SUZUKI GRAND VITARA 1.6 106 KM 3 D
Jeździliśmy już samochodem o podobnych walorach. Podobał się nam bardzo, zwłaszcza piękniejszej części redakcji, czyli paniom. Samochód występował pod marką Toyota RAV 4 3D. Teraz jednak Toyota ma w swojej ofercie tylko RAV 4 w wersji 5-drzwiowej i tym samym koncern Suzuki ma szansę zgarnąć znaczną część tortu.
Zwłaszcza, że nie zlekceważył nadarzającej się okazji. Na rynku pojawił się dopracowany w detalach samochód rekreacyjny, a fakt, iż jest rejestrowany tylko na cztery osoby – czyli o jedną mniej niż np. takie „krążowniki szos” jak Fiat Seicento lub Daewoo Matiz vel Chevrolet Spark – wystawia dobrą rekomendację rzetelności japońskiego producenta.
Co zatem otrzymujemy za niebagatelną kwotę blisko 75 tys. zł? Mówiąc krótko – solidnie wykonany samochód z przeznaczeniem zarówno do jazdy w średnio trudnym terenie jak i po średnio gładkich nawierzchniach polskich metropolii. Po zajęciu miejsca na stanowisku kierowcy tego pojazdu przekonujemy się, że:
a) siedzisko i oparcie można bez problemu dostosować do gabarytów i schorzeń (skolioza, lordoza etc.) większości Polaków i Polek, co w samochodach koncernów azjatyckich nigdy nie było oczywistością,
b) deska rozdzielcza wykonana jest zgodnie z zasadami ergonomii (wskaźniki w zasięgu wzroku, manipulatory w zasięgu ręki) oraz z dobrych materiałów – nie hałasujących od wibracji i nie oślepiających odbitymi promieniami słońca,
c) wyższa od standardowej pozycja kierowcy oraz dobrze przeszklona kabina gwarantują optymalny przegląd sytuacji na drodze praktyczne w każdych warunkach,
d) mamy gdzie ulokować okulary przeciwsłoneczne, butelkę z ulubionym napojem, kanapkę lub ciasteczka, drogowy atlas Polski oraz inne podręczne drobiazgi,
e) wyciszenie samochodu jest wystarczające do odbioru stacji radiowych i delektowania się ulubionymi utworami z płyty CD.
Sama zaś jazda przekonuje przede wszystkim do bardzo dobrze zestrojonego zawieszenia na wymagające polskie drogi oraz skuteczności układu hamulcowego. Niestety, 106-konny silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra okazuje się zbyt słaby, aby nadać ważącemu blisko 1,4 tony samochodowi satysfakcjonujące przyspieszenie i prędkość.
Dodać należy, że iście motocyklowa charakterystyka jednostki napędowej wymaga znacznej wprawy w „nakręcaniu” obrotów, a „krótka” – dostosowana do jazdy terenowej – skrzynia biegów narzuca wprawne operowanie gazem, sprzęgłem i dźwignią zmiany przełożeń. Dotyczy to zwłaszcza jazdy w warunkach miejskich, gdy co chwilę musimy rozpędzać auto od 0 do 50-60 km/h. Na szczęście, osoby odporne na opanowanie takiej umiejętności mają jeszcze w ofercie Grand Vitarę 3D z mocniejszym i z natury bardziej elastycznym silnikiem wysokoprężnym.
Ledwie czterometrowa długość auta (w dodatku – liczona wraz z kołem zapasowym) sprawia, że w tej wersji Grand Vitary bagażnik praktycznie nie istnieje. Dopiero po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa rośnie ze 184 do 516 litrów.
Co odebraliśmy w testowanym samochodzie bez akceptacji? Przede wszystkim – zbyt skomplikowaną operację zajmowania miejsc z tyłu (łamane oparcie fotela przedniego rzadko kiedy wraca do pierwotnie ustawionej pozycji) oraz blokowanie drzwi w sposób wykluczający ich szybkie otworzenie od wewnątrz tylko przy użyciu tradycyjnej dźwigni (trzeba uprzednio jeszcze znaleźć i zwolnić przycisk blokujący). To ostatnie rozwiązanie stanowi uparcie stosowany standard w konstrukcjach japońskich.
Powyższe uwagi nie zmieniają ogólnego przekonania, że Suzuki Grand Vitara 1.6 3D jest zgrabnym, bezpiecznym i uniwersalnym samochód miejsko-terenowym godnym polecenia dla użytkowników jeszcze nie uszczęśliwionych potomstwem, np. młodych kobiet. Pod warunkiem wszakże, iż są to kobiety wystarczająco zamożne lub wystarczająco mocno uwielbiane przez bogatych mężczyzn.
Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
SUZUKI GRAND VITARA 1.6 VVT 106 KM 3D
DANE TECHNICZNE
SILNIK
Typ – M16A
Pojemność – 1586 cc
Liczba i układ cylindrów – 4, rzędowy
Liczba zaworów – 16
Paliwo – benzyna
Rodzaj zasilania – wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna – 78 kW/106 KM przy 5900 obr/min
SKRZYNIA BIEGÓW
Typ – 5-stopniowa, mechaniczna
Przełożenia:
I – 4,550
II – 2,357
III – 1,695
IV – 1,242
V – 1,000
R – 4,436
Przełożenia skrzynki rozdzielczej:
Szosowe – 1,000
Terenowe – 1,970
Układ przeniesienia napędu 4×4 – stały
UKŁAD KIEROWNICZY
Rodzaj – zębatkowy ze wspomaganiem i regulacją wysokości ustawienia kierownicy
Minimalny promień skrętu – 5,1 m
ZAWIESZENIE
Przód – kolumnowe typu McPherson
Tył – wielowahaczowe
UKŁAD HAMULCOWY
Przód – tarczowe wentylowane
Tył – bębnowe o szczękach przeciwbieżnych
Standardowe systemy – ABS, EBD, BAS
NADWOZIE – WYMIARY, MASY, POJEMNOŚCI
Rodzaj – 3-drzwiowe, samonośne, wzmocnione konstrukcja ramową
Długość – 4005 mm (z tarczową osłoną koła zapasowego)
Szerokość – 1810 mm
Wysokość – 1695 mm
Rozstaw osi – 2440 mm
Rozstaw kół przednich – 1540 mm
Rozstaw kół tylnych – 1570 mm
Prześwit podwozia – 200 mm
Kąt natarcia – 29 stopni
Kat rampowy – 20 stopni
Kąt zejścia – 36 stopni
Liczba miejsc siedzących – 4
Przestrzeń bagażowa standardowa – 184 l
Przestrzeń bagażowa po złożeniu i odchyleniu tylnych siedzeń – 516 l
Pojemność zbiornika paliwa – 55 l
Masa własna (minimalna) – 1370 kg
Dopuszczalna masa całkowita – 1800 kg
Rozmiar opon – 225/70 R16
OSIĄGI
Prędkość maksymalna – 160 km/h
Zużycie paliwa na 100 km (miasto/poza miastem/mieszane) – 10,6/7,6/8,7 l
Emisja CO2 w cyklu mieszanym – 210 g/km
WYBRANE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Regulacja poziomu świateł przednich
Szyb termiczne
Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia regulowane elektrycznie i podgrzewane
Wycieraczka szyby tylnej ze spryskiwaczem
Ogrzewanie szyby tylnej
Zderzaki w kolorze nadwozia
Relingi dachowe
Czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
Boczne poduszki powietrzne
Kurtyny powietrzne z przodu
Przednie trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami
Tylne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa
System mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX
Immobiliser
Belki wzmacniające w drzwiach bocznych
Elektrycznie sterowane szyby
Zdalnie sterowany centralny zamek
Klimatyzacja automatyczna
Filtr przeciwpyłowy
Radioodtwarzacz CD z przyciskami sterującymi w kole kierownicy
Obrotomierz
Komputer pokładowy (zegar, wskaźnik temperatury zewnętrznej, wskaźnik zużycia paliwa)
Kieszeń w przednim fotelu pasażera
Podgrzewane fotele przednie
Składane oparcia siedzeń tylnych
Oparcia i siedziska siedzeń tylnych dzielone w proporcji 50/50
Wyjmowane zagłówki
CENA WERSJI STANDARDOWEJ:
(stan na 18 kwietnia 2007)
74.900 zł