PEUGEOT 206 2.0 HDI
W bogatej gamie oferowanych modeli Peugeot 206, ta wersja należy akurat do najdroższych lecz kwota 48,3 tys. zł ma swoje uzasadnienie nie tylko w bogatym wyposażeniu standardowym auta (z klimatyzacją włącznie) ale także – a raczej: przede wszystkim – w tym, co kryje się pod jego maską. Dwulitrowy silnik wysokoprężny HDI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa („common rail”) jest w stanie usatysfakcjonować najbardziej wybrednego użytkownika. Do tradycyjnej dla „diesli” ekonomii eksploatacji, francuscy konstruktorzy z fabryki grupy PSA w Tremery dorzucili – dzięki technice HDI – walory zarezerwowane dotychczas dla „benzyniaków”; imponującą dynamikę i zdecydowanie niższy poziom hałasu. A najlepszą rekomendacją efektu ich pracy jest niedawna (październik 2000) premiera silnika HDI (2,2 l, 136 KM) w modelu Peugeot 406… coupe.
Oczywiście, silnik napędzający „206” jest mniejszy i słabszy (2.0 l, 90 KM) lecz w niczym nie umniejsza to jego zalet. Zwłaszcza, że napędza auto znacznie lżejsze. Prędkość maksymalna wynosząca 180 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,7 sekundy pozwalają korzystać z tej wersji „206” bez jakichkolwiek kompleksów wobec samochodów napędzanych silnikami benzynowymi. A jest jeszcze atut o znaczeniu wręcz kapitalnym, zwłaszcza obecnie: zużycie paliwa. Zastosowany w wersji Mistral silnik ma wprawdzie taką samą pojemność i moc jak jednostka napędzająca wersję XT HDI lecz dzięki uzyskaniu wyższego momentu obrotowego (21,8 KGm przy 1750 obr/min wobec 20,5 KGm przy 1900 obr/min) oraz zastosowaniu „dłuższych” przełożeń skrzyni biegów zużywa średnio o 10 proc. mniej oleju napędowego. Co ciekawe – 206 HDI Mistral przyspiesza do „setki” w czasie o sekundę krótszym niż model 206 XT HDI…
Dystans ponad 2 tys. kilometrów, jaki pokonaliśmy testowanym samochodem daje mocne podstawy do stwierdzenia, że nowoczesny „diesel” może być pełnoprawną jednostką napędową także dla niedużych aut osobowych, zapewniając im ponadprzeciętną dynamikę i kulturę pracy, a jednocześnie – przysparzając znacznych oszczędności. Nawet niżej podpisanemu, mimo tzw. ciężkiej nogi, udało się przemierzyć tysiąc kilometrów na zawartości, jednego, 50-litrowego zbiornika z olejem napędowym.
Warto podkreślić, że testowana „206” ma wszystkie dobre cechy, charakterystyczne dla Peugeotów. Dotyczy to zwłaszcza zawieszenia znakomicie „zbierającego” nierówności naszych dróg, a jednocześnie zapewniającego przyzwoity komfort jazdy i czyniącego samochód posłusznym woli kierowcy nawet podczas wykonywania gwałtownych manewrów.
Nadwozie w wersji 3-drzwiowej, którą mieliśmy okazję testować daje maksimum wygody i przestrzeni dla kierowcy i pasażera z przodu. Niestety, na te atuty nie mogą liczyć pasażerowie z tyłu, zwłaszcza jeśli charakteryzują się tzw. słuszną posturą. Pewną niedogodnością jest też sposób zamykania samochodu od wewnątrz, niezbędnego zwłaszcza jako ochrona przed złodziejami podczas jazdy miejskiej. W trzydrzwiowej wersji nadwozia nie przewidziano bowiem blokady elektrycznej, co zmusza do wciskania kołków drzwiowych, zlokalizowanych nieporęcznie, bo za plecami kierowcy i pasażera.
Dzięki dużemu przeszkleniu nadwozia (z największą w swojej klasie powierzchnią szyby przedniej) Peugeot 206 zapewnia kierowcy bardzo dobry przegląd sytuacji na drodze. Ta zaleta staje się jednak wadą podczas jazdy w upalne dni, gdy daje o sobie znać „efekt cieplarniany”. Dlatego klimatyzacja, oferowana w każdym modelu serii „Mistral” (łącznie z autem napędzanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,1 litra) okazuje się wręcz nieodzowna.
Peugeot 206 2.0 HDI Mistral jest samochodem godnym polecenia zwłaszcza tym osobom, które np. ze względu na charakter pracy zawodowej zmuszone są do częstych i długich wojaży, a jednocześnie przywiązują wagę do kosztów eksploatacji pojazdu. 4,5 litra oleju napędowego na 100 km, w dodatku – bez rezygnacji z komfortu podróżowania i poczucia bezpieczeństwa, jakie daje zapas mocy pod nogą ma swoją niebagatelną wartość.
Tekst i zdjęcia
H. Jez.
Dane techniczno-eksploatacyjne:
Silnik
Rodzaj: turbodiesel HDI
Pojemność skokowa: 1997 cc
Moc: 90 KM/66 kW przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 21,8 KGm przy 1750 obr/min
Zasilanie: wtrysk bezpośredni common rail
Skrzynia biegów
Rodzaj: mechaniczna o 5 przełożeniach
Zawieszenie
Przód: kolumny pseudo McPherson ze stabilizatorem poprzecznym
Tył: drążki skrętne oraz drążek stabilizatora, wahacze wleczone.
Hamulce
Przód: tarczowe wentylowane
Tył: bębnowe
Ogumienie: 175/65R14
Osiągi
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 11,7 s
Zużycie paliwa na 100 km (cykl miejski, cykl pozamiejski, cykl mieszany): 5,8/3,8/4,5 l
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość: 3822/1673/1435 mm
Rozstaw kół przednich: 1443 mm
Rozstaw kół tylnych: 1434 mm
Masa własna: 1070 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1585 kg
Maksymalny ciężar przyczepy z hamulcem: 1100 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika (po złożeniu kanapy): 245 l (1130 l)
Wybrane wyposażenie standardowe:
poduszka powietrzna kierowcy oraz napinacze pirotechniczne z ogranicznikiem naciągu, pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości, immobilizer Peugeot, wspomaganie kierownicy, zamek centralny sterowany pilotem, otwierane elektrycznie szyby przednie, klimatyzacja ręczna, filtr przeciwpyłkowy, regulacja wysokości kolumny kierownicy, regulacja wysokości fotela kierowcy, dzielona i składana kanapa tylna, regulacja reflektorów z kabiny, brzęczyk pozostawienia włączonych świateł, wskaźnik niedomkniętych drzwi, zegar cyfrowy, obrotomierz, zderzaki w kolorze nadwozia.
Wybrane wyposażenie dodatkowe (za dopłatą):
poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia (975 zł), system ABS z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania (2.210 zł), radioodtwarzacz Peugeot Audio CD ze sterowaniem przy kierownicy (1.820 zł), lakier metalizowany (1.235 zł), lakier czarny (520 zł).
Cena wersji podstawowej (stan na 10 maja 2001):
48.300 zł