MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
19 listopada 2011

NOWY FUSO CANTER

Na rynku pojawia się Fuso Canter najnowszej generacji – całkowicie zmodernizowany zarówno technicznie, jak i pod względem wyglądu zewnętrznego. W wewnętrznej terminologii producenta, ten światowy przebój Daimler Trucks został opatrzony symbolem TF. Pozycja lidera w segmencie lekkich samochodów ciężarowych, zostanie dodatkowo wzmocniona dzięki wprowadzeniu pierwszej w tym segmencie dwusprzęgłowej przekładni Duonic.

Zwiększona ładowność i zdecydowanie niższe koszty eksploatacji (wydłużone okresy międzyprzeglądowe) sprawiają, że nowy Fuso Canter jest jeszcze bardziej ekonomiczny. Pojazd w wersji 3,5-tonowej dysponuje niespotykanym w innych samochodach tego segmentu, niezależnym zawieszeniem przedniej osi. Modele cięższe wyposażane są natomiast opcjonalnie w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP). Zewnętrznie i wewnętrznie zmodernizowana kabina kierowcy zapewnia wysoki poziom komfortu kierowcy i pasażera. Dostawy nowego Cantera na rynek europejski, produkowanego w portugalskiej fabryce w Tramagal, rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa Duonic

Przekładnia dwusprzęgłowa Duonic jest jedną z wyjątkowych innowacji technicznych nowego Fuso Canter. Model ten jest pierwszym na świecie samochodem ciężarowym, w którym zastosowano tego typu rozwiązanie. Przekładnia ta, zwana także przekładnią DSG, już dawno została doceniona w samochodach osobowych. Oprócz niskiego zużycia paliwa, sprzyja ona również mniejszemu zużyciu podzespołów, zwiększa wygodę pracy kierowcy (szczególnie na krótkich odcinkach) oraz łączy komfort obsługi automatycznej skrzyni biegów z efektywnością skrzyni mechanicznej.

Konstrukcja kompaktowej przekładni dwusprzęgłowej Duonic wywodzi się z sześciobiegowej skrzyni mechanicznej z dwoma hydraulicznymi sprzęgłami mokrymi i sterowaniem elektronicznym. Dwa niemal niezniszczalne sprzęgła osadzone są koncentrycznie i umieszczone w jednej obudowie. Jedno sprzęgło jest odpowiedzialne za kontrolę biegów nieparzystych, drugie zaś obsługuje biegi parzyste. Największą zaletą przekładni dwusprzęgłowej jest fakt, iż podczas jazdy odpowiednie sprzęgło automatycznie przygotowuje kolejny bieg, dzięki czemu jego włączenie następuje płynnie.

Zalety przekładni dwusprzegłowej Duonic są w porównaniu z konwencjonalną automatyczną przekładnią hydrokinetyczną widoczne już na pierwszy rzut oka. Zmienia ona biegi w sposób znacznie bardziej komfortowy, bez przerw w przepływie momentu obrotowego. Nie ma też strat, znanych z klasycznych skrzyń automatycznych z konwerterem. Od przekładni automatycznej przekładnia dwusprzęgłowa Duonic przejęła praktyczną funkcję pełzania. Umożliwia ona wykonywanie manewrów z niską prędkością jedynie poprzez wciskanie pedału hamulca. Duonic dysponuje także funkcją bezpiecznego parkowania oraz  daje kierowcy możliwość wyboru pomiędzy trybem automatycznym a manualnym sekwencyjnym – takim jak w klasycznej automatycznej skrzyni biegów Tiptronic.

Najnowocześniejsze silniki spełniające normę Euro-5 o różnych prędkościach obrotowych

Skrzynia biegów Cantera współpracuje ze sprawdzonym, czterocylindrowym silnikiem Diesla, spełniającym normę emisji spalin Euro 5. Jednostka o pojemności skokowej 3,0 l jest dostępna w trzech wersjach mocy: 96 kW (130 KM), 110 kW (150 KM) lub 129 kW (175 KM). Nowoczesny silnik o długim skoku tłoków, oznaczony wewnętrznym symbolem 4P10, jest przykładem zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Należą do nich: zastosowanie dwóch wałków rozrządu umieszczonych w głowicy i napędzanych łańcuchem, cztery zawory na cylinder, turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT), system bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail i piezowtryskiwacze. Parametry silników o najniższej i najwyższej mocy, pozostały niezmienione w stosunku do modeli poprzedniej generacji. Moc silnika w wariancie pośrednim zwiększono ze 107 kW (145 KM) do 110 kW (150 KM). Nie zmienił się natomiast maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm, choć zakres prędkości obrotowej jest obecnie niezwykle szeroki – od 1350 do 2840 obr/min. Dzięki takiemu sercu, nowy Canter jest wzorem mocy i osiągów jezdnych.

Dane mocy i momentów obrotowych silników nowego Cantera:
– 96 kW (130 KM) przy 3000-3500 obr /min, 300 Nm przy 1300-3050 obr/min
– 110 kW (150 KM) przy 3500 obr/min, 370 Nm przy 1350-2840 obr/min
– 129 kW (175 KM) przy 3500 obr/min, 430 Nm przy 1600-2860 obr/min

Nowy Canter jest obecnie dostępny z funkcją start/stop – zarówno w wersji z przekładnią dwusprzęgłową Duonic, jak i ze skrzynią mechaniczną. Do zwiększenia jego efektywności w równym stopniu przyczynia się wzrost ładowności i obniżenie kosztów eksploatacji. Nie bez znaczenia pozostaje także wydłużenie okresów międzyprzeglądowych z 30 000 do 40 000 km.

Niezależne zawieszenie przedniej osi w wersji 3,5-tonowej

Poza lepszym silnikiem, nowy Canter oferuje także znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W wersji 3,5-tonowej, Canter posiada niezależne zawieszenie na sprężynach śrubowych, co zapewnia łatwiejsze prowadzenie i wyższy komfort jazdy.

Wszystkie wersje Cantera są wyposażone w hamulce tarczowe na obu osiach. Do dwóch najcięższych odmian, można obecnie zamontować systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP). System ESP łączy w sobie zalety i funkcje wielu układów. Są to przede wszystkim system zapobiegający poślizgowi kół napędowych ASR, hydrauliczny asystent hamowania, hydrauliczny wzmacniacz siły hamowania na wypadek nieszczelności próżniowego wzmacniacza siły hamowania oraz system ograniczania momentu obrotowego silnika, zapobiegający poślizgowi i blokowaniu kół podczas zmiany biegów w warunkach niskiej przyczepności. Nowy Canter może być również wyposażany w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

Nowy, jeszcze wygodniejszy i bardziej funkcjonalny kokpit

Gruntownie zmodernizowana kabina kierowcy nowego Cantera wyznacza nowy poziom komfortu w klasie lekkich samochodów ciężarowych. Funkcjonalna kabina umieszczona nad silnikiem wyróżnia się nowym, dwukolorowym i harmonijnie zorganizowanym kokpitem, w którym zastosowano materiały najwyższej jakości. Kierowca i pasażer mają ponadto ułatwioną możliwość zmiany miejsca w kabinie.

Po bokach deski rozdzielczej umieszczone zostały okrągłe otwory wentylacyjne. Nowe (także okrągłe) wskaźniki są bardzo czytelne. Zakres prędkości obrotowej, z jaką pracuje silnik, jest wyraźnie zaznaczony na obrotomierzu. Wielofunkcyjny wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony pomiędzy przyrządami, podaje takie informacje jak czas, przebieg, zużycie paliwa, stan filtra cząstek stałych. Zawiera on także lampkę ostrzegawczą poziomu paliwa i wskaźnik aktualnie włączonego biegu. Wokół kierownicy umieszczone są ergonomicznie przyciski obsługi – wszystkie w zasięgu ręki kierowcy.

Nowa koncepcja schowków została opracowana z myślą o potrzebach kierowcy i pasażera. Na konsoli środkowej znajdują się dwa schowki DIN, jeden schowek zamykany, oraz wysuwany uchwyt na dwa pojemniki z napojami. Po stronie pasażera umieszczono dwa schowki: jeden otwarty i jeden zamykany. Schowek na dokumenty i przegródka na telefon komórkowy lub inne drobiazgi podkreślają praktyczną organizację deski rozdzielczej. Dodatkowe miejsce zapewniają skrytki w dachu, kieszenie na drzwiach oraz schowki za i pomiędzy fotelami.

Dla kierowcy i pasażera przygotowano nowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Fotel kierowcy jest standardowo wyposażony w regulowane podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Dzięki ramowej konstrukcji zagłówka, podwójny fotel pasażera, zapewnia dobrą widoczność do tyłu nawet podczas patrzenia w kierunku jazdy. Dotyczy to również tylnej kanapy w modelu z kabiną podwójną. Opcjonalnie fotel kierowcy jest dostępny również w wersji z zawieszeniem oraz z podłokietnikami.

Na uwagę zasługuje również układ ogrzewania i klimatyzacji nowego Cantera. Wśród największych atutów, warto wymienić bardziej intensywny nawiew powietrza w na głowę i stopy oraz nowy, bardziej efektywny wymiennik ciepła. Tylna część podwójnej kabiny dysponuje własną regulacją ogrzewania i wentylacji. Nowością jest też jeszcze bardziej wydajny układ klimatyzacji. Klient może wybierać między układem klimatyzacyjnym sterowanym ręcznie, oraz w pełni zautomatyzowanym. Układ klimatyzacji w kabinie podwójnej pracuje w rozszerzonym obiegu chłodziwa, z niezależną regulacją temperatury w tylnej części kabiny.

Więcej wersji, większa ładowność

Po modernizacji, oferta nowego Fuso Cantera została znacznie rozszerzona. Poszczególne wersje o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t, 6,0 t (nowość) i 7,5 t zaspokajają potrzeby wszystkich segmentów lekkich samochodów ciężarowych. Nowy wariant 6-tonowy z kabiną standardową i silnikiem o mocy 110 kW (150 KM) (6S15) zastąpił dotychczasowy model o masie całkowitej 5,5 t. Nowością jest także wersja 3,5-tonowa z kabiną standardową i silnikiem o mocy 110 kW (150 KM) (3S15) oraz wersja 3,5-tonowa z kabiną komfortową i silnikiem o mocy 129 kW (175 KM) (3C18). Standardowa kabina (S) ma szerokość 1695 mm, kabina komfortowa (C) – 1995 mm.

Wększe obciążenie osi

Oprócz klas masy całkowitej, zmienione zostały również dopuszczalne obciążenia osi i układ ramy Cantera. Dzięki temu ładowność wzrosła o 85 kg dla wersji 3,5-tonowej i o 95 kg przy wariantach 7,5-tonowych. Na uwagę zasługuje również wzrost – do 6 ton – dopuszczalnego obciążenia tylnej osi w wersji Canter 7C o masie całkowitej 7,5 t – jest to najlepszy wynik na rynku pojazdów tej klasy. Canter 7C jest więc rekordzistą pod względem nośności i ładowności. Zależnie od rozstawu osi, nośność podwozia z kabiną kierowcy wynosi ponad 5,0 t – przy dużym rozstawie, stanowi to rekord w tej klasie pojazdów.

Nowe rozstawy osi, nowe ramy i więcej możliwości zabudowy

Do szczególnych atutów Cantera z ramą podłużnicową zaliczyć trzeba tradycyjnie liczne możliwości zabudowy. Wprowadzenie nowego modelu jeszcze bardziej je rozszerzyło. Całkowicie przeprojektowane zostały również rozstawy osi. Obecnie do dyspozycji pozostaje sześć wariantów rozstawu osi, od 2500 mm przez 2800 mm, 3400 mm, 3850 mm i 4300 mm aż po największy, wynoszący 4750 mm. Jest on odpowiedni do zabudów o długości powyżej 7 m.

Zależnie od danego modelu, Fuso produkuje nowego Cantera w trzech różnych, zupełnie od nowa zaprojektowanych wariantach ramy. Jej masę udało się zmniejszyć o 20 kg bez uszczerbku dla stabilności. Oczyszczona wstępnie metodą śrutowania, a następnie malowana proszkowo rama jest doskonale zabezpieczona przed korozją.

Podstawę standardowej kabiny stanowi sztywna rama podłużnicowa o szerokości 700 mm. Rama modeli z kabiną komfortową o rozstawie osi 2500 do 3850 mm ma w tylnej części szerokość 750 mm. Szerokość ramy nowego Cantera z kabiną komfortową i w obu odmianach o większym rozstawie osi wynosi na całej długości 850 mm. Zapewnia to stabilność pojazdu podczas jazdy nawet przy zabudowach o większych wymiarach.

Ujednolicony schemat otworów w ramie ułatwia pracę producentom zabudów. Wszystkie podwozia są obecnie dostępne na życzenie z konsolami do montażu zabudów. Eliminuje to konieczność wykonywania otworów w ramie. Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego przeniesiono z tradycyjnego już miejsca za kabiną – pod kabinę kierowcy. Zbiorniczek płynu do spryskiwacza umieszczony został natomiast pod prawym nadkolem, gwarantując do niego dobry dostęp. Zmiany te pozwoliły wygospodarować dodatkowe miejsce i umożliwiły montaż zabudowy bliżej kabiny kierowcy.

Nowy Canter jest fabrycznie dostarczany w trzech różnych wersjach przystawek mocy, z kołnierzem lub bez. Ich moc wynosi 31 kW lub 62 kW. Ponadto Canter jest dostępny z zewnętrznym, montowanym w dowolnym miejscu regulatorem prędkości obrotowej; odpowiednie złącze znajduje się na tylnej ścianie kabiny.

Wszechstronny i wydajny układ elektryczny zabudowy

Nowy Canter dostępny jest w wersji z przetwornikiem napięcia. Umożliwia on połączenie 12-woltowego układu elektrycznego pojazdu z układem 24-woltowym, jaki często bywa stosowany w zabudowach ciężarówek średniej wielkości. Ponadto, dla zapewnienia właściwego zasilania, Fuso oferuje nowego Cantera z różnymi, dostosowanymi do konkretnych potrzeb prądnicami. Nowością jest także przycisk na desce rozdzielczej do włączania światła w zabudowie.

Z uwagi na wysokie obciążenie użytkowe, Canter doskonale nadaje się do wykorzystania w roli samochodu-chłodni. W komorze silnika przewidziano miejsce na dodatkowy montaż dostępnej opcjonalnie konsoli pod sprężarkę. Jest ona montowana już w fabryce na życzenie.

Nowy Canter oferuje także kilka wielkości zbiornika paliwa. W zależności od modelu mają one pojemność 70 l lub 100 l. W wersji 7,5-tonowej dostępne są obie pojemności. Wszystkie zbiorniki paliwa są zamykane.

Klasyczne atuty Cantera

W nowym Canterze zachowano, a wręcz rozszerzono klasyczne już jego atuty, do których należą: nadzwyczajna zwrotność, kabina umieszczona nad silnikiem, dająca dużą oszczędność miejsca, dobra widoczność zapewniona dzięki obniżonej dolnej krawędzi szyb i krótkiemu zwisowi przedniemu, solidna konstrukcja, niezajmujący wiele miejsca joystick zmiany biegów w kabinie kierowcy, łatwa obsługa dzięki dobremu dostępowi do podzespołów, możliwość przechylania kabiny, wyższy poziom bezpieczeństwa i mniejsze zużycie hamulców dzięki montowanemu standardowo hamulcowi silnikowemu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Pierwszoplanową rolę odgrywa w nowym Canterze bezpieczeństwo. Drzwi zostały standardowo wyposażone w zabezpieczenie przed skutkami uderzenia bocznego. Opcjonalnie dostępne są także poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Jak dotychczas, nowy Canter przekonuje pasywnymi systemami bezpieczeństwa – Fuso RISE i Break Override (system pierwszeństwa hamulców).

Niezmiennie, wszystkie wersje Cantera są standardowo wyposażone w hamulec silnikowy. Osiąga on siłę hamowania do 50 kW i jest uruchamiany za pomocą dźwigni kierownicy. Zwiększa on poziom bezpieczeństwa poprzez ochronę hamulca głównego, a dzięki dłuższej żywotności okładzin hamulcowych, obniża koszty eksploatacji.

Materiały źródłowe:
Mercedes-Benz Polska
(27.10.2011)

HONDA INTEGRA: JEDNOŚLAD PRZYSZŁOŚCI? NOWOŚCI HONDY I SUZUKI NA 2012 ROK

Related Posts

NAJDROŻSZY W HISTORII

SERWIS AUTORYZOWANY

NAJDROŻSZY W HISTORII

MOTOCYKLOWE NOWOŚCI HONDY

SERWIS AUTORYZOWANY

MOTOCYKLOWE NOWOŚCI HONDY

MERCEDES KLASY S COUPE W140: CIĄGLE ATRAKCYJNY, CHOĆ 30-LETNI

SERWIS AUTORYZOWANY

MERCEDES KLASY S COUPE W140: CIĄGLE ATRAKCYJNY, CHOĆ 30-LETNI

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT