Peugeot 405
Koncern Peugeota nie ulega naciskom żadnej mody i z żelazną konsekwencją od wielu lat stosuje w hierarchii swoich modeli oznaczenia cyfrowe. Klienci tej firmy, przywykli do tej praktyki i jest to dla nich niby sprawa obojętna. Chyba z jednym wyjątkiem: rząd przypisanych do modelu cyfr w odróżnieniu od rozmaitych nazw samochodów – nieraz brzmiących wręcz egzotycznie – dość dokładnie określa miejsce danego auta w umownym segmencie rynkowym, gabarytowym itp.. Przypomnijmy, że pierwsza grupa oznaczeń aut najmniejszych wiąże się u Peugeota z liczbą 106, a ostatnia z liczbą 806 została zarezerwowana dla samochodów reprezentujących pojazdy największe lub najbardziej luksusowe. W tym kontekście oznaczenie Peugeota 405 wyraźnie nam mówi, że jest to samochód klasy średniej.
Na początku produkcji Francuzi sprzedawali Peugeoty 405 aż w 111 krajach i mogli go traktować jako prawdziwego „światowca”. A przecież jego sprzedaż całymi latami szła raczej opornie i trudno w istocie odnaleźć głębsze przyczyny tego stanu rzeczy. Przecież już na pierwszy rzut oka jego sylwetka sprawiała doskonałe wrażenie. Widać było wyraźnie, że jest to auto stosunkowo pojemne, solidnie wykonane i starannie opracowane.
I chociaż – jak wspomnieliśmy – po latach okazało się, że Peugeot 405 mimo swej niewątpliwej klasy, nie pobił rekordów sprzedaży, to jednak stworzył solidne podstawy umożliwiające produkcję jego doskonalszego następcy, czyli Peugeota 406. Dodajmy, że niektóre ze słabości Peugeota 405 usuwano przecież już w trakcie kolejnych modernizacji, co uwidoczniliśmy m.in. w historii modelu.
Historia modelu
1987 | Debiut w wersji 3 i 5-drzwiowej (następca modelu 505). |
1988 | Wejście na rynek odmiany kombi Break i 1,8-litrowego silnika TD o mocy 90 KM. |
1990 | Rynkowa propozycja wersji z napędem 4×4, automatyczna skrzynia biegów. |
1992 | Początek montażu Peugeota 405 w Lublinie. Wprowadzenie silnika o mocy 121 KM do limuzyny i kombi w wersji SRI. Pojawia się nowa wersja podstawowa z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM. |
1995 | Wersja sedan. Peugeot 406 zastępuje swego poprzednika 405. |
1996 | Rezygnacja z montażu Peugeotów 405 w Polsce. |
1997 |
Zmiany stylistyczne nadwozia. Pojawia się na rynku wersja kombi. |
Główne cechy użytkowe
+ ZALETY
- Przestronne nadwozie
- Bogate wyposażenie
- Dobre osiągi wersji z silnikiem 1,9 l
- Pewne właściwości jezdne
- Komfortowe resorowanie
- Łatwość prowadzenia
- Niezła jakość wykonania
- Komfortowe fotele
- Przestronny bagażnik
– WADY
- Trudności ze zmianą biegów
- Brak wspomagania układu kierowniczego w niektórych wersjach aut
- Do 1994 roku nieco uboższe wyposażenie
- Głośna praca silników
- Dość wysokie zużycie paliwa (niektóre silniki)
- Niestaranne wykończenie detali
- Wysokie koszty serwisu
Opinie fachowców
Nawet obecnie, mimo że Peugeot należy już do leciwych samochodów, rzuca się w oczy jego piękna sylwetka. Konstruktorzy umiejętnie, bowiem połączyli zwartą i silną konstrukcję nadwozia, typową przecież dla tego koncernu z lekkością i równie typową… francuską elegancją oraz funkcjonalnością. Obszerne wnętrze to także niebagatelna cecha dodatnia tego auta. We wnętrzu może najwięcej uwag krytycznych zbierała tablica rozdzielcza (przed modernizacją samochodu). Dochodziły z jej obrębu, rozmaite grzechotania i inne dokuczliwe hałasy. W opiniach fachowców przeważa pogląd, że jest to samochód bardzo trwały. Potwierdzają to rozmaite testy długodystansowe przeprowadzane niegdyś przez redakcje rozmaitych czasopism motoryzacyjnych i ADAC. Godne zalecenia silniki to: 1,6 l o mocy 89 KM i niezłej dynamice, ale przy tym o niewysokiej kulturze pracy. Drugim z tego wyboru, mógłby okazać się, wprawdzie dość głośny, ale dynamiczny silnik o mocy 121 KM i pojemności 2,0 l. W teście czasopisma „AUTO International” na dystansie 30 tys. km nie zanotowano np. żadnego uszkodzenia, a sam pojazd okazał się dość tani w eksploatacji. Również niemieckie statystyki badań technicznych notowane przez DEKRĘ, udowadniały, że tylko, co 10-ty samochód z 5-letnich „405” musiał stawić się ponownie do przeglądu po usunięciu usterek. Na podstawie tychże statystyk w starych samochodach należy się jednak spodziewać niektórych typowych usterek jak: defekty silnika, uszkodzenia układu wydechowego oraz niesprawności ręcznego hamulca. W profesjonalnym teście ADAC najwyżej oceniono Peugeota 405 za bagażnik (1,4 pkt.), zużycie paliwa i zbiornik (1,9 pkt). Wysokie stosunkowo noty przyznano za nadwozie oraz napęd i osiągi (po 2 pkt.). Dziwne natomiast wydają się zbyt nisko wycenione takie cechy pojazdu jak: komfort jazdy (2,7 pkt.) oraz wnętrze (2,6 pkt.).
