MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
25 marca 2009

BAŁTYCKI ŁĄCZNIK

Jeszcze dwadzieścia lat temu żegluga promowa przez Morze Bałtyckie zorientowana była głównie na przewozy pasażerskie z mocnym zaakcentowaniem ich strony rekreacyjno-rozrywkowej. Liczne bary i restauracje, sale dancingowe i kinowe oraz sklepy wolnocłowe z tanim alkoholem miały za zadanie maksymalnie uprzyjemnić podróż pasażerom i oprócz niezapomnianych wrażeń pozostawić po zejściu na ląd np. parę butelek szkockiej whisky w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.

Kierowcy samochodów ciężarowych stanowili w tym towarzystwie grupę stosunkowo nieliczną, traktowaną po trosze jak intruzi na których zbyt wiele zarobić się nie da. No, może z wyjątkiem kierowców fińskich, którzy nadawali sens twierdzeniu złośliwców, iż TIR oznacza skrót od „Transport i Rozrywka”. Zauroczeni cenami mocnych trunków na promie, a jednocześnie przekonani, że zdążą wytrzeźwieć (rejs „Pomeranią” z Gdańska do Helsinek przez szwedzki Nynashamn trwał prawie dwie doby) folgowali sobie wyjątkowo.

To już jednak przeszłość. Tanie linie lotnicze i likwidacja sklepów wolnocłowych znacznie ograniczyły tzw. turystykę promową, natomiast rozrywkowych kierowców „tirów” przed nadmierną degustacją alkoholu na promie oprócz wyższych cen i policyjnych sankcji skutecznie odstrasza… znacznie krótszy czas rejsów. Promy do Helsinek już nie kursują, a najdłuższy rejs między Gdańskiem, a szwedzkim Nynashamn trwa 18 godzin. Ta metamorfoza znalazła również odbicie w rodzaju jednostek pływających wprowadzanych na linie. Preferowane są statki typu ro-pax, przeznaczone głównie do przewozu samochodów ciężarowych i osobowych, oczywiście wraz z ich kierowcami i pasażerami.

Mówiąc krótko – dzisiaj żegluga promowa na Bałtyku pełni przede wszystkim rolę morskiego przedłużenia ważnych dróg europejskich; dochodzącej do Trójmiasta „jedynki” (E 75) i kończącej swój lądowy bieg w Szczecinie „trójki” (E 65). Nieprzypadkowo pierwszy z wymienionych szlaków został objęty priorytetowym programem unijnym Marco Polo 2 jako Transeuropejski Korytarz Transportowy Północ – Południe nr VI, łączący Skandynawię z krajami basenu Adriatyku i Morza Śródziemnego. Określane mianem autostrad morskich (MOS – motorways of the sea) linie promowe stanowią kluczowe elementy tego programu. Dość powiedzieć, że tylko na trasie między Świnoujściem, a dwoma portami południowej Szwecji (Ystad i Trelleborg) polskie promy przewiozły w ubiegłym roku 142 tys. samochodów ciężarowych.

Przewoźnicy realizujący usługi transportowe między Polską, a Skandynawią nie mogą narzekać na skromność żeglugowej oferty. Na dowód – jej skrócona prezentacja z uwzględnieniem poszczególnych linii:

Gdańsk – Nynashamn (Szwecja)

Trasa obsługiwana przez dwa promy POLFERRIES (Polska Żegluga Bałtycka) – mf. „Scandinavia” i mf. „Baltivia„. Zarówno z Gdańska, jak i Nynashamn rejsy rozpoczynają się codziennie o godzinie 18.00 (bez niedziel), natomiast do celu statki docierają o godzinie 12.00 następnego dnia. Warto podkreślić, że Nynashamn to miejscowość leżąca tylko 60 km od Sztokholmu.

Gdynia – Karlskrona (Szwecja)

Tę relację opanowała szwedzka Stena Line, podstawiając na stosunkowo krótkiej, 10-godzinnej trasie aż trzy promy: mf. „Baltica„, mf. „Nordica” i przygotowany jako typowy ro-pax mf. „Finnarrow„. Dzięki temu statki wypływają z obydwu portów od dwóch do trzech razy dziennie. Przykładowo, w każdy wtorek z Gdyni o 9.00 wychodzi „Nordica”, o 21.00 „Baltica”, a dwie godziny po północy – „Finnarrow”. W tym samym dniu Karlskronę o 9.00 opuszcza „Baltica”, o 21.00 „Nordica”, a dwie godziny po południu (14.00) – „Finnarrow”.

Świnoujście – Ystad (Szwecja), Świnoujście – Kopenhaga (Dania), Świnoujście – Trelleborg (Szwecja)

Wszystkie trzy linie obsługiwane są przez polska spółkę Unity Line, dysponującą promami należącymi do Polskiej Żeglugi Morskiej (mf. „Polonia„, mf. „Gryf„), Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (mf. „Wawel„, mf. „Pomerania„) i EuroAfriki (mf. „Jan Śniadecki”, mf. „Mikołaj Kopernik”, mf. „Galileusz”).

Poza blisko 11-godzinymi rejsami do Kopenhagi obsługiwanymi tylko przez „Pomeranię” w odstępach dwudniowych, do portów południowej Szwecji wyruszać można kilka razy dziennie, a podróż trwa około 7 godzin.

Pozostaje kwestia kosztów pokonania bałtyckiego odcinka trasy. Niestety, są to koszty znacznie wyższe niż przy pokonywaniu drogi na własnych kołach. Za przetransportowanie standardowego, 16-metrowego zestawu ciągnik plus naczepa z jednym kierowcą na 350-kilometrowej trasie z Gdańska do Nynashamn zapłacić trzeba około 2.000 zł netto (decyduje aktualny kurs korony szwedzkiej). A trzeba pamiętać, że cenowa oferta Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest wyjątkowo konkurencyjna, bowiem operuje podobnymi stawkami (270 koron szwedzkich za każdy metr zestawu), jak np. Stena Line za prawie dwukrotnie krótszy rejs do Karlskrony.

Oczywiście, ostateczny wybór armatora zależy od efektów negocjacyjnych poszczególnych przewoźników – tym skuteczniejszych, im częściej i liczniej pokonują Bałtyk ich samochody – oraz miejsca, do jakiego chcą dostarczyć ładunek po pokonaniu morskiego etapu podróży. Fakt systematycznego zwiększania przez szwedzkiego armatora udziału w przewozach promowych przez Bałtyk przekonuje, iż ma on w tym względzie mocne atuty.

Dodatkowym zagrożeniem dla przyszłości polskich przedsiębiorstw uczestniczących w podziale żeglugowego tortu mogą okazać się znaczne opóźnienia w budowie Morskiego Terminala Kontenerowego i Promowego (na terenie Portu Północnego w Gdańsku) oraz brak towarzyszącej infrastruktury i wstrzymanie realizacji drogi łączącej ww. terminal z autostradą A-1. Bez tych inwestycji drogowskazy na Kopenhagę i Trelleborg nadal pozostaną zaklejone (patrz zdjęcie), a wszelkie priorytety dla „Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Północ – Południe nr VI” pozostaną tylko bytem papierowym.

Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(18.10.2007)

NAPRAWA SZYB SAMOCHODOWYCH DZIAŁANIE UKŁADU 4MATIC W WARUNKACH ZIMOWYCH

Powiązane wpisy

„MĘCZYĆ TRZEBA”, CZYLI UKRAIŃSKIE TORTURY NA KAŻDY DZIEŃ ROKU

PUBLICYSTYKA

„MĘCZYĆ TRZEBA”, CZYLI UKRAIŃSKIE TORTURY NA KAŻDY DZIEŃ ROKU

TAK UMIERAJĄ POLACY, CZYLI „PANDEMIA” JAKO WYMARZONE ŻEROWISKO PASOŻYTÓW I… ZBRODNIARZY

PUBLICYSTYKA

TAK UMIERAJĄ POLACY, CZYLI „PANDEMIA” JAKO WYMARZONE ŻEROWISKO PASOŻYTÓW I… ZBRODNIARZY

PUBLICYSTYKA

SW II W SŁUŻBIE NWO, CZYLI CO KATOLIK WIEDZIEĆ POWINIEN

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2021
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • REPORTAŻ
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2021
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT