PRZEKRĘTY LICZNIKOWE
Jednym z głównych kryteriów, jakimi kierujemy się podejmując decyzję o zakupie używanego samochodu jest jego przebieg. To od niego zależna jest często akceptacja bądź odrzucenie danej oferty. Nic w tym dziwnego, gdyż przebieg jako taki to nie tylko zestaw cyfr na liczniku. Poziom przebiegu świadczy o stanie i kondycji technicznej elementów eksploatacyjnych pojazdu. Na jego podstawie możemy wstępnie wnioskować o stanie silnika czy części zamiennych. Dodatkowo stan licznika ma nam powiedzieć, kiedy dla własnego bezpieczeństwa, powinniśmy sprawdzić cyklicznie zużywające się części takie jak klocki hamulcowe, filtry czy wymienić rozrząd. Wysoki stan licznika, ma także często wpływ na poziom zużycia i zniszczenia wnętrza samochodu.
Wśród kierowców funkcjonują utarte stereotypy, jaki przebieg jest akceptowalny dla danego rocznika samochodu, aby jego stan ogólny był zadawalający, a pojazd wart kupienia. Jeżeli przebieg jest duży, wówczas oczekuje się, że dany samochód można będzie nabyć za cenę niższą, niż przeciętna wartość tego modelu na rynku.
W związku z tak istotnym wpływem przebiegu na szanse sprzedażowe pojazdu, dosyć powszechną, acz niechlubną i sprzeczną z prawem praktyką stało się tzw. „przekręcanie liczników”. Sprzedający auta, nauczeni doświadczeniem i zdeterminowani koniecznością pozbycia się samochodu, niejednokrotnie różnorodnymi metodami starają się zmniejszyć faktyczny przebieg oferowanego pojazdu.
W związku z tym, że przebieg auta ma znaczący wpływ na wartość rynkową pojazdu oraz szanse jego sprzedaży, analitycy firmy EurotaxGlass’s, badając rynek pojazdów używanych, określili różnice wartości, jakie mogą osiągać te same pojazdy różniące się znacznie przebiegiem.
Poniżej przedstawiamy zestawienie notowań dziesięciu trzyletnich, popularnych na naszym rynku modeli, z przebiegiem na poziomie 50 000 i 150 000 km:
Fiat Panda 1.1 Actual 54 KM, wartość przy przebiegu 50.000 km – 18.100 zł, wartość przy przebiegu 50.000 km – 13.320 zł, różnica wartości – 36 proc.
Kia Picanto 1.0 City+ 61 KM – 19.570 zł, 14.400 zł, 35 proc.
Skoda Fabia 1.2 12V Classic 60 KM – 24.870 zł, 18.730 zł, 33 proc.
Volkswagen Polo 1.4 16V Trendline 80 KM – 29.130 zł, 21.940 zł, 33 proc.
Opel Corsa 1.2 16V E njoy 80 KM – 26.060 zł, 19.620 zł, 33 proc.
Toyota Auris 1.4 VVT-i Terra 97 KM – 38.470 zł, 30.190 zł, 28 proc.
Volkswagen Golf V 1.4 TSI Trendline 122 KM – 40.580 zł, 31.840 zł, 28 proc.
Honda Accord 2.0 Executive 155 KM – 63.910 zł, 51860 zł, 23 proc.
Renault Megane 1.5 dCi Dynamique 105 KM – 31.870 zł, 27.200 zł, 17 proc.
Ford Mondeo 1.8 TDCi Ambiente 125 KM – 52.260 zł, 45.410 zł, 15 proc.
Z powyższych danych wynika, że wysoki przebieg może realnie obniżyć wartość trzyletniego samochodu nawet o około 36 procent. Nic więc dziwnego, iż jego zmniejszenie jest wielką pokusą dla osób, chcących jak najwięcej zarobić na sprzedaży auta. Kupując używany pojazd warto więc możliwie jak najdokładniej sprawdzić jego stan techniczny, by zminimalizować ryzyko stania się ofiarą „fałszerzy przebiegów”.
Materiały źródłowe:
EurotaxGlass’s Polska
(28.04.2010)