4 proc., skrzynia biegów – 1,4 proc., układ hamulcowy – 1,4 proc.
Testy te potwierdzają opinię, że niektóre podzespoły mechaniczne w Oplach mają nieprzeciętną trwałość i niezawodność. W innym ukierunkowanym teście, któremu poddano trzy 10-letnie Ople Kadetty (wszystkie z 1985 roku) oceniano stopień zaawansowania korozji w obrębie ich nadwozi i podwozi. Okazało, że każdy z nich, niezależnie od przebiegu kilometrowego, miał mocno skorodowaną podłogę. Oceniono, że wymagają one bezwzględnej naprawy blacharskiej. Również konstrukcja nośna karoserii (tzw. przekroje zamknięte) były poważnie osłabione przez korozję.
Fachowcy radzą, aby dla uniknięcia poważnych uszkodzeń spowodowanych zerwaniem paska zębatego rozrządu, wymieniać go systematycznie, zgodnie z zaleceniami fabrycznymi.
Niezbyt wysoka jakość wykonania daje o sobie znać szczególnie we wnętrzu starszych pojazdów. W trakcie okresowych przeglądów rejestracyjnych (Niemcy) stwierdzono korozję elementów nośnych w 26,4 proc. badanych pojazdów 10-letnich (w 8-letnich – 15,2 proc.). Wycieki oleju występowały w 16,8 proc. 10-letnich badanych pojazdów (w 8-letnich – 13,3 proc.). Korozja przewodów hamulcowych dawała o sobie znać w 20,8 proc. „dziesięciolatków” (dla porównania średnia dla samochodów wszystkich marek wyniosła 5,6 proc., natomiast w Kadettach 8-letnich 15,8 proc.
LISTA TYPOWYCH USTEREK
- W starszych samochodach intensywnie eksploatowanych zdarzają się skrzypienia i grzechotania karoserii.
- Nieszczelne przewody chłodnicy.
- Usterki pompy wody.
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów.
- Nierówno działające hamulce.
- Dość podatny na korozję układ wydechowy.
- Zerwania paska klinowego.
- Uszkodzenia paska zębatego rozrządu.
- Zdarzające się nieszczelności przegrody czołowej.
- Defekty układu Monotronic.
- Usterki w układzie elektrycznym tablicy rozdzielczej.
- Niesprawności regulatora oświetlenia tablicy rozdzielczej.
- Defekty wyłączenia świateł awaryjnych.
- Uszkodzenia korkowej uszczelki pokrywy zaworów.
- Defekty alternatora.
- Miejsca szczególnie ulegające korozji: belki nośne, drzwi, pokrywa bagażnika oraz podłogaprzedziału bagażowego, nadkola i reflektory.
- Uszkodzenia czujnika oleju.
- Usterki przewodów zapłonowych.
- Niesprawne działanie termostatu.
- Nadmierne zużycie zamków drzwiowych.
- Niebezpieczne przegrzania silnika przy niezauważonych lub zlekceważonych nieszczelnościach układu chłodzenia.
- Defekty układu zapłonowego.
- Nadmierne zużycie przekładni kierowniczej.
- Przerwa w połączeniach głównego przewodu minusowego (połączenie z „masą”).
- Niepewne złącza przewodów elektrycznych.
WNIOSKI KOŃCOWE
Powyższa lista typowych usterek powinna ułatwić ocenę i wybór używanego Opla Kadetta E. Po prostu, na te sprawy warto zwracać uwagę przy oględzinach i w trakcie jazd próbnych. Zestawione tu usterki są w gruncie rzeczy bardzo charakterystyczne również dla innych samochodów używanych. W Oplu Kadettcie większość z nich można stosunkowo łatwo usunąć, inne wymagają fachowych zabiegów i łączą się z dodatkowymi kosztami. W trudniejszych przypadkach przed kupnem samochodu lepiej więc zasięgnąć opinii fachowców.
Z drugiej jednak strony jest to jednak auto cieszące się opinią niezawodnego i trwałego, a praktyka dowodzi, że wiele przy tym zależy od sposobu jego eksploatacji. W dobrych rękach, przy starannej i konsekwentnej konserwacji, wykonywaniu okresowych przeglądów i nie dopuszczaniu do rozprzestrzeniania się powstających ognisk rdzy, wieloletni samochód może jeszcze służyć wyjątkowo długo. Stosunkowo dobra organizacja zaopatrzenia w części zamienne oraz bogata sieć warsztatów serwisowych (w Europie jest ich około 7000), daje gwarancję, że nie powinno być kłopotów z fachowymi naprawami tych samochodów.
Wreszcie, trzeba dodać, iż oferta używanych Opli Kadettów jest na naszym rynku stosunkowo bogata i zróżnicowana cenowo, m.in. z zależności od wieku i stany technicznego oferowanego pojazdu. To umożliwia spokojny i rozważny wybór używanego, odpowiedniego dla nas, auta.
Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)