NOWA SCANIA SERII R
Wprawdzie tytułu „Samochodu Ciężarowego Roku” nie dostaje się przypadkiem lecz w kolejnych latach kandydatów do tego trofeum rzadko mierzyło się tą samą miarką. Powód jest prosty. W miarę upływu czasu zmieniają się oczekiwania wobec pojazdu użytkowego, a wraz z nimi – kryteria oceny stosowane przez jurorów. Nowa Scania R na zaszczytne miano „International Truck of the Year 2010” zasłużyła sobie przede wszystkim udanym wprzęgnięciem nowych technologii – głównie elektronicznych – w celu uczynienia tego samochodu jeszcze bardziej wydajnym, tańszym w eksploatacji i przyjaznym dla kierowcy.
O ostatnim z wymienionych walorów przekonaliśmy się tyleż mocno, co przypadkowo. W piątek, 27 listopada 2009 roku, fabryczny egzemplarz nowej Scanii R odwiedził Gdańsk, skąd następnego dnia miał ruszyć promem w drogę powrotną do Szwecji. Nadarzyła się zatem okazja do zajęcia miejsca za kierownicą i osobistego sprawdzenia cech świeżo upieczonego laureata. Niestety, akurat w tym samym czasie dziennikarz „MOTO” z wymaganym prawem jazdy (kategoria C+E) przebywał poza Trójmiastem. Do gdańskiej siedziby Scanii pojechał zatem tylko fotoreporter z zamiarem wykonania jedynie dokumentacji zdjęciowej.
Na miejscu okazało się jednak, że przedstawiciel szwedzkiego koncernu jest gotów zaryzykować udostępnienie 40-tonowego zestawu kierowcy z uprawnieniami na samochody „cokolwiek” mniejsze. Oczywiście, próba mogła odbyć się tylko na placu w obrębie zamkniętego terenu zakładu.
I co? I nic. Nasz fotoreporter poradził sobie z nową Scanią R i naczepą równie łatwo jak np. z VW Transporterem holującym lawetę. Wszystkie podstawowe manewry wykonał niczym doświadczony szofer i obyło się bez najdrobniejszego choćby uszczerbku na mieniu. Przybyło natomiast niezapomniane przeżycie w postaci możliwości osobistego prowadzenia ciągnika siodłowego z maksymalnie obciążoną przyczepą.
Nie jakieś szczególne umiejętności reprezentanta „MOTO” były źródłem powyższego sukcesu jeździeckiego lecz zakres rozwiązań technicznych zastosowanych w nowej Scanii R z myślą o wygodzie tych, którzy zasiadają za jej kierownicą. Także wówczas, gdy nie mogą pochwalić się dużą praktyką w szoferskim fachu.
Główna w tym zasługa zautomatyzowanego układu zmiany biegów Scania Opticruise. Eliminując konieczność obserwowania prędkości obrotowej silnika oraz ręcznej zmiany biegów, układ ten umożliwia kierowcy całkowite koncentrowanie się na kierowaniu pojazdem. Co ważne, opanowanie jego obsługi to kwestia bardziej minut niż godzin. Oczywiście, nikt w takim czasie nie stanie się kierowcą profesjonalnym lecz czas dochodzenia do takiego statusu ulega znacznemu skróceniu.
Zwłaszcza, że wyeliminowanie ręcznej zmiany biegów to nie jedyne udogodnienie oferowane w nowej Scanii R, a niemal wszystkie spośród nich przydają się także tym, którzy za kółkiem „zęby zjedli”. Wymownym przykładem na uzasadnienie tego przekonania jest Scania Driver Support.
Ten nowatorski system pomaga w utrwaleniu umiejętności nabytych podczas szkolenia kierowców i będzie standardowo dostępny w większości długodystansowych pojazdów Scania. Działanie systemu koncentruje się na aspektach mających istotny wpływ na bezpieczeństwo i oszczędność paliwa, omawianych podczas szkolenia kierowców.
Scania Driver Support monitoruje działania kierowcy poprzez ciągłą analizę danych pochodzących z różnych czujników w pojeździe, na bieżąco udziela kierowcy wskazówek, a po zakończeniu jazdy generuje podsumowanie z oceną stylu jazdy. Kierowcy uczestniczący w opracowywaniu i testach eksploatacyjnych Scania Driver Support wysoko ocenili wskazówki przekazywane przez ten system i wykorzystywali je do utrwalania i doskonalenia swoich umiejętności. Aktualne „wyniki” w poszczególnych kategoriach są przedstawiane w postaci procentowej na wyświetlaczu komputera pokładowego, dzięki czemu kierowca może monitorować swoje postępy. Kierowca ma możliwość wyboru sposobu prezentacji wyników: wynik łączny lub wyniki w każdej z czterech kategorii.
Na przykład, po pokonaniu wzniesienia może pojawić się następująca wskazówka: „Następnym razem zwolnij pedał przyspieszenia przed dojazdem do szczytu” („Next time, release accelerator pedal before top”). Równocześnie wyświetlana jest ocena punktowa (w postaci gwiazdek) z zakresu od 0 do 5. Kierowca prawidłowo wykonujący wszystkie czynności jest nagradzany komentarzem: „Jazda wzorowa!” („Exemplary driving!”).
Nowa Scania serii R zmieniła się od środka i na zewnątrz. Zmiany zewnętrzne nadały kabinie bardziej zdecydowany wygląd, a jednocześnie spowodowały poprawę własności aerodynamicznych pojazdu i wzrost wydajności układu chłodzenia. W nowym wnętrzu dominuje atmosfera wysokiej jakości. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów kabinę wyposażono w całkowicie nową, wysuwaną leżankę i wiele innych dopracowanych elementów.
Pięć lat po swojej premierze, z ponad 200 000 pojazdów dostarczonych na rynki całego świata, flagowa Scania serii R zyskała nowy, bardziej dynamiczny wygląd przodu kabiny, a także szereg innych zmian w elementach zewnętrznych, wprowadzonych z myślą o większej wydajności i atrakcyjniejszym wyglądzie.
Wnętrze kabiny również poddano daleko idącym zmianom, obejmującym m.in. doskonalsze materiały wykończeniowe zapewniające wyższy poziom jakości. Liczne opcje wyposażenia, godne luksusowego samochodu osobowego, umożliwiają dostosowanie miejsca pracy i wypoczynku kierowcy do indywidualnych potrzeb.
Materiały źródłowe:
Scania Polska
Zdjęcia:
Piotr Jezierski
(27.11.2009)