OPEL Vectra
Opel Vectra miał na rynku od początku kilku groźnych konkurentów. Wystarczy spośród nich wymienić Mazdę 626 czy Forda Mondeo. Tej konkurencji Opel musiał sprostać, jeśli chciał, aby jego model z dobrym skutkiem egzystował dłużej na rynku. Czy mu się to udało? Dziś po latach produkcji Opla Vectry, można stwierdzić, że raczej tak. Mimo że jest to auto średniej klasy, imponuje ono dojrzałością rozwiązań technicznych. Prawdopodobnie duży wpływ na tę ocenę miał fakt, że przez długie lata produkowano udany model Opla Ascony i konstruktorzy Vectry po prostu przejęli to, co było w tym poprzednim aucie najlepsze. Unowocześniając sylwetkę nadwozia, wprowadzając zgodne z duchem czasu usprawnienia, zdołali stworzyć pojazd ze wszech miar udany. Wystarczy wspomnieć, że w latach 1990-1992 Opel Vectra był najlepiej sprzedawanym autem średniej klasy w Europie.
Ten rynkowy sukces sprawił, że kierownictwo firmy z Russelheim postanowiło opracować koncepcję auta zaliczanego już do drugiej generacji i wprowadzić je na rynek odpowiednio szybko. Jednak prace projektowe, nad Vectrą B trwały 4 lata i pochłonęły wówczas kwotę 2,5 mld. marek. Jak trudne to było zadanie niech świadczy fakt, że w tworzeniu Opla Vectry B było zaangażowanych aż 8 tys. inżynierów i techników. Oczywiście, chodziło głównie o to, aby stworzyć samochód nie tylko bezpieczniejszy, ale i przyjemniejszy w prowadzeniu, trwalszy i bardziej niezawodny. Czy im się to udało? Chyba tak. Oto jeden z faktów. Vectra A miała współczynnik oporu powietrza Cx = 0,29. Wybitnie opływowe nadwozie Vectry B ma odpowiednio Cx = 0,28. Aby jednak uzyskać pozornie podobny skutek potrzeba było tej armii projektantów aż dwóch lat pracy!
Historia modelu
Sierpień 1988 | Opel Vectra pojawia się na rynku zastępując Opla Asconę |
1989 | Wersja z silnikiem 16 V o pojemności 2 l. Rozszerzenie oferty o odmianę pięciodrzwiową |
1991 | Turbodiesel o pojemności 1,7 l wyposażony w katalizator |
1992 |
Drobne zmiany modernizacyjne w obrębie nadwozia, zmiany konstrukcyjne w skrzyni biegów i silniku |
1992 | Wszystkie odmiany aut wyposażone seryjnie w układy ABS |
Maj 1993 | W ofercie rynkowej również odmiana z silnikiem sześciocylindrowym o pojemności 2,5 l |
Sierpień 1995 | Zakończenie produkcji Vectry A. Wprowadzanie na rynek Vectry B |
Główne cechy użytkowe
+ ZALETY
- Funkcjonalne nadwozie
- Wszechstronne wnętrze
- Duży i wygodny bagażnik
- Anatomiczna budowa przednich foteli
- Dynamiczne i oszczędne silniki
- Relatywnie niskie koszty utrzymania
- Łatwość prowadzenia
- Pewne właściwości jezdne
- Stosunkowo niskie zużycie paliwa
-WADY
- Niezbyt komfortowe zawieszenie
- Szwankujący układ kierowniczy
- Niezbyt obszerne wnętrze
- Konieczność częstych przeglądów
- Niezadowalająca jakość wykończenia
- Niska kultura pracy silników (zwłaszcza 16V)
Opinie fachowców
Szczególnie pozytywnie oceniają przednie fotele. Chwalą ich anatomiczną budowę i korzystne przystosowanie do pokonywania długich tras. Niestety, nie da się tego samego powiedzieć o tylnych siedzeniach. Tu wyżsi pasażerowie mogą odczuwać brak miejsca. Z silników polecają ten o pojemności 1,8 l wyróżniający się niskim zużyciem paliwa (7,8 l/100 km). W ocenie testowej (odmiana kombi) najwyższe noty przyznano za ekologię (1,8 pkt.) oraz zespołowi napędowemu (2,4 pkt.). Najniżej oceniono wnętrze auta (3,5 pkt.). W testach porównawczych Vectra na ogół wypadała na tle swoich konkurentów zupełnie dobrze. Jako cechy pozytywne podkreślano jej wygodne wnętrze, dynamiczne silniki, dobre właściwości jezdne i stosunkowo niskie zużycie paliwa. Podstawowe wady to niezbyt staranne wykończenie, zbyt wysoko ustawione siedziska foteli, niska kultura pracy silnika i zdarzające się czasami kłopoty z załączaniem biegów, niezbyt dobrze dobrana sprężystość zawieszenia, szczególnie odczuwana na drobnych nierównościach drogi.
