SUZUKI GSX-R: 25 LAT SPORTOWEJ LEGENDY
Od czasu debiutu modelu GSX-R750 w 1985 roku i ogromnego zainteresowania, jaki ten motocykl wzbudził wśród pasjonatów szybkiej jazdy, koncern Suzuki sukcesywnie rozwija gamę GSX-R reprezentującą linię Supersport. GSX-R narodził się na torze, zdominował go i nadal udowadnia, że zasługuje na miano „Władcy Toru”.
Początki
Historia modelu zaczęła się w styczniu 1984 roku, gdy Suzuki zdecydowało się stworzyć sportowy motocykl klasy 750 cc. Założeniem było zbudowanie maszyny o dużej pojemności skokowej, mogącej dostarczyć motocyklistom na całym świecie wyścigowych emocji. Doświadczenie w wyścigach motocyklowych Grand Prix, jakie zdobył naczelny inżynier projektu Etsuo Yokouchi podpowiadało mu, że kluczem do stworzenia motocykla klasy Supersport 750 cc, będzie minimalizacja masy i maksymalizacja mocy. Dlatego celem zespołu konstrukcyjnego było uzyskanie o 20 proc. większej mocy i o 20 proc. mniejszej masy w porównaniu z typowymi parametrami dla tej klasy.
Rok 1984, Salon Motocyklowy w Kolonii
Prototyp modelu Suzuki GSX-R750 zaprezentowano po raz pierwszy we wrześniu 1984 roku, podczas Salonu Motocyklowego w Kolonii. Nowatorska maszyna i jej unikalne parametry wzbudziły sensację. Silnik o pojemności 749 cc, rozwijający moc do 100 KM, masa 176 kg, układ chłodzenia oleju oraz rama ze stopu aluminium z pełnym wyposażeniem w zakresie aerodynamiki były unikalnymi nowościami na rynku.
Suzuki GSX-R750 z 1985 roku został zaprojektowany jako pierwszy wyczynowy motocykl typu Supersport, tworząc nową kategorię modeli wyścigowych w klasie 750 cc, czyli sportowych motocykli dla prawdziwych koneserów. Urzeczywistnił powszechne marzenia o doświadczaniu wyścigowych osiągów, a równocześnie potwierdził jak bardzo liczy się w ogólnoświatowej rywalizacji na torze.
GSX-R1000, czyli przełamywanie schematów
Zespołowi konstrukcyjnemu GSX-R nieustannie przyświecała zasada „lepiej, szybciej i sprawniej”, a jego determinację obrazowały trzy założenia: mamy własną drogę, nie naśladujemy innych i nie zamykamy się w ciasnych ramach powszechnie pojmowanego zdrowego rozsądku.
Hiroshi Iio, lider zespołu i projektant silnika GSX-R750 tak wspomina pierwsze lata konstruktorskiego tworzenia:
– Rozwój linii GSX-R nieustannie wiązał się z wprowadzaniem najnowszych rozwiązań technicznych w celu poprawy osiągów dotychczasowych modeli. Dla członków zespołu konstrukcyjnego była to silna motywacja, a nasze osiągnięcia przepełniały nas wielką dumą. Prace rozwojowe przejawiały się pod znakiem dwóch idei: z jednej strony stałego dążenia do zmniejszenia wymiarów oraz masy silnika i podwozia, przy równoczesnym poprawiania dynamiki, kierowalności i sprawności hamowania.
Hiroshi Iio wraz ze swoim zespołem nie ustają w wysiłkach by zapewnić pomyślną przyszłość legendy. Ich najnowsze dzieło – GSX-R1000 jest powszechnie uznawany za najlepszy sportowy motocykl w klasie 1000 cc.
Projektant uważa, że podstawową zaletą modeli GSX-R jest to, że jako reprezentanci rodziny Supersport pozwalają swoim użytkownikom doświadczać prawdziwych, wyścigowych wrażeń. Posłusznie, w przewidywalny i kontrolowany sposób reagują na polecenia kierowcy, oferując przy tym wyjątkowe osiągi silnika oraz sprawność prowadzenia i skuteczność hamowania. Choć pełnię swojego potencjału mogą rozwinąć dopiero na torze wyścigowym, również na szosie przysparzają wyjątkowych emocji.
W pogoni za inżynierską doskonałością
Od samego początku wszystkim modelom serii GSX-R towarzyszy hasło reklamowe „Zawładnij torem wyścigowym”. Od lat kolejne zespoły konstrukcyjne z pełnym zaangażowaniem demonstrując wizję inżynierskiej doskonałości w wydaniu Suzuki wdrażają ideę tworzenia najlepszego motocykla. Pragną aby przyszłość dopisywała kolejne rozdziały tej wspaniałej legendy.
Tak rysuje się przyszłość serii GSX-R. Pozostaje wierna swojej misji. Po dwóch i pół dekadach rozwoju, GSX-R jest nie tylko marką Suzuki – jest kulturą Suzuki.
Sadayuki Inobe, naczelny inżynier Suzuki, podsumowuje:
– Wyścigi są żywotną częścią naszej firmy. Są fragmentem naszego DNA.
Najważniejsze daty:
1985
Motocykle GSX-R750 debiutują w wyścigach, finiszując na 1 i 2 pozycji w 24-godzinnych zawodach w Le Mans. Poniżej kolejno modele 1985, 1986, 1987:
1988
Pierwsze zwycięstwo K. Schwantza w wyścigu AMA Daytona 200. H. Moineau na GSX-R750 odnosi drugie z rzędu zwycięstwo w klasyfikacji FIM Mistrzostw Świata Endurance (WEC). Poniżej kolejno modele 1988, 1989, 1990, 1991, 1992:
1993
B. Turkington wygrywa AMA Superstock w kategorii 750. Poniżej kolejno modele 1993, 1994, 1995, 1996:
1997
P. Goddard/D. Polen na GSX-R 750 wygrywają rozgrywane w Le Mans i Spa 24-godzinne wyścigi w ramach Mistrzostw Świata serii WEC. Obydwaj triumfowali też w końcowej klasyfikacji serii WEC. Poniżej kolejno modele 1997, 1998:
1999
M. Mladin na GSX-R750 wygrywa w Mistrzostwach serii AMA. Z kolei S. Chambon na GSX-R600 wygrywa w Mistrzostwach Świata FIM Supersport. Poniżej kolejno modele 1999, 2000:
2001
M. Mladin na GSX-R750 odnosi trzy z rzędu zwycięstwa w wyścigach w ramach Mistrzostw AMA. GSX-R750 prowadzony przez C. Lavieille’a/B. Morrison’a/A. V. D. Bossche’a wygrywa rywalizację o Puchar Świata Endurance, a ponadto zwycięża w klasyfikacji producentów. Poniżej kolejno modele 2001, 2002:
2003
GSX-R1000 bezkonkurencyjny we wszystkich trzech klasykach 24-godzinnych: Le Mans, Spa oraz Bol d’Or. Modele GSX-R zdominowały trzy z czterech kategorii AMA Superbike. Poniżej model 2003:
2004
M. Mladin na GSX-R1000 osiąga bezprecedensowy sukces, zdobywając po raz piąty Mistrzostwo AMA Superbike. Poniżej model 2004:
2005
GSX-R1000 wygrywa trzy najważniejsze motocyklowe mistrzostwa: w serii WSB (T.Corser), AMA (M.Mladin) oraz WEC. Poniżej kolejno modele 2005, 2006, 2007:
2008
Modele GSX-R dominują w klasyfikacji wyścigowej producentów: GSX-R600 w klasie TT-Supersport, zaś GSX-R1000 po raz czwarty z rzędu (począwszy od roku 2005) wygrywa w WEC i po raz szósty z rzędu (począwszy od roku 2003) w AMA Superbike. Poniżej kolejno modele 2008, 2009:
Materiały źródłowe:
Suzuki Motor Poland
(17.02.2010)