PEUGEOT 406 2.0 HDI MISTRAL
Duże przebiegi i niskie koszty eksploatacji to główne wymagania, jakie stawia się samochodom z silnikiem wysokoprężnym. Ich spełnienie jest bowiem na wagę ekonomicznej opłacalności zakupu „diesla”, droższego od swojego benzynowego odpowiednika średnio o 4 do 5 tysięcy złotych. To kryterium dominowało również w naszej ocenie Peugeota 406 napędzanego 90-konnym turbodieslem HDI z bezpośrednim wtryskiem. A ponieważ postanowiliśmy połączyć dziennikarskie testy z redakcyjnym wyjazdem na alpejskie etapy tegorocznego Tour de France, więc okazji do wiarygodnych ocen nie brakowało. O niebagatelnych zaletach silnika opracowanego przez konstruktorów francuskiego koncernu przekonaliśmy się już pierwszego dnia podróży, podczas pokonywania trasy Gdańsk – Monachium. Otóż drogę liczącą 1160 km przejechaliśmy na jednym zbiorniku oleju napędowego za… 178 zł, czyli kwotę niewiele wyższą od tej, jaką należałoby wyłożyć na pokonanie dwulitrowym „benzyniakiem” trzykrotnie krótszego dystansu między Gdańskiem i Warszawą. Dodajmy, że samochód był maksymalnie obciążony (cztery osoby plus bagaże), a konieczność osiągnięcia celu podróży przed nocą wykluczała jazdę ekonomiczną.
Pokonywanie alpejskich stromizn – włącznie z wjeżdżaniem na wysokość powyżej 2000 m n.p.m. – ujawniło inne walory testowanego modelu. Najważniejsze to imponująca elastyczność silnika, dzięki czemu uniknęliśmy nieustannego „mielenia” biegami oraz solidne zawieszenie, dające kierowcy poczucie kontroli nad pojazdem, jakże potrzebne w sytuacjach, gdy odległość między krawędzią wąskiej drogi, a kilkusetmetrową przepaścią często nie przekraczała jednego metra. W tak ekstremalnych – zwłaszcza dla przybysza z nizin – warunkach, Peugeot 406 spisywał się znakomicie, toteż już po kilku dniach pobytu we francuskich Alpach pomykaliśmy górskimi serpentynami równie żwawo jak tubylcy.
Limit co najmniej 30 tys. kilometrów rocznego przebiegu, jaki czyni zakup samochodu z silnikiem Diesla ekonomicznie uzasadnionym wiąże się z koniecznością spędzenia setek godzin za kierownicą, a tym samym wymusza zwrócenie szczególnej uwagi na komfort jazdy. Pod tym względem testowany przez nas samochód jawi się jako wzór do naśladowania przez innych producentów. W jego wyposażeniu standardowym – patrz wykaz obok – przewidziano praktycznie wszystko, co czyni wielogodzinną jazdę wręcz przyjemną. Klimatyzacja, regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, wycieraczki szyb z detektorem deszczu, automatyczny włącznik świateł mijania, wskaźnik temperatury zewnętrznej, komputer pokładowy przekazujący istotne informacje (m.in. dystans do przejechania na aktualnej zawartości zbiornika paliwa), możliwość sterowania radioodtwarzaczem bez konieczności odrywania rąk od kierownicy – to tylko niektóre z jakże przydanych udogodnień. Jeśli dorzucimy do nich bardzo dobre wyciszenie wnętrza oraz – wspomagający kierowcę w trudnych sytuacjach na drodze – system ABS, wówczas cena 71,4 tys. zł za tak udaną całość okaże się przynajmniej do zaakceptowania.
Tekst i zdjęcia
H. Jez.
SILNIK
|
|
Typ | turbodiesel HDI |
Pojemność skokowa | 1997 cc |
Moc | 90 KM/66 kW przy 4000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 205 Nm przy 1750 obr/min |
Napęd | na wszystkie koła z systemem Command-Trac |
Układ paliwowy | wtrysk bezpośredni common rail |
SKRZYNIA BIEGÓW
|
|
Rodzaj | manualna, 5-stopniowa |
ZAWIESZENIE
|
|
Przednie | niezależne, system McPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory zintegrowane, wahacze dolne oraz stabilizator poprzeczny |
Tylne | niezależne, typu wielowahaczowego |
HAMULCE
|
|
Przód | tarczowe wentylowane |
Tył | tarczowe |
NADWOZIE – WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI
|
|
Liczba miejsc siedzących | 5 |
Długość/szerokość/wysokość | 4600/1765/1400 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm |
Rozmiar opon | |
Pojemność bagażnika | 430 l |
Masa własna/całkowita masa dopuszczalna | 1300 kg/1870 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l |
OSIĄGI
|
|
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 14,5 s |
Zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnie) | 7,7/4,5/5,7 l |
Rodzaj paliwa | olej napędowy |
Wybrane wyposażenie standardowe:
Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne podwójne poduszki powietrzne, ABS z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania oraz wspomaganiem hamowania awaryjnego, wspomaganie kierownicy, wycieraczki przednie z detektorem deszczu i regulowanym czasem pracy, atermiczna szyba przednia, szyba tylna ogrzewana, trzy pasy bezpieczeństwa z tyłu ze zwijaczami i trzypunktowym mocowaniem, immobilizer Peugeot, wskaźnik temperatury zewnętrznej, automatyczne włączanie świateł mijania, przednie światła przeciwmgielne, automatyczne włączanie świateł awaryjnych w wypadku nagłego hamowania, oświetlenie towarzyszące („follow me home”), kierownica czteroramienna z regulacją głębokości i wysokości obszyta skórą, zdalnie sterowany zamek centralny drzwi i bagażnika, szyby przednie sterowane elektrycznie, radioodtwarzacz CD frontalny ze sterowaniem pod kierownicą, komputer pokładowy, regulacja wysokości fotela kierowcy, tylna kanapa składana i dzielona, lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia regulowane elektrycznie, klimatyzacja automatyczna z filtrem przeciwpyłkowym, szyby przyciemniane, zderzaki w kolorze nadwozia, brzęczyk pozostawienia włączonych świateł, schowek z oświetleniem zamykany na klucz, brzęczyk pozostawienia włączonych świateł, zegar cyfrowy, obrotomierz.
Wybrane wyposażenie dodatkowe (za dopłatą):
Lakier metalizowany, felgi ze stopów metali lekkich
Cena wersji standardowej (stan na 16 października 2002):
71.400 zł