HONDA XL 650 TRANSALP
Aż dziwne, że motocykle tego rodzaju – stanowiące „cywilne” wcielenie sportowych enduro – mają w Polsce tylko około 10 proc. udziału w całym rynku sprzedaży jednośladów. W Polsce – dodajmy – która autostrad dla „ścigaczy” nie ma prawie wcale, natomiast miejsc wspaniałych i jeszcze nie ogrodzonych przez nowych właścicieli rozkradanego kraju – aż nadto. Dojechać można do nich albo drogami najgorszej kategorii, albo leśnymi duktami.
Na takie szlaki Honda XL 650 Transalp nadaje się znakomicie, a w dodatku – spełnia równie dobrze swoje funkcje na gładkich „asfaltówkach” i ulicach naszych miast. Mówiąc krótko – jednoślad w warunkach polskich uniwersalny, choć wymagający od użytkowników ponadprzeciętnych umiejętności i sprawności fizycznej. 55-konny silnik drzemiący w niespełna 200-kilogramowym rumaku jest bowiem w stanie wyjątkowo szybko wysadzić z siodła dyletanta i słabeusza. Ten kto wie, co i w jaki sposób można wykrzesać z motocykla tej kategorii doświadczy sporo frajdy. Zwłaszcza w terenie, który dla samochodów i większości innych motocykli pozostaje niedostępny.
Uzbrojony w owiewkę (standard) oraz tylny kufer, pojemne sakwy i radio z systemem RDS (wyposażenie dodatkowe) Transalp nadaje się znakomicie również do dalekich wojaży o charakterze turystycznym. Motocykl nie rozwija wprawdzie imponujących prędkości lecz 130-140 km/h do jakich rozpędzaliśmy go na trasie Warszawa – Gdańsk to w naszych warunkach drogowych parametr i wystarczający, i stosunkowo bezpieczny. A ponadto – pozwala lepiej delektować się miarowym warkotem dwucylindrowego, widlastego czterosuwu.
Tekst i zdjęcia:
H. Jez.
DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE:
SILNIK:
Rodzaj: 2-cylindrowy widlasty V 52o, 4-suwowy, chłodzony cieczą
Rozrząd: DOHC, 3 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 647 cc
Średnica cylindra x skok tłoka: 79 x 66 mm
Stopień sprężania: 9,2:1
Moc maksymalna: 39 kW (55 KM) przy 7.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 55 Nm przy 5.500 obr./min
Zasilanie: podwójny gaźnik o średnicy gardzieli 34 mm typu CV
Układ zapłonowy: tranzystorowy, sterowany elektronicznie za pomocą mikropocesora
Rozrusznik: elektryczny
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU:
Skrzynia biegów: 5-stopniowa
Napęd koła tylnego: łańcuch O-Ring
Koło przednie: 21 x 1,85 o aluminiowej obręczy i cienkich szprychach, opona 90/90-25 54S
Koło tylne: 17 x 2,50 o aluminiowej obręczy i szprychach typu TL, opona 120/90-17 64S
ZAWIESZENIE:
Przednie: teleskopowe o średnicy 41 mm i skoku 200 mm
Tylne: Pro-Link z dostosowaniem tłumienia, skok 172 mm
Rama: kołyskowa, ze skrzynkowymi sekcjami z rur stalowych
UKŁAD HAMULCOWY:
Przód: podwójna tarcza 256 x 4 mm z 2-tłoczkowymi zaciskami hydraulicznymi
Tył: tarcza 240 x 5 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem hydraulicznym
WYMIARY I MASY:
Długość/szerokość/wysokość: 2260/1315/920 mm
Wysokość siedzenia: 843 mm (opcjonalnie 813 mm)
Rozstaw osi: 1505 mm
Minimalny prześwit: 192 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: 191 kg
Pojemność zbiornika paliwa (rezerwa): 25 l (4 l)
CENA WERSJI STANDARDOWEJ:
(stan na 18 lipca 2005)
32.900 zł