TOYOTA Starlet
W naszym cyklu o samochodach używanych, można dostrzec trudne do wytłumaczenia zjawisko. Oto wiele znakomitych samochodów z niezrozumiałych powodów jakoś nie potrafiło zdobyć na rynku wyraźnej przewagi nad konkurentami. W tym samym czasie niektóre gorsze od nich pojazdy cieszyły się natomiast niezbyt uzasadnioną renomą. Toyota Starlet należy do tych pierwszych… Gdzieś napisano, że gdyby kierowano się przy kupnie samochodu wyłącznie statystykami niezawodności Starlet (co po polsku znaczy gwiazdka) byłaby w światowej czołówce sprzedawanych aut.
Samochód ów w swych kolejnych wcieleniach egzystuje na światowym rynku już kilka dziesiątków lat. W rozmaitych testach i w opiniach fachowców wygrywa on wyraźnie ze swoimi konkurentami, a mimo to nie jest przecież (zwłaszcza u nas) autem zbyt popularnym. Ponadto, w rozwoju tego samochodu trudno dostrzec jakieś nadzwyczajne rewelacje czy eksperymenty. Wręcz odwrotnie, kolejne modele były wyposażane w sprawdzone zespoły konstrukcyjne, a linie ich karoserii są zwykle spokojne i zrównoważone.
Historia modelu
1984 | Wstrzymanie produkcji samochodów z tylnym napędem. |
1985 | Nowy model przednionapędowy. |
1986 | Zastosowanie nieregulowanego katalizatora współpracującego z silnikiem 1,3 l |
1987 | Wprowadzenie na rynek odmiany z silnikiem Diesla |
1989 | Modernizacja modelu. Seryjne zastosowanie (w wersji z silnikiem 1,3 l) regulowanych katalizatorów |
1990 | Modernizacja modelu 1,3 Xli , 75 KM |
1996 | Kolejna daleko idąca modernizacja modelu, odmiany 3- i 5-drzwiowe. |
Główne cechy użytkowe
+ ZALETY
- wysoka niezawodność
- doskonała jakość wykonania
- niskie koszty eksploatacji
- stosunkowo dobre osiągi trakcyjne
- łatwość prowadzenia
- w nowszych wersjach bardzo dobre, ekonomiczne silniki
- precyzyjnie działająca skrzynia biegów
– WADY
- głośna praca silnika (w starszych modelach)
- niewysoki komfort zawieszenia
- skromne seryjne wyposażenie
- zbyt mało miejsca na tylnych siedzeniach (starsze modele)
- wysokie ceny części zamiennych
Opinie fachowców
Jak już wspomnieliśmy, auto te cieszy się opinią pojazdu o niezwykłej niezawodności i długiej żywotności. Solidność wykonania to także jego niekwestionowana cecha. W wielokrotnych, profesjonalnych, badaniach prowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC pod tym względem Toyota Starlet zawsze zajmowała czołowe miejsca. Dla przykładu w badaniach przeprowadzonych w 1998 roku, w klasach samochodów używanych w wieku do 7 i do 9 lat zajęła ona pierwsze miejsce z minimalną liczbą usterek (2,9 oraz 6,3 proc.). Natomiast w klasie samochodów w wieku do 11 lat to auto zajęło 8 miejsce tuż za Mercedesem 190. Trzeba jednak dodać, że w bardzo starych samochodach może sprawiać kłopoty nadmierna korozja. Rdza atakuje zwykle nadwozie i układ wydechowy. O tej wadzie wspomina większość fachowców.
Jednak korodowały głównie auta produkowane do 1984 roku. Tych już raczej nie spotyka się na rynku samochodów używanych. Generalnie rzecz biorąc zdecydowanie solidniejsze Toyoty Starlet zaczęto produkować po 1989 roku. Samochody z ostatnich lat produkcji różnią się zdecydowanie od wozów z poprzednich generacji. Wystarczy wspomnieć, że ponad 80 proc. blach nadwozia jest w nich odpowiednio zabezpieczonych przed korozją. Niektórzy krytykują nieco utrudnione sadowienie się na tylnych fotelach. Niezbyt szczęśliwie rozwiązano też przemieszczanie foteli przednich (oparcia), konieczne ze względu na dwudrzwiowe nadwozie.
W nowszych modelach zdecydowanie poprawiono widoczność, kształt lamp tylnych, powiększono tarcze hamulcowe oraz unowocześniono strefy zgniotu kontrolowanego. Auto jest też bardziej odporne na uderzenia boczne. Z ciekawostek technicznych można wymienić zastosowanie w zawieszeniu, obok kolumn Mc Phersona, drążków skrętnych.
W starych modelach najczęściej notowano takie usterki:
- defekty łańcucha rozrządu
- kłopoty z uruchamianiem silnika związane z nieprawidłowym działaniem układu rozruchowego
- nieszczelności węży w układzie chłodzenia
- dość szybkie zużywanie się przednich amortyzatorów
- wady układu zapłonowego
- szybkie przerdzewienia rury wydechowej i tłumika (model do 1987 r)
- w samochodach intensywnie eksploatowanych, szybkie zużywanie się tarcz hamulcowych
- uszkodzenia paska zębatego (do 1987 r.)
- niesprawności hamulców
- defekty uszczelki pod głowicowej (roczniki 1988-89)
- defekty przerywacza w rozdzielaczu zapłonu
- po bardzo dużych przebiegach możliwe uszkodzenia półosi napędowych
- niesprawności instalacji oświetleniowej
- defekty w działaniu hamulca ręcznego
- w niektórych modelach pękanie rur wydechowych oraz uszkodzenia wyłącznika zapłonu
Trzeba jednak podkreślić, że na naszym rynku samochodów używanych, Toyota Starlet zbyt licznie nie występuje. Dzieje się tak, być może dlatego, że w przeszłości te używane auta trafiały do nas przede wszystkim z Niemiec. Tam na ogół pełniły one funkcję drugiego auta w rodzinie. Ze względu na swe walory w zakresie niezawodności i trwałości, pojazdy te przez wiele lat dobrze służyły swoim właścicielom i raczej później niż inne trafiały na rynek aut używanych. W ostatnich latach rozpoczęto również u nas sprzedaż nowych samochodów Toyota Starlet, ale one znajdą się liczniej na rynku samochodów używanych dopiero za kilka lat. W przyszłości to właśnie one mogą być szczególnym przedmiotem zainteresowania potencjalnych nabywców poszukujących ich wśród samochodów używanych. Wspomnijmy tylko, że różnią się one zdecydowanie na korzyść w stosunku do poprzednich modeli .
W badaniach testowych od lat Toyota Starlet zdobywa sporo ocen pozytywnych. Oczywiście, jako stosunkowo niewielkie auto zbiera ona również oceny krytyczne związane z pojemnością wnętrza lub bagażnika. Opinie te, jak zwykle, zależą od modelu samochodu. Dlatego trudno je uogólniać. W opublikowanym w 1997 roku teście ADAC, najwyższe noty Toyota Starlet (1,3l 75 KM) zebrała za napęd, miejsce dla kierowcy oraz cechy związane z ochroną środowiska. Szczególnie pozytywnie oceniono silnik, jego dynamikę i oszczędne zużycie paliwa. Najniższą notę przyznano za bagażnik i komfort jazdy. Średnie, testowe zużycie paliwa wynosiło 7,4 l/100 km, natomiast przyspieszenie od 0 do 100 km/h wymagało 11,2 s. W bardzo szczegółowym teście sporządzonym przez redakcję niemieckiego „Auto Motor und Sport” w tym samym roku, chwalono Starlet za dobrą jakość wykonania, dynamiczny silnik oraz niskie koszty utrzymania. Do wad zaliczono niezbyt skuteczne hamulce przy szybkiej jeździe (fading), szczupłość miejsca na tylnych siedzeniach i w bagażniku. W trakcie testu zanotowano zużycie paliwa w granicach od 5,1 do 9.7 l/ 100 km. Średnio wynosiło ono 7,8 l/100 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 12 s, a deklarowana poprzez producenta prędkość maksymalną 170 km/h, osiągano bez najmniejszych problemów. W innym teście tejże redakcji, zdecydowanie oświadczono, że właściwości jezdne Toyoty Starlet, stawiają ją na czele wśród konkurentów. W kategorii ocen, za jazdę z 1000 punktów możliwych, Starlet zebrała tam 869. Opinie te wprawdzie dotyczą najnowszej wersji samochodu, ale śledząc historię, można je odnieść również w dużej mierze do poprzednich modeli.
Opinie użytkowników
Z badań ankietowych prowadzonych w Niemczech wśród użytkowników Starletów wynika, że liczba zadowolonych z tego auta jest stosunkowo wysoka. Wahała się ona od 79 do 82 proc. ankietowanych. Spora część z nich deklarowała również chęć ponownego zakupu tego auta. W badaniach przeprowadzonych w 1991 roku najbardziej narzekano na trudności w uruchamianiu silnika (18 proc.) oraz na korozję i hamulce (po 16 proc.). Do jakości miało zastrzeżenia 11 proc. wypowiadających się w ankiecie. Znikoma ich liczba natomiast miała uwagi do silnika i przekładni napędowej (po 3 proc.). W kolejnych badaniach w 1994 roku wśród negatywów na pierwszym miejscu znalazła się rdza (13 proc.), a na drugim hamulce (12 proc.). Zdecydowanie lepsze noty niż poprzednio, zyskał natomiast silnik. Użytkownicy dosyć zgodnie chwalili te auto za dużą zwrotność i łatwość manewrowania w skomplikowanych warunkach miejskich. Cenili sobie jego niezawodność i stosunkowo niskie koszty eksploatacji.
Wnioski ogólne
Głównym walorem Toyoty Starlet, jest podkreślana z takim uporem w rozmaitych opiniach, jej niezawodność i trwałość. Z tej racji bez większych obaw można polecać jej kupno. Oczywiście, pod warunkiem, że i inne czynniki okażą się równie pomyślne. Mowa tu oczywiście o takich elementach jak relacje cenowe, stan techniczny pojazdu, przebieg całkowity itp. W przypadku aut używanych sprowadzanych zza granicy warto zachować jednak ostrożność, uwzględniając fakt, że są to często egzemplarze powypadkowe naprawiane w naszym kraju. Oczywiście, jak zwykle, kupno auta bardzo starego łączy się z dużym ryzykiem. Toyoty Starlet to samochody ponad przeciętnie niezawodne, ale ta zaleta może przygasać wówczas, gdy uwzględnimy również fakt ich skromnej obecności na polskim rynku samochodów używanych. Z praktyki bowiem wiadomo, że tego rodzaju samochody wymagają , na przykład, więcej zabiegów w zdobywaniu tańszych części zamiennych.
Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)