We wnętrzu pojazdu fachowcy dobrze oceniają funkcjonalność tablicy rozdzielczej, która specjalnie nie wyróżnia się nowoczesnością, ale starannie rozmieszczone przełączniki i kontrolki, sprawiają, że jest ona bardzo poręczna i przejrzysta. Zgodne są też ich opinie na temat kształtów foteli dobrze dopasowane do ludzkiego ciała i sprawiających, że tym autem podróżuje się wygodnie na długich trasach. Z rozmaitych testów porównawczych, można wysnuć wniosek, że nadwozie i podwozie oraz napęd Vectry są jej bardzo mocną stroną. Pod tym względem w tychże testach, zajmuje ona czołowe pozycje. Również pod względem kosztów eksploatacji, Opel Vectra nieraz zdecydowanie wyprzedza swoich konkurentów.
Ponadto tak, jak niegdyś Ascona również Vectra okazuje się autem mało zawodnym. Psuje się ono dosyć rzadko, a potwierdzenie tej opinii łatwo można znaleźć w odpowiednich statystykach i doświadczeniach z testów długodystansowych. Na przykład bardziej trwały niż w innych autach okazał się układ wydechowy Vectry. Z drugiej strony, przewody hamulcowe są bardziej podatne na korozję niż w przeciętnych samochodach tej klasy. Trzeba przy tym podkreślić, że auta wyprodukowane w latach 1988-1992 nie były zbyt solidnie wykończone. Ich karoseria (wyposażenie z tworzyw sztucznych) okazała się dość hałaśliwa i dopiero modernizacja modelu przeprowadzona w 1992 roku wyeliminowała tę wadę.
Jeśli chodzi o jednostki napędowe, to fachowcy najbardziej polecają silnik o pojemności 2 l i mocy 115 KM. Wprawdzie jest on dosyć głośny podczas pracy na wysokich obrotach, ale oszczędny w zużyciu paliwa. Natomiast podstawowa jednostka napędowa Vectry o pojemności 1,6 l i mocy 75 KM, jest wprawdzie w przeciętnych warunkach wystarczająco dynamiczna, ale i jej kultura pracy jest również przeciętna . Pod tym względem bardziej interesujący jest silnik o pojemności 1,8 l i mocy 90KM. Charakteryzuje go lepsza dynamika przy niskich obrotach oraz tylko niewiele wyższe zużycie paliwa.
Najczęściej notowane w trakcie eksploatacji usterki to:
- drobne wady i niedokładności w wykończeniu wnętrza,
- w autach z początkowego okresu produkcji mogą pojawiać się kłopoty z zapłonem,
- niedoskonałe uszczelnienia tłumików,
- hałasujące elementy układu wydechowego,
- nierównomierne działanie hamulca ręcznego,
- defekty zamka centralnego,
- nadwozie podatne na korozję,
- uszkodzenia przekaźnika pompy paliwa,
- wycieki oleju z silnika,
- źle dopasowane drzwi,
- odgłosy grzechotania w bagażniku,
- defekty układów sterowania pracą silnika,
- przerwy w połączeniu bieguna ujemnego pomiędzy silnikiem a karoserią,
- defekty prądnicy,
- niesprawność mechanizmu podnoszenia szyb,
- hałasy w obrębie tablicy rozdzielczej,
- hałasujące drzwi,
- niestabilne przednie fotele (zbyt duża szczelina pomiędzy prowadnicą a konstrukcją fotela),
- skrzypienie pedału sprzęgła,
- defekty w zamocowaniu silnika,
Opinie użytkowników
W stosunku do Vectry A, użytkownicy są na ogół zgodni, że tym razem zabrakło nieco solidności w wykończeniu pojazdów. Solidności przecież typowej dla samochodów ze znaczkiem firmowym Opla. Szczególnie w autach z pierwszych lat produkcji (a tych na rynku samochodów używanych jest bodaj najwięcej) denerwują rozmaite hałasy pochodzące od niestarannie mocowanego wyposażenia z tworzyw sztucznych, nieszczelności drzwi itp. Prawdopodobnie głównie z tego powodu tylko 65 proc. ankietowanych (w Niemczech) użytkowników Vectry A decydowało się na ponowny zakup samochodu tej marki. Nieco więcej, bo 69 proc. wyrażało zadowolenie z posiadanego auta. Z kolei prawie jedna czwarta z nich (23 proc.) narzekała na niestaranne wykończenie auta, 17 proc. miało zastrzeżenia do pracy hamulców, a 14 proc. krytykowało trudności z uruchamianiem silnika. Sam silnik stanowił przedmiot krytyki 10 proc. ankietowanych i tylko o jeden procent mniej ich narzekało na skrzynię biegów. Stosunkowo spora liczba użytkowników miała kłopoty z nadmierną korozją (8 proc.). Chwalono natomiast oszczędne zużycie paliwa (średnio 8 -9 l paliwa na 100 km) i niezbyt wysokie koszty eksploatacji.
Wnioski ogólne
W założeniach producenta, Vectra miała być pojazdem szczególnie przydatnym dla biznesmenów oraz rodzin lubiących nie tylko urlopowe długie podróże. Wkrótce okazało się, że jest to auto – podobnie jak niegdyś Ascona – niezawodne i względnie tanie w eksploatacji. To oczywiście rozszerzało rynkowe zainteresowanie tym modelem. W naszym opisie wyraźnie skoncentrowaliśmy się na modelu z pierwszej generacji czyli Oplu Vectrze A. W Polsce na rynku samochodów używanych na ogół te auta pojawiają się jako mocno już sfatygowane i nadwerężone przez czas. Zdarzają się też samochody naprawiane niezbyt fachowo po większych wypadkach. Takie pojazdy potencjalni ich nabywcy ze względów oczywistych powinni omijać. Jednak ci , którzy cenią sobie takie cechy jak: funkcjonalność, niezawodność i ekonomiczność, powinni z uwagą przyjrzeć się rynkowej ofercie używanych pojazdów ze znaczkiem Opel Vectra. Są to bowiem pojazdy godne polecenia. Oczywiście pod warunkiem, że zarówno ich cena, jak i stan techniczny okażą się dla przyszłego użytkownika korzystne. Ich dość przestronne wnętrze i stosunkowo duży bagażnik to cechy również nie do pogardzenia. Wśród samochodów sprowadzonych niegdyś z zagranicy, można ponadto znaleźć auta o bogatym wyposażeniu. Jednym z nielicznych mankamentów jest fakt, że Opel Vectra A nie miał zbyt wielu wersji nadwoziowych (tylko sedan i pięciodrzwiowy liftback) Ogranicza to nieco wybór auta pod względem jego przydatności w określonych warunkach.
Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)