MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
19 sierpnia 2003

KUP PAN CEGŁĘ

Otrzymałem niedawno list od Czytelnika dzielącego się swoimi problemami z nabyciem samochodu o cechach, które trudno uznać za ekskluzywne. Nieco ponad litrowy silnik, pięcioro drzwi, sterowane elektrycznie szyby i prawe lusterko boczne, dzielone siedzenia tylne, wyciągane zagłówki… Ot, wydawałoby się, motoryzacyjny standard u progu trzeciego tysiąclecia. A jednak Czytelnik ma problemy z realizacją transakcji. W salonach proponuje mu się wyłącznie samochody z aktualnie oferowanymi „pakietami”, zwykle wymagającymi kilkutysięcznych dopłat. Czy to jakaś paranoja w realiach tzw. gospodarki rynkowej?

Niestety, to nie żadna paranoja lecz rezultat świadomych działań, których celem jest uczynienie z branży samochodowej interesu obliczonego na maksymalny zysk, bez bawienia się w takie „drobiazgi” jak wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów. O wiele łatwiejsze i tańsze (a wiadomo – niższe koszty to wyższe dochody) okazuje się bowiem kreowanie klientowskich oczekiwań na podobieństwo tego, co zechce łaskawie zaoferować producent. Jako dziennikarz towarzyszę przemianom zachodzącym w branży motoryzacyjnej od ponad ćwierć wieku. Mniej więcej na początku lat 90-tych przemiany te nabrały charakteru rewolucyjnego, bowiem w koncernach samochodowych dbałość o jakościowy wizerunek danej marki musiała ustąpić przed dyktatem specjalistów od marketingu. Tymczasem „religia” marketingowców – bez względu na rodzaj reprezentowanej branży – jest bardzo prosta i da się przedstawić następująco: „Klienta trzeba zepchnąć do kąta, wdeptać go w ziemię, a następnie pozwolić mu łaskawie kupić oferowany produkt w cenie gwarantującej zysk kilkakrotnie wyższy od uchodzącego za godziwy.”

Najgorsze, że to działa. Szczególnie w warunkach polskich. Na „czarnej liście” samochodów najczęściej krytykowanych za jakość przez Czytelników „MOTO” pierwsze miejsce zajmuje Citroen Xsara, a tuż za nim plasuje się Opel Astra. Tymczasem właśnie samochody General Motors podrożały u nas w ostatnim roku średnio aż o 15 proc. Interesujący jest również sposób traktowania polskiej inwestycji tego koncernu. Z chwilą uruchomienia produkcji Astry III w Niemczech, gliwicka fabryka GM została „zaszczycona” możliwością montażu przestarzałej Astry II, choć też pod pewnymi względami. Nasi dobrodzieje liczą mianowicie na wydatne skorzystanie z offsetu zagwarantowanego Polsce przez Amerykanów w zamian za zakup ich myśliwców. Jeśli tego nie uzyskają produkcyjny odrzut z Niemiec może nie pojawić się na taśmie w Gliwicach, co grozi… redukcją załogi. Tak wygląda współczesna adaptacja metody stosowanej niegdyś przez rzezimieszków, którzy zamiast ordynarnie okradać swoje ofiary proponowali im zakup cegły w cenie równoważnej całej zawartości portfela!

Co zatem poradzić potencjalnym nabywcom „czterech kółek”? Przede wszystkim absolutną bezwzględność w egzekwowaniu klientowskich praw i życzeń jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji, a także cierpliwość w oczekiwaniu na niekwestionowane okazje zakupu, także wśród samochodów używanych. To drugie opłaca się najbardziej, o czym zaręczam własnym doświadczeniem.

Na początku 1992 roku kupiłem 3,5-letnie Volvo 240 (zwane nomen-omen „cegłą”) z przebiegiem około 50 tys. km za kwotę nie przekraczającą ówczesnej ceny nowego Poloneza w wersji standardowej. Dzisiaj mój nabytek ma 15 lat, 335 tys. km przebiegu (w tym około 150 tys. km w roli ciężarówki rozwożącej „MOTO” po Wybrzeżu oraz holownika przyczepy kempingowej), a jednak może stanąć do zwycięskiej konfrontacji uwzględniającej stan techniczny podzespołów oraz jakość blach z absolutną większością samochodów cztero-, pięcioletnich, wyprodukowanych nie tylko w Gliwicach czy Tychach. Ktoś powie – no tak, ale Volvo na trwałości modeli 240 przejechało się tak bardzo, że od paru lat pozostaje we władaniu amerykańskiego Forda. Odpowiadam staropolskim przysłowiem – a co konia obchodzi, że się wóz przewraca? Zapłaciłem za swoją „cegłę” tyle, ile ode mnie żądano, natomiast pełna świadomość atrakcyjności okazji – pozytywnie zweryfikowana podczas 12-letniej eksploatacji auta – to mój zasłużony profit. Warto również zadać sobie pytanie, czy dzisiejsi menedżerowie samochodowych koncernów mają jakieś wyrzutu sumienia z powodu wciskania polskim klientom aut drugiego sortu, często za cenę wyższą niż ta, jaką byliby w stanie uzyskać w zdecydowanie zamożniejszych krajach UE?

Jako wydawca „MOTO” nie mam również optymistycznych informacji dla Czytelników oczekujących dziennikarskiego wsparcia w coraz liczniejszych sporach z dealerami, importerami czy producentami samochodów. Pomijam tu fakt, że jesteśmy tytułem działającym na zasadach non-profit, co czyni nieracjonalnym wyręczanie przez nas w tego rodzaju konfliktach tzw. prasy sprzedajnej, utrzymywanej z kieszeni czytelników i siłą rzeczy zobowiązanej do obrony ich interesów. Istotniejsza okazuje się bowiem nikła skuteczność redakcyjnych interwencji. Praktycznie wszystkie firmy importerskie działające na naszym rynku posiadają status spółek prawa handlowego, a tego rodzaju podmioty nie mają obowiązku reagowania na krytykę prasową. Owszem, czasami udaje nam się pomóc klientom ewidentnie poszkodowanym lecz jest to bardziej wynik osobistych kontaktów z właścicielami firm mającymi dobrą wolę polubownego załatwienia spornej sprawy niż rezultat zbawczej mocy Prawa Prasowego.

Lepiej zatem wykazać większą czujność przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie konkretnego modelu niż dobrowolnie skazywać się na późniejsze problemy z egzekwowaniem klientowskich praw. Zwłaszcza, że – w przeciwieństwie do kolorowych komiksów udających polską prasę motoryzacyjną – przekazujemy naszym Czytelnikom informacje rzetelne, wyraźnie rozgraniczone na materiały własne oraz dostarczone przez firmy samochodowe (vide: Serwis autoryzowany), a uważna lektura prezentowanych w „MOTO” tekstów o zaletach i wadach samochodów używanych, daje wiedzę pozwalającą zaoszczędzić tysiące złotych i uniknąć zbędnych stresów.

Henryk Jezierski
19.08.2003

ZNAKOMITY FACHOWIEC ALE… PATRIOTA UBEKISTAN II

Powiązane wpisy

„OSTATNIA >LASKA< GEREMKA" JUŻ W SPRZEDAŻY!

FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 - 2021

„OSTATNIA >LASKA< GEREMKA" JUŻ W SPRZEDAŻY!

GUDŁAJA ZNAK: MIGACZA BRAK

FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 - 2021

GUDŁAJA ZNAK: MIGACZA BRAK

95 ROCZNICA ZBRODNI MAJOWEJ 1926: OFIAROM – ZAPOMNIENIE, MORDERCY – KWIATY…

FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 - 2021

95 ROCZNICA ZBRODNI MAJOWEJ 1926: OFIAROM – ZAPOMNIENIE, MORDERCY – KWIATY…

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2021
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • REPORTAŻ
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2021
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT