RENAULT CLIO 1.4 16V 100 SL EXTREME
Traf chciał, że do tego samochodu przesiedliśmy się bezpośrednio po zakończeniu tygodniowej eksploatacji Dacii Logan MCV 1.6 16V. Nie ma co ukrywać; nadzwyczaj przyjemne uczucie. Zwłaszcza w kategoriach estetycznych odbieranych wzrokiem, dotykiem i słuchem. Zaprojektowana ze smakiem deska rozdzielcza, czytelne zegary i wskaźniki, wysoka jakość użytych materiałów, skuteczne wyciszenie 100-konnego silnika…
Bardzo dobry wstęp do zrozumienia powodów dla których Renault Clio III zostało obwołane „Europejskim Samochodem Roku 2006”. Ale też uzasadnienie dla ceny wynoszącej w wypadku testowanego auta około 64 tys. złotych i wyższej od ceny wspomnianego Logana – mimo, że też występującego w jednej z najdroższych wersji – aż o blisko 20 tys. zł.
Uczciwie dodajmy, iż znacznie tańszy Logan nie we wszystkim stoi na straconej pozycji. Takie cechy, jak funkcjonalność zastosowań czy znaczna przestrzeń dla każdego z pięciu pasażerów ulokowanych na dwóch rzędach tylnych siedzeń (mówimy o wersji 7-osobowej) czynią go zdecydowanym faworytem w ewentualnej rywalizacji z eleganckim kuzynem. Nie wahałbym się również podjąć rękawicy w pojedynku na walory dynamiczne obydwu samochodów. 105-konny, 16-zaworowy silnik Logana o pojemności 1,6 l mimo napędzania pojazdu cięższego o ponad 100 kg, w rękach średnio wprawnego kierowcy może okazać się co najmniej równie żwawy jak 98-konny, 16-zaworowy silnik Clio III o pojemności 1,4 litra.
Sęk jednak w tym, że dla Clio III silnik 100-konny to jednostka – można by rzec – połowiczna. Walory konstrukcyjne oraz charakterystyka zawieszenia kwalifikują auto do napędów zdecydowanie mocniejszych. To wrażenie współbrzmi z decyzjami producenta. W ofercie Renault znajduje się bowiem Clio III napędzane, 2-litrowym, 16-zaworowym silnikiem o mocy 197 KM, przyspieszające od 0 do 100 km/h w 6,9 s i osiągające prędkość maksymalną równą 215 km/h.
Zawieszenie to zdecydowanie jedna z najmocniejszych stron najnowszego Clio. Niby techniczny standard, określony kolumnami McPhersona z przodu oraz belką skrętną i sprężynami śrubowymi z tyłu, a jednak jakby specjalnie zestrojone na nasze drogi. Skutecznie „zbiera” nierówności nawierzchni, nie poddaje się – zawsze niebezpiecznym – koleinom po ciężarówkach oraz pozwala utrzymać założony tor jazdy. Nie zawodzi również podczas pokonywania zakrętów czy wykonywania gwałtownych, wymuszonych sytuacją na drodze, manewrów. Wypada tylko wyrazić zdziwienie, iż ten walor Clio nie znalazł uznania w oczach osób opracowujących prospekty i informatory przeznaczone dla klientów. Próżno szukać tam nawet elementarnej wzmianki o typie zawieszenia.
100-konny silnik o pojemności 1,4 litra, jakkolwiek nie najmocniejszy z oferowanych, potrafi dać sporo satysfakcji kierowcom o zacięciu sportowym. Wystarczy sprawnie operować przełożeniami z użyciem dźwigni działającej równie lekko i finezyjnie jak markowy joystick do komputera. Uwagi kierowcy nie rozprasza również udanie zaprojektowana deska rozdzielcza. Mimo wielości oferowanych funkcji konstruktorzy zadbali o to, aby w zasięgu wzroku i rąk znajdowały się wskaźniki i manipulatory łatwe do obsługi, a zarazem kluczowe dla bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy.
Niestety, wspomnianego komfortu nie odczują w trzydrzwiowej wersji Clio III pełnowymiarowi pasażerowie na tylnym siedzeniu. Miejsca tam niezbyt wiele, toteż polecanie tego modelu jako wygodnego samochodu 5-osobowego byłoby ewidentnym nadużyciem. Natomiast w roli środka lokomocji np. dla młodych wiekiem „duetów” lub „singli” (zwłaszcza energicznych pań) – i owszem.
Potencjalnym nabywcom dysponującym garażem z mocno nachylonym podjazdem radzimy sprawdzić przed zakupem, czy prześwit Clio (zwłaszcza z przodu) jest wystarczająco wysoki, aby uniknąć szorowania dolnymi partiami spoilera po podłożu.
Z premedytacją i konsekwentnie nie oceniamy cech zewnętrznych testowanych samochodów (od tego są zdjęcia) lecz tym razem warto zauważyć wyjątkowo zgrabną linię nadwozia Clio III, znacznie odbiegającą od cokolwiek udziwnionej stylistyki np. Megane czy Modusa. Mówiąc krótko – tytuł „Europejskiego Samochodu Roku 2006” trafił pod właściwy adres.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
RENAULT CLIO 1.4 16V 100 SL EXTREME
DANE TECHNICZNE
SILNIK
Pojemność – 1390 cc
Średnica cylindra x skok tłoka – 79,5 x 70,0 mm
Liczba cylindrów/zaworów – 4/16
Stopień sprężania – 10 : 1
Moc maksymalna – 72 kW/98 KM przy 5700 obr./min
Maksymalny moment obrotowy – 127 Nm przy 4250 obr./min
Typ wtrysku – wielopunktowy
Paliwo – benzyna
SKRZYNIA BIEGÓW
Rodzaj: manualna, 5-stopniowa
UKŁAD KIEROWNICZY
Średnica zawracania między krawężnikami/murem – 10,7/11,5 m
Wspomaganie – elektryczne, zmienne (degresywne)
KOŁA I OGUMIENIE
Obręcze – 6 J 15 stalowe
Opony – 185/60 R 15
UKŁAD HAMULCOWY
Rodzaj – krzyżowy z systemem ABS i ESP
Przód – tarczowe wentylowane o średnicy 260 mm
Tył – bębnowe o średnicy 200 mm
OSIĄGI
Prędkość maksymalna – 183 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 k/h – 11,3 s
Zużycie paliwa na 100 km (miasto/poza miastem/mieszane) – 8,7/5,4/6,6 l
Emisja CO2 – 158 g/km
MASY
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1135 kg
Dopuszczalna masa całkowita – 1650 kg
Ładowność – 515 kg
WYMIARY
Długość – 3.986 mm
Szerokość – 1.707 mm
Wysokość – 1.495 mm
Rozstaw osi – 2.575 mm
Liczba miejsc – 5
Liczba drzwi – 3
Pojemność bagażnika – 288 l
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
System ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i z systemem wspomagania nagłego hamowania
Komputer pokładowy
Elektroniczna blokada rozruchu
Zmienne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
Przednie zagłówki nowej generacji z regulacją wysokości
Trzy zagłówki tylne wsuwane w oparcie z regulacją wysokości
Tylna kanapa składana w układzie 1/1
Przednie poduszki powietrzne samoczynni dostosowujące się do siły zderzenia
Poduszki powietrzne boczne w oparciach siedzeń przednich
Poduszka wbudowana w przednie fotele
Wyłącznik poduszek pasażera z przodu
Pasy bezpieczeństwa z przodu: 3-punktowe z regulacją wysokości, z napinaczem i ogranicznikiem napięcia
Szyby przednie otwierane elektrycznie z włącznikiem impulsowym od strony kierowcy
Fotel kierowcy z regulacją wysokości
Tylna kanapa dzielona w układzie 1/3 – 2/3
Radioodtwarzacz z CD 4 x 15 W
Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
Górna część deski rozdzielczej okryta materiałem typu Slush
Element ozdobne w kolorze matowego chromu
Klimatyzacja manualna + chłodzony schowek w desce rozdzielczej
Felgi aluminiowe 15″
Kurtyny powietrzne chroniąc głowy osób na miejscach przednich i tylnych
Funkcja oświetlenia drogi do domu
Oświetlenie zamykanego schowka w desce rozdzielczej
Oświetlenie sufitowe z przodu z lampką do czytania da pasażera
CENA WERSJI STANDARDOWEJ
(stan na 04 kwietnia 2007)
53.550 zł
WYPOSAŻENIE DODATKOWE (za dopłatą)
Światła przeciwmgłowe – 750 zł
Spryskiwacze reflektorów – 400 zł
Klimatyzacja automatyczna z wyświetlaczem temperatury – 1200 zł
Karta Renault Hands Free (z regulacją głębokości ustawienia kierownicy) – 2000 zł
Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie i podgrzewane – 550 zł
Felgi aluminiowe 16′ – 1150 zł
Lakier metaliczny – 1600 zł
Ogranicznik prędkości – 1000 zł
Czujnik światła i deszczu – 300 zł
Panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z dwoma żaluzjami – 4000 zł
Środkowe miejsce z tyłu przystosowane do przewozu dzieci w wieku 6-10 lat: zagłówek dostosowany do wzrostu dziecka prowadnica pasa
Regulator – ogranicznik prędkości
System wspomagania parkowania z tyłu
Automatycznie włączanie światła mijania i wycieraczki
System kontroli ciśnienia w oponach
Pakiet LOOK: światła przeciwmgłowe + dodatkowe światła oświetlające zakręty (FBL) + klamki zewnętrzne w kolorze matowego chromu
Reflektory ksenonowe z automatycznym korektorem wysokości wiązki światła
Dynamiczna kontrola toru jazdy ESP z układem przeciwpoślizgowym ASR i z funkcją kontroli podsterowności
Żaluzja przeciwsłoneczna na tylnej szybie
Dodatkowo przyciemniane szyby z tyłu (boczne i tylne) – wyłącznie w wersji 3-drzwiowej
Siedzenia przednie podgrzewane
Instalacja do podłączenia telefonu GSM