MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
17 października 2011

SCANIA R440 EURO 6

Nie wiem, jak długo trwał będzie jeszcze iście bolszewicki dyktat „arbuzów” (z wierzchu zielone, w środku czerwone), czyli tzw. ekologów rozpowszechniających kretyńskie teorie o wpływie motoryzacji na globalne ocieplenie klimatu lecz producenci samochodów już dawno wywiesili białą flagę, powiadamiając potencjalnych klientów o kolejnych wersjach silników spełniających coraz bardziej wyśrubowane  normy emisji spalin. Aktualnie obowiązuje Euro 5 i tylko czekać, gdy ten wskaźnik zrówna się z symbolem kolejnych mistrzostw Starego Kontynentu w piłce nożnej. Np. norma Euro 20 na futbolowe Euro 2020…

Inna rzecz, że koncerny samochodowe starają się wykorzystać ten eko-dyktat do celów marketingowych, znacznie przyspieszając prace konstrukcyjne, a następnie reklamując swoje rozwiązania jako proekologiczne nad wyraz. Tak też uczyniła Scania wypuszczając na rynek pierwsze egzemplarze ciągników siodłowych R440 i R480 z silnikami spełniającymi normę Euro 6, choć ta obowiązywać zacznie dopiero od roku 2013.

Nie obyło się przy tym bez technicznych ofiar. Szwedzki producent dotychczas mógł chwalić się spełnianiem kolejnych norm – włącznie z aktualnie obowiązującą Euro 5  – dzięki własnej technologii EGR i bez sięgania po wsparcie tzw. AdBlue, czyli mówiąc krótko – śmierdzącego i trudnego w przechowywaniu roztworu mocznika. Wymogi normy Euro 6 nakazujące drastyczne obniżenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych – do około jednej piątej wobec normy Euro 5– zmusiły konstruktorów Scanii do pójścia śladami konkurencji i zastosowania dodatkowego systemu AdBlue z 75-litrowym zbiornikiem na rzeczony mocznik.

W pierwszej połowie września 2011 mieliśmy okazję poprowadzić po drogach  Gdańska i okolic najnowszy ciągnik R440 z naczepą obciążoną 24-tonowym ładunkiem, co zapewniało całemu zestawowi dopuszczalną masę całkowitą 40 ton. Wprawdzie napis na naczepie jednoznacznie określa cel promocji lecz pozwolę sobie – choćby w imię „antyarbuzowych” poglądów wyrażonych na wstępie – przejść do porządku dziennego nad opisywaniem szczegółów zmian konstrukcyjnych i technologicznych, dzięki którym nowy silnik Scanii spełnia wymogi normy Euro 6. Wielokroć bardziej interesowało mnie, czy te zmiany – wraz ze zwiększeniem masy pojazdu o 200 kg wskutek wprowadzenia systemu  AdBlue – nie wpłynęły ujemnie na właściwości trakcyjne silnika, zwłaszcza jego dynamikę.

Dla uzyskania bardziej wiarygodnej odpowiedzi na powyższe pytanie zdecydowałem się skorygować zaplanowaną trasę przejazdu i zjechać z obwodnicy Trójmiasta do centrum Gdańska. Zatłoczone ulice miasta trudno zaliczyć wprawdzie do naturalnego środowiska dla największych ciężarówek lecz częste hamowanie i ruszanie z miejsca 40-tonowym zestawem ciągnikowo-naczepowym wydał mi się dobrym sposobem na sprawdzenie mocy i elastyczności silnika.

Była jeszcze druga intencja zmiany trasy. Chciałem koniecznie mieć w swoim archiwum fotografię całego zestawu na tle tak urodziwego obiektu sportowego jakim jest bez wątpienia  PGE Arena. A i naturalne skojarzenie Euro 6 z Euro 2012 też nie było bez znaczenia. Wiem, że naraziłem na znaczny stres sympatycznego Krystiana, kierowcę fabrycznego Scanii, który towarzyszył mi jako pasażer i zarazem opiekun pachnącego nowością zestawu (podczas wjazdu na remontowany, pozbawiony barier i drugiego pasa ruchu, wiadukt węzła „Kliniczna” ja też miałem nerwy napięte jak postronki) lecz najważniejsze, że udało się. Są zdjęcia – co widać –  natomiast ciągnik i naczepa wyjechały z Wybrzeża w dalszy „test tour” w stanie nienaruszonym.  

Co dało się zauważyć podczas krótkiej, kilkugodzinnej jazdy Scanią R440 Euro 6? Przede wszystkim – zachowanie identycznej, a przynajmniej niezauważalnie zmienionej dynamiki silnika wobec bardzo udanej wersji poprzedniej, spełniającej wymagania normy Euro 5. 40-tonowy zestaw w warunkach ruchu miejskiego ruszał spod świateł wystarczająco żwawo, aby nie stać się zawalidrogą dla jadących za nim aut osobowych. Żadnych problemów nie sprawiało też szybkie rozpędzenie go do prędkości 50 – 60 km/h, gwarantującej utrzymanie płynności ruchu i eliminowanie nadmiernych odstępów między pojazdami. Duża w tym zasługa maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 2300 Nm, uzyskiwanego w zakresie od 1000 do 1300 obrotów na minutę.

Z pedału hamulca korzystałem bardzo rzadko i tylko wówczas, gdy trzeba było zatrzymać pojazd całkowicie. W innych wypadkach rolę „zwalniacza” znakomicie pełnił 320-konny retarder, pozwalający hamować silnikiem stopniowo – w zależności od potrzeby w danym momencie – i skutecznie.

Warto wspomnieć w tym miejscu o innych walorach ciągników Scanii, niezależnie od tego, czy spełniają normę Euro 5, czy Euro 6. Na uwagę zasługuje przede wszystkim automatyczna, 12-stopniowa skrzynia biegów  OptiCruise, która w połączeniu z ergonomicznym usytuowaniem podstawowych manipulatorów przy kierownicy sprawia, że praktycznie cała uwaga kierowcy ogranicza się do analizowania sytuacji na drodze, a czas właściwej reakcji skrócony został do minimum. Jeśli do tego dorzucimy przestronną kabinę Top Line, wykonaną z materiałów najwyższej jakości, wyciszoną nie gorzej niż wnętrza samochodów osobowych oraz wyposażoną w dziesiątki praktycznych udogodnień wówczas zrozumiemy dlaczego ciągniki z charakterystycznym gryfem na masce mają tylu zwolenników.

Tekst i zdjęcia
Henryk Jezierski

SCANIA R440 EURO 6  – dane techniczne:
Typ silnika – DC13 109 440
Paliwo – olej napędowy
Układ dolotowy – chłodnica powietrza doładowującego
Pojemność skokowa – 12,7 l
Kolejność zapłonu – 1-5-3-6-2-4
Układ i liczba cylindrów – rzędowy, 6
Liczba zaworów na cylinder – 4
Średnica cylindra x skok tłoka – 130 x 160 mm
Stopień sprężania – 17.3:1
Układ wtryskowy – Scania XPI
Układ kontroli emisji spalin – Scania EGR, VGT, DOC, DPF, SCR
Moc maksymalna – 324 kW (440 KM) przy 1900 obr./min
Maksymalny moment obrotowy – 2300 Nm w zakresie od 1000 do 1300 obr./min
Maks. moc hamowania silnikiem – 235 kW przy 2400 obr./min
Pojemność układu smarowania – 43 l

OGRZEWANIE POSTOJOWE WEBASTO DUAL TOP RHA-100 MARCO SIMONCELLI NIE ŻYJE

Related Posts

ŚWIATOWA PREMIERA AUDI e-tron GT

AKTUALNOŚCI, PREMIERY

ŚWIATOWA PREMIERA AUDI e-tron GT

MERCEDES-AMG S 65:  KOLEJNA OFIARA „ARBUZÓW”

PREMIERY

MERCEDES-AMG S 65: KOLEJNA OFIARA „ARBUZÓW”

20120626_scania_scr_07

PREMIERY

SCANIA EURO 5 SCR: KONCERTMISTRZ W ORKIESTRZE

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT