MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
9 listopada 2013

NAPRAWA FELG ALUMINIOWYCH

Jeszcze kilkanaście lat temu aluminiowe obręcze kół uchodziły jeśli nie za zbytek, to przynajmniej za element wyposażenia przynależny tylko samochodom luksusowym. Dzisiaj tym „luksusem” pochwalić się mogą posiadacze aut klasy średniej, a dla wielu kierowców standardem stały się nawet drugie komplety alu-felg do opon zimowych.

Niestety, za postępem w tej dziedzinie wyraźnie nie nadąża jakość naszych dróg i ulic. Stąd nagminne wręcz zjawisko uszkadzania obręczy i konieczność wizyty w warsztatach oferujących „aluminiową” specjalizację. Do rozstrzygnięcia pozostaje jednak pytanie, na ile ta oferta ma rzeczywiste odzwierciedlenie w kompetencjach pracowników reklamującej się firmy.

My nie zamierzaliśmy ryzykować w poszukiwaniu fachowców gwarantujących rzetelne potraktowanie  tytułowego tematu. Stąd wizyta w gdańskiej firmie „Tujko”, która kołami zajmuje się od… 1927 roku. Jej obecny szef, Jan Bartosz Kuśmierski reprezentuje już drugie  pokolenie po dziadku – założycielu, śp. Czesławie Tujko i ojcu, śp. Janie Kuśmierskim.

Dobrze pamięta seniora rodu także drugi z moich rozmówców – Grzegorz Goduński (na zdjęciu poniżej), gdyż właśnie u pana Czesława w 1985 roku zdawał egzamin czeladniczy w specjalności ślusarz – kowal. Twarda to była szkoła ale rzemieślnicza nauka nie poszła w las, skoro pan Grzegorz nie zapomniał swojego fachu mimo dwóch lat przerwy na służbę wojskową. Dzisiaj o felgach – zarówno aluminiowych, jak i stalowych – wie niemal wszystko. Ale o różnicach między nimi nie chce dyskutować. Za obszerny temat. Aby zaspokoić moją ciekawość kwituje sprawę krótko choć obrazowo; żelazo to materiał włóknisty i plastyczny, aluminium natomiast – ziarnisty i kruchy. Z tego faktu wynikają  zupełnie różne technologie obróbki i naprawy.

Firmowe ukierunkowanie na aluminium wymusiło zapotrzebowanie rynku w początkach lat 90-ych ubiegłego wieku, wraz z lawinowym importem samochodów zachodnioeuropejskich i japońskich. Można powiedzieć, że nowe czyli alu-felgi boleśnie zderzyło się ze starym czyli naszymi drogami. Pół biedy, gdy zewnętrzna strona felgi przytrze o krawężnik. Zdecydowanie gorzej, gdy w ten sam krawężnik uderzy bokiem. Zwykle następuje wówczas wyrwanie rantu zewnętrznego oraz zniszczenie ramion, a w konsekwencji – osiowe bicie koła.

To są jednak przypadłości będące udziałem wszystkich kierowców w Europie, włącznie z tymi, którzy nie mają  prawa narzekać na stan dróg w swoich krajach. My mamy jednak swoją „specjalność”; wyrwy w jezdniach. Przy niskim profilu opon, charakterystycznym dla kół z alu-felgami, kontakt z taką przeszkodą powoduje wyjątkowe spustoszenia.  Obręcz ulega zniekształceniom zarówno promieniowym, jak i osiowym. Co istotne, są one jeszcze większe, gdy próbujemy wyhamować przed wyrwą lecz czynimy to bezskutecznie. Wówczas bowiem alu-felga bierze na siebie cały ciężar samochodu. Mimo wszystko, lepiej jednak, gdy ulegnie zniszczeniu kumulując w sobie energię uderzenia niż miałaby przenieść ją na zawieszenie i inne podzespoły samochodu, zdecydowanie kosztowniejsze w naprawie. „Zaprogramowanie” granicznej wytrzymałości alu-felg  na uderzenia – zwłaszcza w powyższym kontekście – to nie lada wyzwanie dla ich konstruktorów. 

Bartosz Kuśmierski (na zdjęciu powyżej):

– Specjalnie zachowaliśmy w naszym zakładzie starą, otwartą wyważarkę, aby móc pokazać naszym klientom, jakim uszkodzeniom uległa felga. Mocujemy ją tak, jak w samochodzie, z dokładnym  centrowaniem, aby móc wychwycić wszystkie zniekształcenia. Bez idealnego centrowania nie ma mowy o dobrze wykonanej naprawie. Robimy to z wykorzystaniem oprzyrządowania i narzędzi naszego patentu.  Często zniekształceniu ulega płaszczyzna zamocowania felgi do piasty. Stąd może wystąpić bicie mimo naprawienia samej felgi.

Potem zaczyna się pierwsza, podstawowa operacja – prostowanie. Wprawdzie w tym wypadku posługujemy się zarówno prasą, jak i tokarką lecz kluczowym narzędziem pozostaje… młotek. Jego uderzenia muszą być przeciwne do tych, które spowodowały uszkodzenia obręczy. W myśl zasady: „Od czego zachorowałeś, tym się lecz”. Oczywiście, z zachowaniem pełnej ostrożności. Aluminium z uwagi na swoją ziarnistość może bowiem pękać.

Po prostowaniu przychodzi czas na napawanie. To najpoważniejsza z operacji, jednoznacznie weryfikująca kompetencje firm oferujących naprawę alu-felg. Wymaga spawarek dużej mocy, a przede wszystkim – fachowca z dużym doświadczeniem. Najpierw trzeba bowiem roztopić materiał bazowy czyli felgę, a dopiero potem połączyć go strukturalnie z materiałem wypełniającym, czyli topikiem. Tymczasem wiele firm poprzestaje tylko na „naklejaniu” wspomnianego topiku, zupełnie przy tym ignorując taki „drobiazg”, jak konieczność jego dobrania do materiału bazowego.

Na topik składa się bowiem mieszanina aluminium i innych dodatków dobranych w ten sposób, aby jak najbardziej wiernie odpowiadały strukturze materiału z jakiego wykonana jest naprawiana obręcz.

Majster Goduński strukturę felgi bada na… stuknięcie, a ściślej – na towarzyszący mu dźwięk. Procentuje blisko trzydziestoletnie doświadczenie w fachu. Ale zdarzają się felgi – zwłaszcza renomowanych producentów – gdzie słuch fachowca bywa niewystarczający i trzeba pobrać próbkę obręczy. Trudno przy tej okazji nie wspomnieć o felgach odkuwanych – najbardziej wytrzymałych i najdroższych – które po poważniejszym uszkodzeniu praktycznie nie nadają się ani do napawania, ani do jakiejkolwiek innej naprawy.

Każda, choćby minimalna, nadwyżka napawanego materiału zbierana jest na tokarce. Ta operacja wiąże się jednak z wydzielaniem ciepła, które zniekształca nieco kształty felgi w płaszczyźnie promieniowej i wymaga ponownego, delikatnego prostowania. Toczenie felg magnezowych (popularnych np. w rajdach samochodowych) może wywołać dodatkowo ich… zapalenie, z efektami świetlnymi charakterystycznymi dla lamp błyskowych wykorzystywanych w fotografii.

Z tokarni felga wędruje do piaskowania, a następnie – polerowania (z użyciem diamentowych nakładek na nożach), gładzenia i malowania. Ostatnia czynność też niesie pewne ryzyko, głównie przy użyciu farb proszkowych. Gdy pomalowaną felgę ostudzi się zbyt szybko – np. pod presją zniecierpliwionego czekaniem klienta – wówczas może ulec ona odkształceniom. Tego problemu nie podczas stosowania farb akrylowych, choć tutaj trzeba zadbać o specjalne dodatki, aby zapewnić elastyczność powierzchni felgi.

Całość naprawy wieńczy założenie na obręcz opony i precyzyjne wyważenie kompletnego koła.

Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(06 lutego 2008)

REKLAMA:

NAPRAWA FELG ALUMINIOWYCH I STALOWYCH
SERWIS i SPRZEDAŻ OGUMIENIA
ROZCIĄGANIE SPRĘŻYN
SPRZEDAŻ:
felg nowych i używanych
śrub i zabezpieczeń do kół
TUJKO s.c.
Gdańsk – Św. Wojciech, Trakt Św. Wojciecha 467
tel. 58 309 03 46   
e-mail: tujko@tujko.pl

CIŚNIENIE POD KONTROLĄ GETIN BANK PROPONUJE: KREDYT Z DOŁADOWANIEM

Related Posts

20141104_msc_bosch

MOTO-TECHNIKA

MOTOCYKLOWY UKŁAD STABILIZACJI MSC

ats_kute_02

MOTO-TECHNIKA

TECHNOLOGIE PRODUKCJI FELG

delphidfp6+injectoronvw1_2l

MOTO-TECHNIKA

SYSTEM DELPHI Multec® DLA TECHNOLOGII BlueMotion

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT