MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
18 października 2021

ADAC Test 2021: OPONY ZIMOWE

Właściwa przyczepność na śniegu, lodzie i mokrej jezdni jest szczególnie ważna w warunkach zimowych, decydująca o bezpieczeństwie podróżnych. I to bezpieczeństwo mają zapewnić opony zimowe. Z przetestowanych przez specjalistów ADAC 18 marek opon, 2 całkowicie przepadają.

  • Dunlop, Michelin, Goodyear – na czele
  • Liczna reprezentacja opon o średnich parametrach

Testowi poddane zostały opony o jednych z bardziej popularnych wymiarów: 225/50/ R17, o dopuszczalnej prędkości do 240 km/h, stosowane w samochodach klasy średniej, min. Audi A4, BMW 3.

Ogólny wynik jest niejednoznacznie. Pozytywne jest to, że trzy marki można polecić bez wahania. Natomiast wynik pozostałych 13 marek można określić, jako średni.

Natomiast budzi zdziwienie, że są dwie marki: Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglog green-MaxWinter UHP, które w zakresie bezpieczeństwa wykazują istotne wady .

Wyniki testów poszczególnych marek (w punktach)

Dunlop Winter Sport 5: 2,3

Michelin Alpin 6: 2,3

Goodyear UltraGrip Performance +: 2,5

Kleber Krisalp HP3: 2,7

Bridgestone Blizzak LM005 : 3,0

Continental WinterContact TS860: 3,0

Nexen Winguard Sport 2: 3,0

Vredestein Wintrac Pro: 3,0

ESA+TECAR SUPERGRIP PRO: 3,1

Sava Eskimo HP2: 3,1

Fulda Kristall Control HP 2: 3,2

Firestone Winterhawk 4: 3,3

Nokian Snowproof P: 3,3

Pirelli Winter Sottozero 3: 3,3

Toyo Observe S944 : 3,3

Maxxis Premitra Snow WP6: 3,4

Goodride Z-507 Zuper Snow: 5,5

Linglong Green-Max Winter UHP: 5,5

Ocena punktacji:

0,6 – 1,5 pkt, b. dobrze

1,6 – 2,5, dobrze

2,6 – 3,5, zadowalająco

3,6 – 4,5, dostatecznie

od 4,6, niedostatecznie

Bardzo wyrównane trio

Trzy marki można bez wahania polecić: Dunlop Wintersport 5, Michelin Alpin 6 oraz Goodyear UltraGrip Performance Wymienione marki w głównych kryteriach mają dobre parametry . Różnią się między sobą tylko w niuansach. Np. Dunlop jest najlepszą oponą na śnieg w powiązaniu z najmniejszym zużyciem paliwa. Michelin Alpin 6, opona najbardziej odporna na ścieranie, dobra na suchych i mokrych drogach. Goodyear z dobrymi wynikami w całym badanym zakresie, bez wyraźnych wyróżników.

Obszerne środkowe pole

Na podstawie oceny ADAC, jako zadowalające są opony Krisalo HP, firmy córki Michelina, Kleber. Właściwości jezdne na mokrym podłożu w porównaniu z najlepszymi markami są gorsze, a to się przenosi na ogólną ocenę opony.

Bardziej jednoznaczna ocena jest w przypadku czterech marek, poniżej:

Bridgestone Blizzak LM005 w teście na zużycie obniża ogólną ocenę opony; podczas jazdy na śniegu wynik tylko zadowalający.

Continental WinterContact TS 860, ze względu na swoje słabości na suchej jezdni, zaniżona ogólna ocena ,

Nexen Winguard Sport 2, najniższa ocena dla tej czwórki opon. Na tę ocenę ma wpływ niska ocena dotycząca zużycia, wychodzi poza poziom zadowalający podczas jazdy po mokrej i zaśnieżonej drodze.

Vredestein Wintrac Pro zaniżona ocena ze względu na zużycie, otrzymuje lepszą ocenę ze względu na właściwości jezdne.

Problemy na suchej i mokrej nawierzchni

ESA-TECAR Supergrip Pro, Sava Eskimo HP2 , Fulda Kristall Control HP 2 , obniżona ogólna ocena ze względu na właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni. Supergrip Pro, odróżnia się od pozostałych, jako najlepsza opona przy ocenie zużycia paliwa. I Eskimo HP2, słoweńska Goodyear- firma córka Sava, podczas testu na Audi A4 najgłośniejsza podczas toczenia.

Dwie marki, niedostateczne

Przy dwu markach inżynierowie z ADAC odradzają zakup. Dotyczy to Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglong Green-Max Winter UHP. Ogólna ocena: niedostateczna.

Przy oponach Zuper (to nie jest błąd w nazwie) chińskiego producenta Goodride , ich właściwości na śniegu nie odpowiadają wymaganiom testerów. Różnice na gorsze widać wyraźnie podczas hamowania. Także podczas najeżdżania na śnieg. Wychodzenie z zaspy zajmuje o całe 25 sek. dłużej niż w przypadku przeciętnych opon. Taki wynik jest nie do zaakceptowania.

Podobnie zachowują sie opony Linglong, innego chińskiego producenta. Wykazują się słabymi właściwościami na mokrej jezdni. Obojętnie przy hamowaniu, podczas aquaplaningu, lub podczas manewrowania. Opona Green-Max Winter UHP z trudem może być oceniana jako dostateczna. Szczególnie jest to widoczne przy porównaniu drogi hamowania: na testowym odcinku o długości 37 m, ta opona wymaga dłuższej o 6 m. drogi hamowania. Inaczej: jeżeli koło z najlepszą oponą już się zatrzymało przy hamowaniu, Llinglong porusza się z prędkością 40km/h.

Metodyka oceny

Przy ocenie poszczególnych marek opon brano przede wszystkim pod uwagę wyrównanie poszczególnych parametrów. Opona dostawała dobrą ocenę ADAC, jeżeli spełniała wszystkie wymagane minimalne kryteria. Wychodzi tu się założenia, że wielu kierowcom nie przynosi pożytku fakt, że jedno kryterium będzie bardzo dobrze spełnione, natomiast inne będą bardzo złe. Dlatego certyfikat ADAC oznacza spełnienie wszystkich warunków dla opony. Ocena dobra oznacza oceny dobre w poszczególnych składowych kryteriach. Do tej pory ADAC nie nadała oceny bardzo dobrej. Tę możliwość (nadania ocen bardzo dobrej) pozostawiono na wzrost potencjału jakościowego nowych opon w przyszłości.

Wybór produktów

Przy wyborze opon do celów testowych decyduje komisja; na wybór nie ma wpływu producent opon. Celem takiego działania jest wybranie opon marki od premium do marek o przystępnych cenach. Przy wyborze brano również pod uwagę nowe marki wcześniej nie występujące na rynku. W ten sposób mogły odpaść marki znane. Przyjęto jedynie te opony, które posiadają co najmniej klasę C kryterium Unii Europejskiej. W ten sposób podczas testu biorą udział w kryterium porównawczym tylko opony, które spełniają minimalne wymagania.

Zakup opon do testów

Przy procesie zakupowym poszczególnych marek była pewność, że opony pochodzą z produkcji seryjnej. Zakupy realizowano w różnym terminie u 5 różnych sprzedawców, po 28 opon z każdego modelu. W ten sposób można było stwierdzić, czy wyniki testów odpowiadają produktom seryjnym. W przypadku wątpliwości dokonywano dodatkowych zakupów. Krótko przed publikacją danych wykonywane były jeszcze testy wyrywkowe. Brano pod uwagę opony, które były ogólnie dostępne. Nie uwzględniano opon nowych, które pojawiły się na rynku po rozpoczęciu testów.

Przygotowania do testów

Przy wstępnej ocenie dokonywano dokładnych oględzin każdej opony pod kątem specyfikacji modelu, DOT, i /lub numeru seryjnego i certyfikatu EU. Następnie oponie przypisywano losowo wybrany kolejny numer, który był do końca testu. W ten sposób marka stała się anonimowa. Każda z opon przejechała ok. 300 km, ażeby uzyskać ostateczne parametry. Przy tym w teście zmieniana była pozycja opon w samochodzie.

Teren prób

Wszystkie próby, na terenie własnym i obcym, wykonywali zawsze specjaliści ADAC. Podczas testów na terenach producentów opony były pod stałą kontrolą. W pozostałym okresie opony były przechowywane w zamykanych pomieszczeniach. Wykonywano testy:

  • Właściwości opon na suchym podłożu wykonywane były przeprowadzane na placu testowym firmy Bridgestone we Włoszech.
  • Właściwości na mokrym podłożu, jak również zużycie paliwa i głośność (obie te cechy na suchym) były przeprowadzane na terenie testowym firmy Continental w Niemczech.
  • Zużycie opon było testowane przy jeździe w konwoju kilku identycznych pojazdów. Odbywało się to w okolicach miasta Landsberg w Niemczech. Oprócz tego odbywały się testy na stanowisku badającym zużycie opony w firmie Bridgestone.
  • Testy śniegowe opon zimowych i całorocznych odbywały się na niezależnym placu „Testworld“ w Finlandii.
  • Badanie opon zimowych i całorocznych pod kątem jazdy na oblodzonej nawierzchni odbywało się na torze testowym firmy Continental.

ZdzW
Materiały źródłowe:
ADAC

KARYKATURZYSTA I CHRONIĄCY GO POLICJANCI GINĄ W ZDERZENIU Z CIĘŻARÓWKĄ MOTO-BUBEL: BENELLI TRK 502 i 503X

Related Posts

BEZKLUCZYKOWY SYSTEM URUCHAMIANIA  SAMOCHODÓW: TYLKO 5 PROC. ODPORNOŚCI NA KRADZIEŻE

MOTO-TECHNIKA

BEZKLUCZYKOWY SYSTEM URUCHAMIANIA SAMOCHODÓW: TYLKO 5 PROC. ODPORNOŚCI NA KRADZIEŻE

20141104_msc_bosch

MOTO-TECHNIKA

MOTOCYKLOWY UKŁAD STABILIZACJI MSC

ats_kute_02

MOTO-TECHNIKA

TECHNOLOGIE PRODUKCJI FELG

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT