NOWY MERCEDES KLASY E
Wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu Klasy E uzupełniają ekologia i ekonomia: silniki 4- i 6-cylindrowe wyposażone są we wtrysk bezpośredni i zużywają do 23 proc. mniej paliwa niż dotychczas. Średnie spalanie wg NEDC dla nowych wysokoprężnych silników czterocylindrowych to zaledwie 5,3 l/100 km, co odpowiada emisji 139 g CO2/km. Wszystkie silniki nowej Klasy E spełniają normy emisji Euro 5, a w przypadku E 350 BlueTEC emisja spalin jest już niższa od wymaganej normą Euro 6 przewidywaną na rok 2014.
W nowej Klasie E za wyraźne obniżenie zużycia paliwa odpowiadają także pakiety BlueEFFICIENCY. Inżynierowie z wszystkich działów współpracowali dla celów optymalizacji podzespołów i części, by zredukować spalanie poprzez obniżenie masy, lepszą aerodynamikę, wydajniejsze funkcjonowania mechaniki i efektywne zarządzanie energią.
Szczególnie skuteczne okazały się prace w tunelu aerodynamicznym. Nowa Klasa E może się pochwalić współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,25. Tym samym jest najbardziej opływowym sedanem klasy luksusowej na świecie. Najnowszy produkt Mercedesa poprawił i tak znakomity wynik dotychczasowego modelu aż o 4 proc., co oznacza oszczędność spalania o ok. 0,25 l/100 km podczas jazdy po autostradzie ze stałą prędkością 130 km/h. Poprawę opływowości uzyskano m.in. stosując wloty powietrza do silnika o zmiennej geometrii.
Inne działania BlueEFFICIENCY obejmują nowo opracowane opony o oporach toczenia niższych aż o 17 proc., energooszczędny sterownik alternatora, pompy paliwa, klimatyzatora i wspomagania kierownicy, a także funkcję ECO start/stop, która wyłącza silnik E 200 CGI, gdy auto zatrzyma się, a obroty silnika spadną do jałowych. Wyświetlacze na prędkościomierzu informują kierowcę, ile samochód zużywa paliwa i kiedy należy włączyć wyższy bieg, by zachować ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy.
SILNIKI
Paleta silników dostępnych w nowej Klasie E obejmuje jednostki 4-, 6- i 8-cylindrowe o mocach od 136 do 525 KM. Trzy silniki 4-cylindrowe to nowe konstrukcje z wtryskiem bezpośrednim, które mimo mniejszej pojemności skokowej i liczby cylindrów zapewniają wyższą moc i moment obrotowy niż porównywalne silniki V6 z poprzednich typoszeregów. Strategia przewiduje zastąpienie dużych wolnossących silników przez jednostki turbodoładowane, charakteryzujące się niższymi masami, mniejszymi oporami wewnętrznymi i ekonomiczniejszym zużyciem paliwa. Silniki te wyposażone są w najnowszej generacji bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail, szybkie piezoelektryczne wtryskiwacze, zoptymalizowaną recyrkulację gazów wydechowych i innowacyjne dwustopniowe turbodoładowanie, przyczyniające się razem do spontanicznych reakcji silnika na ruchy pedału gazu i świetne osiągi. E 250 CDI ma 204 KM i 500 Nm, co oznacza o 25 proc. wyższy moment obrotowy niż poprzedni diesel V6, ale przy spalaniu niższym o 23 proc. – zaledwie 5,3 l/100 km (średnio wg NEDC), co odpowiada emisji 139 g CO2/km. Nowe 4-cylindrowe silniki wysokoprężne napędzają także E 220 CDI (170 KM) i E 200 CDI (136 KM). One także zużywają tylko 5,3 l/100 km.
Topowym silnikiem w palecie dieslowskiej nowej Klasy E jest 6-cylindrowa jednostka w modelu E 350 CDI o mocy 231 KM, zużywająca o 0,5 l/100 km mniej od poprzedniego modelu topowego E 320 CDI. Poczynając od jesieni 2009 roku ten 6-cylindrowy diesel będzie dostępny także jako BlueTEC, a więc z najnowocześniejszą i najlepszą na świecie technologią kontroli emisji spalin. E 350 BlueTEC rozwija moc 211 KM i spełnia normę czystości spalin Euro 6, która ma obowiązywać dopiero w roku 2014. Wszystkie inne wersje nowej Klasy E spełniają normę Euro 5.
Modele E 200 CGI oraz E 250 CGI są wyposażone w nowo skonstruowane 4-cylindrowe silniki z wtryskiem bezpośrednim benzyny. Mają one pojemność 1,8 l i turbodoładowanie oraz zmienne fazy rozrządowe dla zaworów do- i wylotowych. E 200 CGI (184 KM) wyposażony jest standardowo w 6-stopniową, manualną skrzynię biegów oraz funkcję ECO start/stop i zużywa zaledwie 6,8 l/100 km (średnio wg NEDC), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 159 g/km. W E 250 CGI (204 KM), który standardowo łączony jest z 5-stopniową skrzynią automatyczną, maksymalny moment obrotowy wynosi obecnie 310 Nm, co oznacza wzrost aż o 26 proc. w porównaniu z dotychczasowym silnikiem V6. Jednocześnie jednak jego spalanie wg NEDC spadło o 20 proc. do poziomu 7,4 l/100 km, czyli 175 g CO2/km (dane wstępne). W palecie są jeszcze znane już silniki E 350 CGI (292 KM) i E 500 (388 KM). W obu dzięki drobnym usprawnieniom uzyskano redukcję spalania o 0,6 l/100 km. Dostępna jest jeszcze wersja produkowana przez oddział Mercedes-AMG: E 63 AMG o mocy 525 KM.
Wersje V6 i V8 są standardowo wyposażane w 7-stopniowe automatyczne skrzynie biegów z dźwignią wyboru przełożenia pod kierownicą.
Opcjonalnie modele E 350 CDI, E 350 CGI oraz E 500 są dostępne z najnowszej generacji mercedesowskim napędem na 4 koła 4MATIC. System ten różni się od swego poprzednika wyższą wydajnością, niższą masą i bardziej zwartą konstrukcją. Dzięki temu zapewnia lepszą trakcję i niższe spalanie.
BEZPIECZEŃSTWO
Nowa Klasa E jest pierwszym samochodem na świecie, którego lampy główne dostosowują się do sytuacji drogowej i automatycznie reagują, by uniknąć oślepiania innych kierowców. Opcjonalny system Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) wykorzystuje kamerę w przedniej szybie do rozpoznawania ruchu samochodów z przeciwka i przed sobą, i nadzoruje światła drogowe, tak by ich światło nie oślepiało innych kierowców. Dzięki temu kierowca nowej Klasy E ma przed sobą zawsze optymalnie oświetloną drogę. Zasięg świateł czołowych może się wahać od 65 do 300 m – kiedy droga przed samochodem jest pusta, strumień światła jest łagodnie unoszony, aż do pozycji świateł drogowych.
Mercedes-Benz oferuje ten nowy system w pakiecie „light & sight” (światło i widoczność), obejmującym biksenonowe reflektory główne, inteligentny system oświetleniowy ILS oraz diodowe światła dzienne LED.
Pakiet Lane Safety (bezpieczeństwo pasa ruchu) w nowej Klasie E obejmuje znany z Klasy S Blind Spot Assist (asystent martwego kąta) oraz nowy system, Lane Keeping Assist (asystent utrzymania na pasie ruchu), który zapobiega niezamierzonemu opuszczeniu drogi. Układ po rozpoznaniu, że auto zjeżdża ze swego pasa ruchu, daje kierowcy sygnał do przeciwdziałania za pomocą niewielkich, ale wyraźnych drgań kierownicy. Obraz nagrywany przez kamerę w przedniej szybie wykorzystywany jest też przez nowy, opcjonalny system Speed Limit Assist (asystent ograniczenia prędkości), który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości mijane przez samochód i wyświetla odpowiedni sygnał na prędkościomierzu.
W nowej Klasie E dostępny jest teraz jako opcja system Night View Assist (asystent widzenia nocnego) z Klasy S. Mercedes-Benz usprawnił ten system o funkcję rozpoznawania pieszych: kiedy Night View Assist Plus rozpozna pieszego przed samochodem, wyświetla jego sylwetkę na ekranie, by efekt ostrzegawczy dla kierowcy był wyraźniejszy.
Dzięki innowacyjnej technologii dla nowej Klasy E opracowano niezwykle czułe metody monitorowania poziomu czujności kierowcy i ostrzegania go na czas o grożącej senności. Ten nowy system Attention Assist (asystent zachowania czujności) jest na wyposażeniu seryjnym i opiera się na niezwykle czułych sensorach, które nieprzerwanie monitorują przeszło 70 parametrów. Obserwacja zachowań kierowcy przy kierownicy okazała się szczególnie istotnym wskaźnikiem: kilka lat praktycznych badań inżynierów Mercedesa wykazało, że senni kierowcy robią maleńkie błędy w kierowaniu i błędy te szybko korygują w charakterystyczny sposób. Korekty takie są rozpoznawane przez niezwykle czuły sensor kąta skrętu kierownicy.
Sprawdzone i cenione systemy wsparcia bazujące na radarach, znane z Klasy S, są teraz dostępne opcjonalnie dla klientów Klasy E. Rozwinięty radar dalekiego zasięgu kontroluje najbliższe 200 m drogi (przedtem 150) i na średnim dystansie potrafi jeszcze sprawniej monitorować tak dynamiczne zdarzenia jak np. nagły wyjazd w bok-manewr wyprzedzania. Dwa szerokokątne radary bliskiego zasięgu (30 m) są elementami systemu.
Oparte na radarach systemy potrafią wesprzeć kierowcę awaryjnym hamowaniem. Ich czujniki połączono z systemem Brake Assist PLUS, który automatycznie kalkuluje ciśnienie w układzie hamulcowym tak, by w krytycznych sytuacjach hamowanie było maksymalnie skuteczne i pozwoliło zapobiec kolizji. Kierowca otrzymuje jednocześnie sygnał akustyczny i optyczny. Jeśli naciśnie pedał hamulca, system natychmiast aktywuje zliczoną siłę wspierającą.
Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, system radarowy sam rozpoczyna częściowe hamowanie. W drugim etapie, gdy kierowca nadal nie reaguje, a kolizja jest nieunikniona, inicjowane jest hamowanie awaryjne. Potrafi to zdecydowanie zredukować zakres kolizji, więc system ten można określić jako „elektroniczną strefę kontrolowanego zgniotu”.
Inżynierowie w Sindelfingen nieprzerwanie rozwijają ideę strefy kontrolowanego zgniotu wymyśloną przez pioniera bezpieczeństwa zderzeniowego Bélę Barényiego. Przednia strefa zderzeniowa nowej Klasy E działa na czterech niezależnych od siebie poziomach i jest teraz jeszcze skuteczniejsza. Dzięki szerokiemu wykorzystaniu stopów stali o najwyższej odporności szkielet karoserii jest w stanie wytrzymać uderzenia o ogromnej sile. Około 72 proc. paneli nadwozia wykonano z takiej stali – to niezrównany wynik w historii konstruowania samochodów.
Wyposażona standardowo w 7 airbagów, napinacze i ograniczniki napięcia pasów, aktywne zagłówki i mocowania ISOFIX, nowa Klasa E jest obficie wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Kolejną nowością jest aktywna maska silnika, która stanowi efekt wielu lat pracy Mercedesa nad zwiększeniem bezpieczeństwa pieszych i znajduje się na wyposażeniu standardowym. W chwili kolizji system sprężyn w ułamku sekundy unosi tylną część maski o 50 mm, zwiększając tym samym przestrzeń zgniotu. Dzięki inteligentnej konstrukcji mechanizmu kierowca może samodzielnie, bez pomocy warsztatu, przywrócić aktywnej masce położenie spoczynkowe.
Kolejnym seryjnym elementem wyposażenia jest system ochrony pasażerów PRE-SAFE©. W potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach system ten reaguje samoczynnie i aktywuje środki zabezpieczające pasażerów auta, tak by w chwili kolizji pasy bezpieczeństwa i airbagi były gotowe do działania – i to maksymalnie skutecznego.
KOMFORT
Klasa E od kilku dekad ustanawia standardy nie tylko w bezpieczeństwie, ale także w dziedzinie komfortu podróżowania. Już poprzedni model był najlepszy na rynku, ale w nowym inżynierom Mercedesa udało się jeszcze bardziej poprawić komfort jazdy, siedzenia i klimatyzację.
Standardowe wyposażenie obejmuje usprawniony układ jezdny z aktywnymi amortyzatorami. Dostosowują się one automatycznie do danej sytuacji drogowej – zmniejszają siły amortyzowania podczas spokojnej jazdy i podnoszą tym samym komfort. Jeśli samochód szybko pokonuje zakręty lub wykonuje szybkie manewry omijania, system włącza maksymalne tłumienie, by optymalnie stabilizować auto. Opcjonalnie można zamówić obniżone zawieszenie o dynamicznej charakterystyce tłumienia (standard w wersji AVANTGARDE).
Pneumatyczne zawieszenie dostępne opcjonalnie w modelach V6 (seryjne w wersjach E 500/E 500 4MATIC) po raz pierwszy połączono z elektronicznie sterowanym systemem amortyzowania, który monitoruje różne sygnały z czujników i nadzoruje oddzielnie każde z kół. W ten sposób inżynierowie Mercedesa uzyskali wyraźnie wyższy komfort jazdy przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa prowadzenia i zwinności. Naciskając przełącznik, kierowca może wybrać tryb resorowania komfortowy lub sportowy.
Opcjonalny pakiet aktywnych foteli wielokonturowych obejmuje nowo opracowane fotele wielokonturowe z komfortowymi zagłowkami i dwustopniową funkcją masażu w oparciu, która odniosła sukces w Klasie S. Ponadto w zależności od kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia bocznego i prędkości auta, błyskawicznie reagujące zawory piezoelektryczne zmieniają objętość komór powietrznych w oparciach, by lepiej podpierać w skrętach kierowcę i pasażera.
Na życzenie nowa Klasa E może być też wyposażona w pakiet foteli tylnych, obejmujący dwa komfortowe, oddzielne siedzenia w tylnej części kabiny. Pakiet ten obejmuje też podgrzewanie foteli, skórzaną tapicerkę, centralną konsolę, komfortowe zagłówki, rolety w szybach tylnych drzwi i szybie tylnej oraz rękaw na długie przedmioty łączący kabinę z bagażnikiem.
Mercedes-Benz opracował dla nowej Klasy E system klimatyzacji, który nie tylko pozwala ustawić indywidualne temperatury dla trzech stref (kierowcy, pasażera i tylnej części kabiny), ale też oferuje różne tryby klimatyzowania. Jeśli klient zamówi ten opcjonalny system THERMOTRONIC, pasażerowie będą mogli wybrać sobie przełącznikiem wedle uznania tryby nawiewu „Diffuse” (rozproszony), „Medium” (równomierny) lub „Focus” (skoncentrowany) bez rezygnacji z luksusu automatycznej regulacji temperatury. W standardowym wyposażeniu nowej Klasy E znajduje się dwustrefowy system automatycznej klimatyzacji.
STYLISTYKA
W roku 1995 Klasa E była pierwszym modelem Mercedesa wyposażonym w wychwalany przedni pas z podwójnymi reflektorami – od tamtej pory bardzo symboliczny element stylistyczny, charakteryzujący Klasę E. Ten „idiom” z designerskiego języka form został odpowiednio zaadaptowany i dostosowany do pewnego siebie, bardzo męskiego wyrazu najnowszego modelu Klasy E. Designerzy zreinterpretowali „czworo oczu” w formie prostokątów, nawiązując bezpośrednio do interesujących geometrycznych form znanych z kubizmu. Daje to efekt cennych kamieni szlachetnych, które osadzono po jubilersku. Na tej samej zasadzie trójwymiarowa forma chromowanego „grillu” podkreśla strzelisty kształt przedniego pasa i akcentuje status samochodu jako wzorca sedana klasy biznes.
Wyrafinowana harmonia linii i płaszczyzn to jedna z podstawowych cech dzisiejszego designu Mercedesa. Wielkie powierzchnie o naturze wypukłej lub wklęsłej strukturalizowane są ostrymi, jędrnymi liniami o wyrazistych cięciach. Ta koncepcja stylistyczna uzyskała w nowej Klasie E najwyższą formę dzięki detalom łączącym przedni i tylny pas z burtami. Ta miękka fala uzyskuje harmonijną kulminację w pasie tylnym, w nowym elemencie – płynnej linii przechodzącej od nadkoli aż na tylne flanki tylnych błotników – łatwo się w nich dopatrzeć nawiązań do kultowych „bioder” słynnego Mercedesa „Pontona” zaprezentowanego w roku 1953. To nie tylko piękny element designerski, ale także akcent ilustrujący harmonię tradycji z przyszłością.
WYPOSAŻENIE I DESIGN
Indywidualizacja i różnorodność zawsze były dwiema z wyjątkowych cech Klasy E. Nowy sedan nie tylko oferuje klientom wybór spośród 10 silników i trzech wariantów zawieszenia, ale też dwie wersje wyposażenia i designu, 12 kombinacji kół i opon w rozmiarach 16, 17, 18 i 19 cali, 12 lakierów nadwozia i 6 różnych materiałów wykończenia wnętrza w 5 barwach – dzięki temu każdy znajdzie swój styl. W porównaniu z poprzednim modelem wybór wykończeń kabiny zwiększył się dwukrotnie – obejmuje teraz m.in. lakierowane drewno egzotyczne, drewno z otwartymi porami i aluminium.
W seryjnym wyposażeniu są 16-calowe koła aluminiowe z 9 szprychami, wykończenie w drewnie eukaliptusowym lub opcjonalnie szczotkowanym aluminium i 4-szprychowe, inkrustowane chromem, wielofunkcyjne koło kierownicy wykończone skórą Nappa. W seryjnym wyposażeniu znajduje się też system infotainment Audio 20 CD z podwójnym odbiornikiem, odtwarzaczem CD, 8 głośnikami i złączem bluetooth do telefonu komórkowego. Kolorowy wyświetlacz na środku deski rozdzielczej może być obsługiwany przez kierowcę lub pasażera za pośrednictwem sterownika w konsoli środkowej.
Program indywidualizacji Klasy E opiera się na dwóch liniach stylistycznych i wyposażeniowych. Linia ELEGANCE charakteryzuje się eleganckim, klasycznym designem, z takimi cechami jak chromowany grill z czterema srebrnymi poprzeczkami, 16-calowe, 10-szprychowe alufelgi, wykończenie w drewnie orzechowym i stylowe podświetlenie ze światłowodową optyką otaczającą deskę rozdzielczą i panele drzwiowe.
Wersja AVANTGARDE natomiast pokazuje, iż Klasa E to auto zdecydowanie nowoczesne i innowacyjne. Cechy te podkreślane są przez takie standardowe elementy wyposażenia jak biksenonowe lampy główne z systemem inteligentnego oświetlenia ILS oraz diodowymi światłami dziennymi LED, a także technologii diodowej LED w tylnych lampach, 17-calowe alufelgi o pięciu podwójnych szprychach, specjalne nastawy obniżonego zawieszenia, podświetlenie kokpitu typu ambient oraz zestaw zegarów w sportowym, tubowym designie. Wersję tę łatwo rozpoznać po kształcie przedniego zderzaka i chromowanym grillu z trzema lśniąco czarnymi poprzeczkami.
PAKET SPORTOWY AMG
Nowy Mercedes-Benz Klasy E jest dostępny od samego początku w wyposażeniu obejmującym pakiet sportowy AMG. Dostępna za dopłatą opcja zawiera elementy podnoszące walory sportowe i dynamiczne auta, niektóre niedostępne osobno. Pakiet sportowy AMG można łączyć ze wszystkiimi wersjami silnikowymi, stylistycznymi i wyposażeniowymi Klasy E.
Nowa stylistyka nadwozia spod szyldu AMG to jeszcze bardziej sportowy wygląd i więcej uroku odwołującego się do czystych emocji. Obejmuje ona dolny spojler zderzaka przedniego AMG z powiększonymi wlotami powietrza, nadające dynamiki nakładki progów AMG oraz powiększony tylny zderzak, także firmowaną inicjałami firmy. Końcówki układu wydechowego to kolejny element przydający atrakcyjności tej wersji limuzyny: w modelach wyposażonych w czterocylindrowe silniki benzynowe, owe końcówki wykonane z polerowanej stali nierdzewnej są podwójne, o przekroju owalnym, podczas gdy modele napędzane Dieslami R4 dysponują pojedynczą, owalną końcówką wylotu z polerowanej stali nierdzewnej. Wszystkie modele sześcio- i ośmiocylindrowe wyposażono z kolei w podwójne końcówki o przekroju prostokątnym, zrobione z polerowanej, nierdzewnej stali i zintegrowane z osłoną tylną AMG.
Inne przykuwające wzrok detale obejmują nowej konstrukcji 18-calowe obręcze kół AMG ze stopów lekkich metali, wykończone w kolorze srebra standardowego na wysoki połysk, „obute” w szerokie opony 245/40 R 18 na przodzie oraz 265/35 R 18 na osi tylnej. Pakiet sportowy AMG to także perforowane tarcze hamulcowe i pomalowane srebrnym lakierem zaciski z logo Mercedes-Benz z przodu oraz zawieszenie sportowe DIRECT CONTROL, obniżone o 15 milimetrów.
NA PODBÓJ RYNKU
Nowy sedan Klasy E to następca modeli Mercedesa, które przez lata były najlepiej sprzedającymi się sedanami klasy wyższej na świecie. Tylko poprzednik od roku 2002 znalazł aż ponad 1,3 mln nabywców! W Niemczech przeszło 40 proc. sedanów tej klasy to Mercedesy E, a i w wielu innych zachodnioeuropejskich krajach ten model Mercedesa jest numerem jeden w klasie biznes. Od roku 1947, kiedy pojawił się bezpośredni praprzodek Klasy E – Mercedes 170 V – Mercedes-Benz wyprodukował ponad 10 mln sedanów tej klasy. To czyni Klasę E najlepiej sprzedającym się samochodem klasy biznes na świecie.
Nowa Klasa E pojawi się w salonach europejskich punktów handlowych Mercedesa w marcu 2009.
Materiały źródłowe:
Mercedes-Benz Polska
(14 i 27 stycznia 2009)