MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
5 lipca 2012

SCANIA EURO 5 SCR: KONCERTMISTRZ W ORKIESTRZE

Każde rozwiązanie techniczne, którego intencją jest wyjście naprzeciw nadchodzącym zmianom uznać należy za przejaw działania racjonalnego, świadczącego o sprawności kadry inżynierskiej i menedżerskiej. Nie dziwi zatem oferta czołowych producentów samochodów ciężarowych, którzy już na około dwa lata przed terminem wymuszającym stosowanie Euro 6 (dokładnie od 1 stycznia 2014) uzupełnili swoją ofertę o pojazdy z silnikami spełniającymi tę normę.

W tym szacownym gronie znajduje się również Scania, o czym polscy dziennikarze motoryzacyjni przekonali się w marcu br., mając możliwość osobistego sprawdzenia walorów sprowadzonego do naszego kraju zestawu Scania R480 z kabiną Topline i 480-konnym silnikiem, w którym za oczyszczanie spalin do poziomu wyśrubowanego przez normę Euro 6 odpowiada układ EGR oraz katalizator SCR.

Potencjalni klienci, poza nielicznymi przypadkami, podchodzą jednak do tej kwestii nieco inaczej pamiętając o sprawdzalnej w naszych realiach zasadzie nie wybiegania przed orkiestrę. Innymi słowy; jeśli jeszcze nie muszę, to nie kupuję.  Stąd nikłe zainteresowanie składaniem zamówień na ciągniki z nowymi silnikami, przy ciągle znaczącym popycie na te, które spełniają „tylko” normę Euro 5.

Kierownictwo Scanii postanowiło uszanować klientowskie preferencje lecz z pewną, korzystną także dla użytkowników, korektą. Wprowadziło mianowicie do swojej oferty nowe 9- i 13-litrowe silniki Euro 5 z wtryskiem PDE i układem SCR, zastępując dotychczasowe 9- i 12-litrowe silniki Euro 5 z wtryskiem XPI i układem SCR. Zaletą nowych jednostek, przy zachowaniu tej samej normy czystości spalin, jest:
– duża tolerancja na olej napędowy o większej zawartości siarki (walor nie do pogardzenia zwłaszcza dla przewoźników korzystających ze stacji paliw w Rosji i innych krajach Europy Wschodniej) oraz przystosowanie do biodiesla, włącznie z B100 składającym się w całości z biokomponentów,  
– prostota konstrukcji, uzyskana m.in. dzięki zastosowaniu standardowej turbosprężarki zamiast bardziej skomplikowanej, o zmiennej geometrii przepływu (VGT), stosowanej w silnikach z wtryskiem XPI,  
– większa wytrzymałość (to zasługa m.in. wału korbowego o większej średnicy podpartego na powiększonych łożyskach głównych, nowej technologii obróbki cieplnej gładzi cylindrów, wyposażenia tłoków w nowy pierścień zgarniający przejęty z czołowego silnika Scanii o mocy 730 KM oraz wydajniejszego układu chłodzenia).

Jeśli do powyższych zalet dorzucimy niższe zużycie paliwa, zdecydowanie większą gamę oferowanych silników w przedziale od  250 KM i 1150 Nm (silnik 9,3-litrowy) do 480 KM i 2400 Nm (silnik 12,7-litrowy) oraz znacznie niższą cenę od silnika z układem EGR (dla jednostki o mocy 440 KM różnica na korzyść wynosi ok. 4 tys. euro), wówczas zasadna wydaje się analogia z  muzykiem, który zamiast wybiegać przed orkiestrę pozostał w jej składzie szybko  uzyskując status koncertmistrza, czyli najlepszego.

We wtorek, 26 czerwca br. niżej podpisany miał okazję zasiąść za kierownicą  40-tonowego zestawu, napędzanego 440-konnym silnikiem Euro 5 z pompowtryskiwaczami i układem SCR, testując przy okazji walory Południowej Obwodnicy Gdańska. Tę ostatnią trudno uznać za szczególnie udane dzieło inżynierii drogowej. Widok przewróconego ciągnika siodłowego z naczepą na węźle Straszyn w połączeniu z wcześniejszą informacją o tragicznym wypadku dwóch motocyklistów  (jedna ofiara śmiertelna, jedna ciężko ranna) w tym samym miejscu, nie daje żadnych podstaw do przekonania, że szybki termin budowy poszedł tutaj w parze z jakością. Zwłaszcza, że na depresyjnym odcinku obwodnicy (Olszynka i okolice) już pojawiły się obniżenia wału.

 

Na szczęście, ta ocena nie dotyczy wrażeń z jazdy Scanią R440 Euro 5 SCR. Trakcyjne walory silnika, zauważalne m.in. podczas pokonywania wzniesienia obwodnicy w okolicach Św. Wojciecha szły w parze z przyjemnością obsługi zestawu, zapewnioną m.in. przez automatyczną skrzynię biegów. Pojazd, choć maksymalnie obciążony, imponował swoją dynamiką i szybkością reakcji na operowanie pedałem przyspieszenia. A przecież główne walory nowej jednostki poznać można dopiero na długi trasach i przy analizie faktur za paliwo, najbardziej ważącej pozycji w kosztach ponoszonych przez przewoźników.  

Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski

ZNAMY FINALISTÓW POLSKIEJ EDYCJI YETD 2012 WYBRZEŻE GÓRĄ!

Related Posts

ŚWIATOWA PREMIERA AUDI e-tron GT

AKTUALNOŚCI, PREMIERY

ŚWIATOWA PREMIERA AUDI e-tron GT

MERCEDES-AMG S 65:  KOLEJNA OFIARA „ARBUZÓW”

PREMIERY

MERCEDES-AMG S 65: KOLEJNA OFIARA „ARBUZÓW”

20120229_civic_01

PREMIERY

HONDA CIVIC 5D

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT