SEAT IBIZA 1.4i SONY XPLOD LIMITED EDITION
W miarę kompetentna ocena tego samochodu wymaga niemal w równym stopniu zainteresowań motoryzacyjnych jak i… elektronicznych, a ściślej – dobrej znajomości sprzętu audio. Cieszący się znacznym powodzeniem wśród ludzi młodych Seat Ibiza wyposażony został bowiem w sprzęt nagłaśniający Sony z linii Xplod, charakteryzującej się – zgodnie ze swoją nazwą – dużą mocą, zamienianą na wrażenia akustyczne przy użyciu takich urządzeń jak tuner o mocy 4 x 50W z kasetowym odtwarzaczem full logic i 7-pasmowym korektorem, aktywny głośnik basowy XS-A200X o mocy 350W oraz głośniki Xplod XS-F1720. Dzięki powyższemu zestawowi użytkownicy tej wersji Ibizy na pewno nie będą narzekać na zbyt głośną pracę silnika…
Dodajmy, że testowany przez nas samochód jest jednym z dwustu tworzących serię limitowaną, wprowadzoną do sprzedaży na polski rynek w połowie ub.r. Oprócz „dozbrojenia” w specjalny sprzęt Sony charakteryzuje się on oryginalną, czerwono-czarno-srebrną kolorystyką wnętrza oraz bogatym wyposażeniem standardowym, w skład którego wchodzą m.in. dwie poduszki powietrzne i ABS. Samochody dostępne są w kolorze o nazwie czerwony brylant w dwóch wersjach 3- i 5-drzwiowej.
Blisko półtora tysiąca kilometrów, jakie pokonaliśmy trzydrzwiową wersją limitowanej Ibizy, każe nam zwrócić uwagę potencjalnych użytkowników na jej wyjątkową żwawość. Niech nikogo, zwłaszcza młodych kierowców, nie zmyli pozornie słaby, 60-konny silnik o pojemności 1,4 l. Potrafi on bowiem rozpędzić stosunkowo lekki pojazd do 100 km/h w czasie nawet o półtorej sekundy krótszym od podawanego w charakterystyce technicznej, a prędkość maksymalna przekraczająca ponad 150 km/h wymaga wzmożonej koncentracji za kierownicą, starannego wybierania toru jazdy oraz uwzględniania warunków drogowych i pogodowych. W kontekście możliwości jednostki napędowej tego modelu Ibizy za zaletę należy uznać jej twarde, pozwalające lepiej odczuwać stan nawierzchni, zawieszenie.
Specyficzny, sportowo-koncertowy charakter limitowanej serii Seata, wyklucza polecanie go jako samochodu na rodzinne wojaże. Niewielki, ledwie 250-litrowy bagażnik został bowiem dodatkowo pomniejszony przez subwoofer o pojemności równej dwóm wiadrom, natomiast powiększające przestrzeń ładunkową, a przy tym bezpieczne dla sprzętu audio złożenie oparcia kanapy tylnej jest możliwe tylko w 2/3 jego szerokości.
Podpisujemy się pod promocyjnym hasłem „Pokaż swoją siłę” oraz marketingowym ukierunkowaniem Seata Ibiza Sony Xplod Limited Edition w stronę młodych i ekspansywnych klientów pod warunkiem wszakże, że już dysponują oni pewnym doświadczeniem za kierownicą, a dynamiczny rock wydobywający się z 200-watowego wzmacniacza nie zagłuszy w nich odrobiny rozsądku.
H. Jez.
Dane techniczne i eksploatacyjne
|
SILNIK
Rodzaj: benzynowy
Usytuowanie: z przodu, poprzecznie
Pojemność: 1390 cc
Średnica cylindra x skok tłoka: 76,5 x 75,6 mm
Moc maksymalna: 44 kW/60 KM przy 4700 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 116 Nm przy 3000 obr/min
Sposób zasilania paliwem: wtrysk wielopunktowy
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Rodzaj: przedni
Skrzynia biegów: mechaniczna, 5-stopniowa
Sprzęgło: jednotarczowe, suche
Ogumienie: 175/70 R13
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ: zębatkowy ze wspomaganiem
Promień zawracania między krawężnikami: 5,25 m
UKŁAD HAMULCOWY
Typ: hydrauliczny, dwuobwodowy, ze wspomaganiem podciśnieniowym
Przód: tarczowe wentylowane 239×20 mm
Tył: bębnowe
ZAWIESZENIE
Przód: niezależne typu Mc Pherson
Tył: wahacz wzdłużny
NADWOZIE – WYMIARY, MASY
Długość/szerokość/wysokość: 3876/1640/1422 mm
Rozstaw osi: 2443 mm
Liczba miejsc: 5
Masa własna: 955 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1415 kg
Maksymalna ładowność: 460 kg
Pojemność bagażnika (po złożeniu tylnych siedzeń): 250 l (802 l)
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 157 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 15,1 s
Zużycie paliwa na 100 km wg UE 93/116: cykl miejski – 8,8 l, cykl pozamiejski – 5,3 l, mieszane – 6,6 l.
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, system ABS, pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa, radiomagnetofon Sony Xpold XR-L 500X o mocy 4 x 50 W, głośniki Sony Xpold XS-F 1720 150 W, aktywny subwoofer Sony Xplod XS-A 200X o mocy 350 W, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja kolumny kierownicy, zagłówki foteli przednich z regulacją wysokości, regulowana wysokość fotela kierowcy, kontrolka ostrzegawcza nie zapiętych pasów bezpieczeństwa, immobilizer, obrotomierz, zegar cyfrowy, wskaźnik temperatury otoczenia, wewnętrzny obieg powietrza,
filtr przeciwpyłkowy, szyby atermiczne, tylny mały spojler w kolorze nadwozia ze światłem „STOP”, zderzaki w kolorze nadwozia z listwami ochronnymi, oświetlenie wnętrza, zapalniczka z podświetleniem popielniczki, trójramienna kierownica, składana i dzielona tylna kanapa, schowek po stronie pasażera.
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ
(stan na 11 lutego 2002):
39.990 zł