NOWA HONDA CITY
Nazwa najnowszej propozycji japońskiego koncernu niespecjalnie odpowiada jego cechom użytkowym. „City” sugeruje auto miejskie, siłą rzeczy kojarzone z niewielkimi gabarytami zewnętrznymi oraz przestrzenią bagażową, która miano przyzwoitej zyskuje dopiero po złożeniu tylnej kanapy. Tymczasem nowa Honda City mierzy prawie 4,4 metra (dokładnie 439,5 cm) długości, natomiast jej ponad 500-litrowy (dokładnie 506 l) bagażnik odpowiada standardom zarezerwowanym dla limuzyn. Mamy zatem do czynienia nie z typowym samochodem miejskim lecz raczej uniwersalnym, zdolnym spełniać funkcje wygodnego środka transportu także podczas długich podróży.
W takim zresztą kierunku poszły zamierzenia konstruktorów auta, o czym podczas konferencji prasowej zorganizowanej we wtorek, 10 marca 2009 w podwarszawskim Serocku, mówili przedstawiciele Hondy Motor Poland. Tak, jak poprzednia Honda City kupowana była najczęściej przez osoby starsze i samotne, tak adresatem wersji obecnej mają być młode, „rozwojowe” rodziny, zainteresowane posiadaniem samochodu, który także w zastosowaniu miejskim zapewni ponadprzeciętną wygodę użytkowania.
Czy ten plan ma szansę powodzenia, przynajmniej w odniesieniu do rynku polskiego? Odpowiem krótko: będzie trudno, głównie z powodów ekonomicznych. Dostępna w naszych salonach od początku tego roku nowa Honda Civic City wyceniona została na 52,9 tys. zł w wersji Comfort oraz 57,4 tys. zł w wersji Elegance. To prawie od 10 tys. zł więcej niż model poprzedni. Oczywiście, wiarygodnym uzasadnieniem dla tej podwyżki są walory eksploatacyjne nowego auta, osłabienie polskiego złotego oraz produkcja City tylko w Tajlandii (model poprzedni zjeżdżał także z taśm fabryki w Turcji) lecz z drugiej strony trzeba wziąć pod uwagę obecną kondycję finansową potencjalnych klientów.
A warto wspomnieć, że rynek polski jest dla Hondy rynkiem znaczącym i ciągle rozwojowym. Z liczbą 14.715 samochodów sprzedanych w ubiegłym roku japoński koncern znalazł się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek, dokładnie na IX miejscu. Jeszcze lepiej prezentujemy się na tle innych państw europejskich. W tej klasyfikacji Polska zajmuje V miejsce, znacznie wyprzedzając m.in. takie kraje jak Francja, Szwajcaria czy Holandia. I aby wyczerpać wątek statystyczny zaprezentowany podczas wspomnianej konferencji prasowej: w roku ubiegłym Honda wyprodukowała aż 300 tys. szt. aut z napędem hybrydowym, a liczba motocykli jakie opuściły fabryki japońskiego koncernu od 1948 roku przekroczyła – bagatela! – 200 mln.
Wprawdzie kilkadziesiąt kilometrów przejechanych nową Hondą City nie daje niżej podpisanemu mocnych podstaw do ferowania jednoznacznych ocen lecz trudno podważyć takie cechy „debiutanta” jak przestronność miejsca oferowanego wszystkim użytkownikom (włącznie z pasażerami na tylnej kanapie), wzbudzające respekt osiągi 1,4-litrowego silnika, który dzięki 100 KM mocy zapewnia niemałemu przecież pojazdowi godziwą dynamikę oraz łatwość prowadzenia uzyskaną m.in. dzięki elektrycznemu wspomaganiu kierownicy, dobremu przeglądowi sytuacji na drodze oraz ergonomicznie rozwiązanej desce rozdzielczej
Oczywiście, te cechy nowej Hondy City nie są dziełem przypadku lecz wynikiem starannie przemyślanej koncepcji. Na przykład: ponad 500-litrowy bagażnik to m.in. skutek przesunięcia zbiornika paliwa z tylnej do centralnej części nadwozia. Z kolei jednostka napędowa stanowiąca udany kompromis między osiągami i ekonomią sprawdzona została wcześniej w Hondzie Jazz.
W Polsce nowa Honda City oferowana jest na identycznych warunkach gwarancyjnych, jak w krajach Europy zachodniej; 3 lata lub 100 tys. km przebiegu na bezawaryjność, 3 lata na powłokę lakierniczą, 12 lat na korozję perforacyjną oraz 5 lat na układ wydechowy.
Poniżej charakterystyka debiutującego na naszym rynku samochodu, wyrażona przez jego twórców:
Koncepcja rozwoju
W celu stworzenia kompaktowego pojazdu o wyrazistej linii, w początkowej fazie projektu gruntownie przeanalizowano szereg danych, łącznie ze stosunkiem długości samochodu do jego wysokości oraz całkowitej długości nadwozia do rozstawu osi. Powiększony został rozstaw osi, z zachowaniem tej samej długości pojazdu, nadając nadwoziu idealne proporcje. Co więcej, powstała dynamiczna i nowoczesna linia nadwozia.
Oprócz powiększenia rozstawu osi, zespół inżynierów Hondy z dokładnością co do milimetra wymierzył i poddał analizie kabinę pasażerską, aby zaoferować kierowcy i pasażerom jak najwięcej przestrzeni. W rezultacie, wnętrze należy do najbardziej przestronnych w klasie*.
Na każdym etapie projektu, pracowano nad usprawnieniem poszczególnych elementów samochodu. Dotyczyło to zarówno innowacji w przedziale pasażerskim, jak i doboru odpowiednich materiałów czy też zastosowania silnika z systemem i-VTEC, który charakteryzuje się doskonałymi osiągami i niskim zużyciem paliwa.
Stylistyka nadwozia
Celem projektantów było stworzenie samochodu, z którego właściciel mógłby być dumny. Aby przestronne wnętrze zmieścić w kompaktowym nadwoziu posłużyli się oni dynamiczną formą stylistyczną. Stylistykę nowego CITY można porównać do strzały gotowej do wystrzelenia z łuku, co w szczególnym stopniu potęguje energia skumulowana w tylnej części samochodu.
Imponujący profil samochodu odzwierciedla dynamiczny charakter nowego CITY. Zamiast tradycyjnej linii dachu opadającej ku tyłowi, zastosowano wznoszącą się linię połączoną z uniesioną pokrywą bagażnika, co zaowocowało stworzeniem sylwetki kumulującej w sobie ogromną energię.
Boczne panele poszycia nadwozia projektowano na zasadzie kontrastu pomiędzy linią okien, a przetłoczeniem biegnącym poniżej na całej długości samochodu, co w jeszcze większym stopniu wzmaga wrażenie dynamiki.
Linie poprowadzone wokół drzwi również inspirowane były dynamiczną formą przyjętą przez stylistów jako punkt wyjścia. Linia tylnych drzwi ostro opada ku tyłowi łącząc się z biegnącą w przeciwnym kierunku linią progową, która dociera aż do przedniego błotnika. Powstały w ten sposób kształt klina jest najbardziej rzucającym się w oczy elementem profilu samochodu.
Przednia część nadwozia jest zobrazowaniem grotu strzały. Aby spotęgować zarówno pionowy, jak i poziomy przepływ energii, dwa przetłoczenia na masce silnika poprowadzono harmonijnie ku osłonie chłodnicy. Jednocześnie, przedni „grill” łączy się poprzez reflektory z boczną linią nadwozia, poszerzając wizualnie nadwozie.
W poszerzonych reflektorach zawarto dodatkowe, przyciemnione elementy układu oświetleniowego. Całość stwarza agresywne wrażenie, a zarazem jawi się jako zwarta i przemyślana konstrukcja. Indywidualne rozmieszczenie świateł głównych i pozycyjnych oraz kierunkowskazów przyczynia się do stworzenia eleganckiego wizerunku, poszerzającego optycznie nadwozie.
Wbrew obowiązującym w stylistyce tendencjom obowiązującym przy projektowaniu nadwozi typy sedan, Honda postanowiła skrócić tylną część nadwozia. Co więcej, tylne krawędzie wysoko umieszczonej pokrywy bagażnika zostały przesunięte w kierunku przodu. Efekt stylistyczny uzyskany dzięki temu zabiegowi pozwolił stworzyć krótki i dynamiczny tył, który optycznie poszerza auto. Poszerzono również dolną część nadwozia, potęgując tym wrażenie stabilności.
W celu uwydatnienia dynamicznego charakteru auta, Honda opracowała dwa wyjątkowe kolory, określane wspólną nazwą „Deep & Shiny” (głęboki i błyszczący). Oprócz zróżnicowania odcienia kolorów na powierzchni nadwozia samochodu w różnych warunkach oświetleniowych, zoptymalizowano także różnice w barwie dla bardziej ekspresyjnego efektu.
Stylistyka wnętrza
Przestrzeń w nowym CITY może być porównywalna z modelami plasowanymi klasę wyżej. Wnętrze auta jest przytulne i bezpieczne, zaprojektowano je zgodnie z koncepcją „przytulny salon” (Cool Lounge). Łagodne, płynne linie, kontrastują tu z ostrymi, odważnymi kształtami, a precyzyjnie dobrane kolory i materiały tworzą miły nastrój wnętrza.
Projekt wnętrza typowego przedstawiciela klasy subkompaktowej zwykle charakteryzuje się zróżnicowaną stylistyką deski rozdzielczej i drzwi, co niweluje wrażenie wąskiej przestrzeni. W nowym CITY zastosowano inne podejście stylistyczne, łączące wszystkie elementy w jedną całość. Wrażenie dużej szerokości potęguje deska rozdzielcza, złożona z górnego elementu wyprofilowanego na zewnątrz, wyodrębnionej części tablicy przyrządów oraz głęboko wygiętej, dolnej powierzchni.
Wskaźniki umieszczone w desce rozdzielczej zawierają wypolerowane powierzchnie w kolorze srebrnym lub brązowym oraz metaliczne wykończenia. Prędkościomierz posiada podświetlane, trójwymiarowe wskaźniki i zewnętrzne pierścienie, dające wrażenie technologicznego zaawansowania.
Schemat kolorystyczny wnętrza nowego CITY opracowano pod hasłem „Solid and Smooth” (solidnie i płynnie). Barwy materiałów, takich jak plastik i tkaniny zostały dobrane tak, aby przyjemnie ze sobą kontrastować.
Koncepcja wnętrza
Zazwyczaj, stworzenie przestronnego wnętrza przy zachowaniu kompaktowych rozmiarów nadwozia wymaga zwiększenia wysokości nadwozia. Ogranicza to możliwości projektantów i utrudnia osiągnięcie zamierzonego efektu stylistycznego. Z drugiej strony, niska i opływowa sylwetka oznacza natomiast mniejszy komfort dla pasażerów siedzących na tylnych fotelach. W wypadku nowego CITY, zespół inżynierów Hondy dokładnie wymierzył i poddał analizie kabinę auta, aby zaoferować kierowcy i pasażerom jak najwięcej przestrzeni.
Niewielkie rozmiary nadwozia modelu klasy subkompaktowej są jego atutem. Długość całkowita nowego CITY wzrosła jedynie o 5 mm w stosunku do dotychczasowej generacji modelu i wynosi 4 395 mm. Co ważniejsze, rozstaw osi został zwiększony o 100 mm, co umożliwiło zachowanie odpowiednich proporcji oraz pozwoliło na powiększenie odległości pomiędzy przednimi, a tylnymi siedzeniami o 25 mm.
Zaprojektowanie większej przestrzeni wewnątrz przy ograniczonej długości karoserii wymaga zwykle zwiększenia wysokości całkowitej nadwozia, co negatywnie wpływa na wizerunek auta typu sedan. Honda postanowiła więc udoskonalić układ foteli. Poprzez zmianę projektu prowadnic fotela i zmniejszenie grubości siedziska, udało się obniżyć pozycję siedzącą o 15 mm, nie zmniejszając komfortu podróżowania. Wymiernym efektem zmian jest niższe nadwozie i wystarczająca ilość miejsca nad głową w kabinie pasażerskiej.
W celu zredukowania „martwego pola” zrezygnowano z przedniej szybki przy słupku A, a sam słupek został pomniejszony. Jednocześnie zastosowano lusterka o bardziej kwadratowym kształcie, przy czym ich powierzchnia zwiększyła się o 15% w porównaniu z modelem obecnej generacji.
Komfort
W celu zwiększenia komfortu, większą uwagę poświęcono odpowiedniemu wyprofilowaniu bocznych części fotela oraz lepszemu utwardzeniu siedziska. Honda przekonstruowała także system sprężyn umieszczonych wewnątrz siedziska, dzięki czemu osoba zajmująca miejsce w fotelu „zapada się” delikatnie w tylnej jego części i jest bezpiecznie utrzymywana w odpowiedniej pozycji. Oparcia siedzeń zostały tak ukształtowane, aby wspierać naturalne ruchy tułowia podczas wchodzenia w zakręt, zapewniając tym samym poprawne trzymanie boczne.
Oprócz większego komfortu, wnętrze nowego CITY zapewnia także zoptymalizowaną pozycję siedzącą. Samochód wyposażono w kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach oraz fotel kierowcy z regulacją wysokości siedziska. Zakres regulacji kierownicy, zarówno na głębokość, jak i wysokość wynosi 40 mm, a w przypadku fotela kierowcy zakres ten wynosi 50 mm.
Po stronie kierowcy dodano także podnóżek, który dodatkowo zwiększa komfort podróżowania. Zabieg ten możliwy był dzięki przesunięciu pedałów gazu i hamulca o 15 mm w prawą stronę i poszerzeniu przestrzeni na nogi.
Tylne siedzenia nowego CITY są niezwykle przestronne i komfortowe. Umieszczono w nich rozkładany podłokietnik z uchwytem na napoje oraz odchylane oparcia z funkcją składania w proporcji 60/40. Tylne zagłówki są teraz lepiej zintegrowane z oparciem, co zapewnia doskonałą widoczność do tyłu.
Wydajny układ klimatyzacji
Większą wydajność chłodzenia wnętrza osiągnięto dzięki zwiększeniu siły przepływu powietrza o 10% przy jednoczesnym obniżeniu hałasu dmuchawy o 4dB. Otwory wentylacyjne umieszczono także pod przednimi fotelami dla lepszej dystrybucji powietrza. Nieprzyjemne zapachy z zewnątrz ograniczają nowe filtry.
System audio
W nowym CITY Honda zastosowała zaawansowany system audio kompatybilny z urządzeniami typu iPodŽ, odtwarzaczami MP3 i innymi źródłami dźwięku cyfrowego*. Do podłączenia urządzeń służą gniazda USB i AUX umieszczone w konsoli centralnej. Za obsługę najważniejszych funkcji systemu – od wyboru utworu, poprzez regulację poziomu dźwięku, wybór stacji radiowej do ustawień czasu – odpowiadają cztery przyciski i pokrętło wyboru.
Bagażnik
Bagażnik nowego CITY to doskonały kompromis pomiędzy maksymalną pojemnością, a praktycznym układem. Zazwyczaj zbyt głębokie wyprofilowanie bagażnika utrudnia dostęp do jego tylnej części, co ogranicza możliwość łatwego pakowania i wypakowywania bagażu. Bagażnik nowego City łączy imponującą pojemność 506 litrów z wygodą w codziennym użytkowaniu.
Praktyczne schowki
Nowy CITY został zaprojektowany z uwzględnieniem potrzeb rodziny, dlatego w kabinie pasażerskiej umieszczono mnóstwo przydatnych schowków i uchwytów.
Jednym z przykładów jest otwarta szuflada umieszczona pod tylnym siedzeniem. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w przypadku przechowywania mokrych parasoli lub obuwia na zmianę, gdyż odpowiednia cyrkulacja powietrza powoduje szybsze wysychanie przedmiotów.
Układ napędowy
Celem Hondy podczas opracowywania nowych jednostek napędowych było osiągnięcie odpowiedniego kompromisu pomiędzy osiągami, a zużyciem paliwa. W nowym modelu zastosowano nowoopracowany czterozaworowy silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 1.4-litra. Cechuje się on znakomitymi osiągami i wysokim momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości obrotowych.
Jednostka napędowa, o pojemności 1339 cc i mocy maksymalnej 100 KM (przy 6 000 obr./min), wytwarza maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4 800 obr./min. – w porównaniu z poprzednią jednostką i-DSI o mocy maksymalnej 83 KM i maksymalnym momencie obrotowym 119 Nm.
i-VTEC
Silnik Hondy City wyposażono w znany system i-VTEC, który steruje zaworami dolotowymi, optymalizując zarówno wydajność objętościową, jak i proces spalania mieszanki powietrzno-paliwowej. Każda para zaworów dolotowych kontrolowana jest przez system dwóch dźwigienek zaworowych, na który składają się także popychacze krążkowe ograniczające tarcie oraz osobne krzywki, optymalizujące pracę silnika przy niskich i wysokich obrotach. W zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej, układ sterujący określi, który profil krzywki zostanie użyty i jak zachowają się zawory ssące.
Przy niskim obciążeniu silnika, dwie dźwigienki zaworowe pracują rozdzielnie i jeden z zaworów ssących jest prawie nieaktywny. Pozwala to stworzyć efekt silnego zawirowania w komorze spalania, który zwiększa wydajność procesu spalania. Przy wyższych obciążeniach, sterownik silnika – za pomocą elektrozaworu i ciśnienia hydraulicznego – powoduje mechaniczne połączenie drugiej dźwigienki zaworowej z pierwszą, wymuszając tym samym jednakową, pełną pracę zaworów ssących. Prowadzi to do zwiększenia objętości mieszanki powietrzno-paliwowej dostającej się do komory spalania. Ta dodatkowa ilość podwyższa moc przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.
Oprócz zastosowania systemu i-VTEC, udoskonalono również kształt komory spalania, zastosowano elektronicznie sterowaną przepustnicę typu „drive-by-wire”, aluminiowy kolektor dolotowy z kompozytową komorą rezonansową, przyczyniającą się do uzyskania wysokiego momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie prędkości obrotowych silnika oraz wykorzystano technologie redukujące tarcie. Do technologii tych zalicza się specjalne dźwigienki zaworowe, „przesunięty” układ wału korbowego/korbowodów, napylanie pierścieni tłokowych, zapewniające jeszcze lepszą ochronę przed tarciem oraz honowanie ścianek cylindrów, wygładzające ich powierzchnię i poprawiające retencję filmu olejowego. Wąski łańcuch napędu rozrządu i napinacz pozwalają zredukować masę elementów.
Wytrzymałe, „odłamywane” korbowody znacznie redukują wewnętrzną masę ruchomych części. „Odłamywany” dotyczy procesu produkcyjnego, w którym korbowody kute są w całości, a następnie ich stopy są odłamywane, tworząc lżejszy i bardziej wytrzymały korbowód z doskonałą powierzchnią przylegania.
Kolektor wylotowy odlewany jest razem z aluminiową głowicą cylindrów, co pozwala zredukować masę oraz pozwala na optymalne umiejscowienie głównego katalizatora spalin. Dzięki systemowi recyrkulacji gazów wydechowych oraz precyzyjnemu systemowi kontrolującemu stosunek mieszanki powietrzno-paliwowej – składającemu się z masowego czujnika przepływu powietrza dolotowego, umieszczonego przed głównym katalizatorem, liniowego czujnika składu mieszanki oraz czujnika tlenu zainstalowanego przed tylnym katalizatorem – nowy City jest bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego.
Elektroniczny system drive-by-wire (DBW) dostosowuje stopień otwarcia przepustnicy do siły nacisku na pedał przyspieszenia, zapewniając doskonałe sterowanie, lepszą reakcję na dodanie gazu i lepszą charakterystykę przyspieszenia.
W rezultacie powstał silnik o wysokim maksymalnym momencie obrotowym przy relatywnie niskich obrotach, dużej maksymalnej mocy przy wysokich obrotach oraz niskim zapotrzebowaniu na paliwo.
Przekładnia
Honda City została wyposażona w zmodyfikowaną, 5-biegową przekładnię manualną znaną z poprzedniego modelu. Poszczególne jej przełożenia zostały zoptymalizowane pod względem osiągów i zużycia paliwa.
Zmieniono skok pedału sprzęgła, zastosowano karbonowe synchronizatory drugiego i trzeciego biegu, które minimalizują obciążenia związane z przełączaniem biegów, osiągnięto większą precyzję działania dzięki zredukowaniu inercji tarczy sprzęgła oraz usprawniono drogi prowadzenia drążka.
Podwozie
Oprócz zastosowania mocniejszego silnika, ulepszenia materiałów wykończeniowych we wnętrzu oraz wprowadzenia szeregu zmian w zawieszeniu, nowa Honda City oferuje większy komfort podróżowania i lepsze właściwości jezdne. Zwiększenie sztywności nadwozia pozwoliło na pewniejsze prowadzenie oraz bardziej sprężyste wybieranie nierówności.
Zmiany objęły głównie wydłużenie rozstawu osi i poszerzenie rozstawu kół – co wpłynęło pozytywnie na stabilność pojazdu – oraz unowocześnienie układu kierowniczego i zawieszenia, które mimo licznych zmian w geometrii zachowało układ znany z poprzednika. Pomimo zwiększenia wymiarów nowego City, średnica zawracania pomiędzy krawężnikami nie zmieniła się w stosunku do poprzedniego modelu i wynosi 10,7 metra. Umożliwia to łatwe manewrowanie w mieście.
Zmiany w geometrii
Zmieniono geometrię przednich kolumn MacPhersona oraz przekonstruowano tuleje dolnych wahaczy, które zlokalizowano teraz wzdłużnie. W poprzednim modelu pracowały one pionowo, co wymagało dużej wytrzymałości, aby wytrzymać napór pionowy. Układ dolnego wahacza wykręca oś tulei, co daje większą stabilność i pozwala na niższe ugięcie właściwe sprężyny. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy przedniego koła został zwiększony, co pozytywnie wpływa na zwiększenie stabilności kierunkowej.
W tylnym zawieszeniu nowej Hondy City zastosowano sprawdzoną w poprzednim modelu belkę skrętną w układzie „H”, co oznacza, że podłoga bagażnika została umieszczona znacznie niżej, zwiększając tym samym przestrzeń ładunkową.
Inne zmiany obejmują zastosowanie dłuższego wahacza wleczonego, nowej tulei wahacza oraz przesunięcie zespołu amortyzatorów i sprężyn do tyłu w stosunku do koła. Zmiany te przekładają się na lepsze właściwości jezdne i bardziej komfortowe wybieranie nierówności. Tylne przechyły nadwozia podczas wchodzenia w zakręty zostały zminimalizowane, a kąt pochylenia kół zarówno do wewnątrz, jak i na zewnątrz zwiększony.
Bardziej precyzyjny układ kierowniczy
City posiada elektryczny układ wspomagania kierownicy, jednak w najnowszym modelu system ten został całkowicie przeprojektowany, co zapewniło liniowe i bardzo precyzyjne kierowanie przy wszystkich prędkościach.
Sztywność przekładni i jej punktów mocowania została zwiększona, a łącznie ze zwiększeniem prądu silnika elektrycznego z 40 do 60 A, ograniczeniem promienia zawracania oraz ulepszoną geometrią zawieszenia, spowodowało to lżejsze działanie układu kierowniczego przy niższych prędkościach, dobrą stabilność kierunkową przy wyższych prędkościach oraz doskonałe działanie w centralnym położeniu.
Ulepszony układ hamulcowy
Układ hamulcowy wszystkich wersji City tworzą wentylowane tarcze hamulcowe z przodu, pełne tarcze z tyłu, system ABS z elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania. Większe zaciski hamulcowe z przodu pozwalają zatrzymać samochód na krótszym dystansie, a ulepszone wyczucie pedału hamulca pozwala precyzyjniej dozować siłę hamowania.
Ciche wnętrze
Wzmocniona struktura połączeń elementów szkieletu nadwozia oraz w pełni zintegrowana poprzecznica podłogi przyczyniają się do obniżenia hałasów przyspieszania i odgłosów pracy silnika dobiegających do przedziału pasażerskiego. Zastosowanie materiałów wygłuszających w podsufitce oraz w okolicach tylnej części nadwozia, w połączeniu z bardziej wydajnym wykorzystaniem materiałów tłumiących dźwięki, poprawia komfort akustyczny kabiny pasażerskiej, czyniąc ją miejscem godnym prawdziwego sedana.
Systemy bezpieczeństwa aktywnego
Nowy CITY został wyposażony w systemy bezpieczeństwa aktywnego, które pomagają kierowcy zapanować nad pojazdem.
System ABS stabilizuje pojazd podczas hamowania i pomaga kierowcy ominąć przeszkodę znajdującą się na drodze. Układ EBD elektronicznie rozdziela siłę hamowania pomiędzy koła przednie i tylne w zależności od obciążenia, dbając o optymalne hamowanie w każdej sytuacji.
Systemy bezpieczeństwa pasywnego
Zastosowana w nowym modelu technologia kontroli siły przeciążenia – G-Force Control Technology – redukuje obrażenia pasażerów, kierując poza przedział pasażerski energię uderzenia w razie wypadku. Poziom bezpieczeństwa podniósł się dzięki przeprowadzanym przez Hondę testom zderzeniowym w naturalnych warunkach, włączając w to testy zderzeniowe dwóch pojazdów w pierwszym na świecie zamkniętym obiekcie testowym. Chroniąc pasażerów i nadwozie samochodu, systemy Hondy powodują jednocześnie mniejsze uszkodzenia innych pojazdów biorących udział w kolizji.
Wytrzymała strefa bezpieczeństwa
W oparciu o wyniki licznych testów zderzeniowych opracowano strukturę bezpieczeństwa nowego CITY, która pozwala zredukować obrażenia pasażerów zachowując odpowiednią sztywność, co potwierdzają testy zderzenia czołowego przy prędkości 55 km/h, zderzenia czołowego z przesunięciem przy prędkości 64 km/h, uderzenia w bok przy prędkości 50 km/h oraz tylnego zderzenia przy prędkości 50 km/h. Honda poprawia bezpieczeństwo również poprzez prowadzenie testów według własnych standardów w warunkach najbardziej zbliżonych do rzeczywistych (zderzenie czołowe z 50-procentowym przesunięciem z samochodem osobowym o masie równej lub mniejszej niż 2 tony przy prędkości zderzenia obu pojazdów równej 50 km/h).
Elementy chroniące pasażerów nowego CITY oraz redukujące uszkodzenia innych pojazdów
W przypadku zderzenia w rzeczywistych warunkach drogowych, uszkodzenia jednego z pojazdów biorących udział w kolizji są zwykle większe niż drugiego ze względu na różnice w masie obu pojazdów, konstrukcji ich nadwozia i ogólnej sztywności. W celu zredukowania uszkodzeń innych pojazdów w razie wypadku, a jednocześnie zapewnienia pełnego bezpieczeństwa pasażerom nowego CITY, Honda zaprojektowała nadwozia w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (ACE).
Stworzenie wytrzymałej strefy bezpieczeństwa, znakomicie chroniącej pasażerów nowego CITY i jednocześnie minimalizującej uszkodzenia innych pojazdów biorących udział w zderzeniu, wymagało efektywnego rozproszenia energii zderzenia w przedziale silnika. Wysoki poziom bezpieczeństwa osiągnięto także poprzez zastosowanie rozwiązań uniemożliwiających wsunięcie się odkształcalnych elementów drugiego pojazdu pod lub nad strefy kontrolowanego zgniotu nowego CITY, skuteczne rozpraszanie energii uderzenia, a także przejmowanie jej części na specjalnie zaprojektowane elementy absorbujące. W rezultacie, nowy CITY osiąga znakomite wyniki w wewnętrznych testach zderzeniowych i zapewnia pełne bezpieczeństwo swoim pasażerom, a także innym użytkownikom drogi.
W przegrodzie silnika i w okolicach przedniej podłogi zastosowano nowoopracowany dolny człon ramy głównej rozpraszającej energię uderzenia. Wraz z elementami uniemożliwiającymi wsunięcie się odkształcalnych fragmentów drugiego pojazdu pod lub nad strefy kontrolowanego zgniotu nowego CITY, rama ta przenosi energię zderzenia na większą powierzchnię, co w znacznym stopniu redukuje stopień obciążenia kabiny pasażerskiej.
Poduszki i pasy
Podczas czołowego zderzenia, w momencie, gdy odpowiednie czujniki zarejestrują siłę przekraczającą określony próg, system momentalnie uruchomi poduszki powietrzne, z których gaz będzie stopniowo spuszczany w celu ograniczenia obrażeń głowy i tułowia. W tym samym czasie, jeśli tylko siła działająca na pas bezpieczeństwa przekroczy określony próg, 3-punktowe przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia błyskawicznie napną się i zostaną pociągnięte do tyłu, a następnie z powrotem poluźnione, co pozwala ograniczyć obrażenia klatki piersiowej i ramion.
Obie wersje nowej Hondy City wyposażone zostały w boczne poduszki powietrzne, natomiast wersja Elegance dodatkowo oferuje kurtyny powietrzne.
Odpowiedzialność za środowisko naturalne
Honda od zawsze wspierała inicjatywy związane z ochroną środowiska naturalnego. Wysiłki Hondy podejmowane w tym kierunku nie skupiają się więc tylko na ograniczaniu emisji spalin, ale również na stopniowym eliminowaniu z użycia szkodliwych substancji, projektowaniu pojazdów, które łatwo poddać procesowi recyklingu, itd.
Oprócz zastosowania przepływomierza powietrza, w nowym CITY umieszczono podwójny system kontroli mieszanki powietrzno-paliwowej z czujnikiem LAF (Linear Air-Fuel) oraz sondą lambda. Układ umożliwia spełnienie normy czystości spalin Euro-4 i jeszcze wydajniej oczyszcza gazy wydechowe pomimo mniejszej ilości metali w katalizatorze.
Tam, gdzie to było możliwe, Honda zredukowała lub wyeliminowała wykorzystanie ołowiu, chromu sześciowartościowego, PVC (polichlorku winylu), kadmu oraz innych szkodliwych substancji.
Oprócz zastosowania materiałów nadających się do powtórnego przetworzenia, wydajność recyklingowa została zwiększona poprzez specjalne oznaczenie wszystkich plastikowych i gumowych elementów.
W tablicy przyrządów umieszczono wskaźnik zużycia paliwa, który informuje o bieżącym i średnim zużyciu paliwa oraz o przybliżonym dystansie możliwym do pokonania na paliwie w zbiorniku. W ten sposób kierowca dąży do uzyskania jak najniższego spalania.
H. Jez.