YAMAHA XVS 950A MIDNIGHT STAR
Skłamałbym ewidentnie twierdząc, że jestem miłośnikiem chopperów. Mówiąc krótko – nie jestem. Ale nie zamierzam również unikać tematów trudnych bądź nie przystających do moich osobistych upodobań. Zwłaszcza, że wśród Czytelników „MOTO” oraz moich znajomych jest wielu zdecydowanych miłośników tego rodzaju jednośladów. Nie darowaliby mi ignorowania chopperów tylko dlatego, że za nimi nie przepadam. Jak mówią: „jeden woli córkę, drugi – teściową”. O gustach się nie dyskutuje. Można co najwyżej sprawdzić ich zasadność…
Więc sprawdzam. Mój wybór padł na Yamahę 950A Midnight Star. Nieprzypadkowo. To najsłabszy z reprezentantów rodziny chopperów w ofercie japońskiego koncernu. Po średnio przyjemnych doświadczeniach sprzed kilku lat – także z modelem marki uchodzącej za najbardziej kultową – wolę prowadzić pojazd o mocy pozwalającej bezpiecznie korygować manewry, które w wypadku kierowania innymi motocyklami wydają się być dziecinnie proste, tymczasem akurat za kierownicą chopperów takimi nie są.
Zacznijmy jednak od wyglądu testowanego pojazdu, bowiem dla miłośników chopperów ma on znaczenie wręcz kluczowe. Otóż Yamaha XVS 950A nie dość, że w niczym nie ubliża przyjętym standardom stylistycznym dla reprezentowanego segmentu, to jeszcze wnosi do nich udane połączenie klasyki z nowoczesnością. Z jednej strony mamy masywny, długi i niski pojazd w pełni zasługujący na miano chopperowego „przystojniaka”, z drugiej – widzimy, że jego solidną ramę wypełniono najnowszą technologią, na czele z nowym, znakomitym silnikiem o pojemności 942 cc w układzie V-twin. Taki widok wzbudza w nas przekonanie, że konstruktorzy mieli ambicję zadbania nie tylko o estetyczne odczucia użytkowników chopperów ale także zaoferowania im takich warunków prowadzenia pojazdu, aby te odczucia nie uległy osłabieniu wskutek np. konieczności bezustannej walki o utrzymanie motocykla w założonym kursie.
Co stanowi bowiem największą niespodziankę dla kierowcy, który zajmie miejsce w nisko osadzonym siodle Yamahy VS 950 A i ruszy „w siną dal”? Otóż przed wszystkim to, że ten motocykl naprawdę skręca, naprawdę daje się łatwo prowadzić i naprawdę hamuje. Każdy, kto pojeździł choćby paręset kilometrów chopperami starszej generacji, wie doskonale o czym piszę. Po ledwie dwóch dniach testowania „mój” chopper zachowywał się niczym rasowy naked. W warunkach miejskich znajdował przestrzeń między rzędami samochodów (wystarczyło pamiętać, że tył z obszernymi sakwami ma taka samą szerokość jak kierownica), na Obwodnicy Trójmiasta bez problemu rozpędzał się do 150 km/h, a na serpentynach dróg Szwajcarii Kaszubskiej pozwalał pochylać się prawie jak na wyścigach superbike-ów. Piszę „prawie”, bowiem wspomniane sakwy oraz specjalne „stopki” dla kierowcy mają swoje wymagania i nie pozwalają na zbytnie szarżowanie w tym względzie.
Podczas lipcowych upałów powyższy kompromis rekompensowany był możliwością jazdy – zwłaszcza miejskiej, z szybkościami nie przekraczającymi dopuszczalnych – w sandałach i w podkoszulce, sprytnie podkreślającej, że jej właściciel naprawdę potrafi ujarzmić blisko 300-kilogramowego rumaka. A że ów rumak dysponuje mocą tylko 54 KM? Trudno, lansowanie rzadko kiedy opiera się na uczciwych zasadach. Poza tym, dla ambitnych w odwodzie pozostają jeszcze dwa choppery Yamahy z tej samej rodziny; XVS 1300A o mocy 73 KM oraz XV 1900A o mocy 90 KM. Przy okazji – nieczęsto producenci stwarzają swoim klientom możliwość tak spokojnego i bezpiecznego przesiadania się na coraz mocniejsze pojazdy w ramach tego samego segmentu i bez konieczności zmieniania swoich preferencji stylistycznych.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(17.07.2009)
YAMAHA XVS 950A – DANE TECHNICZNE:
SILNIK
Typ: Chłodzony powietrzem, 4-suwowy, V-twin 2-cylindrowy, 4-zaworowy, SOHC
Pojemność skokowa: 942 cc
Średnica x skok tłoka: 85,0 x 83,0 mm
Stopień sprężania: 9:1
Moc maksymalna: 39,4 kW (54 KM) przy 6.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 76,8 Nm (7,84 kgm) przy 3.000 obr/min
Smarowanie: Mokra miska olejowa
Zasilanie paliwem: Wtrysk
Sprzęgło: Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonowy: TCI
Starter: Elektryczny
Skrzynia biegów: 5-stopniowa
Przeniesienie napędu: Pas
Pojemność zbiornika paliwa: 17 l
Pojemność zbiornika oleju: 4 l
PODWOZIE
Rodzaj: Rama stalowa, podwójna kołyskowa
Zawieszenie przód: Widelce teleskopowe o średnicy 41 mm
Skok zawieszenia przód: 135 mm
Zawieszenie tył: Wahacz
Skok zawieszenia tył: 110 mm
Kąt główki ramy: 32º10′
Wyprzedzenie koła: 145 mm
Hamulec przód: Pojedyncza tarcza o średnicy 320 mm
Hamulec tył: Pojedyncza tarcza o średnicy 298 mm
Opona przód: 130/70-18M/C 63H
Opona tył: 170/70B16M/C 75H
WYMIARY
Długość: 2.435 mm
Szerokość: 1.000 mm
Wysokość: 1.080 mm
Wysokość siedzenia: 675 mm
Rozstaw osi: 1.685 mm
Minimalny prześwit: 145 mm
Masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy: 278 kg
CENA
(stan na 07 lipca 2009):
40.900 PLN
REKLAMY:
SSP (Speedway Star Promotion)
Autoryzowany Dealer Yamaha
Sprzedaż, serwis, części, akcesoria:
81-531 Gdynia, ul. Wielkopolska 268
www.yamaha-gdynia.pl
tel. 0 58 668 19 39, fax 0 58 668 17 31
e-mail: biuro@yamaha-gdynia.pl