UNIMOGIEM PRZEZ ŚWIAT
Na tegorocznej wystawie „Abenteuer & Allrad“, największych europejskich targach pojazdów terenowych odbywających się w Bad Kissingen w dniach od 3 do 6 czerwca 2010 podziwiać można marzenie każdego globtrotera z prawdziwego zdarzenia; pojazd ekspedycyjny skonstruowany na bazie modelu Unimog Mercedes-Benz.
Charakterystyczny Unimog U 4000 z zabudową autorstwa Michael Bockleta i jego zespołu z Koblencji jest doskonale przygotowany do dalekich wypraw. Dba o to między innymi absolutnie oryginalne rozwiązanie podwozia. Osie portalowe zapewniają doskonały prześwit podwozia i nieprzerwany kontakt wszystkich czterech kół z podłożem. Zawieszenie osi z teleskopową obudową wałów napędowych, wahaczami poprzecznymi i sprężynami śrubowymi cechuje się długim skokiem zawieszenia i znacznym kątem wykrzyżowania osi – 30 stopni.
W połączeniu z krótkimi zwisami ramy, Unimog może bez trudu pokonywać nawet znaczne przeszkody w terenie, wierzchołki wzgórz, zbocza i skarpy. Zabezpieczenie podzespołów przed wodą oraz wyprowadzenie chwytu zasysającego powietrze na wysokości dachu kabiny zapewnia zdolność brodzenia pojazdu w wodzie sięgającej do 1,20 m.
Unimog jest wyposażony w pojedyncze ogumienie (zamiast bliźniaczego, znanego z samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła), co daje korzyść w postaci dobrej trakcji przy niewielkich oporach toczenia. Wygodnie, z fotela kierowcy i podczas jazdy, można za pomocą układu regulacji ciśnienia tirecontrol obniżyć ciśnienie w oponach, zwiększając w ten sposób powierzchnię przylegania opony do nawierzchni i zapobiegając zapadaniu się pojazdu na miękkim podłożu. W efekcie zastosowania tych rozwiązań technicznych polepsza się trakcja i zwiększa siła napędowa.
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 4800 cc osiąga moc 160 kW (218 KM). Dopuszczalna masa całkowita tego samochodu z napędem na wszystkie koła (rozstaw osi 3850 mm) wynosi 7.490, względnie 8.500 kilogramów. W połączeniu z napędem na wszystkie koła i blokadami mechanizmów różnicowych na osi przedniej i tylnej Unimog spełnia wszelkie warunki, by być idealnym pojazdem najwyższej klasy do jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych. Gdyby jednak – co wydaje się zgoła nieprawdopodobne – nie zdołał w ekstremalnie trudnych warunkach samodzielnie ruszyć z miejsca, pomoże mu hydrauliczna wciągarka linowa o udźwigu siedmiu ton, umieszczona w przedniej części pojazdu.
290 litrów paliwa w zbiorniku plus dwa razy po 20 litrów w kanistrach zapasowych sprawia, że i na długich trasach, pozbawionych możliwości tankowania, można podróżować bez lęku, że utkniemy na bezdrożach. Komfortowe fotele w kabinie kierowcy zapewniają doskonałe warunki pokonywania długich tras praktycznie bez zmęczenia.
Aby nie ograniczać możliwości terenowych Unimoga, kabina mieszkalna nadwozia skonstruowanego przez Bockleta jest w tylnej części ukośna. Jej długość wynosi wewnątrz 4,35 m, a szerokość 2,20 m (wysokość 1,95 m). Grubość dachu i ścian nadwozia wykonanego z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym, wynosi 50 mm, a podłogi – 60 mm. Wszystkie ściany są wyłożone okładziną ze wzmocnionej tkaniny grubości dwóch milimetrów . Wszystkie klapy i drzwi są wyposażone w gumowe uszczelki i solidne zamki, a schowki zabezpieczone przed wniknięciem pyłu lub wody.
Za fotelem kierowcy znajduje się przedział sanitarny kabiny mieszkalnej, wyposażony w kasetowe WC, umywalkę i natrysk. Ciepłą wodę dostarcza bojler gazowo-elektryczny Truma o pojemności dziesięciu litrów. W tylnej części znajduje się narożna kuchnia, wyposażona w dwupalnikową kuchenkę gazową, kran i zlewozmywak.
Do kabiny kierowcy prowadzi zamykany korytarzyk. Po jego prawej stronie, za fotelem pasażera, umieszczono szafę ubraniową. Przestrzeń do drzwi wejściowych wypełnia chłodziarka kompresorowa o pojemności 110 litrów.
Ciepło w kabinie mieszkalnej podczas nocy w chłodnych strefach klimatycznych czy w zimnych porach roku zapewnia układ ogrzewania ciepłym powietrzem napędzany paliwem diesla. Aby paliwa tego starczyło na jak najdłużej, Bocklet zamontował akumulator o pojemności 220 Ah, wspomagany instalacją solarną o mocy 260 W, automatyczną ładowarką (24 V/50 A) i prostownikiem o mocy 1,2 kW. Do kontroli działania układu służy panel z licznikiem amperogodzin, a o niskie zużycie energii dbają energooszczędne lampki i spoty LED.
Rozrywkę i informację podczas podróży, nawet z dala od domu, zapewnia odbiornik TV TFT z anteną satelitarną i odtwarzacz DVD. Cena tego pojazdu o długości 6,85 m, szerokości 2,35 m i wysokości 3,50 m wynosi – bagatela! – 248.300 Euro.
Materiały źródłowe:
Mercedes-Benz Polska
(02.06.2010)