FIAT Cinquecento
Po raz pierwszy zaprezentowano Fiata Cinquecento w 1991 roku. Jego sprzedaż rozpoczęto natomiast w 1992 roku. Zgodnie z pierwotnymi założeniami, auto te nie tylko w naszym kraju miało zastąpić przestarzałego już Fiata 126, któremu już nie pomagały, przeprowadzane od czasu do czasu, modernizacje. Materialna rzeczywistość wielu polskich obywateli, okazała się jednak gorsza niż to sobie niegdyś wyobrażano. Po prostu staroświecki Maluch okazał się łatwiejszy do nabycia ze względu na swą cenę i dlatego jeszcze długo dominował na rynku. Oczywiście, Cinquecento o długości 3227 mm także znalazło się w klasie aut najmniejszych i zyskało wielu swoich zwolenników. Był to samochód typowo miejski – zwrotny, łatwy do zaparkowania i stosunkowo ekonomiczny.
Dzisiaj jednak warto zadać pytanie: czy auto te tuż po uruchomieniu jego produkcji dorównywało nowoczesnością innym konkurentom? Odpowiedź będzie zależała od punktu odniesienia. Prace nad konstrukcją tego pojazdu rozpoczęto na początku lat osiemdziesiątych. Trwały one dosyć długo. To oczywiście zaważyło na nowoczesności konstrukcji. Zresztą programowym zamierzeniem Fiata, było umiejętne połączenie tradycji i nowoczesności. Znalazło to swoje odbicie również w nazwie auta, bo „cinquecento” to po włosku „pięćset”. Było to, więc nawiązanie do słynnego malucha, Fiata 500.
W konstrukcji Cinquecento łatwo można dostrzec próbę łączenia nowoczesności z dawnymi wypróbowanymi rozwiązaniami. Dotyczy to szczególnie jednostek silnikowych. W wersji CC 704 zastosowano silnik, wprawdzie gruntownie zmodernizowany, ale niegdyś stosowany w Fiacie 126 Bis (dla ścisłości dodajmy, że z ogólnej liczby 323 części w silniku Cinquecento, tylko 150 pochodziło z dawnej jednostki napędowej Bisa). Również druga wersja silnika nie należała do najmłodszych. W gruncie rzeczy jest to jednostka napędowa pochodząca w prostej linii od dawnego Fiata 127. Oczywiście, że względu na wymogi nowoczesności, silnik ten również poważnie zmodernizowano.
Między innymi z tych względów, dzisiaj dosyć trudno oceniać poziom nowoczesności samochodu Cinquecento w porównaniu z innymi autami ukazującymi się wówczas na rynku. Praktykę wprowadzania kolejnych modernizacji starszych wyrobów (tu mamy na myśli zwłaszcza silniki) stosuje większość producentów samochodów na świecie. Już tylko na marginesie dodajmy, że zastosowany w Cinquecento Sporting (które pomijamy w naszym opisie) silnik o pojemności 1100 cc wywodził się z bardziej nowoczesnej fiatowskiej rodziny silników o nazwie FIRE.
HISTORIA MODELU
1991 |
Oficjalna prezentacja nowego modelu |
1993 | Zmiana pojemności silnika z 903 na 899 cc |
1994 | Premiera wersji sportowej Cinquecento Sporting z silnikiem 1100 cc |
1995 | Zastosowanie katalizatorów również w wersji 704 ED |
1996 | Model Soleil z odsuwanym dachem |
1997 | Wersja Hobby z silnikiem 1100 cc |
1998, marzec | Zakończenie produkcji. Na rynku pojawił się jego następca Fiat Seicento |
GŁÓWNE CECHY UŻYTKOWE
+ ZALETY
- Doskonała zwrotność
- Bardzo dobra widoczność
- Stosunkowo dużo swobody na przednich fotelach
- Niezbyt duże zużycie paliwa
- Dobre właściwości jezdne
- Nadwozie dobrze zabezpieczone przed korozją
- Niski koszt eksploatacji
- Funkcjonalne nadwozie
– WADY
- Niski poziom bezpieczeństwa biernego
- Brak wersji 5-drzwiowej
- Ubogie wyposażenie seryjne
- Bardzo mały bagażnik
- Opornie działająca skrzynia biegów
- W wersji CC 704 bardzo głośno pracujący silnik oraz słabe osiągi
OPINIE FACHOWCÓW
W opiniach tych podkreśla się niepodważalne korzystne cechy Cinquecento. Przede wszystkim, zgodnie z zamierzeniami jego producenta, auto to nadaje się szczególnie do jazd miejskich. Jego stosunkowo niewielkie gabaryty, doskonała widoczność z wnętrza pojazdu, a przy tym niezwykła zwrotność sprawiają, że radzi ono sobie doskonale w skomplikowanych warunkach jazdy miejskiej oraz przy parkowaniu w ciasnych miejscach.. Wersja z mniejszym silnikiem, niewątpliwie sprawuje się gorzej w momencie szybkiego włączania się do ruchu i ruszania spod świateł. Daje się tu we znaki stosunkowo słabe przyspieszenie pojazdu. Prawidłowe wykorzystanie cech tego pojazdu w warunkach miejskich zależy jednak w dużej mierze od umiejętności kierowcy.
Na ogół w publikowanych testach i opisach Cinquecento zbierał niezłe opinie. Podkreślano dosyć dobrą jakość auta, jego odporność na korozję. Fachowcy zwracają uwagę, że w samonośnej konstrukcji nadwozia zastosowano wytłoczki z blachy jedno- i dwustronnie cynkowanej. Generalnie z opinii fachowców wynika, że owa jakość nie zawsze okazywała się jednakowa. Zdarzały się egzemplarze tych pojazdów o dużej niezawodności, ale bywały i takie, które często się psuły. Dotyczyło to szczególnie takich zespołów, jak silnik i skrzynia biegów oraz amortyzatory. Mimo wszystko bodaj najwięcej kłopotów sprawiała skrzynia biegów. Nierzadko biegi przełączało się z dużymi oporami, okazywały się zbyt słabe pierścienie synchronizatorów, co prowadziło do nieprzyjemnych zgrzytów w trakcie zmiany biegów.
Czasami pojawiały się kłopoty z korkiem wlewu paliwa. Można by tu wymienić jeszcze więcej podobnych usterek jakościowych w samym wnętrzu pojazdu, ale te nie mają już tak istotnego znaczenia w eksploatacji.
TYPOWE USTERKI
- Nierówna praca silnika na biegu jałowym, z powodu usterek w układzie wtryskowym
- Niezbyt pewne mocowanie zagłówków
- Trudności z otwieraniem korka wlewu paliwa
- Utrudniona zmiana biegów
- Zgrzyty przy przełączaniu biegów
- Kłopoty ze zmianą biegów po dłuższej pracy i nagrzaniu przekładni napędowej
- Opornie działające zamki drzwi
- Usterki w instalacji elektrycznej
- Nietrwałe tylne amortyzatory i tuleje w zawieszeniu (silentblocki w wahaczach)
- Niezbyt pewnie działający hamulec ręczny
- Wycieki oleju i płynu chłodzącego
- Nietrwały układ rozrządu (CC 704)
- Usterki gaźnika (CC 704)
- Wycieki oleju z zaślepki wału korbowego
- Wadliwe działanie hydraulicznych popychaczy zaworów (CC 900)
- Po większym, przebiegu zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą
- Bardziej podatne na uszkodzenia są mniejsze silniki tj. o pojemności 700 i 900 cc.
- Zerwanie linki przyspiesznika („gazu”)
- Uszkodzenia paska zębatego
- Defekty silnika wentylatora
- Uszkodzenia przewodu łączącego minus akumulatora z „masą”
- Niezbyt trwały układ wydechowy
- Uszkodzenia łożysk alternatora
- Usterki w instalacji elektrycznej
W samochodzie z silnikiem o pojemności 704 cc i mocy 31 KM przeciętne zużycie paliwa wynosi od 4,3 l do 6, 1 l/ 100 km. Natomiast w wersji z silnikiem o pojemności 899 cc i mocy 41 KM jest ono nieco wyższe, od 4,8 do 6,4 l/100 KM (średnio w testach najczęściej 6 l/100 km). Jednak silnik o większej mocy jest bardziej cichy i dynamiczny. Fachowcy radzą, aby przy kupnie samochodów używanych zwracać szczególną uwagę na stan ich zawieszenia. Ma ono w Cinquecento dość delikatną budowę i w naszych warunkach drogowych często ulega uszkodzeniom. Równie dokładnie należy oglądać uszczelniacze półosi napędowych, sprawdzać luzy w układzie kierowniczym itp. Zdarzają się też wypadki uszkodzenia wentylatora chłodnicy, czasowych wyłączników wycieraczek oraz podnośników szyb.
Jak wynika z testów długodystansowych o przebiegu 100 tys. km i innych, najmniej trwałe są elementy zawieszenia takie jak amortyzatory tylne i wahacze, łożyska kół przednich oraz układy wydechowe.
OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Jak zwykle, również i tym razem, można mówić o dużym zróżnicowaniu tychże opinii. Cinquecento jest przecież u nas jednym z najbardziej popularnych samochodów, które przez wiele lat jeździły po naszych drogach. Dodajmy, że jeździły one po różnych drogach, w różnych warunkach i były eksploatowane rozmaicie. Tymczasem w założeniu konstruktorów miał to być przede wszystkim samochód miejski, a takie auta rządzą się swoimi prawami. W naszym kraju, podobnie jak Maluch, również Cinquecento stawał się samochodem przydatnym do… wszystkiego. W razie potrzeby służył jako auto rodzinne. Często, odbywano nim długie szosowe podróże turystyczne lub służące prowadzonym interesom. Te wielorakie wykorzystywanie tak popularnego samochodu nie mogło zostać bez wpływu na wydawane o nim opinie. Niektórzy użytkownicy woleliby – na przykład – takie samo auto, ale wyposażone w pięcioro drzwi, czyli o nadwoziu bardziej funkcjonalnym. Dla innych istotnym utrudnieniem jest zbyt mały bagażnik. Wśród użytkowników Cinquecento, przeważają jednak opinie życzliwe, chociaż czasami nie pozbawione krytyki.
WNIOSKI OGÓLNE
W Polsce niestety, nowe Cinquecento nie należało do najtańszych przy zakupie uwzględniając przeciętne wynagrodzenia i dochody jego przyszłych użytkowników. Mimo to i tak Fiat Cinquecento był jednym z najbardziej dostępnych cenowo samochodów w naszym kraju. Często przesiadali się do niego dawni użytkownicy Maluchów (Fiatów 126). Obecnie na rynku samochodów używanych jest pod tym względem sytuacja bardziej korzystna. Przybyło samochodów różnych marek, a Fiat Cinquecento jest przecież tylko jednym z nich. Łatwiej, więc wybrać korzystny cenowo egzemplarz w stosunkowo dobrym stanie technicznym. Wersja z silnikiem czterocylindrowym wydaje się zdecydowanie korzystniejsza w porównaniu z silnikiem dwucylindrowym. Ma to jednak odbicie w cenie używanego pojazdu. Potencjalnym nabywcom używanego Cinquecento sprzyja fakt dość bogata oferta rynkowa.
inż. Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)