BOSCH NAPĘDZA… ROWERY
Na międzynarodowych targach rowerowych Eurobike, które odbywały się w dniach 1 – 4 września 2010 w Friedrichshafen, firma Bosch po raz pierwszy zaprezentowała publicznie swój nowy napęd elektryczny do rowerów o nazwie e-Bike. Na targach można było zobaczyć wiele rowerów elektrycznych różnych marek wyposażonych w napęd Boscha. Wiosną 2011 roku modele te trafią do sprzedaży. System Bosch e-Bike oferuje producentom rowerów dużą swobodę przy projektowaniu, którą najlepiej odzwierciedla różnorodność modeli. Partnerem serwisowym napędów elektrycznych Bosch e-Bike będzie firma Magura.
System e-Bike firmy Bosch składa się z dopasowanych do siebie komponentów modułowych. Zespół napędowy (Drive Unit), akumulator wraz z ładowarką oraz komputer na kierownicy (HMI: Human-Machine-Interface) tworzą wydajny i wytrzymały napęd o niewielkiej wadze. Układ zapewnia wysokie bezpieczeństwo jazdy dzięki nisko położonemu punktowi ciężkości pojazdu. Kompaktowy akumulator litowo-jonowy umożliwia projektantom swobodę przy planowaniu konstrukcji. Akumulator (288 Wh) ładuje się do pełna w ciągu zaledwie 2,5 godziny, po godzinie osiąga połowę pojemności. Może zostać zamontowany przy bagażniku lub na ramie. Cały system wyposażony został w trzy czujniki (prędkości, momentu obrotowego i częstotliwości pedałowania), które pozwalają na wyjątkowo efektywne wykorzystanie mocy napędowej przy zachowaniu wszystkich cech jazdy typowego roweru.
Charakterystykę mocy systemu Bosch e-Bike można programować. Dostępne są cztery tryby: Eco, Tour, Sport i Speed, które można ustawić pod kątem przeznaczenia roweru. W sportowym rowerze górskim moc będzie przyrastać bardziej dynamicznie niż w obliczonym na maksymalny zasięg rowerze trekkingowym. O charakterystyce napędu roweru elektrycznego decyduje producent roweru. Udostępnienie więcej niż jednego trybu np. w rowerze turystycznym powoduje, że rowerzysta może sam dopasować moc napędową do swoich potrzeb, wybierając odpowiedni tryb na komputerze.
Decydujące znaczenie dla decyzji o wejściu firmy Bosch, która jest wiodącym dostawcą części i wyposażenia samochodów, na rynek rowerów elektrycznych, miały takie trendy, jak oszczędzanie energii, e-mobilność czy też rosnąca świadomość prozdrowotna. Firma Bosch inwestuje w te długofalowe trendy w różnych obszarach działalności. Napędy elektryczne do rowerów są ważnym elementem zrównoważonych i przyszłościowych koncepcji mobilności. Ponadto, firma Bosch może wykorzystać w segmencie napędów elektrycznych swoje długoletnie doświadczenie jako konstruktor kompaktowych i wydajnych silników elektrycznych oraz akumulatorów. W połączeniu z wytrzymałą elektroniką napędową i precyzyjnymi czujnikami umożliwia produkcję wyjątkowo wydajnych i elastycznych systemów napędowych do rowerów elektrycznych.
Partnerem serwisowym napędów elektrycznych Bosch E-Bike będzie firma Magura z siedzibą w Bad Urach. Magura będzie pełnić rolę pośrednika pomiędzy branżą sprzedaży rowerów, a nowo utworzonym działem produktowym Bosch eBike Systems. Do najważniejszych zadań partnera serwisowego będzie należeć obsługa infolinii serwisowej, dostawa części zamiennych oraz obsługa gwarancji i prowadzenie regularnych szkoleń dla handlowców. Na targach Eurobike zaprezentowano wiele modeli wyposażonych w napęd elektryczny Bosch. Wiosną 2011 roku pierwsze z nich trafią do sprzedaży.
Magura to już drugi tego rodzaju, znany partner firmy Bosch, wywodzący się z branży rowerowej. Pierwszą umowę partnerską zawarto na początku 2009 roku z Cannondale. Jej celem było wniesienie do prac nad rozwojem napędu E-Bike wiedzy o wymaganiach samych użytkowników rowerów.
Materiały źródłowe:
Robert Bosch Sp. z o.o.
(28.09.2010)