SUZUKI GRAND VITARA 2.4 VVT DE LUXE
Zaczynam od uderzenia się we własne piersi. Jeszcze kilkanaście lat temu wchodzące na polski rynek samochody segmentu SUV (Sport Utility Vehicle – samochód sportowo-użytkowy) wzbudzały we mnie uczucia raczej negatywne, skłaniające do wystawienia pojazdom tego rodzaju etykietki „bulwarówek”. Ich posiadacze mogli – moim zdaniem – grać role twardzieli od jazdy po wertepach bez opuszczania centrów miast i wyasfaltowanych ulic wokół najmodniejszych dyskotek.
Z czasem zmieniłem jednak zdanie, w czym główna zasługa stanu naszych dróg. Oto bowiem okazało się, że w warunkach polskich SUV zyskuje niebagatelny atut samochodu, który gwarantuje komfort godny limuzyny, a jednocześnie – ze swoim mocnym zawieszeniem, dużymi kołami, znacznym prześwitem i napędem na obydwie osie – zachowuje szczególną odporność na wyrwy, zapadnięcia, koleiny i szereg innych niespodzianek czyhających na nas bynajmniej nie w terenie lecz na ulicach polskich metropolii. Ostatni raport NIK, który wykazał, że w samej stołecznej Warszawie natychmiastowego remontu wymaga około 70 proc. ulic jest tutaj najwymowniejszą ilustracją.
Suzuki Grand Vitara dysponuje wszystkimi z wymienionych powyżej walorów jezdnych. Samochód prowadzi się pewnie po wybranym przez kierowcę torze jazdy, bardzo dobrze „zbiera” nierówności w nawierzchni drogi, a i wjazd na wysoki krawężnik nie stanowi dlań żadnego problemu. Co istotne – mimo oferowania identycznych rozwiązań technicznych i podobnego poziomu wyposażenia, jest zarazem pojazdem znacznie tańszym od konkurentów z tego samego segmentu.
Dwa lata temu jeździliśmy trzydrzwiową wersją Grand Vitary i w ślad za spostrzeżeniami z tamtego okresu, dotyczącymi wnętrza samochodu, możemy również dzisiaj podkreślić, że w wersji pięciodrzwiowej:
a) siedzisko i oparcie daje się bez problemu dostosować do gabarytów i schorzeń (skolioza, lordoza etc.) większości Polaków i Polek, co w samochodach koncernów azjatyckich nie zawsze było oczywistością,
b) deska rozdzielcza wykonana jest zgodnie z zasadami ergonomii (wskaźniki w zasięgu wzroku, manipulatory w zasięgu ręki) oraz z dobrych materiałów – nie hałasujących od wibracji i nie oślepiających odbitymi promieniami słońca,
c) wyższa od standardowej pozycja kierowcy oraz dobrze przeszklona kabina gwarantują optymalny przegląd sytuacji na drodze praktycznie w każdych warunkach,
d) mamy gdzie ulokować okulary przeciwsłoneczne, butelkę z ulubionym napojem, kanapkę lub ciasteczka, drogowy atlas Polski oraz inne podręczne drobiazgi,
e) wyciszenie samochodu jest wystarczające do odbioru stacji radiowych i delektowania się ulubionymi utworami z płyt CD lub plików MP3.
Ponadstandardowe wyposażenie Grand Vitary oraz wysoka jakość użytych materiałów i staranność montażu idą w parze z walorami użytkowymi tego samochodu. To jakby motoryzacyjny doktor Jekyl i pan Hyde w jednym. Gdy trzeba, możemy bez odrobiny zażenowania zajechać Vitarą na ekskluzywne przyjęcie lub spektakl w operze, mając zarazem pewność, że wieczorowa kreacja lub staranny makijaż naszej partnerki nie doznają jakiegokolwiek uszczerbku. Pomoże nam w tym m.in. przestronne wnętrze, skórzana tapicerka i automatyczna klimatyzacja. Wystarczy jednak złożyć tylną kanapę, aby luksusowa limuzyna przekształciła się w całkiem pojemny samochód użytkowy, w dodatku – bez wyrzekania się wspomnianej klimatyzacji i skórzanej tapicerki.
Lojalnie uprzedzamy, że testowana przez nas Grand Vitara nie jest propozycją dla każdego kierowcy. 170-konny silnik benzynowy sugeruje wprawdzie ponadprzeciętne osiągi lecz trzeba pamiętać również o ponadprzeciętnej masie samochodu. Bez wprawnego operowania dźwignią zmiany biegów i pedałem przyspieszenia nie uzyskamy oczekiwanej dynamiki, zwłaszcza w zakresie wyższych prędkości. Ci, którzy to potrafią, będą mieli powody do satysfakcji.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(10.07.2009)
SUZUKI GRAND VITARA 2.4 VVT DE LUXE
HISTORIA MODELU:
Jesień 1997: debiut w Japonii
1998: wejście na rynek europejski
2000: nowy turbodiesel 2.0 (Common Rail), produkowany przez PSA
2005: debiut modelu II generacji
2008: restylizacja oraz dwa nowe silniki benzynowe
DANE TECHNICZNE:
SILNIK
Typ: J24B z VVT
Rodzaj paliwa: benzyna bezołowiowa
Liczba i układ cylindrów: 4, rzędowy
Liczba zaworów na cylinder: 4
Pojemność skokowa: 2.393 cc
Średnica x skok: 84,0 x 90,0 mm
Stopień sprężania: 10:1
Zasilanie: wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna: 124 kW (169 KM) przy 6.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 227 Nm przy 3.800 obr./min
Norma emisji spalin: Euro 4
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU:
Rodzaj: stały, 4-zakresowy napęd na cztery koła
Skrzynia biegów: 5-stopniowa, manualna
Mechanizm różnicowy: międzyosiowy, z blokadą
Przełożenie skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej – szosowe / terenowe: 1,000 / 1,970
NADWOZIE
Rodzaj: 5-drzwiowe, samonośne z wbudowaną konstrukcją ramową
Długość całkowita od zderzaka do zderzaka (z pełną osłona koła zapasowego): 4.300 mm (4.500 mm)
Szerokość całkowita: 1.810 mm
Wysokość całkowita: 1.695 mm
Rozstaw osi: 2.640 mm
Rozstaw kół przednich / tylnych: 1.540 mm / 1.570 mm
Prześwit podwozia: 200 mm
Minimalny promień skrętu: 5,5 m
Kąt natarcia: 29 stopni
Kąt rampowy: 10 stopni
Kąt zejścia: 27 stopni
PODWOZIE
Układ kierowniczy: zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym
Zawieszenie przednie: kolumny MacPherson
Zwieszenie tylne: wielowahaczowe
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane
Hamulce tylne: tarczowe wentylowane
Rozmiar opon: 225/65 R17, 225/60 R18
MASY, POJEMNOŚCI
Liczba miejsc: 5
Pojemność bagażnika przy siedzeniach w normalnej pozycji: 398 litrów
Pojemność bagażnika przy złożonych i odchylonych do przodu siedzeniach tylnych: 758 litrów
Pojemność bagażnika maksymalna od podłogi do dachu: 1.386 litrów
Pojemność zbiornika paliwa: 66 l
Masa własna bazowa / z pełnym wyposażeniem: 1.552 kg / 1670 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 2.100 kg
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Przyspieszenie do 0 do 100 km/h: 11,7 s
Zużycie paliwa na 100 km w cyklu miejskim, pozamiejskim i mieszanym: 11,4 / 7,6 / 9,0 l
Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 208 g/km
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE:
Wspomaganie układu kierowniczego
ABS + EBD + BAS
ESP
Czołowe poduszki powietrzne
Boczne poduszki powietrzne
Kurtyny powietrzne
Automatyczna klimatyzacja
Immobiliser
Centralny zamek
Elektrycznie regulowane szyby drzwi przednich
Elektrycznie regulowane szyby drzwi tylnych
Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
Podgrzewane fotele przednie
Regulacja wysokości fotela kierowcy
Radioodtwarzacz CD z czytnikiem MP3
Aluminiowe obręcze kół
Skórzana tapicerka siedzeń
Tempomat
System kluczyka elektronicznego
Okno dachowe
CENA (stan na 06.07.2009):
109.900 PLN
REKLAMA
Autoryzowany Dealer Suzuki
AUTO-GOSK Sp. z o.o.
www.gosk.suzuki.pl
Salon sprzedaży:
Gdynia, ul. Chwaszczyńska 72
tel. 0 58 629 4000
Punkt wystawowy:
Sopot, Al. Niepodległości 960
tel. 0 58 341 87 25
Serwis, mechanika, blacharstwo-lakiernictwo:
Gdynia, ul. Chwaszczyńska 72
tel. 0 58 629 45 43