NIE TAKI „TRISTAR” STRASZNY…
… jak go malują, a ściślej – przedstawiają te spośród wybrzeżowych mediów, które koncentrują się na restrykcyjnych, akurat marginalnych, funkcjach systemu zarządzania ruchem, realizowanego wspólnie przez Gdańsk, Gdynię i Sopot. W rzeczywistości bowiem to przedsięwzięcie ma przede wszystkim poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu ulicznego w obrębie aglomeracji trójmiejskiej.
Zacznijmy jednak od wyjaśnienia wątku „restrykcyjnego”. Owszem, kamery zainstalowane na newralgicznych skrzyżowaniach pozwalają nie tylko wychwycić każde wykroczenie ale także zidentyfikować jego sprawcę (konkretnie: numer rejestracyjny samochodu lub motocykla), natomiast rejestratory prędkości skutecznie namierzą każde auto jadące szybciej niż nakazują znaki drogowe. Warto o tym pamiętać, jednakże podstawowym zadaniem tych urządzeń jest analiza natężenia ruchu w celu zapewnienia jego płynności. Zdjęcia tablic rejestracyjnych samochodów przejeżdżających np. przez Węzeł Hucisko i późniejsza identyfikacja – również z użyciem kamery – tych samych samochodów na skrzyżowaniu Al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego pozwala precyzyjnie określić średni czas pokonywania ww. odcinka w różnych porach dnia i daje cenny materiał do optymalnej synchronizacji (kalibrowania) sygnalizacji świetlnej.
Podobnie rzecz ma się z rejestratorami prędkości. Jeśli na jakimś odcinku notorycznie dochodzi do jej przekraczania, a jednocześnie jest to odcinek pozbawiony skrzyżowań i z wyraźnie odseparowanym ruchem pieszych oraz rowerzystów, wówczas istnieje podstawa do rozważenia zmiany znaków ograniczenia prędkości np. z 60 na 70 km/h z oczywistą korzyścią dla skrócenia czasu przejazdu przez miasto.
Jednoznacznie represyjny charakter mają natomiast rejestratory przejazdu na czerwonym świetle przez 14 gdańskich skrzyżowań (ich wykaz podajemy poniżej). Stopień zagrożenia, jakie stwarza to wykroczenie nie powinien jednak pozostawiać wątpliwości co do sensu tego elementu systemu „Tristar”.
Warto podkreślić, że na stanowiskach operatorskich systemu „TRISTAR” pracują nie policjanci lecz cywilni absolwenci Politechniki Gdańskiej ze specjalizacją w zakresie inżynierii ruchu. Polowanie na mandaty i punkty karne nie leży w ich kompetencjach, a przynajmniej – nie jest ich podstawowym zadaniem. Mają jedynie obowiązek – skądinąd zasadny – wychwytywania rażących wykroczeń drogowych oraz ich rejestrowania w celu późniejszego przekazania Policji lub Inspekcji Transportu Drogowego. I tylko te instytucje decydują o dalszym biegu spraw.
Mówiono o tym szczegółowo w poniedziałek, 30 czerwca 2014 podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Gdańskie Inwestycje Komunalne – inwestora całego przedsięwzięcia – w Centrum Zarządzania Zintegrowanego Systemem TRISTAR w Gdańsku, które mieści się przy ulicy Wyspiańskiego 9A, naprzeciw wrzeszczańskiego rynku. Młodsi gdańszczanie kojarzą to miejsce z dawnym sklepem meblowym „Heban”, starsi – tak jak niżej podpisany – ze stołówką akademicką Politechniki Gdańskiej. Wprawdzie ostatecznie uczelnia zrzekła się tego obiektu na rzecz miasta (uzyskując w zamian inną nieruchomość) lecz cieszy fakt, że stał się on atrakcyjnym miejscem pracy dla jej absolwentów. Oprócz dwanaściorga operatorów „Tristara” (dwie zmiany w godzinach od 8 do 20 plus ekstra dyżury podczas wydarzeń szczególnych, np. dużych koncertów lub imprez sportowych) pracuje tutaj jeszcze większa liczba inżynierów innych specjalności zatrudnionych także przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Ostateczny termin całkowitego przejęcia przez tę instytucję funkcji administratora systemu nastąpi z końcem tego roku. Wcześniej, już od 31 lipca br. rozpoczną się odbiory techniczne instalacji wchodzących w skład „Tristara”.
Nie omieszkaliśmy wykorzystać naszego udziału w konferencji do zadania pytania o „tristarowe” korzyści dla uczestników ruchu drogowego (zmotoryzowanych, pieszych i rowerzystów), poszkodowanych w kolizjach lub w wypadkach drogowych i żywotnie zainteresowanych precyzyjnym odtworzeniem przebiegu zdarzenia. Wysokiej jakości kamery wchodzące w skład systemu nadają się bowiem do tego celu jak żadne inne. Od Krzysztofa Łutowicza, dyrektora realizacji projektu dowiedzieliśmy się, że taka możliwość istnieje lecz tylko za pośrednictwem Policji. Druga istotna informacja dotyczy 30-dniowego przechowywania zapisów z kamer. Innymi słowy, osoby zainteresowane wiarygodnym potwierdzeniem swojej wersji wypadku lub kolizji powinny działać możliwie szybko i konsekwentnie domagać się od funkcjonariuszy prowadzących śledztwo, aby raczyli sięgnąć po cenny materiał dowodowy. Dla ułatwienia tej „perswazji” podajemy wykazy wszystkich miejsc, gdzie zainstalowano urządzenia systemu.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
Kamery nadzoru wizyjnego TRISTAR (36)
al. Grunwaldzka – Czyżewskiego
al. Grunwaldzka – Pomorska
al. Grunwaldzka – Piastowska
al. Grunwaldzka – Opata Rybińskiego
al. Grunwaldzka – Kołobrzeska
al. Grunwaldzka – Wojska Polskiego
al. Grunwaldzka – Słowackiego
al. Grunwaldzka – J. Dolina
al. Grunwaldzka – Miszewskiego
al. Zwycięstwa – Hallera (2)
Węzeł Brama Oliwska
Węzeł Piastowski
Węzeł Hucisko
Węzeł Toruński
Trakt św. Wojciecha – Sandomierska
Trakt św. Wojciecha – Gościnna
Wyspiańskiego – Kliniczna
al. Gen Hallera – Kościuszki
al. Gen Hallera – Uczniowska
Marynarki Polskiej – Reja
Marynarki Polskiej – Uczniowska
Marynarki Polskiej – Twarda
Podwale Przedmiejskie – Chmielna
Kościuszki – Legionów
Słowackiego – Potokowa
Słowackiego – Złota Karczma
Słowackiego – Obwodnica Trójmiejska
Słowackiego – Budowlanych
Armii Krajowej – Okopowa, 3 Maja
Elbląska – Głęboka
Elbląska – Sucharskiego
Elbląska – Sztutowska
Armii Krajowej – Sikorskiego, Pn.
Armii Krajowej – Łostowicka
Armii Krajowej – Sikorskiego, Pd.
Rejestratory przekroczenia prędkości
al. Grunwaldzka – Bitwy Oliwskiej
al. Grunwaldzka – Abrahama
al. Zwycięstwa – Traugutta
Trakt Św. Wojciecha – LIPCE
Trakt Św. Wojciecha – Gościnna
Marynarki Polskiej – Reja
Podwale Przedmiejskie – Łąkowa (2)
Trakt Św. Wojciecha ZREMB (2)
Odcinkowy pomiar prędkości:
Słowackiego (Potokowa – Złota Karczma)
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle:
al. Grunwaldzka – Pomorska
al. Grunwaldzka – Kołobrzeska
al. Grunwaldzka – Wojska Polskiego
al. Grunwaldzka – Słowackiego
al. Grunwaldzka – Miszewskiego (2)
al. Zwycięstwa – Hallera
al. Zwycięstwa – Traugutta
Węzeł Brama Oliwska
Węzeł Hucisko
Trakt Św. Wojciecha – Zaroślak
Węzeł Brama Oliwska
Słowackiego – Budowlanych
3 Maja – Nowe Ogrody (2)
Elbląska – Głęboka
Sygnalizacje świetlne objęte systemem (75):
al. Grunwaldzka – Czyżewskiego
al. Grunwaldzka – Bitwy Oliwskiej I
al. Grunwaldzka – Bitwy Oliwskiej II
al. Grunwaldzka – Pomorska
al.. Grunwaldzka – Piastowska – Rybińskiego
al. Grunwaldzka – Derdowskiego
al. Grunwaldzka – Kołobrzeska
al. Grunwaldzka – Abrahama
al. Grunwaldzka – Chopina
al. Grunwaldzka – Wojska Polskiego
al. Grunwaldzka – Słowackiego
al. Grunwaldzka – Gen. de Gaulle’a
al. Grunwaldzka – Klonowa
al. Grunwaldzka – Jaśkowa Dolina
al. Grunwaldzka – Miszewskiego
al. Grunwaldzka – Narutowicza
al. Zwycięstwa – Hallera
al. Zwycięstwa – Traugutta
al. Zwycięstwa – Orzeszkowej
al. Zwycięstwa – Chodowieckiego
Węzeł Brama Oliwska
Węzeł Piastowski
Węzeł Hucisko
Węzeł Unii Europejskiej
Węzeł Toruński
Trakt św. Wojciecha – Zaroślak
Trakt św. Wojciecha – ZREMB
Trakt św. Wojciecha – Sandomierska.
Podmiejska – Zamiejska
Małomiejska – Ptasia
al. Gen J. Hallera – Wyspiańskiego
al. Gen. J. Hallera – Mikołaja Reja
al. Gen. J. Hallera – Adama Mickiewicza
al. Gen. J. Hallera – Tadeusza Kościuszki
al. Gen. J. Hallera – Bolesława Chrobrego
al. Gen. J. Hallera – Czarny Dwór
Nowa Kościuszki – Hynka
Nowa Kościuszki – Legionów
Słowackiego – Chrzanowskiego
Słowackiego – Srebrniki
Słowackiego –Trawki
Słowackiego – Potokowa
Słowackiego – Złota Karczma
Siennicka – Głęboka
Elbląska – Siennicka
Elbląska – Głęboka
Elbląska – Opłotki
Elbląska – Miałki Szlak
Elbląska – Sztutowska
Elbląska – Tama Pędzichowska
3 Maja – Dąbrowskiego
3 Maja – Hucisko – Nowe Ogrody
3 Maja – Rogaczewskiego
3 maja – Armii Krajowej
Powstańców Warszawskich – Nowe Ogrody
Armii Krajowej – Łostowicka – Warszawska
Opata Rybińskiego pp. przy parku
Opata Rybińskiego – Polanki
Stary Rynek Oliwski – Leśna
Spacerowa – Opacka
Spacerowa – Karwieńska
Wyspiańskiego – Biała
Wyspiańskiego – Danusi – Leczkowa
Plac Komorowskiego
al. Legionów – Plac Wybickiego
al. Legionów – Kościuszki
Jaśkowa Dolina – Partyzantów
Jaśkowa Dolina – Matejki
Jaśkowa Dolina – Batorego
Do Studzienki-Matejki
Marynarki Polskiej – Reja
Marynarki Polskiej – Uczniowska
Marynarki Polskiej – Wolnosci
Sucharskiego – Elbląska
Sucharskiego – Wosia Budzysza
Tablice i znaki zmiennej treści (13):
Armii Krajowej – Sikorskiego / wlot zachodni
Armii Krajowej – Sikorskiego / wlot wschodni
Armii Krajowej (odc. Łostowicka – Jabłoniowa)
Armii Krajowej (odc. 3 Maja – Pohulanka)
al. Grunwaldzka (odc. Kołobrzeska – Derdowskiego)
al. Grunwaldzka (odc. Klonowa – Lendziona)
Słowackiego (odc. Grunwaldzka – Chrzanowskiego)
Słowackiego (odc. Budowlanych – Radarowa)
Słowackiego (odc. Potokowa – Złota Karczma)
Marynarki Polskiej – Twarda
Podwale Przedmiejskie – Zbytki
Trakt Św. Wojciecha (Węzeł „LIPCE” )
Elbląska – Sztutowska
Stacje meteo (7):
al. Zwycięstwa – al. Gen Hallera
al. Grunwaldzka – Bitwy Oliwskiej I
Słowackiego – Potokowa
Sucharskiego – Wosia Budzysza
Armii Krajowej – Łostowicka
Armii Krajowej – Sikorskiego
Trakt św. Wojciecha (ZREMB)
O systemie „TRISTAR”:
Przedsięwzięcie realizowane wspólnie przez trzy miasta Gdynię, Sopot i Gdańsk w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 8.3 z dofinansowaniem unijnym w wysokości 85%. Całkowity koszt inwestycji wynosi 160,8 mln zł, w tym dla Gdańska – 85,5 mln zł (wkład własny miasta – 12,7 mln zł)
Wymagane efekty:
Skrócenie czasu podróży pojazdów indywidualnych o 5,5 %
Skrócenie czasu podróży środkami transportu zbiorowego o 6,5 %
System umożliwia:
– zbieranie, gromadzenie i przetwarzanie danych o ruchu,
– monitorowanie ruchu i identyfikacja miejsc zagrożonych,
– wykrywanie zdarzeń drogowych (automatyczne, zgłoszenia),
– sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej (optymalizacja parametrów sterowania)
– zarządzanie strategiczne ruchem (kierowanie na trasy alternatywne, zarządzanie prędkością)
– informowanie uczestników ruchu o warunkach ruchu i zaleceniach
– przekazywanie, rozsyłanie i udostępnianie informacji o ruchu i funkcjonowaniu sieci ulic i sieci transportu zbiorowego
– planowanie ruchu (modelowanie i prognozowanie ruchu, tworzenie optymalnych tras przejazdu)
System jest obsługiwany przez dwa obszarowe centra zarządzania:
– Centrum w Gdyni obejmujące Gdynię – 6 stanowisk operatorskich
– Centrum w Gdańsku obejmujące Sopot i Gdańsk – 8 stanowisk operatorskich
Zarządzanie ruchem na obszarze Trójmiasta z każdego centrum zależnie od kompetencji operatora. Obydwa centra są połączone szybkim łączem światłowodowym. Dane o ruchu dotyczące całego Trójmiasta są gromadzone w centralnej bazie danych tzw. hurtowni danych.
W skład systemu wchodzą:
– system sterowania ruchem drogowym
– system monitorowania i nadzoru ruchu pojazdów
– system nadzoru wizyjnego
– system informacji parkingowej
– system zarządzania bezpieczeństwem
– system informacji dla pasażerów transportu zbiorowego
– system zarządzania ruchem transportu zbiorowego
– system informacji dla kierowców
– system informacji medialnej
Gdynia:
Sygnalizacje – 60
Rejestratory wykroczeń – 22
Kamery nadzoru wideo – 19
Stacje meteo – 5
Znaki informacji parkingowej – 9
Znaki i tablice zmiennej treści – 13
Połączenia światłowodowe – 40 km
Sopot:
Sygnalizacje – 14
Rejestratory wykroczeń – 6
Kamery nadzoru wideo – 6
Stacje meteo – 1
Znaki informacji parkingowej – 9
Połączenia światłowodowe – 10 km
Gdańsk:
Sygnalizacje – 75
Rejestratory wykroczeń – 31
Kamery nadzoru wideo – 36
Stacje meteo – 7
Znaki informacji parkingowej – 18
Znaki i tablice zmiennej treści – 13
Połączenia światłowodowe – 65 km