MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
31 stycznia 2022

MERCEDES KLASY S COUPE W140: CIĄGLE ATRAKCYJNY, CHOĆ 30-LETNI

30 lat temu zadebiutowało luksusowe coupé Mercedes-Benz SEC z serii 140 – kolejny topowy model obok Klasy S. Te najwyższej klasy usportowione samochody turystyczne bazowały na limuzynach z serii 140, ale stylistycznie odróżniały się od nich wyraźniej niż w przypadku coupé i limuzyny z poprzedniej serii 126. „Nowe coupé stawia zarówno na opływowość, jak i na wytworną monolityczność. W końcu każdy technologiczny lider musi być wzorem do naśladowania – także w kwestii wzornictwa” – głosiła broszura z roku premiery modelu.

W 1992 roku Mercedes-Benz 600 SEC był najdroższym seryjnym samochodem produkowanym w Niemczech. Jego bazowa cena wynosiła 220.020 DM (marek niemieckich) – nie licząc dodatkowych, dostępnych na życzenie elementów wyposażenia. Dziś fascynujące coupé z tej serii, ze swoją kabiną wykończoną szlachetnym drewnem i skórą, „błyszczą” jako wyjątkowe gwiazdy wśród youngtimerów. Entuzjaści motoryzacji od dawna doceniają je jako stylowych świadków luksusu oraz innowacji technicznych z wczesnych lat 90-ych. Teraz coupé SEC z serii 140 będą mogły otrzymywać status pojazdu zabytkowego i tzw. żółte tablice (pomijając wcześniejsze przypadki, takie jak starsze przepisy, przynależność do kolekcji czy indywidualna decyzja konserwatora zabytków).

Od strony technicznej luksusowe coupé nadawały ton całej branży motoryzacyjnej – między innymi dzięki wprowadzeniu elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP®. Ten pionierski system wspomagający został opracowany przez Mercedes-Benz we współpracy z firmą Bosch. Debiutował w 1994 roku, a do oferty trafił w 1995 roku – na początku właśnie w coupé z serii 140.

Również pod innymi względami typoszereg C 140 (tak brzmi wewnętrzne oznaczenie modelu) – podobnie jak Klasa S Limuzyna – koncentrował się na doskonaleniu aspektów komfortu i bezpieczeństwa: począwszy od podwójnych szyb, wprowadzonych w celu uzyskania optymalnej akustyki, przez pasy bezpieczeństwa z automatycznymi podajnikami, aż po elektryczną regulację foteli (w 600 SEC standardowo z funkcją pamięci), a także automatyczną klimatyzację z oddzielnymi strefami dla kierowcy i pasażera z przodu (standard w 600 SEC). Starannie zestrojone podwozie korzystało z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz niezależnego wielowahaczowego tylnego zawieszenia z zasadniczo zmienionym położeniem kół.

Szczególnie wariant 600 SEC, ze swoim bogatym wyposażeniem standardowym, nie pozostawiał wiele do życzenia. Tak o topowej wersji napisał branżowy magazyn „auto, motor und sport” w teście porównawczym 12-cylindrowych coupé, zamieszczonym w numerze 3/1993: „I chociaż Mercedes nie jest królem autostrad, okazuje się niekwestionowanym władcą w dziedzinie komfortu jazdy. Dźwięk, zawieszenie, fotele, klimatyzacja – wszystko jest tu optymalne i składa się na poziom komfortu znacznie przewyższający dwóch 12-cylindrowych konkurentów”.

Eleganckie dwudrzwiowe coupé miały swoją światową premierę podczas salonu samochodowego w Detroit (NAIAS) w 1992 roku. Europejski debiut nastąpił niedługo później, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Początkowo oferowano dwa warianty: 500 SEC (silnik V8 o pojemności 4973 cc i mocy 235 kW/320 KM) oraz 600 SEC (jednostka V12 o pojemności 5987 cc i mocy 290 kW/394 KM). Moce silników odpowiadały poziomom z odpowiednich odmian Klasy S Limuzyna. Od 1994 roku oferowano trzeci wariant, wyposażony w 4,2-litrowy silnik V8. W tamtym czasie luksusowe coupé nie nosiły już jednak oznaczenia SEC, ale – po wprowadzeniu nowej nomenklatury dla wszystkich serii modelowych Mercedes-Benz w czerwcu 1993 roku – były znane jako Klasa S Coupé. Z kolei od 1996 roku do zakończenia produkcji 2 lata później model występował pod nazwą Klasa CL.

Recenzenci luksusowego coupé w międzynarodowych mediach nie mieli wątpliwości, że coupé SEC zasłużyły na najwyższe noty nie tylko dzięki swojej technicznej doskonałości, osiągom i „dumnej” cenie. Specjalistyczny magazyn „Road & Track” napisał o Mercedesie 600 SEC w wydaniu z kwietnia 1993 roku: „Pasuje do króla (i wymaga królewskiej sumy)”. W marcu 1993 roku „Frankfurter Allgemeine Zeitung” w raporcie z jazdy zatytułowanym „Jego Wysokość Coupé” ten sam wariant określił jako „Cesarza autostrady”. Jednak w tym przypadku autor docenił również dynamikę rosłego coupé: „Ten potężny samochód okazuje się zaskakująco zwinny – zakręty na lokalnych drogach mija, jakby ważył o połowę mniej”.

To wyjątkowe połączenie elegancji i sportowych osiągów zachwyca dziś miłośników marki tak samo jak 30 lat temu. W sumie w ciągu 6 lat w fabryce w Sindelfingen zbudowano dokładnie 26.022 egzemplarzy coupé z serii 140. Prawie jedną trzecią z nich stanowiły flagowe odmiany V12 (8.573 samochody). Ponad połowa klientów zdecydowała się na wariant z 5-litrowym silnikiem V8 (14.953 egz.).

W sklepie Mercedes-Benz Classic (https://www.mercedes-benz-classic-store.com) fani marki i właściciele youngtimerów oraz klasycznych modeli z gwiazdą znajdą broszury i literaturę techniczną na temat wielu historycznych serii.

Materiały źródłowe:
Mercedes-Benz
(31.01.2022)

P.S.

Ponadczasowe walory Mercedesa Klasy S Coupe W140 – od estetycznych po techniczne – docenił również redaktor „MOTO”. Na zdjęciu jego Mercedes CL 500 (tak był oznaczany od 1996 roku do końca produkcji dwa lata później) z 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 320 KM
MOTO-BUBLE: CITROEN SPACETOURER, TOYOTA PROACE MOTO-BUBLE: HONDA, MAZDA, POLARIS

Related Posts

NAJDROŻSZY W HISTORII

SERWIS AUTORYZOWANY

NAJDROŻSZY W HISTORII

MOTOCYKLOWE NOWOŚCI HONDY

SERWIS AUTORYZOWANY

MOTOCYKLOWE NOWOŚCI HONDY

64 TONY POD PRĄDEM

SERWIS AUTORYZOWANY

64 TONY POD PRĄDEM

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT