SCANIA POLSKA: DOBRY ROK, POMYŚLNE ROKOWANIA
Świąteczne spotkania kierownictwa Scanii Polska z dziennikarzami motoryzacyjnymi obrosły już wieloletnią tradycją. Niżej podpisany nie lekceważąc atrakcyjnych miejsc w jakich się odbywają (ostatnie to Pałac Żelechów na Mazowszu) oraz ich merytoryczno-towarzyskiej formy, szczególnie jednak ceni sobie możliwość porozmawiania z ciągle tymi samymi, polskimi menedżerami firmy. Owszem, co kilka lat poznajemy nowego dyrektora generalnego spółki – najczęściej pochodzącego ze Szwecji – lecz trzon jego najbliższych współpracowników pozostaje bez zmian.
Tak było również w dniach 8-9 grudnia 2015. Kierującemu Scanią Polska od czterech miesięcy Niemcowi Haraldowi Woitke, towarzyszyli znani nam „od zawsze” Tomasz Cwalina – dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych, Paweł Paluch – dyrektor marketingu oraz Łukasz Nowacki – dyrektor Scania Finance Polska. W tle nad sprawnym przebiegiem całej imprezy czuwali Katarzyna Kobus i Stefan Przeniosło. Wyjątkowa, jak na korporacyjne realia, kadrowa stabilność tej ekipy może dowodzić tylko jednego: dobrzy są!
Powyższa teza znalazła swoje odbicie w tegorocznych dokonaniach Scanii Polska. W dwudziestym roku działalności na naszym rynku spółka liczy 857 pracowników (w tym 652 w Scania Polska) oraz 11 dealerów ( w tym 9 własnych). Dysponuje 37 serwisami (w tym 26 własnymi) w których pracuje 330 mechaników, regionalnym magazynem części, centrum szkoleniowym w Nadarzynie oraz Szkołą Jazdy Scania.
Od lewej: Tomasz Cwalina – dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych, Harald Woitke – nowy dyrektor generalny Scanii Polska (od 1 sierpnia br.) oraz Paweł Paluch – dyrektor marketingu
Taki potencjał pozwolił do listopada br. sprzedać 2.585 ciągników siodłowych (16,8 proc. udziału w rynku polskim) oraz 693 podwozia (24,6 proc. w rynku). To najlepszy wynik w ostatnich 15 latach. Z łączną liczbą 3.278 sprzedanych pojazdów i 18-procentowym udziałem w rynku Scania ustąpiła tylko marce DAF (3.517 szt.), a wyprzedziła: MAN (3.194 szt.), Mercedesa (2.946 szt.), Volvo (2.870 szt.), Iveco (1.316 szt.) oraz Renault (1.094 szt.).
Na szczególne podkreślenie zasługuje dominująca pozycja Scanii w podwoziach. 693 sprzedane samochody tego rodzaju to rezultat znacznie lepszy od osiągniętego przez Mercedesa (474), MAN (471), Volvo (446), DAF (338), Iveco (251) i Renault (109). Dodajmy, że silną specjalnością Scanii stał się segment pojazdów strażackich oraz komunalnych.
Czy może być jeszcze lepiej? Wydaje się, że tak. Pamiętajmy, że polskie firmy przewożą aż 25 proc. towarów w Europie, co czyni je liderem transportu samochodowego. Sukcesywna wymiana taboru na nowszy, bardziej ekologiczny (czytaj także: tańszy w opłatach drogowych i zużyciu paliwa) to naturalna konieczność. Nie bez znaczenia – zwłaszcza dla segmentu pojazdów budowlanych – jest też perspektywa wyasygnowania w latach 2017-2020 środków w wysokości ponad 100 mld zł na rozwój infrastruktury i środowiska.
Menedżerowie polskiego oddziału Scanii starają się nie tylko odpowiadać na bieżące zapotrzebowanie rynku ale także wyprzedzać zachodzące na nim zmiany i pojawiające się tendencje. Taką rolę spełnia np. wynajem ciężarówek adresowany do klientów chcących do minimum ograniczyć czynności związane z obsługą floty transportowej. W tej ofercie Scania Polska bierze na siebie m.in. cały ciężar serwisowania pojazdów, pozostawiając drugiej stronie jedynie pokrywanie kosztów paliwa i opłacanie kierowców.
Jeszcze bardziej nowatorską, a przy tym wymyśloną i opracowaną całkowicie w Polsce, jest inicjatywa kierowana do nowych, potencjalnych klientów pod hasłem www.zawszenaczele.pl. Polega ona – mówiąc najkrócej – na udostępnianiu zainteresowanym firmom jednego z czterech zestawów ciągnik + naczepa (patrz: zdjęcie otwierające tekst) do przetestowania w warunkach normalnej eksploatacji. W tym roku z tej propozycji skorzystało 21 klientów, którzy przejechali łącznie 134.303 km zużywając średnio – uwaga! – 23,72 l oleju napędowego na 100 km. Trudno o lepszą wizytówkę dla najnowszej generacji silników Scanii. Ten program będzie kontynuowany także w przyszłym roku.
Z pozostałych planów Scanii na rok 2016 warto wymienić przede wszystkim obchody jubileuszu 125-lecia istnienia koncernu, wzmocnienie aktywności w segmencie pojazdów budowlanych, zwiększenie liczby pojazdów oferowanych do wynajmu, uruchomienie kolejnego nowego serwisu oraz zdobycie rynku w segmencie autobusów używanych. Całej załodze Scanii Polska życzymy powodzenia w realizacji założonych celów, a sobie – ponownego spotkania z tymi samymi reprezentantami za rok.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(10.12.2015)