MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
29 września 2009

PRZEKŁADNIA DWUSPRZĘGŁOWA W MOTOCYKLACH HONDY

Honda opracowała pierwszą na świecie dwusprzęgłową skrzynię biegów do motocykli, umożliwiającą pracę w trybie całkowicie automatycznym, ale także mogącą pracować jak konwencjonalna przekładnia manualna.

Oprócz lekkości i zwartości konstrukcji, to rozwiązanie zapewnia:
• Bezpośrednie sterowanie wyborem biegu odpowiadające przekładni sterowanej całkowicie manualnie: kierowca ma pełną kontrolę nad przełożeniem przekładni w każdej sytuacji.
• Wyeliminowanie sterowania sprzęgłem: łatwa i wygodna zmiana biegów umożliwia skupienie się na przyjemności z jazdy.
• Nieprzerwane przekazywanie mocy na koła: stabilność przyspieszania i osiągi dostępne każdemu kierowcy w każdych warunkach drogowych.
• Zmiana biegów bez szarpnięć: przyjemniejsza jazda dla kierowcy, a szczególnie dla pasażera.
• Zoptymalizowane punkty zmiany przełożeń w trybie automatycznym: zużycie paliwa równe, bądź niższe od osiąganego przy klasycznej przekładni manualnej, niezależnie od przyzwyczajeń kierowcy i warunków drogowych.

W tradycyjnej samochodowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów montowanej poprzecznie, skrócenie przekładni jest trudne ze względu na wymaganą długość wałków montowanych w jej wnętrzu, a najpowszechniej stosowanym rozwiązaniem tego problemu jest zwiększenie liczby wałków wyjściowych.

Zastosowanie dwusprzęgłowej przekładni, z jej złożoną budową wewnętrzną i w połączeniu z poprzecznie ułożonym silnikiem, było problemem także w motocyklu, ponieważ wymagało dodatkowo uwzględnienia przechyłów pojazdu oraz pozycji nóg kierowcy w okolicach obudowy przekładni.

Powyższe problemy w konstrukcji dwusprzęgłowej skrzyni biegów rozwiązano dzięki wyjątkowemu układowi dwóch wałków (wejściowych) ze sprzęgłami instalowanymi w ich osi i zabudowaniu układów hydraulicznych pod osłoną silnika. Konstruktorom Hondy udało się zmieścić nową przekładnię w podwoziu motocykla minimalizując jej długość, co osiągnięto poprzez maksymalne skrócenie długości wałków przekładni.

Również mechanizm zmiany biegów jest prostszy niż w samochodzie, gdzie widełki pracują niezależnie od siebie. Zastosowano tu konwencjonalny motocyklowy wałek przesuwek zmiany biegów. Wałek sprzęgłowy przekładni dwusprzęgłowej kinematycznej składa się z dwóch współosiowych wałków: wewnętrznego, obsługującego biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz zewnętrznego dla biegów parzystych (2, 4, 6). Wałki te połączone są z wzajemnie niezależnie sterowanymi sprzęgłami, co umożliwia ich naprzemienne zasprzęglanie, pozwalające na szybką i płynną zmianę przełożeń, bez przerywania przepływu mocy przez przekładnię.

Konstrukcja (będąca przedmiotem wniosku patentowego) z dwoma współosiowymi sprzęgłami umieszczonymi w osi podwójnych wałków głównych skrzyni biegów, wraz z siłownikami hydraulicznymi sterującymi sprzęgłami, pozwoliła uzyskać przekładnię o bardzo zwartej budowie i o wymiarach, które nie przeszkadzają w montowaniu jej poprzecznie w motocyklu.

Nowa przekładnia zawdzięcza swą zwartość i lekkość także połączeniu i zabudowaniu elektrozaworów liniowych, elementów sterowania hydraulicznego i innych obwodów hydraulicznych w jednym miejscu, pod pokrywą sprzęgła. Obwody sterujące sprzęgłami pracują niezależnie od siebie, co pozwoliło zoptymalizować pracę obu sprzęgieł, służąc płynniejszemu przyspieszaniu i zmianie biegów bez szarpnięć.

Podobnie, jak w typowej manualnie sterowanej skrzyni biegów, obrotowy wałek przesuwek steruje widełkami zmiany biegów. W przeciwieństwie do typowej przekładni ręcznej, wałek przesuwek napędzany jest silniczkiem, co umożliwia optymalny przebieg zmiany biegów. Naprzemienne załączanie dwóch sprzęgieł połączono z wyborem biegu za pomocą jednego wałka przesuwek i rozwiązanie to objęto wnioskiem patentowym.

Skorzystanie z podstawowych rozwiązań stosowanych w konwencjonalnej, manualnej skrzyni biegów, pozwoliło zachować prostotę konstrukcji, małą masę i niewielkie rozmiary. Kiedy sterowany procesorowo układ zmiany przełożeń uzna, że należy zmienić bieg z pierwszego na drugi, najpierw przygotuje zmianę biegu poprzez rozłączenie sprzęgła biegów parzystych i wybór drugiego biegu. Następny krok, to jednoczesne rozłączenie sprzęgła biegów nieparzystych i załączenie sprzęgła biegów parzystych w sposób zapewniający płynną zmianę przełożeń przy zachowaniu ciągłego przekazywania mocy na nawierzchnię.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów Hondy posiada dwa główne tryby pracy, które można wybierać za pomocą łatwo dostępnego przełącznika umieszczonego na kierownicy. W trybie automatycznym (AT) wszystkie zmiany biegów przebiegają automatycznie, a o momencie zmiany biegów decyduje mikroprocesor, zależnie od warunków jazdy. W trybie ręcznym (MT) o zmianie biegów decyduje kierowca, korzystając z przycisków na kierownicy. W obydwu przypadkach ruszanie z miejsca odbywa się automatycznie.

W trybie automatycznym (AT) dostępne są dwa dalsze tryby pracy, oznaczone D oraz S, różniące się mapami zmiany przełożeń, stosownie do przeznaczenia motocykla, w którym montowana jest przekładnia. Przykładowo – w trybie D zmiana przełożeń może być zoptymalizowana pod kątem oszczędności paliwa, nie przeszkadzając jednak zbytnio w czasie dynamicznej jazdy, podczas gdy tryb S może być zorientowany na bardzo sportową jazdę przy wysokich obrotach silnika, zapewniających maksimum mocy w pełnym zakresie charakterystyki jednostki napędowej.

Załączaniem sprzęgieł i biegów steruje odpowiednio zaprogramowany procesor. W czasie jazdy na dowolnym biegu (innym niż jałowy) kierowca może zmieniać tryby pracy pomiędzy D oraz S.

Kierowca może także zmieniać biegi o jeden w górę lub w dół za pomocą przycisków. Jeśli w czasie jazdy z włączonym trybem automatycznym kierowca użyje przycisku zmiany biegów, przekładnia zostanie przełączona w tryb manualny MT. Powrót do trybu automatycznego AT nastąpi po użyciu przełącznika trybu pracy.

Materiały źródłowe:
Honda Motor Poland
(25.09.2009)

NOWA SCANIA SERII R KIEROWCA POTRZEBNY OD ZARAZ…

Powiązane wpisy

BEZKLUCZYKOWY SYSTEM URUCHAMIANIA  SAMOCHODÓW: TYLKO 5 PROC. ODPORNOŚCI NA KRADZIEŻE

MOTO-TECHNIKA

BEZKLUCZYKOWY SYSTEM URUCHAMIANIA SAMOCHODÓW: TYLKO 5 PROC. ODPORNOŚCI NA KRADZIEŻE

ADAC Test 2021: OPONY ZIMOWE

MOTO-TECHNIKA

ADAC Test 2021: OPONY ZIMOWE

20141104_msc_bosch

MOTO-TECHNIKA

MOTOCYKLOWY UKŁAD STABILIZACJI MSC

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2021
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • REPORTAŻ
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2021
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT