ADAC Test 2021: OPONY ZIMOWE
Właściwa przyczepność na śniegu, lodzie i mokrej jezdni jest szczególnie ważna w warunkach zimowych, decydująca o bezpieczeństwie podróżnych. I to bezpieczeństwo mają zapewnić opony zimowe. Z przetestowanych przez specjalistów ADAC 18 marek opon, 2 całkowicie przepadają.
- Dunlop, Michelin, Goodyear – na czele
- Liczna reprezentacja opon o średnich parametrach

Testowi poddane zostały opony o jednych z bardziej popularnych wymiarów: 225/50/ R17, o dopuszczalnej prędkości do 240 km/h, stosowane w samochodach klasy średniej, min. Audi A4, BMW 3.
Ogólny wynik jest niejednoznacznie. Pozytywne jest to, że trzy marki można polecić bez wahania. Natomiast wynik pozostałych 13 marek można określić, jako średni.
Natomiast budzi zdziwienie, że są dwie marki: Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglog green-MaxWinter UHP, które w zakresie bezpieczeństwa wykazują istotne wady .
Wyniki testów poszczególnych marek (w punktach)
Michelin Alpin 6: 2,3
Goodyear UltraGrip Performance +: 2,5
Kleber Krisalp HP3: 2,7
Bridgestone Blizzak LM005 : 3,0
Continental WinterContact TS860: 3,0
Sava Eskimo HP2: 3,1
Fulda Kristall Control HP 2: 3,2
Pirelli Winter Sottozero 3: 3,3
Toyo Observe S944 : 3,3
Goodride Z-507 Zuper Snow: 5,5
Linglong Green-Max Winter UHP: 5,5
Ocena punktacji:
0,6 – 1,5 pkt, b. dobrze
1,6 – 2,5, dobrze
2,6 – 3,5, zadowalająco
3,6 – 4,5, dostatecznie
od 4,6, niedostatecznie
Bardzo wyrównane trio
Trzy marki można bez wahania polecić: Dunlop Wintersport 5, Michelin Alpin 6 oraz Goodyear UltraGrip Performance Wymienione marki w głównych kryteriach mają dobre parametry . Różnią się między sobą tylko w niuansach. Np. Dunlop jest najlepszą oponą na śnieg w powiązaniu z najmniejszym zużyciem paliwa. Michelin Alpin 6, opona najbardziej odporna na ścieranie, dobra na suchych i mokrych drogach. Goodyear z dobrymi wynikami w całym badanym zakresie, bez wyraźnych wyróżników.
Obszerne środkowe pole
Na podstawie oceny ADAC, jako zadowalające są opony Krisalo HP, firmy córki Michelina, Kleber. Właściwości jezdne na mokrym podłożu w porównaniu z najlepszymi markami są gorsze, a to się przenosi na ogólną ocenę opony.
Bardziej jednoznaczna ocena jest w przypadku czterech marek, poniżej:
Bridgestone Blizzak LM005 w teście na zużycie obniża ogólną ocenę opony; podczas jazdy na śniegu wynik tylko zadowalający.
Continental WinterContact TS 860, ze względu na swoje słabości na suchej jezdni, zaniżona ogólna ocena ,
Nexen Winguard Sport 2, najniższa ocena dla tej czwórki opon. Na tę ocenę ma wpływ niska ocena dotycząca zużycia, wychodzi poza poziom zadowalający podczas jazdy po mokrej i zaśnieżonej drodze.
Vredestein Wintrac Pro zaniżona ocena ze względu na zużycie, otrzymuje lepszą ocenę ze względu na właściwości jezdne.
Problemy na suchej i mokrej nawierzchni
ESA-TECAR Supergrip Pro, Sava Eskimo HP2 , Fulda Kristall Control HP 2 , obniżona ogólna ocena ze względu na właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni. Supergrip Pro, odróżnia się od pozostałych, jako najlepsza opona przy ocenie zużycia paliwa. I Eskimo HP2, słoweńska Goodyear- firma córka Sava, podczas testu na Audi A4 najgłośniejsza podczas toczenia.
Dwie marki, niedostateczne
Przy dwu markach inżynierowie z ADAC odradzają zakup. Dotyczy to Goodride Z-507 Zuper Snow i Linglong Green-Max Winter UHP. Ogólna ocena: niedostateczna.
Przy oponach Zuper (to nie jest błąd w nazwie) chińskiego producenta Goodride , ich właściwości na śniegu nie odpowiadają wymaganiom testerów. Różnice na gorsze widać wyraźnie podczas hamowania. Także podczas najeżdżania na śnieg. Wychodzenie z zaspy zajmuje o całe 25 sek. dłużej niż w przypadku przeciętnych opon. Taki wynik jest nie do zaakceptowania.
