RENAULT LAGUNA II DYNAMIQUE 2.0 16V
Wydawało się, że po Lagunie poprzedniej, charakteryzującej się oryginalną, a przy tym niemal idealnie skończoną linią nadwozia, stylistom francuskiego koncernu trudno będzie stworzyć coś równie udanego. Nadwozie Laguny II w obydwu wersjach (sedan i kombi) jednoznacznie przekreśla te wątpliwości. Jest bowiem nie tylko nowoczesne, ale także wytycza nowe kierunki samochodowej mody. Co ważne, jest to moda do zaakceptowania także przez osoby o tradycyjnych upodobaniach.
Zwracająca uwagę, nieszablonowa sylwetka Laguny II to tylko jeden z jej mocnych punktów. O innych możemy przekonać się jeszcze przed zajęciem miejsca za kierownicą biorąc do ręki „kluczyk” o kształtach i rozmiarach karty kredytowej. Jego posiadacz nie musi szukać zamka w drzwiach. Wystarczy lekkie dotknięcie jednej z klamek, aby otworzyć samochód. Równie prostą czynnością jest uruchomienie silnika; po włożeniu karty do czytnika naciskamy guzik startera i… jedziemy. Inne zdobycze elektroniki, jakkolwiek bardzo liczne i przydatne, nie zaskakują już tak bardzo, toteż można skupić się na prowadzeniu samochodu.
A jest to czynność wyjątkowo przyjemna i to bez uwzględniania dobrodziejstw wyposażeniowych. Główna w tym zasługa dopracowanego i bardzo dobrze spisującego się na nierównościach naszych dróg zawieszenia oraz dynamicznego, 140-konnego silnika, Dzięki tym podzespołom Laguna II nawet przy pełnym obciążeniu prowadzi się nienagannie, pozwala do minimum skracać czas wyprzedzania oraz imponuje innymi osiągami, zwłaszcza krótką drogą hamowania. Całości pozytywnych wrażeń dopełnia bardzo dobre wyciszenie wnętrza, klimatyzacja (dostępna standardowo w 15 spośród 17 wersji!), wysoka jakość użytych materiałów wykończeniowych oraz czytelne wskaźniki.
Wprawdzie pokaźne gabaryty samochodu w sposób naturalny zwiększają poczucie bezpieczeństwa lecz w wypadku Laguny II jest to bezpieczeństwo realne, uzyskane przede wszystkim dzięki wprowadzeniu wielu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, wspartych zdobyczami techniki komputerowej. Miarodajnym dowodem ich skuteczności jest najwyższa, pięciogwiazdkowa nota przyznana Lagunie II po przeprowadzeniu testów zderzeniowych przez EURO NCAP. Takim wynikiem nie mógł poszczycić się dotychczas żaden z samochodów reprezentujących klasę średnią wyższą. Podkreślić należy, że najbardziej istotne rozwiązania wpływające na bezpieczeństwo Laguny II oferowane są w każdej z jej wersji.
Nowa propozycja Renault ma wszelkie dane ku temu, aby nie tylko podtrzymać pozytywny wizerunek wypracowany przez Lagunę nr 1 ale także przysporzyć temu modelowi zupełnie nowych użytkowników i to wśród osób o ponadprzeciętnych oczekiwaniach. Nie bez znaczenia jest tu także oferta cenowa na polski rynek. Wprawdzie model, którym jeździliśmy kosztuje ponad 80 tys. zł lecz np. Laguna II Authentique ze 110-konnym silnikiem o pojemności 1,6 l jest tańsza o blisko jedną czwartą.
Tekst i zdjęcia:
H. Jez.
Dane techniczne i eksploatacyjne:
SILNIK
|
|
Typ | F5R700 |
Pojemność skokowa | 1998 cc |
Usytuowanie | z przodu |
Liczba cylindrów/zaworów: | 4/16 |
Moc | 103 kW/140 KM przy 5500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm przy 4100 obr/min |
Średnica cylindra x skok tłoka: | 82,7 x 93,0 |
Napęd | przedni |
Układ paliwowy | wtrysk wielopunktowy |
SKRZYNIA BIEGÓW
|
|
Rodzaj: | manualna, 5-przełożeniowa typu JR |
ZAWIESZENIE
|
|
Przednie | Mac Pherson |
Tylne | oś w kształcie H samokorygująca |
HAMULCE
|
|
Przód | tarczowe wentylowane o średnicy 300 mm |
Tył | tarczowe o średnicy 274 mm |
NADWOZIE – WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI
|
|
Liczba miejsc siedzących | 5 |
Długość/szerokość/wysokość | 4579/1749/1429 mm |
Rozstaw osi | 2743 mm |
Pojemność bagażnika | 520/1850 l |
Masa własna/całkowita masa dopuszczalna/ładowność | 1335 kg/1865 kg/530 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l |
OSIĄGI
|
|
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 9,8 s |
Zużycie paliwa na 100 km wg ECC | cykl miejski – 10,4 l, cykl pozamiejski – 6,1 l, cykl mieszany – 7,7 l. |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa Eurosuper |
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE:
Elektroniczny system blokady zapłonu aktywowany transponderem, system ABS + EBV, automatyczna blokada drzwi podczas jazdy, system kontroli ciśnienia w oponach, kolumna kierownicy składająca się w razie wypadku, samoprzystosowujące się poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne na przednich miejscach chroniące klatkę piersiową, kurtynowe poduszki powietrzne na przednich i tylnych miejscach chroniące klatkę piersiową, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia i napinaczami na przednich miejscach, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu z ogranicznikami napięcia na bocznych miejscach, 2 przednie zagłówki o zoptymalizowanym położeniu, 3 wsuwane zagłówki z tyłu, reflektory przeciwmgłowe, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, wspomaganie układu kierowniczego, komputer pokładowy, centralny zamek zdalnie sterowany kartą Renault, dzielone oparcie siedzeń tylnych 1/3-2/3, elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne, klimatyzacja, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, siedzenie pasażera z możliwością regulacji wysokości siedziska, centralny wyświetlacz informujący m.in. o temperaturze zewnętrznej, nie zamkniętych drzwiach i nie zapiętych pasach.
WYPOSAŻENIE DODATKOWE (ZA DOPŁATĄ)
Lakier metalizowany, tylny spojler, system ESP z funkcją ASR, reflektory ksenonowe, system wspomagania przy parkowaniu, otwierany dach ze szkła typu „pre-select”, klimatyzacja automatyczna z niezależną regulacją po prawej i lewej stronie, system nawigacji satelitarnej Carminat, instalacja do podłączenia telefonu GSM, system Audio 4X15 W z oddzielnym wyświetlaczem i zespołem sterującym umieszczonym pod kierownicą.
CENA BRUTTO WERSJI STANDARDOWEJ (stan na 20 czerwca 2002):
80.700 zł