APPLE NA CZELE, TESLA PRZYSPIESZA
Firma doradcza Interbrand przedstawiła swój roczny raport Best Global Brands. Wartość 100 najbardziej znaczących marek w roku pandemii wykazała, jak nigdy dotychczas, znaczący wzrost, choć oprócz wygranych byli i przegrani. Łączna wartość pierwszej setki wynosi 2,67 biliona USD, co stanowi wzrost o ok. 15% w porównaniu do roku minionego.

Wartość marki ustala się w oparciu o następujące parametry:
1. Spodziewane zyski firmy,
2. Czy marka dla akcjonariusza jest ważniejsza od ceny.
3. Siła marki w porównaniu z konkurencją bezpośrednią.
Każdy z tych składników otrzymuje odpowiedni indeks, na podstawie których firma doradcza wylicza wartość liczoną w środku płatniczym.
Na 15. miejscu znalazł się FB (Facebook), spadek o 2 miejsca w porównaniu z rokiem poprzednim. Wartość 36,3 mld USD.
Największy wygrany rankingu roku 2021 to Tesla, której wartość w tym okresie wzrosła o 184%, co dało 14. pozycję na liście. Przed kilku laty Tesla była na liście Top 100, ale z tej listy wypadła. I, jak widać, wróciła w wielkim stylu.
Na 13 miejscu poprawa, o 4 miejsca z wartością 36,8 miliarda USD znalazła się firma Louis Vuitton. Światowa marka znana z luksusowych towarów (moda, szampan).
Miejsce 12 dla bawarskiej firmy BMW. Wprawdzie nie znalazła się w pozycji Top Ten, ale o kilka pozycji lepiej niż Tesla. Wartość: 41,6 miliardów USD.
Miejsce 11: firma Nike, znana ze stylizowanego charakterystycznego logo z „ptaszkiem” Just Do It. Światowa marka modowa z wartością 42,5 miliardów USD. W ubiegłym roku pozycja 15 na liście.
Miejsce 10. Disney. Wartość 44,2 mld USD. Kolejny rok na tej samej pozycji.
Miejsce 9 Mc Donald’s z wartością 45,9 mld USD. Od kilku lat na tym samym miejscu, lecz ze wzrostem w porównaniu do roku ubiegłego o 7%.
Wartość 50,9 mld USD dała firmie Mercedes-Benz pozycję 8. na liście. I jest to jedyny niemiecki przedstawiciel na liście Top Ten.
Na miejscu 7 najbardziej wartościowa marka samochodowa z Japonii – Toyota, obroniona pozycja sprzed roku na liście. 54,1 mld USD – 5% więcej niż w roku 2020.
Miejsce 6 – chyba najbardziej znana marka napoju na świecie, Coca-Cola z wartością 57,5 mld USD. Także ta pozycja od kilku lata stała.
Miejsce 5: Samsung z wartością 74, 6 mld USD. Jej wartość w ciągu roku urosła o całe 20%.
Miejsce 4: Google z wartością 196,8 mld USD. W ciągu roku wzrost o dokładnie 19%.
Medal brązowy, 3. miejsce: tak, jak przed rokiem, firma Microsoft. 210,2 mld USD.
Miejsce 2: Amazon. Wartość: 249,3 mld USD. W roku pandemii wzrost wartości o 24%.
Złoty medal i pierwsze miejsce dla firmy Apple. Najdroższa marka ma wartość 408,3 mld USD; wzrost w minionym roku o 28 %.
ZdzW
Materiał źródłowy:
n-tv.de
(26.10.2021)