Typowe usterki
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Hałasy w przednim zawieszeniu
- Odgłosy grzechotania w tablicy rozdzielczej
- Drgająca wskazówka prędkościomierza
- Zużyta skrzynia biegów
- Zwiększone zużycie układu hamulcowego
- Luzy w przednim zawieszeniu
- Rdzewienie kosza koła zapasowego
- Defekty zapłonu
- Usterki rozrusznika
- Defekty mechanizmu otwierania dachu
- W silnikach gaźnikowych kłopoty z rozruchem zimnego silnika
- Przedwczesne zużywanie się zespołów hamulcowych kół przednich
- Szybkie zużycie przegubów
- Kłopoty z regulacją i działaniem gaźnika
- Podatny na uszkodzenia układ chłodzenia
- Nietrwałe paski klinowe
- Szybkie zużywanie się synchronizatorów
- Niesprawności w instalacji elektrycznej
- Wadliwe reflektory
- Układ wydechowy podatny na korozję
- Defekty termostatu
Opinie użytkowników
Z niemieckich badań ankietowych prowadzonych systematycznie wśród użytkowników Peugotów 405 wynika, że ogólnie było z tego auta zadowolonych 72 proc. z nich. Ponownie zakupiłoby te auto 69 proc. ankietowanych. Najwięcej zastrzeżeń zgłaszano pod adresem jakości wykonania (21 proc.). Kłopoty z uruchamianiem auta miało 17 proc, a z hamulcami 16 proc. Stosunkowo dużo zastrzeżeń odnoszono do silników (12 proc.) i skrzyni biegów (9 proc.). Mnie obaw niż się spodziewano sprawiała rdza Tylko 7 proc. ankietowanych traktowało ją jako swoisty problem tego pojazdu. Średnie zużycie paliwa oceniano na 9-10 l/100 km. Były też głosy bardzo pozytywne. Oto jeden z nich. Po przejechaniu 103 tys. km Peugotem 405 nie zanotowano w tym aucie żadnych większych problemów technicznych. Mimo to niektórzy podkreślali, że gdy chodzi o jakość wykonania, jest ona raczej typowa dla wozów francuskich (nieco niższa niż np. aut niemieckich). Trzeba wszakże brać pod uwagę subiektywizm tego rodzaju ocen. Nie zgłaszano jednak zastrzeżeń pod względem komfortu jazdy i niezawodności.
Wnioski końcowe
Peugeot 405 na rynku samochodów używanych, nadal pozostaje korzystną alternatywą dla poszukujących samochodów komfortowych i w miarę niezawodnych. Oczywiście, trzeba to także widzieć w kontekście cenowym. W porównaniu z innymi autami cieszącymi się dobrą opinią, a przy tym nadal modnych na tym rynku, Peugeota 405 można nabyć relatywnie taniej. Po prostu popyt na te pojazdy jest na zachodnim rynku samochodów używanych nieco mniejszy i więcej tańszych egzemplarzy trafia również na nasz rynek. Konieczne jest zwracanie uwagi na stan techniczny pojazdu. Dla przykładu po przebiegu 100 tys. km mogą wystąpić nadmierne luzy w układzie kierowniczym, których usunięcie nie jest tanie. Podobnie należy traktować wycieki oleju z układu napędowego. Koszt ich usunięcia może przekraczać to, co uzyskaliśmy z racji typowych opustów przy zakupie auta. Lepiej, więc kupować samochód sprawdzony w autoryzowanym warsztacie niż ryzykować dodatkowe koszty.
Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)