Peugeot 309
Powstawał on w ścisłym związku ze swym „starszym bratem” czyli Peugeotem 205. Niektórzy twierdzą wręcz, że jest to tylko jego rozbudowana wersja. W każdym bądź razie, Peugeot 309 od początku produkcji nie wzbudzał większej sensacji. Nie znajdował też większego uznania na rynku, chociaż jak pokazał czas, wcale na to nie zasługiwał.
Historia modelu
1986 | Rozwinięcie konstrukcji Peugeota 205 umożliwiające produkcję nowego modelu 309 |
1987 | Drobne zmiany w wyglądzie zewnętrznym m.in. wersje XR i GR |
1989 | Zmiany w nadwoziu. Przednia część lakierowana (o tej samej barwie jak reszta nadwozia). Tylne lampy w kształcie trapezu. Wszystkie wersje seryjnie wyposażane w katalizatory. |
1990 | Wersja GTI z silnikiem 16V o pojemności 1,9 l i mocy 147 KM |
1991 | Model bazowy „Bestime”, w wyposażeniu seryjnym z dachem słonecznym, centralnym zamkiem, elektrycznym otwieraniem i zamykaniem szyb |
1993 | Model „Topline” o specjalnym wyposażeniu. |
Już wkrótce od pojawienia się Peugeota 309 na rynku, odezwały się głosy, że ma on nieatrakcyjną sylwetką i był to jeden z powodów mniejszego zainteresowania tym autem na rynku. Rzeczywiście, sylwetka Peugeota 309 wydaje się nieco przyciężka. Brakuje jej typowej włoskiej lekkości i elegancji. Nic dziwnego, bo w odróżnieniu od stylistycznych projektów nadwozi Peugeotów 205 i 405, które opracowywała firma Pininfarina we Włoszech, nadwozie Peugeota 309, koncern PSA zaprojektował we własnym zakresie.
A jednak brak większego rynkowego zainteresowania tym modelem może nieco dziwić, bo w gruncie rzeczy Peugeot 309 jest rozbudowaną wersją swego starszego brata Peugeota 205, który jak wiadomo cieszył się ogromnym popytem na rynku. Wszakże te uwagi nie powinny dzisiaj mieć już wpływu na bardziej obiektywne oceny używanych egzemplarzy Peugeota 309. Samochód ten ma bowiem sporo, czasami zresztą niedocenianych zalet, które powinny znaleźć się w obrębie korzystnych cech samochodów używanych. Amatorzy giełdowego zakupu Peugeota 205 też powinni się zastanawiać czy nie lepiej wybrać Peugeota 309. Dlaczego? Otóż dlatego, że w gruncie rzeczy jest to samochód w sensie technicznym niezwykle podobny do modelu „205”, ale ma nad nim tą przewagę, iż jest bardziej pojemny. Łatwo też można przekonać się, że w opiniach fachowców Peugeot 309 okazuje się autem niezawodnym i nie sprawiającym większych kłopotów swym użytkownikom.
Główne cechy użytkowe
+ ZALETY
- wysoki komfort resorowania
- dobre właściwości jezdne
- stosunkowo obszerne wnętrze i bagażnik
- dobre osiągi na trasie
- bogate wyposażenie seryjne
- duża trwałość silników i innych podzespołów mechanicznych
- wariantowy układ bagażnika
– WADY
- ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
- niska kultura pracy silników
- przeciętna jakość wykonania
- przy szybszej jeździe hałas, przenoszony do wnętrza wywołany opływaniem powietrza
Opinie fachowców
Jak już wspominaliśmy, samochód ten nie sprawia specjalnych kłopotów w eksploatacji. Najczęściej spotykane usterki to wycieki oleju. Krytykuje się też niską jakość rozmaitych „plastików” we wnętrzu pojazdu. Ogólnie jednak biorąc, auto to ma przeciętną odporność na korozję, stosowane silniki są trwałe w eksploatacji, a pozostałe mechanizmy odznaczają się dużą niezawodnością w działaniu. Podobnie jednak jak i inne samochody z lat osiemdziesiątych, również Peugeot 309 w pierwszych latach produkcji miał kilka słabości. Dla przykładu, po 8 latach eksploatacji ,korozję stwierdzano w 13,2 proc, sprawdzanych aut. Stosunkowo często występowały uszkodzenia w zawieszeniu kół.
Oto lista innych bardziej typowych usterek:
- defekty alternatora
- nietrwałe bądź niepewne połączenia elektryczne
- w starszych egzemplarzach, nadmierne wycieki oleju w obrębie silnika
- po przebiegu 80 tys. km konieczność wymiany paska rozrządu
- defekty oświetlenia
- uszkodzenia akumulatora
- nadmierne zużycie przegubów drążków kierowniczych
- usterki instrumentów pomiarowych
- nieszczelności przewodów w układzie chłodzenia
- niesprawności przekaźnika współpracującego z pompą paliwa kłopoty z uruchamianiem silnika wywołane uszkodzeniami modułu zapłonowego
- w bardzo starych samochodach rdza na rozmaitych krawędziach nadwozia
- usterki w mocowaniu dachu odsuwanego
- przetarcia przewodu podciśnieniowego na pokrywie zaworowej
- korodowanie wtykowych połączeń elektrycznych
- uszkodzenia amortyzatorów
W profesjonalnym teście ADAC wykonanym dla modelu z 1993 roku (Peugeot 309 Graffic), najwyższą notę 1,9 pkt. (odpowiada to ocenie „dobry”) przyznano mu za silnik, przeniesienie napędu i osiągi. Na podobną ocenę zasłużyły: bagażnik i zużycie paliwa. Najniższą notę otrzymały testowane wozy za ogrzewanie i wentylację (3,2pkt.). W teście tym, w wersji z silnikiem 1,4 l, zanotowano przyspieszenie od 0 do 100 km w 13 sek., średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km oraz prędkość maksymalną 170 km/h. Jednak najoszczędniejszym silnikiem benzynowym okazał się ten o pojemności 1,1 l . Zużywał on średnio 7,3 paliwa na 100 km.
Do zalet tego auta, zaliczono stosunkowo dużo przestrzeni we wnętrzu oraz w bagażniku. Pochwalono wygodne wsiadanie do środka pojazdu, komfortową charakterystyką zawieszenia, doskonałe hamulce, precyzyjnie działający układ kierowniczy oraz funkcjonalną tablicę rozdzielczą. Jako wady wymieniono m.in. brak oświetlenia przestrzeni bagażowej, nieodpowiednią geometrię pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach, zbyt krótkie zagłówki z przodu oraz za miękkie oparcia foteli. Uznano, że nadwozie jest praktyczne, ale niezbyt dopracowane w szczegółach.
Opinie użytkowników
Opinie użytkowników o tym samochodzie są dość zróżnicowane. W gruncie rzeczy zależą one od roku produkcji użytkowanego samochodu. Dla przykładu, w badaniach ankietowych przeprowadzonych w Niemczech w 1990 roku aż 45 proc. ankietowanych miało zastrzeżenia co do jakości wykonania tego auta. Kilka lat później, w 1994 roku jakość wykonania w podobnych ankietach, znalazła się dopiero na trzecim miejscu i narzekało na nią jedynie 14 proc. wypowiadających się w ankiecie. W obu jednak przypadkach na drugim miejscu znalazły się kłopoty z hamulcami (13-16 proc.), a następnie trudności w uruchamiania silnika (10-13 proc.). Jednak co do samych silników zgłaszano mało uwag (4 do 8 proc.). Również korozja nie stanowiła problemu. Tylko 2 do 4 proc. użytkowników miało z nią kłopoty. Generalnie dużo użytkowników, wyrażało swe zadowolenie z posiadanego auta (76-79 proc.). Równie wielu chętnie kupiło by taki samochód ponownie (69 do 72 proc. ankietowanych).
W tychże opiniach, bardzo korzystnie wypadło zużycie paliwa. Silniki wysokoprężne zużywały go od 5 do 6 l na 100 km. Natomiast jednostki napędowe benzynowe od 6 do 8 l/100 km. Dla przykładu Peugeot 309 z silnikiem o mocy 67 KM, po przebiegu 215 tys. km, zużywał średnio tylko 6 l paliwa na 100 km. Niewątpliwie dobrze to świadczy o trwałości tych silników, bo przykład ten na tle innych testów dotyczących jednostek napędowych stosowanych w tych samochodach, nie jest czymś nadzwyczajnym. Zdecydowana większość ankietowanych użytkowników pozytywnie wypowiadała się o takich cechach samochodu jak: właściwości jezdne, komfort zawieszenia i funkcjonalność.
Wnioski ogólne
Peugeoty 309 mimo że nie miały zbyt wielkiego powodzenia na rynku nowych samochodów, to jednak zyskały wielu zwolenników. Podobnie rzecz się ma z rynkiem samochodów używanych. Tu również jest wielu takich, którzy zdecydowanie preferują tę markę samochodów. Decyduje o tym głównie ich trwałość, komfort jazdy, oszczędne zużycie paliwa oraz niezawodność w eksploatacji. Peugeot 309 w swojej klasie, wyróżnia się też obszernym i wygodnym wnętrzem. Te cechy miedzy innymi sprawiają, że Peugeot 309 rysuje się dosyć wyraźnie na tle innych samochodów używanych. Podobnie jak w innych przypadkach, jakość tych aut poprawiała się z biegiem lat produkcji. Warto to uwzględnić przy wyborze samochodu używanego. Szczególnie można polecać auta wyposażone w silniki wysokoprężne o pojemności 1,9 l. Charakteryzują się one dużą trwałością i oszczędnym zużyciem oleju napędowego. Warto dodać, ze w dawnych niemieckich statystykach niezawodności Peugeot 309 wyprzedzał takie samochody jak Opel Astra, Opel Kadett, Fiat Tipo i Tempra. Firma PSA od lat rozbudowuje swoją sieć serwisową w Polsce, co również nie jest bez znaczenia przy zakupie używanego Peugeota 309. Wprawdzie Peugeot 309 występował na rynku tylko w jednej wersji nadwoziowej (a więc zupełnie inaczej niż jego następca Peugeot 306, gdzie jest ich bez liku), ale warto zwrócić uwagę na różnorodność silników i wyposażenia auta.
Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)