SKODA OCTAVIA COMBI 1.9 TDI
Ten samochód to wyjątkowo udany kompromis między pojazdem użytkowym zdolnym zaspokoić potrzeby transportowe większości małych firm działających w sektorze handlu i usług, a pojemnym autem „cywilnym”, gwarantującym wygodną podróż na znaczne odległości nawet pięcioosobowej rodzinie. Trudno też zbyć milczeniem takie cechy Skody Octavii w wersji kombi jak elegancka sylwetka, funkcjonalne wnętrze oraz… niska pozycja na liście samochodów cieszących się największym zainteresowaniem wśród złodziei. Osoby przedkładające walory eksploatacyjne i komfort prowadzenia samochodu nad jego – mniej lub bardziej prestiżową – markę, znajdą w Octavii obiekt godny szczególnej uwagi.

Dotyczy to zwłaszcza wersji Tour Business z 90-konnym silnikiem 1.9 TDI. Jest to wprawdzie słabszy z dwóch oferowanych turbodiesli o pojemności 1896 cc (drugi ma moc 101 KM) lecz zapewnia samochodowi wystarczającą dynamikę i elastyczność, gwarantując zarazem – dzięki niskiemu zużyciu paliwa – możliwość przejechania na zawartości jednego, 55-litrowego zbiornika dystansu liczącego nawet powyżej tysiąc kilometrów. Najbardziej zauważalną przypadłością opisywanej jednostki napędowej jest natomiast jej ponadprzeciętna głośność. Duża w tym „zasługa” zastosowanych materiałów wykończeniowych z tworzyw sztucznych, słabo tłumiących odgłosy dochodzące z komory silnikowej.

Na pozytywne podkreślenie zasługuje natomiast wygoda podróżowania „kombiakiem” Skody, uzyskana m.in. dzięki ergonomicznym fotelom dla kierowcy i pasażera (z możliwością regulacji zarówno wysokości siedziska jak i kształtu odcinka lędźwiowego) oraz przejrzystemu układowi deski rozdzielczej. Użytkownicy tego modelu nie powinni mieć również żadnych problemów z szybką aranżacją wnętrza stosownie do swoich potrzeb. Wystarczy złożenie foteli tylnych, aby zwiększyć pojemność przestrzeni bagażowej z 550 do 1500 litrów. Inne walory opisywanego samochodu wymownie oddaje jego charakterystyka techniczno-eksploatacyjna, zwłaszcza zaś – lista wyposażenia standardowego.
Tekst i zdjęcia
H. Jez.

Dane techniczne i eksploatacyjne:
SILNIK
Usytuowanie: z przodu, poprzecznie
Pojemność: 1.896 cc
Liczba i układ cylindrów: 4, rzędowo
Średnica cylindra x skok tłoka: 79,5 x 95,5 mm
Stopień sprężania: 19,5 : 1
Moc maksymalna: 66 kW (90 KM) przy 3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 1900 obr/min
Paliwo: olej napędowy
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Rodzaj: przedni
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Sprzęgło: suche, jednotarczowe, bezazbestowe
Obręcze kół: 16 x 6,5 J
Ogumienie: 205/55 R 16
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ: przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem hydraulicznym
Minimalny promień skrętu: 5,40 m
UKŁAD HAMULCOWY
Typ: hydrauliczny ze wspomaganiem, dwuobwodowy, krzyżowy
Przód: tarczowe wentylowane
Tył: bębnowe
ZAWIESZENIE
Przód: kolumny McPherson z dolnymi wahaczami poprzecznymi i prętowym stabilizatorem poprzecznym
Tył: belka skrętna z wahaczami wleczonymi, stabilizator, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe gazowe
NADWOZIE – WYMIARY, MASY
Współczynnik oporu powietrza (Cw): 0,31
Długość/szerokość/wysokość: 4.613/1.731/1.514 mm
Rozstaw osi: 2.500 mm
Prześwit: 151 mm
Masa własna: 1.285 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1.875 kg
Pojemność bagażnika (po złożeniu tylnych oparć): 548 (1.512) l
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Dopuszczalna masa bagażnika dachowego: 75 kg
Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem: 1.300 kg
Dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca: 500 kg
Maksymalny nacisk na hak holowniczy: 60 kg
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 13,5 s
Zużycie paliwa na 100 km: cykl miejski – 6,6 l, cykl pozamiejski – 4,2 l, średnio – 5,0 l
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
System ABS + MSR + MBA,
system EDS + ASR,
system pokolizyjny ACS,
poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera,
boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera,
trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu,
trzy zagłówki na tylnej kanapie,
pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa,
sygnalizacja nie zapiętego pasa bezpieczeństwa,
sygnalizacja nie zamkniętych drzwi,
przednie światła przeciwmgielne zintegrowane z reflektorami głównymi,
uchwyty Isofix do mocowania fotelika dziecięcego,
immobiliser,
wspomaganie układu kierowniczego,
kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach,
sterowany pilotem centralny zamek z systemem zabezpieczającym SAFE,
elektrycznie regulowane szyby boczne z przodu,
elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
klimatyzacja automatyczna Climatronic,
fotel kierowcy i pasażera z regulacją wysokości,
podłokietnik między fotelami przednimi,
przyciemniane szyby,
instalacja radiowa (4 głośniki, antena),
asymetrycznie dzielona kanapa tylna,
regulacja ustawienia świateł przednich z miejsca kierowcy,
gniazdo 12V w bagażniku,
tempomat,
wyjmowana roleta – osłona bagażnika,
filtr przeciwpyłkowy,
lampki do czytania z przodu,
sygnalizacja dźwiękowa nie wyłączonych świateł,
czujnik parkowania z tyłu,
relingi dachowe,
tapicerka czerń Bamboo,
pakiet skórzany (kierownica, dźwignia i osłona dźwigni zmiany biegów, dźwignia hamulca, ręcznego),
listwy boczne,
klamki drzwi oraz lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia.
WYBRANE WYPOSAŻENIE DODATKOWE (za dopłatą)
System ESP,
reflektory ksenonowe,
spryskiwacze reflektorów przednich,
elektrycznie sterowane szyby boczne z tyłu,
radioodtwarzacz Skoda Auto Symphony z CD
CENA WERSJI STANDARDOWEJ (stan na 4 lipca 2005)
70.170 zł