DROGI SZCZEGÓLNEGO RYZYKA
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej opracowali mapę przedstawiającą poziomy ryzyka stania się ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na sieci dróg krajowych w Polsce. Mapa powstała w ramach realizacji Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP.
Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa).
Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu trzech lat objętych analizą (2006-2008).
Mapa ryzyka indywidualnego na drogach krajowych Polsce wskazuje, że:
– 60 proc. długości dróg krajowych, to „czarne odcinki” o najwyższym poziomie ryzyka, na których możemy spodziewać się ponad 12-krotnie większego ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną niż na „odcinkach zielonych”,
– prawie 70 proc. wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na drogach krajowych ma miejsce na „czarnych odcinkach”,
– najwięcej takich odcinków występuje w województwach położonych w południowej i południowo–wschodniej Polsce,
tylko autostrady spełniają kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka przyjętym przez EuroRAP, ale stanowią one tylko 4 proc. długości sieci dróg krajowych.
Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o policyjne dane statystyczne. W badanym okresie (lata 2006-2008) na drogach krajowych w Polsce doszło do 12 586 wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi, w których zginęło 5 815 osób, 10 882 osoby odniosły ciężkie obrażenia ciała, a wiele z nich pozostaje kalekami. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły prawie 11 mld zł.
Mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce będą pomocne w szczególności:
– kierowcom planującym podróż, którzy mogą świadomie wybrać trasę według kryterium minimalizacji ryzyka w ruchu drogowym,
– administracji drogowej przy podejmowaniu decyzji o usprawnieniu systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz wyborze rodzaju i kolejności działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– instytucjom nadzorującym ruch drogowy (policja, inspekcja transportu) przy efektywnym lokalizowaniu działań prewencyjnych i kontrolnych,
– politykom do wspierania działań prowadzonych na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach Programu EuroRAP oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego opracowano również mapy w podziale na najczęstsze przyczyny wypadków jak: najechanie na pieszego, nadmierna prędkość, zderzenie czołowe, zderzenie boczne, wypadnięcie z drogi, wypadki z udziałem rowerzystów oraz mapę ryzyka społecznego dotycząca całego społeczeństwa. Wszystkie mapy można pobrać ze strony internetowej Programu: www.EuroRAP.pl
Materiały źródłowe:
EuroRAP
(26.11.2009)