SEAT CORDOBA 1.9 TDI SIGNO
Indywidualny charakter, solidna sylwetka nadwozia oraz wizerunek auta rodzinnego o zacięciu sportowym – takie przesłanki towarzyszyły inżynierom Seata podczas tworzenia obecnej wersji modelu Cordoba. Te założenia zostały zrealizowane w stu procentach, przy czym wersja którą mieliśmy okazję testować, napędzana turbodieslem o pojemności 1,9 l i mocy 90 KM, rozszerzyła zalety ww. samochodu o świadomość, że może to być ekonomiczny środek transportu wykorzystywany np. do celów firmowych lub do prywatnych wojaży na dłuższych trasach. Spalanie niespełna 5 litrów oleju napędowego na 100 km w ruchu pozamiejskim ma swoją – jakże odczuwalną dla portfela – wymowę.
Co istotne, powyższy walor ekonomiczny nie odbija się specjalnie na dynamice Cordoby 1.9 TDi. Z prędkością maksymalną wynoszącą 180 km/h oraz przyspieszeniem od 0 do 100 km/h osiąganym w 12,6 sekundy ten samochód mieści się idealnie w środku siedmiu oferowanych wersji silnikowych – między 1,9-litrowym dieslem wolnossącym (moc – 68 KM, prędkość maksymalna – 161 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 17,2 s), a silnikiem benzynowym 1.8 T 20V (odpowiednio: 156 KM, 218 km/h, 8,0 s).
Gdyby pominąć ograniczoną widoczność przy cofaniu (konsekwencja podwyższonego i „ospojlerowanego” tyłu), zbyt głośną, naszym zdaniem, pracę silnika oraz męczącą oczy – zwłaszcza podczas jazdy nocnej – czerwoną barwę wskaźników na tablicy rozdzielczej, wówczas prowadzenie Cordoby w opisywanej wersji staje się pełną przyjemnością, wzmacnianą co 700-800 km przy dystrybutorze z najtańszym paliwem ropopochodnym. Na przyjemność tę zasadniczy wpływ mają wygodne fotele, ergonomicznie rozmieszczone manipulatory, poręczna kierownica ze wspomaganiem i regulowaną wysokością kolumny oraz szereg udogodnień ułatwiających pracę kierowcy – od elektrycznie sterowanych lusterek i szyb bocznych, poprzez regulator wysokości ustawienia reflektorów z wnętrza auta i wskaźnik temperatury zewnętrznej, aż do stereofonicznego radioodtwarzacza i komputera pokładowego informującego m.in. o średnim zużyciu paliwa i czasie podróży.
W sumie – niezły komfort, wsparty ekonomią eksploatacji.
Tekst i zdjęcia
Henryk Jezierski
DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE:
Silnik
Konstrukcja: 4-cylindrowy, rzędowy, umieszczony poprzecznie
Pojemność skokowa: 1896 cc
Średnica x skok: 79,5 x 95,5 mm
Stopień sprężania: 9,5:1
Liczba zaworów na cylinder: 2
Moc maksymalna: 90 KM/66 kW przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 1900 obr/min
Układ zasilania: TDi
Zapłon: świece żarowe
Paliwo: olej napędowy
Hamulce
Przód: tarczowe wentylowane
Tył: bębnowe
Ogumienie
Rozmiar: 185/60 R 14
Osiągi
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12,6 s
Przyspieszenie od 0 do 1000 m: 34,7 s
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość: 4163/1640/1424 mm
Rozstaw osi: 2443 mm
Pojemność bagażnika: 455 – 762 l
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Masa własna: 1159 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1619 kg
Wybrane wyposażenie standardowe:
poduszka powietrzna kierowcy, poduszka powietrzna pasażera, ABS, wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane lusterka boczne, zegar cyfrowy, wskaźnik temperatury zewnętrznej, lampy przeciwmgielne, regulowana wysokość kolumny kierownicy, regulacja fotela kierowcy, kanapa tylna dzielona i składana, zderzaki w kolorze nadwozia, obrotomierz, immobilizer, szyby atermiczne, filtr przeciwpyłkowy
Wybrane wyposażenie dodatkowe (za dopłatą):
lakier metalic (1.400 zł), poduszki boczne (1.200 zł), radioodtwarzacz stereofoniczny z wyświetlaczem (2.200 zł), klimatyzacja (4.900 zł), szyberdach szklany otwierany elektrycznie (2.500 zł), tapicerka skórzana (4.500 zł), felgi aluminiowe (1.600 zł), tempomat (1.150 zł)
Cena wersji podstawowej (stan na 26 października 2001):
54.990 zł