MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
9 czerwca 2011

DROGI POD SPECJALNYM NADZOREM

Rozmowa z IWONĄ ŻYGOWSKĄ, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych

– Nie chciałbym, aby zabrzmiało to „seksistowsko” lecz trudno ukryć zaskoczenie faktem, iż najtrudniejsze z gdańskich inwestycji objętych programem EURO 2012 złożono rok temu na delikatne, kobiece barki… Zwłaszcza, że grono „recenzujących” podległą  Pani kompetencjom budowę i modernizację  dróg zdecydowanie wykracza poza środowisko samych kibiców piłki nożnej. Gdy tkwi się w kilometrowych korkach, łatwiej o jednoznaczne i niesprawiedliwe oceny. Jak wytrzymuje Pani tę presję?

– Nienajgorzej, co zawdzięczam z jednej strony świadomości wszystkich zagrożeń, jakie wiązały się z przyjęciem obecnej funkcji, z drugiej zaś – cennemu kapitałowi w postaci kierunkowego wykształcenia (Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej i studia MBA – przyp. H. Jez.) oraz kilkunastoletniego doświadczenia zawodowego.  Moja obecna praca w GIK to nie debiut lecz kontynuacja – fakt, że najtrudniejsza – tego, co robiłam dotychczas. A miałam szczęście z powodzeniem nadzorować wiele poważnych przedsięwzięć. Prace przy realizacji zadań inwestycyjnych w ramach Pomorskiej Strefy Ekonomicznej czy  budowie Cristal Parku w podtoruńskich Łysomicach, gdzie funkcjonują  największe koncerny japońskie, okazały się najlepszym poligonem do sprawdzenia swoich kompetencji oraz odporności na czynniki stresogenne. Mogę powiedzieć, że zarządzanie inwestycjami stało się dla mnie nie tylko zawodową specjalnością ale wręcz pasją.

– Ostatnie lata mocno zweryfikowały realność wcześniejszych zamierzeń inwestycyjnych związanych z EURO 2012, zwłaszcza w branży drogowej. Część zadań przesunięto w czasie nawet o dwa lata po zakończeniu mistrzostw, inne wykonane zostaną w ograniczonym zakresie. Na co zatem będą mogli liczyć kibice, zwłaszcza przyjezdni, w czerwcu przyszłego roku? Dla uproszczenia zacznijmy od prześledzenia trasy dla gości korzystających z transportu lotniczego.

– W tym wypadku założyliśmy dwa warianty; jeden dla zespołów uczestniczących w turnieju, VIP-ów i grup zorganizowanych, drugi dla indywidualnych kibiców. Na odcinku od lotniska w Rębiechowie do węzła Matarnia nad obwodnicą trójmiejską w obydwu wariantach przejedziemy szeroką (dwa pasy w każdym kierunku) ul. Słowackiego. Od węzła Matarnia   pierwszy wariant przebiegał będzie prosto, czyli w dalszym ciągu  dwujezdniową dwukierunkową ul. Słowackiego poprzez centrum Wrzeszcza –  konkretnie; skrzyżowanie z Al. Grunwaldzką –  do Al. Rzeczpospolitej. Później, aż stadionu PGE Arena, pojedziemy istniejącymi już ulicami, gdzie płynność ruchu regulowana będzie przy pomocy sygnalizacji świetlnej.

W wariancie drugim pokierujemy kibiców z węzła Matarnia na obwodnicę w kierunku południowym, aby z najbliższego węzła Karczemki wjechać na  Trasę W-Z prowadzącą do centrum Gdańska, czyli Głównego Miasta. Stąd ulicami Jana z Kolna oraz Marynarki Polskiej dotrzemy do celu. Warto podkreślić, że pasażerowie linii lotniczych będą mieli mocne wsparcie w specjalnie zorganizowanej komunikacji autobusowej między lotniskiem i stadionem, natomiast przejazd przez najatrakcyjniejszą część grodu nad Motławą ma zachęcić gości także do poznania jego walorów turystycznych. Oczywiście, nie wykluczamy korzystania przez kibiców indywidualnych z trasy w wariancie pierwszym lecz będzie to możliwe tylko w okresie nie kolidującym z przetransportowaniem piłkarzy i VIP-ów.

– A co dla osób, którzy zdecydują się przyjechać do Gdańska koleją lub samochodem?

– Zdecydowanie polecam im komunikację miejską. Już w sierpniu br. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku zakończy modernizację trakcji tramwajowej w ciągu ul. Jana z Kolna. Dzięki temu pasażerowie zyskają szybki środek lokomocji od Dworca Głównego PKP pod sam stadion. Równie szybką i sprawną komunikację autobusową na tej samej trasie zapewnia to, iż każda z pokonywanych ulic ma co najmniej dwa pasy ruchu w jednym kierunku.

–  Budowa stadionu PGE Arena trwa… Jak natomiast przedstawiciele  UEFA odbierają proponowane przez  miasto rozwiązania komunikacyjne na czas EURO 2012?

– Nie ma między nami poważniejszych rozbieżności, choć odebraliśmy także sporo cennych uwag i sugestii. Za szczególnie interesującą uważam propozycję reaktywowania fragmentu nieczynnej linii Szybkiej Kolei Miejskiej, łączącej niegdyś centrum miasta z Nowym Portem. Połączenie kolejowe z przystankiem zlokalizowanym na wysokości stadionu i w jego bezpośrednim sąsiedztwie zdecydowanie poprawiłoby wydolność całego systemu komunikacyjnego. Aktualnie trwają rozmowy między władzami miasta i Polskimi Liniami Kolejowymi na ten temat. Trzymam kciuki za ich pomyślny finał.

– Użytkownikami dróg wybudowanych w związku z EURO 2012 będą wprawdzie nie tylko kibice lecz akurat ci ostatni mogą stanowić tzw. grupę specjalnego ryzyka, zwłaszcza w kontekście ostatnich wydarzeń na stadionach. Ma Pani jakiś apel pod ich adresem?

– Oczywiście, że mam lecz jest to apel wyłącznie z pozycji menedżera, daleki od kontekstów politycznych czy prawnych. Świadomie założyliśmy realizację wszystkich inwestycji bez zamykania całych kwartałów miasta. To powoduje, że prace budowlane toczą się równolegle z normalnym życiem mieszkańców, często bez ogrodzeń i w bezpośrednim sąsiedztwie ciągów komunikacyjnych, włącznie z chodnikami. Stąd moja prośba do kibiców: uszanujcie swoje zdrowie oraz nasze, bardzo napięte harmonogramy oddawania do użytku kolejnych etapów inwestycji. Zwłaszcza, że będą one służyć nam wszystkim także po zakończeniu  EURO 2012. Nie sprawdzajcie głębokości  zbiorników retencyjnych, nie „testujcie” wiaduktów i kładek w okresie ich montażu, nie wchodźcie w strefę pracy dźwigów, jednym słowem – bądźcie uważni i rozważni. Dla naszego wspólnego dobra.

Rozmawiał Henryk Jezierski
Zdjęcie:
Serwis prasowy GIK

TYLKO DLA GWIAZD WYJŚCIE Z CIENIA

Powiązane wpisy

TAK UMIERAJĄ POLACY, CZYLI „PANDEMIA” JAKO WYMARZONE ŻEROWISKO PASOŻYTÓW I… ZBRODNIARZY

PUBLICYSTYKA

TAK UMIERAJĄ POLACY, CZYLI „PANDEMIA” JAKO WYMARZONE ŻEROWISKO PASOŻYTÓW I… ZBRODNIARZY

HOMOFILIA – śmiertelna dla Polaków choroba

PUBLICYSTYKA

HOMOFILIA – śmiertelna dla Polaków choroba

SOJUSZ NARODOWO-SOCJALISTYCZNY, CZYLI JAK G. BRAUN WZMOCNIŁ UKŁAD GDAŃSKI

PUBLICYSTYKA

SOJUSZ NARODOWO-SOCJALISTYCZNY, CZYLI JAK G. BRAUN WZMOCNIŁ UKŁAD GDAŃSKI

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2021
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • REPORTAŻ
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2021
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT