SCANIA TOURING HD
Wysokopokładowy Scania Touring zapoczątkował nową generację autobusów Scania. Po raz pierwszy został publicznie zaprezentowany na wystawie Busworld w 2009 roku. Zaprojektowany z myślą o przewozach nieregularnych, a także regularnej komunikacji międzymiastowej jest oferowany jako pojazd 12-metrowy 4×2 (49+1+1 foteli) lub pojazd 13,7-metrowy 6×2 z hydraulicznie sterowaną skrętną osią wleczoną (57+1+1 foteli).
Projekt powstał w biurze projektowym Scania, przy współpracy z chińską firmą Higer. Autobus posiada typowe dla Scania cechy charakterystyczne, takie jak opływowy klinowaty kształt części przedniej, z zaokrąglonymi narożnikami. Przód pojazdu i panoramiczna szyba płynnie przechodzą w linię szyb bocznych. Wrażenie jakości i solidności potęgują przetłoczenia na wnękach kół i charakterystyczny tył.
Dostępne są dwa poziomy wyposażenia: Comfort i Premium, obejmujące toaletę zabudowaną w środkowej sekcji autobusu oraz kuchenkę (opcja). Wybór zharmonizowanych kolorystycznie paneli poszycia i elementów tapicerki ułatwia aranżację komfortowego i relaksującego wnętrza. W opcji jest dostępna tapicerka skórzana z kontrastowymi szwami. Do standardowego wyposażenia należą układy klimatyzacji i ogrzewania konwekcyjnego, zamontowane na dachu. Można również zamówić dodatkowy układ ogrzewania. Szyba tylna i szyby boczne są wykonane z dwuwarstwowego, przyciemnianego szkła. Wyposażenie audio-wideo obejmuje m.in. 17-calowe monitory z przodu i po środku autobusu. Za środkowymi drzwiami może być zamontowany przedział sypialny dla zmiennika, wyposażony w interkom do komunikacji z kierowcą. Stanowisko kierowcy jest ergonomiczne i wyposażone w fotel i koło kierownicy o dużym zakresie regulacji.
12,7-litrowe silniki o mocy 400, 440 lub 480 KM spełniają normę emisji spalin Euro 5. Poza obszarem Uniii Europejskiej są również oferowane jednostki napędowe klasy Euro 3 i Euro 4. Wersja 4×2 może być napędzana także 9-litrowym silnikiem EEV o mocy 360 KM. Oferta skrzyń biegów obejmuje 12-biegową przekładnię z układem Scania Opticruise oraz manualną przekładnię 8-biegową sterowaną elektronicznie (Scania Comfort Shift). Wydajny zwalniacz Scania Retarder zwiększa komfort i bezpieczeństwo podczas zjazdu ze wzniesienia.
Autobus jest standardowo wyposażony w zawieszenie pneumatyczne wszystkich osi. W opcji jest dostępne niezależne zawieszenie kół przednich. Standardowe wyposażenie stanowią także elektronicznie sterowane hamulce tarczowe (EBS) z integralnym układem ABS/ASR.
Materiały źródłowe:
Scania Polska
(21.10.2011)