SKODA FABIA 1.2 SEDAN
Od momentu swojego debiutu w 1999 roku Skoda Fabia należała do ścisłej czołówki najchętniej kupowanych samochodów na polskim rynku. W 2003 roku z liczbą blisko sprzedanych 31,5 tys. egz. została jego liderem, w roku ubiegłym ustąpiła tylko Fiatowi Panda, natomiast po dwóch pierwszych miesiącach 2005 roku z liczbą 3.218 szt. zajmuje zdecydowanie pierwsze miejsce, wyprzedzając Pandę (2.577 szt.) oraz Toyotę Corollę (2.058 szt.). Te liczby mówią same za siebie.
o decyduje o powodzeniu czeskiego produktu w kraju, który przez dziesięciolecia pozostawał pod jednoznaczną dominacją włoskiego Fiata? Wydaje nam się, że przede wszystkim jego umowna „czeskość”. Owszem, Fabie wyjeżdżają z taśm produkcyjnych fabryki w Mlada Boleslav lecz jest to fabryka całkowicie kontrolowana przez koncern Volkswagena, co skutkuje innymi, znacznie wyższymi, standardami technologicznymi i jakościowymi. Dość powiedzieć, że Fabia była pierwszym samochodem zbudowanym na nowej płycie podłogowej, zastosowanej później w modelach VW Polo i Seat Ibiza.
Fabia w testowanej przez nas wersji sedan wprowadzona została do produkcji w 2001 roku, po premierowym hatchbacku i debiutującym w 2000 roku kombi. Nie jest to wprawdzie wersja najbardziej popularna (ustępuje znacznie hatchbackowi) lecz ma swoich zdeklarowanych amatorów wśród średnio zamożnych tradycjonalistów, zainteresowanych tanim w zakupie i eksploatacji samochodem rodzinnym o pokaźnym bagażniku. Już za 33 tys. zł (model classic z 54-konnym silnikiem o pojemności 1,2 l) mogą oni wejść w posiadanie auta na wskroś bezpretensjonalnego; bez pretensji do miana najładniejszego czy najnowocześniejszego, za to świadomego swoich, cenowo-użytkowych, walorów.
Wewnątrz Fabii dominuje prostota, funkcjonalność, więcej niż przyzwoita – przynajmniej jak na tę klasę – przestronność oraz staranność montażu i wykończenia. Kierowca nie ma najmniejszych problemów z zapanowaniem nad wskaźnikami i manipulatorami rozmieszczonymi w desce rozdzielczej. Wszystko jest na swoim miejscu i pozwala skoncentrować się na samej jeździe.
,Do napędu „naszego” auta służył mocniejszy z dwóch dostępnych silników o pojemności 1,2 l. Moc równa 64 KM, uzyskiwana z trzech cylindrów rzutuje wprawdzie na nieco głośniejszą pracę lecz ta przypadłość rekompensowana jest niezłą dynamiką przy zużyciu paliwa na poziomie niewiele większym niż to, jakie dotyczy jednostki 54-konnej.
Pozytywnie zaskoczyła nas charakterystyka pracy silnika, zwłaszcza w zakresie niższych obrotów. Samochód „zabiera się” do żwawej jazdy bez konieczności mocnego deptania pedału przyspieszenia, co stanowi nieocenioną zaletę zwłaszcza w warunkach jazdy miejskiej lub w sytuacji, gdy kierowcą jest osoba o niewielkim stażu. Powodów do narzekań nie powinni mieć również amatorzy szybkiego podróżowania na dłuższych trasach. Fabryczną prędkość maksymalną wynoszącą 160 km/h Fabia osiąga bez specjalnej zadyszki, natomiast kwestią rozsądku i wyobraźni kierującego pozostaje chęć sprawdzania tego parametru. Samochód ma bowiem stosunkowo krótki rozstaw osi i mimo niezłego zawieszenia wymaga szczególnej koncentracji podczas dynamicznej jazdy na szosach z wybojami i koleinami. Ta uwaga dotyczy zwłaszcza pokonywania zakrętów sedanem, dłuższym o blisko ćwierć metra od podstawowej wersji Fabii.
W wyposażeniu standardowym przypisanym do najbogatszej wersji, określonej jako Elegance i przedstawionej obok, podobało nam się prawie wszystko. Wyjątek to beżowa tapicerka „Fose Ivory” – zbyt jasna i podatna na zabrudzenie w samochodzie do użytku codziennego. Na szczęście istnieje możliwość wyboru ciemnobrązowej „Fose Onyx”. Brudzi się wprawdzie tak samo lecz mniej zauważalnie.
Tekst i zdjęcia
H. Jez.
SKODA FABIA 1.2 64 KM SEDAN ELEGANCE
Dane techniczne i eksploatacyjne:
SILNIK
Usytuowanie: z przodu, poprzecznie
Pojemność: 1.198 cc
Liczba i układ cylindrów: 3, rzędowo
Średnica cylindra x skok tłoka: 76,5 x 86,9 mm
Stopień sprężania: 10,5 : 1
Moc maksymalna: 47 kW (64 KM) przy 5400 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 112 Nm przy 3000 obr/min
Paliwo: benzyna bezołowiowa LO 95
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Rodzaj: przedni
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Obręcze kół: 14 x 6,0 J
Ogumienie: 185/60 R 14
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ: przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektrohydraulicznym
Minimalny promień skrętu: 5,24 m
UKŁAD HAMULCOWY
Typ: hydrauliczny ze wspomaganiem, dwuobwodowy, krzyżowy, korektor siły hamowania osi tylnej
Przód: tarczowe wentylowane
Tył: bębnowe
ZAWIESZENIE
Przód: kolumny McPherson z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów
Tył: belka skrętna łącząca wahacze wleczone
NADWOZIE – WYMIARY, MASY
Długość/szerokość/wysokość: 4.232/1.646/1.452 mm
Rozstaw osi: 2.462 mm
Prześwit: 140 mm
Masa własna: 1.085 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1.600 kg
Pojemność bagażnika (po złożeniu tylnych oparć): 438 (789) l
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 16,3 s
Zużycie paliwa na 100 km: cykl miejski – 7,7 l, cykl pozamiejski – 5,1 l, średnio – 6,0 l
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera,
system ABS + ASR + MSR,
zagłówki przednie z regulacją kąta pochylenia,
immobiliser,
przednie światła przeciwmgielne,
lampki ostrzegawcze w drzwiach przednich,
wspomaganie układu kierowniczego,
centralny zamek z systemem zabezpieczającym SAFE, zdalnym sterowaniem i składanym kluczykiem,
przyciemniane szyby,
elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu,
elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
półautomatyczna klimatyzacja z funkcją chłodzenia schowków,
fotel kierowcy z regulacją wysokości,
komputer pokładowy,
asymetrycznie dzielona kanapa tylna,
regulacja ustawienia świateł przednich z miejsca kierowcy,
gniazdo 12 V w bagażniku,
schowek pod fotelem pasażera,
czujnik parkowania,
tempomat,
otwieranie bagażnika i wlewu paliwa z miejsca kierowcy, zderzaki w kolorze nadwozia,
obręcze kół ze stopów lekkich,
pakiet skórzany (kierownica, dźwignia i osłona dźwigni zmiany biegów, dźwignia hamulca ręcznego,
chromowane wewnętrzne klamki drzwi oraz gałka dźwigni zmiany biegów, przycisk blokady hamulca ręcznego, przyciski blokowania drzwi od wewnątrz.
CENA WERSJI STANDARDOWEJ (stan na 14 kwietnia 2005)
43.440 zł