Podobnie zachowują sie opony Linglong, innego chińskiego producenta. Wykazują się słabymi właściwościami na mokrej jezdni. Obojętnie przy hamowaniu, podczas aquaplaningu, lub podczas manewrowania. Opona Green-Max Winter UHP z trudem może być oceniana jako dostateczna. Szczególnie jest to widoczne przy porównaniu drogi hamowania: na testowym odcinku o długości 37 m, ta opona wymaga dłuższej o 6 m. drogi hamowania. Inaczej: jeżeli koło z najlepszą oponą już się zatrzymało przy hamowaniu, Llinglong porusza się z prędkością 40km/h.
Metodyka oceny
Przy ocenie poszczególnych marek opon brano przede wszystkim pod uwagę wyrównanie poszczególnych parametrów. Opona dostawała dobrą ocenę ADAC, jeżeli spełniała wszystkie wymagane minimalne kryteria. Wychodzi tu się założenia, że wielu kierowcom nie przynosi pożytku fakt, że jedno kryterium będzie bardzo dobrze spełnione, natomiast inne będą bardzo złe. Dlatego certyfikat ADAC oznacza spełnienie wszystkich warunków dla opony. Ocena dobra oznacza oceny dobre w poszczególnych składowych kryteriach. Do tej pory ADAC nie nadała oceny bardzo dobrej. Tę możliwość (nadania ocen bardzo dobrej) pozostawiono na wzrost potencjału jakościowego nowych opon w przyszłości.
Wybór produktów
Przy wyborze opon do celów testowych decyduje komisja; na wybór nie ma wpływu producent opon. Celem takiego działania jest wybranie opon marki od premium do marek o przystępnych cenach. Przy wyborze brano również pod uwagę nowe marki wcześniej nie występujące na rynku. W ten sposób mogły odpaść marki znane. Przyjęto jedynie te opony, które posiadają co najmniej klasę C kryterium Unii Europejskiej. W ten sposób podczas testu biorą udział w kryterium porównawczym tylko opony, które spełniają minimalne wymagania.
Zakup opon do testów
Przy procesie zakupowym poszczególnych marek była pewność, że opony pochodzą z produkcji seryjnej. Zakupy realizowano w różnym terminie u 5 różnych sprzedawców, po 28 opon z każdego modelu. W ten sposób można było stwierdzić, czy wyniki testów odpowiadają produktom seryjnym. W przypadku wątpliwości dokonywano dodatkowych zakupów. Krótko przed publikacją danych wykonywane były jeszcze testy wyrywkowe. Brano pod uwagę opony, które były ogólnie dostępne. Nie uwzględniano opon nowych, które pojawiły się na rynku po rozpoczęciu testów.
Przygotowania do testów
Przy wstępnej ocenie dokonywano dokładnych oględzin każdej opony pod kątem specyfikacji modelu, DOT, i /lub numeru seryjnego i certyfikatu EU. Następnie oponie przypisywano losowo wybrany kolejny numer, który był do końca testu. W ten sposób marka stała się anonimowa. Każda z opon przejechała ok. 300 km, ażeby uzyskać ostateczne parametry. Przy tym w teście zmieniana była pozycja opon w samochodzie.
Teren prób
Wszystkie próby, na terenie własnym i obcym, wykonywali zawsze specjaliści ADAC. Podczas testów na terenach producentów opony były pod stałą kontrolą. W pozostałym okresie opony były przechowywane w zamykanych pomieszczeniach. Wykonywano testy:
- Właściwości opon na suchym podłożu wykonywane były przeprowadzane na placu testowym firmy Bridgestone we Włoszech.
- Właściwości na mokrym podłożu, jak również zużycie paliwa i głośność (obie te cechy na suchym) były przeprowadzane na terenie testowym firmy Continental w Niemczech.
- Zużycie opon było testowane przy jeździe w konwoju kilku identycznych pojazdów. Odbywało się to w okolicach miasta Landsberg w Niemczech. Oprócz tego odbywały się testy na stanowisku badającym zużycie opony w firmie Bridgestone.
- Testy śniegowe opon zimowych i całorocznych odbywały się na niezależnym placu „Testworld“ w Finlandii.
- Badanie opon zimowych i całorocznych pod kątem jazdy na oblodzonej nawierzchni odbywało się na torze testowym firmy Continental.
ZdzW
Materiały źródłowe:
ADAC