RENAULT SCENIC RX4 PRIVILEGE
Powiedzmy sobie od razu, iż – w przeciwieństwie do swojego pierwowzoru, czyli standardowego Renault Scenica – nie jest to samochód dla średniozamożnej rodziny. Zarówno ze względu na cenę jak i cechy użytkowe oraz cokolwiek „szpanerski” wystrój ten pojazd powinien trafiać w oczekiwania osób określanych mianem pięknych, młodych i bogatych. Właśnie tacy klienci – bez względu na płeć – gustują w pojazdach zwanych „rekreacyjnymi”.
Renault Scenic RX4 będący połączeniem wygodnego minivana i pojazdu terenowego z napędem na cztery koła jest w tej grupie ofertą nietypową, pozwalającą z równym powodzeniem dojeżdżać zarówno do kawiarni w centrum miasta jak i na odludną plażę.
Wbrew pozorom i jakby na przekór licznym rozwiązaniom technicznym wspomagającym kierowcę (od systemu ABS po stały napęd na cztery koła z automatycznym rozłożeniem siły napędu na przednią i tylną oś), prowadzenie Scenica RS4 wymaga sporego doświadczenia oraz rozwagi, co nie zawsze idzie w parze z młodym wiekiem jego użytkowników.
Wysoko umieszczony środek ciężkości auta oraz twardsze od typowego zawieszenie powoduje, że zbyt nonszalanckie operowanie pedałem przyspieszenia można przypłacić czymś znacznie gorszym niż zmiana toru jazdy. To ostrzeżenie dotyczy zwłaszcza podróżowania po drogach asfaltowych, prowokujących do sprawdzenia możliwości jakie drzemią w 140-konnym, 16-zaworowym silniku z układem rozrządu o zmiennej charakterystyce pracy.
Ci, którzy mają świadomość specyficznych walorów jezdnych samochodu rekreacyjnego i uwzględniają je za kierownicą Scenica RX4, mogą w pełni delektować się walorami niedostępnymi w większości aut osobowych, zwłaszcza zaś przestronnym i klimatyzowanym wnętrzem z mnóstwem pomysłowych schowków, doskonałą widocznością, a przede wszystkim – możliwością docierania do miejsc, gdzie nie prowadzą żadne drogi.
Tekst i zdjęcia:
H. Jez.
Dane techniczno-eksploatacyjne:
Silnik
Rodzaj: benzynowy
Pojemność skokowa: 1998 cc
Liczba cylindrów: 4
Liczba zaworów: 16
Moc: 140 KM/101,5 kW przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 188 Nm przy 3750 obr/min
Zasilanie: wtrysk wielopunktowy
Skrzynia biegów
Rodzaj: mechaniczna o 5 przełożeniach
Zawieszenie
Przód: kolumny Mc Pherson, wahacze trójkątne, stabilizator poprzeczny
Tył: trójkątne wahacze wzdłużne
Hamulce
Przód: tarczowe wentylowane 280 mm
Tył: tarczowe pełne 265 mm
Ogumienie: 215/65 R16
Osiągi
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 11,9 s
Zużycie paliwa na 100 km (cykl miejski, cykl pozamiejski, cykl mieszany): 11,8/8,2/9,5 l
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość: 4.424/1775/1884 mm
Rozstaw osi: 2.618 mm
Rozstaw kół przednich: 1505 mm
Rozstaw kół tylnych: 1470 mm
Masa własna: 1465 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1990 kg
Maksymalny ciężar przyczepy z hamulcem: 1300 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Pojemność bagażnika: 410/1800 l
Wybrane wyposażenie standardowe:
System ABS, układ wspomagania nagłego hamowania, boczne poduszki kurtynowe, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z systemem kontroli napięcia, boczne poduszki powietrzne, przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikami napięcia, układ blokady zapłonu uruchamiany przez transponder, układ blokady zamków wszystkich drzwi podczas jazdy, centralny zamek zdalnie sterowany, fotel kierowcy z regulacją wysokości i części drzwiowej, reflektory przednie z regulacją kąta pochylenia wiązki świetlnej, lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podświetlane i podgrzewane, wskaźnik temperatury zewnętrznej, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja automatyczna, konsola centralna ze schowkiem chłodzonym, regulowana kolumna kierownicy, komputer pokładowy, okrągłe dodatkowe światła przeciwmgielne, nawiewy powietrza na tylne siedzenia (4 dysze), obrotomierz, szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie, 2 gniazda elektryczne 12V, radioodtwarzacz kasetowy 4×15 W, skórzana 3-ramienna kierownica, podłokietnik centralny z przodu, poprzeczne relingi dachowe z zabezpieczeniem antykradzieżowym, dodatkowa osłona przednich zderzaków, 16-calowe felgi ze stopu metali lekkich INCA z oponami szosowo-terenowymi + koło zapasowe stalowe CORVUS umieszczone na tylnej klapie bagażnika z osłoną w kolorze nadwozia, wysuwany schowek pod siedzeniem kierowcy i pasażera.
Wybrane wyposażenie dodatkowe (za dopłatą):
szyba przednia podgrzewana, szyby tylne boczne dodatkowo przyciemniane, otwierane elektrycznie dwa okna dachowe, fotele przednie ogrzewane, zmieniacz płyt CD w bagażniku.
Cena wersji podstawowej (stan na 8 września 2001):
106.300 zł